stdClass Object ( [id] => 746 [title] => Hrvatska ne želi financirati horore [alias] => hrvatska-ne-zeli-financirati-horore [catid] => 296 [published] => 1 [introtext] => [fulltext] =>

... a neisplativo je privatno uložiti. Nije da nitko to ne želi snimati, ali morao bi ići u Ameriku, ili Japan. Moj bi ‘autorski’ projekt bio puno gadniji od ‘Živih i mrtvih’...

Kristijan Milić rođen je 1969. godine. Znakovito, svega nekoliko mjeseci nakon što je Sam Peckinpah u kina pustio “Divlju hordu”, to jest godinu dana otkako je George A. Romero s “Noći živih mrtvaca” okrenuo novu stranicu u povijesti strave i užasa. Zašto znakovito?

Zato što se Milić, za razliku od većine domaćih redatelja stasalih na ruskoj školi, cinefilski izgradio gledajući Peckinpaha i moderne žanrovske klasike akcije i horora. “Planet terora”, recimo, preferira u odnosu na “Otporan na smrt”.

Gledao bi ga bez problema i da traje deset sati. Između Predatora i Aliena, kao likova, potonji je Miliću malo simpatičniji, pogotovo u četvrtom nastavku kad ispusti i suzu. A upitate li ga tko je posljednji akcijski junak od “svetog trojstva”, ispalit će “Stallone!” i citirati “Ramba III” (“Rambo nije Bog, Bog prašta!”). Među njegovim omiljenim filmskim citatima je i “Žulja li, kume?” iz “Bitke na Neretvi”. Načitan tip, nema što.

Par desetljeća kasnije, kada se ispraksirao radeći kao pomoćni rasvjetljivač, diplomirao ADU i snimio “Sigurnu kuću”, unutar omnibusa “24 sata”, Milić je dobio priliku pokazati tu načitanost na primjeru “Živih i mrtvih”, ratne drame s elementima nadnaravnog horora, inače ekranizacije romana Josipa Mlakića koja prati dvije paralelne radnje, jednu tijekom Drugog svjetskog rata, u kojoj su akteri ustaše, domobrani i partizani, te sukob vojnika HVO-a i Bošnjaka iz 90-ih. Milić je priliku iskoristio na najbolji mogući način, naklonivši se i Peckinpahu i Romeru u filmu koji izgleda SEnD svjetski.

Učenje u kinu

•• Koliko Vam je u praksi pomoglo to što ste radili kao pomoćni rasvjetljivač i scenski radnik na filmskim setovima?
To je bila najbolja moguća škola kad je filmska praksa u pitanju.

•• Postaje li se bolji redatelj sjedenjem u kinu ili na predavanjima na ADU-u?
Sjedenjem u kinu i sjedenjem ispred videorekordera, pa vraćanjem kadrova i scena i njihovim proučavanjem, nauči se jako puno. Ali na Akademiji možeš konačno sve to i sam pokušati snimiti.

•• ADU ste upisali tek iz četvrtog pokušaja, i to nakon što ste napisali scenarij po guštu komisije. Zar postoji nekakva “špranca” koja tamo uvijek prolazi?
Ne. Ali kad sam se ja pokušavao upisati, iz nekog meni nepoznatog razloga dobro su prolazile određene teme. Na osnovi nekih saznanja napisao sam nešto za što sam pretpostavio da bi se komisiji moglo svidjeti.

•• Kao i mnogima, najdraže Vam je bilo slušati predavanja pokojnog velikana Ante Peterlića. Koliko ste se uspjeli “povezati” s njime?
Ante Peterlić je bio jedan od najvećih. Njegova će se predavanja još desetljećima prepričavati, ne samo zbog golemog znanja koje je prenosio, nego i zbog izuzetnog humora. Bili smo u dobrim odnosima. Kad sam pisao diplomsku radnju, zamolio sam ga da bude moj mentor i on je na to pristao. Prošla je godina bila višestruko pogubna za ljude iz svijeta filma.

