Adriana Ježinu šira javnost poznaje kao uspješnog menadžera i sportaša. Predsjednik Uprave Telemacha svojim angažmanom na poslovnom polju kontinuirano unaprjeđuje kvalitetu telekomunikacijskih usluga.
Gospodine Ježina, koliko se branša promijenila u dva desetljeća koliko ste na čelnim pozicijama?
– Više od dvadeset godina dio sam transformacija koje telekom industrija donosi Hrvatskoj. Promjene koje su se događale snažno su utjecale na naše živote, kontinuirano uvodeći nove i naprednije tehnologije, pa je ono što nam je nekad bilo nezamislivo ili smo gledali u filmovima, danas naša stvarnost. Telekom usluge postale su nužan dio poslovanja i života, omogućuju nam da se bolje povežemo i unaprijedimo kvalitetu života. Na telekom tržište kakvo danas poznajemo u Hrvatskoj značajno je utjecala činjenica da smo od početnog monopola, preko liberalizacije, završili u duopolu, dok danas imamo ravnopravnu tržišnu utakmicu tri konkurenta, što je najbolji poticaj za kreiranje naprednih usluga. Nekad sam s kolegama samostalno uvodio prvi komercijalni flat rate Internet i triple play s digitalnom televizijom, dok je danas upravo Telemach tržišni izazivač i inovator. Osobito kad je riječ o uvođenju novih tehnologija, poput super brze 10 Giga mreže, što je dodatno potaknulo brzi razvoj cjelokupnog tržišta.
Uloga telekoma je kompleksna i treba je promatrati kroz primjenu i doprinos koju donosi cjelokupnoj zajednici. U neizvjesnim vremenima telekom usluge mogu biti i jesu katalizator promjena na dobrobit društva u cjelini.
Je li i u telekomunikacijskoj industriji radna snaga danas najveći problem?
– Godinama su zanimanja vezana uz ICT deficitarna pa nije jednostavno pronaći kvalitetne stručnjake, a još više zadržati ih. Riječ je o specijaliziranim radnim mjestima za koja je potrebna visoka razina znanja i vještina, koja se sustavno nadograđuju. Znamo da su zaposlenici najveća vrijednost kompanije, pa sam sretan što je Telemach u protekle dvije godine značajno narastao te danas imamo više od 800 zaposlenih. Značajan rast i tranzicija kroz koju smo prolazili zahtjevan je i kompleksan put, ali uvjeren sam kako smo na pravom putu da postanemo dinamična, agilna kompanija s visoko motiviranim i zadovoljnim zaposlenicima, što na kraju omogućuje zadovoljstvo naših korisnika.
Uzimajući u obzir kompetencije, kao odgovor na sve izazove koji su pred nama, krajem prošle godine dodatno smo osnažili Upravu. Na upravljačkim pozicijama pridružile su nam se dvije nove članice Uprave, što nas čini jedinom upravom u telekom sektoru u državi s udjelom žena i muškaraca 50:50. A slično je i na razini kompanije, na što sam ponosan.
Gospodine Ježina, po čemu se Telemach u Hrvatskoj razlikuje od konkurencije?
– Ulazak Telemacha na domaće tržište potaknulo je snažniji razvoj sektora, od čega u konačnici najviše koristi imaju i moraju imati korisnici. Iako smo posljednji ušli u područje fiksne telefonije, u Hrvatsku smo doveli najnapredniju optičku mrežu na svijetu, kakvom se mogu pohvaliti Seoul ili Singapur. Mobilnu mrežu također smo unaprijedili, nacionalno smo prisutni s 5G mrežom, a kad je riječ o TV uslugama, naša usluga EON jedna je od najpopularnijih OTT platformi u jugoistočnoj Europi. Prirodno nam je nastaviti djelovati iz pozicije izazivača pa nam je ambicija napraviti više, bolje i svrhovitije usluge za naše korisnike, pa i za društvo u cjelini. Kao zagovaratelj digitalizacije, zalažemo se i za stvaranje održivog okruženja te smo usmjereni na smanjivanje ugljičnog otiska i korištenje zelenih izvora energije. Sve svoje potrebe za strujom u cijelosti osiguravamo iz obnovljivih izvora.
Biraju li Telemach više poslovni ili privatni korisnici?
– Naše usluge usmjerene su podjednako na privatne i poslovne korisnike pa svakima od njih nudimo pakete koji na najbolji način odgovaraju njihovim potrebama. Pripajanjem Optime, Telemach je otvorio pristup novim, posebice poslovnim korisnicima, kojima nudimo cjelovitu paletu fiksnih, mobilnih i ICT usluga. To uključuje 10 Giga optičku mrežu s najbržim internetom u zemlji, tamo gdje je dostupna, te super brzu 5G mobilnu mrežu. Ove usluge dostupne su poslovnim korisnicima svih veličina. Razumijemo njihove potrebe i želimo biti partner na kojeg mogu računati, koji će pojednostavniti njihovo djelovanje te dati dodatan vjetar u leđa njihovu poslovanju, a posredno i cjelokupnom hrvatskom gospodarstvu.
