Kako se približava turistička sezona, u krupni plan sve više dolazi uloga Luke Split, od iznimnog značaja za međunarodni javni promet i od osobitog gospodarskog interesa za Republiku Hrvatsku. Prigoda je to koju želimo iskoristiti za prezentaciju nositelja uspješne tvrtke i pokretača poslovnih projekata koji su održali stabilnost i strateški pozicionirali Lučku upravu Split za budućnost. Upravljanje, izgradnja i korištenje lučkih kapaciteta, koji su pod ingerencijom Lučke uprave Split (LUS), spadaju u red zahtjevnih poslova koji iziskuju veliku količinu terenskog rada i slaganje mozaika koji uključuje jako puno dionika.
Upravo je navedeno razlog zbog kojega je za ravnatelja LUS-a 2016. godine izabran Vice Mihanović, stručnjak cijenjen prvenstveno zbog svojih organizacijskih sposobnosti i činjenice da je u tvrtki zaposlen nakon završenog fakulteta 1998., kad se dokazao na terenu zajedno s lučkim stivadorima te je prošao sve razine do najodgovornije pozicije u tvrtki. Napredak u karijeri išao je postupno, s pozicije voditelja smjene u Lučkom operativnom centru napreduje na radno mjesto koordinatora operative te do pozicije šefa Lučkog operativnog centra. Mladi, ali sposobni i ambiciozni Vice Mihanović uskoro postaje rukovoditelj Komercijalno-operativnog sektora, što je bila ključna stepenica za dolazak na poziciju ravnatelja Lučke uprave Split 2016., koju vrlo uspješno obavlja i danas.
– Više od 24 godine na raznim sam pozicijama u tvrtki koju doživljavam kao drugi dom. Veći dio radnog vijeka proveo sam u operativnom sektoru, ali za mene je svako radno mjesto predstavljalo izazov. Ipak najveće zasluge pripisujem svojim kolegama i suradnicima, bez kojih LUS ne bi bio uređen sustav koji može biti primjer svima. Bila mi je velika čast i zadovoljstvo crpiti znanje iz operativnog sektora, gdje sam proveo veći dio radnog staža surađujući s vrhunskim stručnjacima i vrijednim kadrovima, u vremenu kada se Luka Split munjevito razvijala na svim razinama. Koristim prigodu da zahvalim svojim suradnicima i prethodnicima na mjestu ravnatelja, čije su zasluge velike za razvoj Luke Split, a koji su i danas moji kolege na koje se uvijek mogu osloniti – naglašava Mihanović.
Promet putnika i vozila kontinuirano raste od kasnih 90-ih do 2019. godine, kad je iznosio 5,6 milijuna putnika i 830.000 vozila, što je gotovo 500.000 vozila više u odnosu na 1998. godinu, odnosno zabilježen je, ovisno o vidu prometa, godišnji rast prometa od pet posto. U vremenu pandemije, 2020. promet putnika pao je za gotovo 50, a vozila za 26 posto.
– Ipak, pandemija nije zaustavila investicijski val, koji traje i danas, a koji je osigurao brzi povratak na brojke od 5,4 milijuna putnika i 920.000 vozila u 2022. godini, što je gotovo 100 tisuća više u odnosu na 2019. godinu. Investicijama u infrastrukturu povećana je površina na području Gradske luke, s 20.000 na 44.000 četvornih metara – ističe Mihanović.
Posljednjih godina Lučka uprava Split završila je niz velikih projekata, od kojih je potrebno izdvojiti izgradnju vanjskih vezova u vrijednosti od 35 milijuna eura.
– Svi veliki projekti LUC-a realizirani su preko fondova EU-a. Završena je ribarska luka Brižine uz Kaštel Sućurac. Navedeni projekt, uz gospodarsku važnost, ima povijesno, tradicijsko značenje zbog orijentacije naših ljudi na ribarstvo. Također, istim programom ribarima su osigurana adekvatna iskrcajna mjesta, popravak ribolovnih alata, opskrba ledom i druge pogodnosti koje osiguravaju kvalitetan rad – kaže Mihanović.
Naš sugovornik naglašava da je Lučka uprava Split pomoću sredstava iz proračuna RH i Operativnog programa "Konkurentnost i kohezija" osigurala sredstva u visini od sedam milijuna eura za završetak istočne obale, 150 godina od izgradnje iz vremena Austro-Ugarske Monarhije.