•• Vaš debi, “Sigurna kuća”, iz omnibusa “24 sata”, mogao bi se okarakterizirati epitetom coolerski i SEnD tarantinovski. Je li Quentin Tarantino utjecao na Vas?
Ne baš, iako volim i cijenim neke njegove filmove (naročito “Reservoir Dogs”). Kad se on pojavio, već sam bio pomalo prestar za upijanje te vrste utjecaja.

•• “24 sata” napravili ste zajedno s Goranom Kulenovićem koji je nakon toga snimio “Pjevajte nešto ljubavno”. S obzirom da ste i sami nekoć svirali violončelo i bubnjeve u bendu u kojem je bio i Ivan Glowatzky, jedan od protagonista filma, je li Vam možda žao što niste dobili priliku režirati “Pjevajte nešto ljubavno”?
“Pjevajte nešto ljubavno” je Kulenovićev kompletan autorski projekt, budući da je on ujedno i scenarist, tako da bih ja taj film mogao režirati možda jedino u nekom paralelnom svemiru. Osobno nisam zainteresiran za takve teme, ali pozdravljam Kulenovićevu inicijativu, jer u Hrvatskoj uopće nema takvih filmova, a trebalo bi ih biti.

•• Na ADU-u ste diplomirali radnjom o novom američkom hororu. Što mislite o popularnom hororskom torture-porn podžanru?
Nisam preveliki ljubitelj tog podžanra, ali pogledam u kinu gotovo svaki horor. I moram priznati da mi je “Hostel 2” puno bolji od prvog “Hostela”. Dakle, nadajmo se napretku.

•• S hororom koketiraju i “Živi i mrtvi”, ali i s akcijom. Zašto u Hrvatskoj nitko ne želi snimiti klasični žanrovski film, akcić ili hororac? Recimo baš Vi, pošto evidentno imate mota? Spomenuli ste negdje kako u pripremi imate film u kojem se likove reže motornim pilama, a koji nikako da prođe na Ministarstvu.
To što se nekog reže motornim pilama, ne znači da je riječ o hororu. Motorne pile se koriste i u krimićima i u trilerima. Jedna od najboljih scena s motorkom je ona u “Licu s ožiljkom”, koji sasvim sigurno ne spada u horor. Ja sam bio uvijek za žanrovske filmove. Čak su i moji studentski radovi redom žanrovski uradci. Nije da nitko ne želi to snimati, već država ne želi to financirati, a neisplativo je privatno uložiti. Tko želi snimati horore, mora ići u Ameriku, ili Japan.

Enes Vejzović i Filip Šovagović u sceni ‘Živih i mrtvih’, ratne drame koja koketira s elementima
filma strave

60 kadrova za jednu scenu

•• Živopisnim likovima, napetom atmosferom, pa i određenim referencijama, “Živi i mrtvi” naginju na “Izgubljenu patrolu”, “Južnjačku utjehu” i “Predatora”. Koliko su Vas ti klasici i njihovi redatelji izgradili kao filmofila?
“Izgubljena patrola” je antologijski film, ali on nije toliko utjecao na mene koliko deseci drugih filmova Johna Forda. Waltera Hilla sam kao dijete mrzio jer sam smatrao da kopira Peckinpaha, ali kad sam odrastao, shvatio sam da je “Južnjačka utjeha” istinsko redateljsko remek-djelo. Oduvijek sam htio snimiti takav film i nadam se da ću jednog dana i uspjeti. “Predatora” iznimno cijenim (kao i Johna McTiernana), ali on ne spada u moje najdraže filmove. Iako sam volim raditi žanrovske filmove, najboljim filmovima ipak smatram one koji izmiču žanrovskoj klasifikaciji.

•• “Živi i mrtvi” je vizualno-stilski možda najimpresivniji hrvatski film uopće. Posebice su dojmljivi filteri u priči iz 1943. i akcijska scena kad ustaša prosipa mozak partizanu, a krv leti u slow-motionu koja izgleda kao “Sin City” u režiji Sama Peckinpaha.
To je scena koja me se još za čitanja scenarija najviše dojmila. Snimili smo gotovo 60 kadrova za tu scenu i jedna je od rijetkih u filmu u kojoj smo uspjeli snimiti gotovo sve što smo po storyboardu i naumili. Druga takva scena je ubojstvo harmonikaša, koja je, u skladu s modernim vremenima, puno surovija i sirovija.