S obzirom na inflaciju koja je na djelu, najavljuju se poskupljenja telekomunikacijskih usluga. Hoćete li u Telemachu Hrvatska podizati cijene?
– U Telemachu za sada nismo donijeli odluku o povećanju cijena, a sve odluke o potencijalnoj promjeni cijena bazirat ćemo na cjelokupnoj analizi i procjeni kretanja tržišta. Unatoč inflatornim uvjetima, našim korisnicima i dalje nastojimo pružati visokokvalitetne usluge uz optimalnu vrijednost za novac. U slučaju eventualnih promjena cijena, na vrijeme ćemo ih o tome informirati. Naš je cilj nastaviti pružati visokokvalitetne usluge uz konkurentne cijene, a sve odluke vezane uz cijene usluga bit će donesene s ciljem da zadovoljimo potrebe naših korisnika i osiguramo njihovo dugoročno zadovoljstvo.
United Grupi pridružili ste se 2017., a pod vašim vodstvom Telemach Slovenija danas je tehnološki najnaprednija kompanija u toj zemlji. Kako po tom pitanju Telemach stoji u Hrvatskoj?
– U Sloveniji smo postigli da je Telemach s početnih 17 dosegnuo gotovo 26 posto tržišnog udjela, s najboljom mrežom i najboljim korisničkim iskustvom. U segmentu fiksne širokopojasne mreže, Telemach Slovenija pozicionirao se kao lider na tržištu, prestigavši incumbenta, što je samo po sebi raritet u Europi. Na temelju ovih rezultata i postignutog uspjeha, godine 2021. proglašen sam menadžerom godine u Sloveniji kao prvi stranac koji je dobio ovu nagradu u posljednjih dvadesetak godina.
U Hrvatskoj smo trenutno na poziciji trećeg, ravnopravnog konkurenta i tržišnog izazivača te smo u kratkom roku od svega dvije godine napravili značajan iskorak u kvaliteti mreže i usluga, ali i njihovoj dostupnosti. Telemach je danas nacionalni operator koji korisnicima u svakom kutku Hrvatske omogućuje cjeloviti spektar telekomunikacijskih usluga – fiksnih i mobilnih.
Brzina interneta jedna je od važnih stavki koju ocjenjuju naši gosti. Zaostajemo li u tom smislu za najbogatijim zemljama?
– Ne samo da ne zaostajemo, nego smo u pojedinim segmentima i iznad europskih prosjeka. Mobilne mreže svih nacionalnih operatora u Hrvatskoj odlične su, što je značajno i turističkom sektoru. U Telemachu 5G mrežom pokrivamo cjelokupnu obalu i hrvatske otoke. Kako Hrvatska zaostaje u pokrivenosti fiksnom pristupu internetu, upravo na tom području u tijeku su dodatne investicije kako bismo ubrzano imali pokrivenost u cijeloj urbanoj i ruralnoj Hrvatskoj. Investicije smo pokrenuli od najvećih sredina pa smo najbržu 10 Giga optičku mrežu doveli u Zagreb, Osijek, Split, Zadar i Rijeku i nastavljamo se širiti. Ova mreža donosi novu perspektivu svima koji napredak vežu uz digitalizaciju i napredne tehnološke usluge, što svakako uključuje i turistički sektor.
Predsjednik ste Uprave Telemacha Hrvatske i Slovenije. Što ste sve proveli u djelo na poslovnom planu?
– To su dvije odvojene tvrtke s različitim tržištima. U industriju telekoma ušao sam u poprilično intenzivnim vremenima, koja su od mene iziskivala da radim, učim i dajem vrlo konkretne rezultate. Uvijek sam pokazivao interes za tvrtke i projekte koji me na neki način testiraju i guraju naprijed. Nakon dobro i uspješno odrađenog posla u Sloveniji, gdje je cilj ostati na vrhu u fiksnim uslugama, a nastaviti rast u mobilnim i B2B uslugama, u Hrvatskoj sam u svojem prirodnom, izazivačkom okruženju, gdje smo izazivač u svim segmentima tržišta.
Posljednje dvije godine u Telemachu Hrvatska bile su u znaku velikih investicija – u zaposlenika i naprednu mrežnu infrastrukturu, prije svega u mreže nove generacije koje donose brojne prednosti za gospodarstvo i društvo u cjelini, a koje će našoj zemlji osigurati da sustigne razvijene zemlje u konkurentnosti i kvaliteti života. U vremenu obilježenom otežanim tržišnim okolnostima napravili smo veliki zaokret u poslovanju, što nas je učinilo spremnijima za razdoblje koje je pred nama. Telemach je u potpunosti transformirao svoje poslovanje i postao nacionalni operator koji danas pruža sve telekomunikacijske usluge – fiksne i mobilne. Očekujemo da gotovo sve tranzicijske procese dovršimo tijekom 2023. godine i napravimo nove iskorake u godinama pred nama.