– Generacije Splićana čekale su da istočna obala dobije svrhovitost i vizuru u kojoj danas uživaju putnici i turisti, ali još važnije – i naši sugrađani. Velika zahvala ide na adresu Vlade RH, resornome ministarstvu, koji su prepoznali potrebe Luke Split kao najveće putničke luke na Jadranu i u ovom dijelu Mediterana. Nakon ljeta počinju radovi na međunarodnom pomorsko-lučkom terminalu na lukobranu bazena Gradska luka, zapadno od pristupa za "vanjske vezove", koji je prijavljen na Nacionalni plan oporavka i otpornosti te uz podršku sredstava iz državnog proračuna RH, a vrijednost projekta je 15 milijuna eura plus PDV. Tu je predviđeno premještanje javnih i prometnih sadržaja, što uključuje i schengenski granični prijelaz. Navedeni će terminal u turističkoj sezoni 2025. biti spreman za prihvat svih potencijalnih korisnika, što će osloboditi Gat sv. Duje (14.000 četvornih metara) za domaći linijski promet, što će značiti i bolju povezanost s otocima. Gat sv. Duje će dobiti nove operativne površine za slaganje vozila i kvalitetniju vezu, što je prioritet za domaći linijski promet prema srednjodalmatinskim otocima – objašnjava Mihanović.
Lučka uprava Split trenutno radi na ishođenju građevinske dozvole za najveći projekt rekonstrukcije i proširenja Sjeverne luke na području Vranjičko-solinskog bazena – luka Stinice, vrijednosti oko 50 milijuna eura, koji će također biti prijavljen na Operativni program "Konkurentnost i kohezija".
– Realizacijom navedenog projekta rasteretit će se Gradska luka u ljetnim mjesecima u segmentu teretnih vozila. Postići će se proširenje operativne obale na ukupno sedam vezova. Vlada RH projekt je uvrstila na popis strateških projekata Republike Hrvatske. Luka Resnik došla je u drugu fazu s projektom vrijednim četiri milijuna eura, za koji je, kao i za luku Stinice, spremna kompletna dokumentacija, što uključuje studiju utjecaja na okoliš, maritimnu studiju i studiju izvodljivosti. U luci Resnik postoji vez za katamarane, završetkom projekta dobit će se sezonsko pristanište za dva veza i na taj će se način rasteretiti cestovne prometnice prema i iz smjera Zračne luke Split – ističe Mihanović.
Plan investiranja ide u smjeru rekonstrukcije i dogradnje Gata sv. Petra za dodatnih 5000 četvornih metara i dva nova veza s pet rampi (ukupno pet), uklonit će se postojeće kućice i kiosci kako bi se izgradio objekt za servis putnika, ugostiteljski objekt te sanitarni čvor. Projekt će također biti prijavljen na Operativni program "Konkurentnost i kohezija" i njegova je vrijednost 20 milijuna eura.
Mihanović je u suradnji s Blaženkom Bobanom, županom Splitsko-dalmatinske županije, vezano uz ribarsku luka Komiža obavio razgovor u resornome ministarstvu i Ministarstvu poljoprivrede.
– Za nekoliko mjeseci u Lučku upravu Split dolazi pravomoćna građevinska dozvola i taj se projekt realizira u suradnji s Hrvatskim cestama i Gradom Komiža. Ukupna vrijednost projekta je 11 milijuna eura. Trenutna je situacija neodrživa budući da se lučke ribarske djelatnosti miješaju s turističkima – veli Mihanović.
Lučka uprava Split pokrenula je i realizirala niz malih projekata koji se uklapaju u strategiju razvoja tvrtke.
– Otišlo se značajno naprijed implementacijom ekoloških projekata, modernizacijom na svim razinama, ulaganjem u videonadzor, preko EU-ova projekta SUSPORT ostvarena je nabava hibridnog vozila i modernizirana je javna rasvjeta. EU-ovi projekti INTESA – poboljšavanje kvalitete, sigurnosti i održivosti pomorskog prijevoznog servisa; CHARGE – izrada integriranih akcijskih planova i financijsko planiranje; MIMOSA – poboljšavanje ponude multimodalnih održivih rješenja za promet putnika i prekogranični pristup mobilnosti; REMEMBER – osvježavanje sjećanja na jadranske luke – osiguravaju uključenost u aktualne procese naslonjene na aktivnu prekograničnu suradnju. Značajna je i suradnja s partnerima, posebno treba istaknuti tvrtku "Jadrolinija", koja ulaže znatna sredstva u veće kapacitete brodova. Na lučkim terminalima nisu zabilježeni značajni problemi, zahvaljujući modernizaciji na svim područjima, sva vozila mogu se ukrcati, odvesti i iskrcati u ciljanoj luci – govori naš sugovornik.
Evidentno je da u Luci Split uspješno djeluje tvrtka čije vodstvo realizira misiju i viziju te ostvaruje ciljeve koristeći kapacitete koje donose ljudski resursi i sredstva EU-a.
– Vlada Republike Hrvatske i naše resorno Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture prepoznali su važnost Luke Split, što je otvorilo prostor za konstantna ulaganja. Sve prethodno navedeno je smjer u kojem se treba razvijati Luka Split i volio bih da se u tom smjeru razvija i naš grad, da se realizira misija i vizija, da se znanje iskoristi za realizaciju projekata preko apliciranja na fondove EU-a – zaključio je Mihanović.