•• Zbog čega ste pristali režirati film s obzirom da je demitologizacija Domovinskog rata još uvijek donekle tabu-tema?
Ovaj film ne smatram demitologizacijom, samo realnom slikom rata. Nitko tko je prošao rat nije mi zamjerio na prikazu naših vojnika. Osim onih koji su rat vidjeli samo na televizijskim ekranima, duboko zavaljeni u svojim udobnim foteljama.

Oprečna mišljenja

•• Neki su Vam zamjerili stidljivost, nedovoljnu određenost stava i političku korektnost u smislu da ste izjednačili sve sudionike balkanskih ratova (ustaše, partizane, Hrvate, Muslimane), a neke i humanizirali (ustaše).
Stav je vrlo jasan. Mislim da to ne treba nikome crtati. Ali dosta oprečna mišljenja sam čuo u povodu ovog filma. Proglasili su ga i pronacističko-ustaškim i antihrvatsko-izdajničkim i antimuslimanskim, pa čak i promilitarističkim.

•• Mislite li da je “Živi i mrtvi” možda dobio nagradu na FEST-u ne bi li se pomirile friške trzavice Hrvatske i Srbije nastale nakon odcjepljenja Kosova?
Uz Hrvoja Hribara (Hrvata) i Dubravku Lakić (Srpkinju), u žiriju je bio i gospodin Kim Dong Ho iz Južne Koreje, koji sumnjam da gubi san zbog odnosa između Hrvata i Srba, a kamoli zbog trzavica oko Kosova. No, teorija je zanimljiva.

•• “Živi i mrtvi” Vaš je “najamnički” projekt. Kako bi izgledao pravi “autorski” projekt Kristijana Milića da dobijete odriješene ruke?
Gadno. Bio bi u svakom slučaju puno manje human.

Blic-pitanja

•• Najbolja akcijska scena svih vremena?
– “Divlja horda”, završni masakr s mitraljezom.

•• “Terminator” ili “Predator”?
– “Terminator”. (“I’ll be back!”)

•• “Noć vještica” ili “Strava u Ulici brijestova”?
– “Noć vještica”. Stvar identifikacije. Bliži mi je kuhinjski nož od Freddyjevih metalnih pandžica.

•• “Vod smrti” ili “Full Metal Jacket”?
– “Full Metal Jacket”. Oliver Stone uz sav trud nema šanse protiv dobrog starog Kubricka.

•• Johnnie To ili John Woo?
– Premalo poznajem opus gospodina Toa.

Alana Forda ne može se pretvoriti u film

•• Veliki ste fan stripa, poglavito Alana Forda. Što mislite o aktualnim ekranizacijama stripova i držite li da se može filmovati Alana Forda?
- Mislim da je Alana Forda posve nemoguće pretvoriti u film. Ne volim baš pretjerano ekranizacije stripova, a još manje strip-verzije filmova. Mislim da su to prerazličiti mediji. Ono što može film, ne može strip, i obrnuto.

Savršeni casting

 •• Da možete birati, koga biste u sljedećem filmu uzeli od glumaca i glumica iz svjetske kinematografije, bilo živih, bilo – mrtvih? Koji bi casting po Vama bio savršen?
- John Wayne kao pozitivac. Boris Karloff kao negativac. Marylin Monroe kao tiha patnja obojice.