Dugo ste u vaterpolu, prvo kao igrač “Jadrana”, a onda i kao sportski dužnosnik. Ovih se dana ističe da “Jadranov” uspjeh nije slučajnost. Kako ste, zajedno s kolegama, stvorili prvaka Hrvatske?
– Na bazenu “Jadrana” sam otkad se sjećam, koje doživljavam kao svojevrsno obiteljsko nasljeđe, tradiciju. Kao igrač bio sam dio momčadi koja je osvojila zadnje prvenstvo Jugoslavije te dva kupa prvaka Europe. Prvi od njih bio je poseban u svakom smislu jer je, doslovno, bio prvi trofej u Republici Hrvatskoj u ta ratna vremena, a osvojili smo ga u Trstu, koji je bio domaći teren. Iduće godine potvrdili smo dominaciju u Splitu, a meni osobno, sa sportske strane, taj je trofej bio poseban jer sam imao zapaženiju igračku ulogu. Iako smo imali strašnu momčad na čelu s kapetanom Bezmalinovićem, koji je tih godina bio jedan od najboljih igrača na svijetu, nažalost nismo uspjeli osvojiti prvenstvo Hrvatske. Igrali smo i nekoliko finala s Mladosti, ali ispalo je kako je ispalo.
Generacija tadašnjih igrača danas su realizirani poslovni ljudi i uspjeli smo se ponovno okupiti u tim. Volimo svoj klub, dajemo svoje vrijeme i vlastite resurse. renuli u ovaj pothvat svjesni koliko smo daleko bili: predstečaj, bazen, borba za opstanak. Koliko je ljudi potegnulo da dođemo gdje smo danas. Od prvog predsjednika Pavlovića, preko sadašnjeg Drnasina, neumornog Savićevića, Bezmalinovića, Duhovića, Jurčevića, Ramljaka, Marasovića, Vukovića, Goje, Vulića i baš svih članova Uprave, trenera koji su dali svoj obol u fazama, kao Asića i Smodlake. Naravno, mi smo omogućili pretpostavke za uspjeh, ali igrači s trenerom i stručnim stožerom su ti koji su osvojili titulu. I ne smijemo zaboraviti kako je ovaj uspjeh postignut u najsportskijem gradu na svitu, gdje je momčadski sport u ozbiljnoj krizi. Nadamo se da smo otvorili špinu.
Telemach sustavno ulaže u razvoj sporta. Na koje ste klubove i pojedince fokusirani, kako ih podupirete?
– Kao društveno odgovorna kompanija, ulažemo u projekte koji će osigurati razvoj kompetencija i vještina kod djece i mladih. Usmjereni smo na stvaranje dobrih navika od ranog djetinjstva pa aktivno ulažemo i u poticanje kvalitetnih životnih obrazaca kroz promicanje sportskog duha i zdravog načina života. Na vlastitom sam primjeru osjetio vrijednosti bavljenja sportom te, potaknuti vrlinama koje sport donosi, uključujući timski duh, prihvaćanje pobjeda i poraza, strpljivosti i upornosti, želimo motivirati djecu da se uključe u sportske aktivnosti. U Telemachu tradicionalno podržavamo Plazma Sportske igre mladih, najveću europsku amatersku sportsku manifestaciju. Partner smo u akciji “Gem Set Hrvatska”, u organizaciji Zaklade “Marin Čilić”, koji prikuplja sredstva za izgradnju multifunkcionalnih sportskih igrališta za djecu. Dugogodišnji smo partner rukometa, podržali smo organizaciju Europskog vaterpolskog prvenstva koje se održalo u Splitu.
Vi ste se kao uspješan sportaš naučili nositi sa životnim izazovima i izgradili ste iznimnu profesionalnu karijeru. Prepoznajete li među mladim sportašima buduće zaposlenike?
– Sport me je naučio mnogim stvarima: od discipline, upornosti i pomicanja vlastitih granica do timskog rada, borbe sa stresom te podizanja poslije neuspjeha, uz nezaobilazne gušte proslavljanja uspjeha. Vjerujem da su to osobine koje priželjkuje svaki poslodavac pa Telemach nije iznimka. Kroz sport se izgrađuje karakter i borbeni duh, što je tekako važno i u poslu. Moglo bi se reći da su vještine koje razvijamo u sportu jako dobra nadogradnja stručnim znanjima, čine nas cjelovitijima i snažnijima. Razvoj u oba smjera često se pokazao kao dobitna kombinacija.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....