[video] => [gallery] => [extra_fields] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => ... a neisplativo je privatno uložiti. Nije da nitko to ne želi snimati, ali morao bi ići u Ameriku, ili Japan. Moj bi ‘autorski’ projekt bio puno gadniji od ‘Živih i mrtvih’... [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => KRISTIJAN MILIĆ, DAROVITI REDATELJ “ŽIVIH I MRTVIH”, AKTUALNOG KINO HITA NAGRAĐENOG ZLATNOM ARENOM NA LANJSKOJ PULI I PROGLAŠENOG NAJBOLJIM FILMOM NA NEDAVNOM FEST-u [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [extra_fields_search] => * [created] => 2008-03-15 15:13:14 [created_by] => 37 [created_by_alias] => [checked_out] => 0 [checked_out_time] => 0000-00-00 00:00:00 [modified] => 2008-03-16 15:05:56 [modified_by] => 0 [publish_up] => 2008-03-15 15:13:00 [publish_down] => 0000-00-00 00:00:00 [trash] => 0 [access] => 1 [ordering] => 0 [featured] => 0 [featured_ordering] => 0 [image_caption] => [image_credits] => [video_caption] => [video_credits] => [hits] => 1622 [params] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [enable_css] => 1 [jQueryHandling] => 1.8remote [backendJQueryHandling] => remote [userName] => 1 [userImage] => 1 [userDescription] => 1 [userURL] => 1 [userEmail] => 0 [userFeedLink] => 1 [userFeedIcon] => 1 [userItemCount] => 30 [userItemTitle] => 1 [userItemTitleLinked] => 1 [userItemDateCreated] => 1 [userItemImage] => 1 [userItemIntroText] => 1 [userItemCategory] => 1 [userItemTags] => 1 [userItemCommentsAnchor] => 1 [userItemReadMore] => 1 [userItemOCMPlugins] => 1 [authorsListLimit] => 61 [tagItemCount] => 61 [tagItemTitle] => 1 [tagItemTitleLinked] => 1 [tagItemDateCreated] => 1 [tagItemImage] => 1 [tagItemIntroText] => 1 [tagItemCategory] => 1 [tagItemReadMore] => 1 [tagItemExtraFields] => 1 [tagOrdering] => [tagFeedLink] => 1 [tagFeedIcon] => 1 [genericItemCount] => 61 [genericItemTitle] => 1 [genericItemTitleLinked] => 1 [genericItemDateCreated] => 1 [genericItemImage] => 1 [genericItemIntroText] => 1 [genericItemCategory] => 1 [genericItemReadMore] => 1 [genericItemExtraFields] => 1 [genericFeedLink] => 1 [genericFeedIcon] => 1 [instantArticlesLimit] => 100 [instantArticlesExtraField] => 87 [instantArticlesExtraFieldON] => 2 [instantArticlesCategoriesChildren] => 0 [instantArticlesTitle] => [instantArticlesDescription] => [mainTagCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 396 [2] => 383 [3] => 424 [4] => 250 [5] => 251 [6] => 452 [7] => 252 [8] => 477 [9] => 253 [10] => 254 [11] => 255 [12] => 483 [13] => 256 [14] => 300 [15] => 257 [16] => 258 [17] => 260 ) [relatedItemsCategoriesChildren] => 1 [mobileJsonCustomHomepage] => 0 [mobileJsonQuoteModule] => 0 [mobileJsonWeatherModule] => 0 [mobileJsonLimit] => [mobileJsonObituary] => 0 [mobileApi2Enabled] => 1 [mobileApi2UserAgent] => OCM Mobile Articles [mobileApi2ImagePrefix] => h [mobileApi2ImageSuffix] => 1280 [mobileApi2DefaultAuthorImage] => /images/jpgs/user_face.jpg [mobileApi2TagLimit] => 50 [mobileApi2TagOrdering] => publishUp [mobileApi2TagCategories] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategories0] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 101 [mobileApi2TagExcludeCategories] => Array ( [0] => 318 [1] => 323 [2] => 301 [3] => 406 [4] => 417 ) ) [mobileApi2TagCategories1] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 328 ) [mobileApi2TagCategories2] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 329 ) [mobileApi2TagCategories3] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 327 ) [mobileApi2TagCategories4] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 478 ) [mobileApi2TagCategories5] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 494 ) ) [mobileApi2TagsSearchLimit] => 200 [mainFeedCategories] => Array ( [0] => 240 ) [feedLimit] => 50 [mostPopularFeedLimit] => 20 [feedItemImage] => 0 [feedImgSize] => S [feedItemIntroText] => 0 [feedTextWordLimit] => [feedItemFullText] => 1 [feedTextCharacterLimit] => 300 [feedItemSubtitle] => 1 [feedItemAuthor] => 0 [feedTtl] => 60 [feedDescription] => RSS feeds for Slobodna Dalmacija [feedItemTags] => 0 [feedItemVideo] => 0 [feedItemGallery] => 0 [feedItemAttachments] => 0 [feedBogusEmail] => [feedTopModules] => Array ( [0] => 105 ) [feedTopFbExcludeCategories] => Array ( [0] => 243 [1] => 353 [2] => 333 ) [introTextCleanup] => 0 [introTextCleanupExcludeTags] => [introTextCleanupTagAttr] => [fullTextCleanup] => 0 [fullTextCleanupExcludeTags] => [fullTextCleanupTagAttr] => [xssFiltering] => 0 [linkPopupWidth] => 900 [linkPopupHeight] => 600 [imagesQuality] => 100 [itemImageXS] => 100 [itemImageS] => 200 [itemImageM] => 400 [itemImageL] => 600 [itemImageXL] => 900 [itemImageGeneric] => 300 [catImageWidth] => 100 [catImageDefault] => 1 [userImageWidth] => 100 [userImageDefault] => 1 [commenterImgWidth] => 48 [onlineImageEditor] => sumopaint [imageTimestamp] => 0 [imageMemoryLimit] => [socialButtonCode] => [twitterUsername] => [facebookMetatags] => 1 [facebookImage] => Medium [comments] => 1 [commentsOrdering] => DESC [commentsLimit] => 10 [commentsFormPosition] => below [commentsPublishing] => 0 [commentsReporting] => 2 [commentsReportRecipient] => [inlineCommentsModeration] => 0 [gravatar] => 1 [antispam] => 0 [recaptchaForRegistered] => 1 [akismetForRegistered] => 1 [commentsFormNotes] => 1 [commentsFormNotesText] => [frontendEditing] => 1 [showImageTab] => 1 [showImageGalleryTab] => 1 [showVideoTab] => 1 [showExtraFieldsTab] => 1 [showAttachmentsTab] => 1 [showOCMPlugins] => 1 [sideBarDisplayFrontend] => 0 [staticURL] => https://static.slobodnadalmacija.hr [siteURL] => https://slobodnadalmacija.hr [sseHost] => sse.slobodnadalmacija.hr [lockingArticlesCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 424 [2] => 250 [3] => 251 [4] => 452 [5] => 252 [6] => 477 [7] => 253 [8] => 254 [9] => 255 [10] => 483 [11] => 256 [12] => 257 [13] => 258 [14] => 260 ) [lockingArticlesUnit] => YEAR [lockingArticlesQuantity] => 1 [photoGalleryExtraField] => 63 [photoGalleryExtraFieldON] => 2 [videoGalleryExtraField] => 67 [videoGalleryExtraFieldON] => 2 [tickerModules] => Array ( [0] => 408 [1] => 409 ) [gaEmail] => [mergeEditors] => 1 [sideBarDisplay] => 1 [attachmentsFolder] => [hideImportButton] => 0 [googleSearch] => 0 [googleSearchContainer] => ocmGoogleSearchContainer [OCMUserProfile] => 1 [OCMUserGroup] => 4 [redirect] => 101 [adminSearch] => simple [cookieDomain] => [gatherStatistics] => 1 [article_preview_ocm_category_id] => [taggingSystem] => 1 [lockTags] => 0 [showTagFilter] => 0 [ocmTagNorm] => 0 [ocmTagNormCase] => lower [ocmTagNormAdditionalReplacements] => [recaptcha_public_key] => marko_margeta [recaptcha_private_key] => zoey2013 [recaptcha_theme] => clean [recaptchaV2] => 1 [recaptchaOnRegistration] => 0 [akismetApiKey] => [stopForumSpam] => 0 [stopForumSpamApiKey] => [showItemsCounterAdmin] => 1 [showChildCatItems] => 1 [disableCompactOrdering] => 0 [metaDescLimit] => 150 [enforceSEFReplacements] => 0 [SEFReplacements] => À|A, Á|A, Â|A, Ã|A, Ä|A, Å|A, à|a, á|a, â|a, ã|a, ä|a, å|a, Ā|A, ā|a, Ă|A, ă|a, Ą|A, ą|a, Ç|C, ç|c, Ć|C, ć|c, Ĉ|C, ĉ|c, Ċ|C, ċ|c, Č|C, č|c, Ð|D, ð|d, Ď|D, ď|d, Đ|D, đ|d, È|E, É|E, Ê|E, Ë|E, è|e, é|e, ê|e, ë|e, Ē|E, ē|e, Ĕ|E, ĕ|e, Ė|E, ė|e, Ę|E, ę|e, Ě|E, ě|e, Ĝ|G, ĝ|g, Ğ|G, ğ|g, Ġ|G, ġ|g, Ģ|G, ģ|g, Ĥ|H, ĥ|h, Ħ|H, ħ|h, Ì|I, Í|I, Î|I, Ï|I, ì|i, í|i, î|i, ï|i, Ĩ|I, ĩ|i, Ī|I, ī|i, Ĭ|I, ĭ|i, Į|I, į|i, İ|I, ı|i, Ĵ|J, ĵ|j, Ķ|K, ķ|k, ĸ|k, Ĺ|L, ĺ|l, Ļ|L, ļ|l, Ľ|L, ľ|l, Ŀ|L, ŀ|l, Ł|L, ł|l, Ñ|N, ñ|n, Ń|N, ń|n, Ņ|N, ņ|n, Ň|N, ň|n, ʼn|n, Ŋ|N, ŋ|n, Ò|O, Ó|O, Ô|O, Õ|O, Ö|O, Ø|O, ò|o, ó|o, ô|o, õ|o, ö|o, ø|o, Ō|O, ō|o, Ŏ|O, ŏ|o, Ő|O, ő|o, Ŕ|R, ŕ|r, Ŗ|R, ŗ|r, Ř|R, ř|r, Ś|S, ś|s, Ŝ|S, ŝ|s, Ş|S, ş|s, Š|S, š|s, ſ|s, Ţ|T, ţ|t, Ť|T, ť|t, Ŧ|T, ŧ|t, Ù|U, Ú|U, Û|U, Ü|U, ù|u, ú|u, û|u, ü|u, Ũ|U, ũ|u, Ū|U, ū|u, Ŭ|U, ŭ|u, Ů|U, ů|u, Ű|U, ű|u, Ų|U, ų|u, Ŵ|W, ŵ|w, Ý|Y, ý|y, ÿ|y, Ŷ|Y, ŷ|y, Ÿ|Y, Ź|Z, ź|z, Ż|Z, ż|z, Ž|Z, ž|z, α|a, β|b, γ|g, δ|d, ε|e, ζ|z, η|h, θ|th, ι|i, κ|k, λ|l, μ|m, ν|n, ξ|x, ο|o, π|p, ρ|r, σ|s, τ|t, υ|y, φ|f, χ|ch, ψ|ps, ω|w, Α|A, Β|B, Γ|G, Δ|D, Ε|E, Ζ|Z, Η|H, Θ|Th, Ι|I, Κ|K, Λ|L, Μ|M, Ξ|X, Ο|O, Π|P, Ρ|R, Σ|S, Τ|T, Υ|Y, Φ|F, Χ|Ch, Ψ|Ps, Ω|W, ά|a, έ|e, ή|h, ί|i, ό|o, ύ|y, ώ|w, Ά|A, Έ|E, Ή|H, Ί|I, Ό|O, Ύ|Y, Ώ|W, ϊ|i, ΐ|i, ϋ|y, ς|s, А|A, Ӑ|A, Ӓ|A, Ә|E, Ӛ|E, Ӕ|E, Б|B, В|V, Г|G, Ґ|G, Ѓ|G, Ғ|G, Ӷ|G, y|Y, Д|D, Е|E, Ѐ|E, Ё|YO, Ӗ|E, Ҽ|E, Ҿ|E, Є|YE, Ж|ZH, Ӂ|DZH, Җ|ZH, Ӝ|DZH, З|Z, Ҙ|Z, Ӟ|DZ, Ӡ|DZ, Ѕ|DZ, И|I, Ѝ|I, Ӥ|I, Ӣ|I, І|I, Ї|JI, Ӏ|I, Й|Y, Ҋ|Y, Ј|J, К|K, Қ|Q, Ҟ|Q, Ҡ|K, Ӄ|Q, Ҝ|K, Л|L, Ӆ|L, Љ|L, М|M, Ӎ|M, Н|N, Ӊ|N, Ң|N, Ӈ|N, Ҥ|N, Њ|N, О|O, Ӧ|O, Ө|O, Ӫ|O, Ҩ|O, П|P, Ҧ|PF, Р|P, Ҏ|P, С|S, Ҫ|S, Т|T, Ҭ|TH, Ћ|T, Ќ|K, У|U, Ў|U, Ӳ|U, Ӱ|U, Ӯ|U, Ү|U, Ұ|U, Ф|F, Х|H, Ҳ|H, Һ|H, Ц|TS, Ҵ|TS, Ч|CH, Ӵ|CH, Ҷ|CH, Ӌ|CH, Ҹ|CH, Џ|DZ, Ш|SH, Щ|SHT, Ъ|A, Ы|Y, Ӹ|Y, Ь|Y, Ҍ|Y, Э|E, Ӭ|E, Ю|YU, Я|YA, а|a, ӑ|a, ӓ|a, ә|e, ӛ|e, ӕ|e, б|b, в|v, г|g, ґ|g, ѓ|g, ғ|g, ӷ|g, y|y, д|d, е|e, ѐ|e, ё|yo, ӗ|e, ҽ|e, ҿ|e, є|ye, ж|zh, ӂ|dzh, җ|zh, ӝ|dzh, з|z, ҙ|z, ӟ|dz, ӡ|dz, ѕ|dz, и|i, ѝ|i, ӥ|i, ӣ|i, і|i, ї|ji, Ӏ|i, й|y, ҋ|y, ј|j, к|k, қ|q, ҟ|q, ҡ|k, ӄ|q, ҝ|k, л|l, ӆ|l, љ|l, м|m, ӎ|m, н|n, ӊ|n, ң|n, ӈ|n, ҥ|n, њ|n, о|o, ӧ|o, ө|o, ӫ|o, ҩ|o, п|p, ҧ|pf, р|p, ҏ|p, с|s, ҫ|s, т|t, ҭ|th, ћ|t, ќ|k, у|u, ў|u, ӳ|u, ӱ|u, ӯ|u, ү|u, ұ|u, ф|f, х|h, ҳ|h, һ|h, ц|ts, ҵ|ts, ч|ch, ӵ|ch, ҷ|ch, ӌ|ch, ҹ|ch, џ|dz, ш|sh, щ|sht, ъ|a, ы|y, ӹ|y, ь|y, ҍ|y, э|e, ӭ|e, ю|yu, я|ya [ocmSef] => 0 [ocmSefLabelCat] => content [ocmSefLabelTag] => tag [ocmSefLabelUser] => author [ocmSefLabelSearch] => search [ocmSefLabelDate] => date [ocmSefLabelItem] => 0 [ocmSefLabelItemCustomPrefix] => [ocmSefInsertItemId] => 1 [ocmSefItemIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseItemTitleAlias] => 1 [ocmSefInsertCatId] => 1 [ocmSefCatIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseCatTitleAlias] => 1 [show_page_heading] => 0 [categories] => Array ( [0] => 296 ) [exclude_from_group_by_subcategories] => 0 [menu-anchor_css] => nav__link [menu_text] => 1 [menu_show] => 1 [menu-meta_description] => Specijalni prilog Slobodne Dalmacije o modi i ljepoti. [menu-meta_keywords] => specijalni prilog, zanimljivosti, stil, moda, ljepota [secure] => 0 [page_title] => Stil [page_description] => SiteMeta Description [page_rights] => [robots] => [inheritFrom] => 0 [num_leading_items] => 2 [num_leading_columns] => 1 [leadingImgSize] => Large [num_primary_items] => 4 [num_primary_columns] => 2 [primaryImgSize] => Medium [num_secondary_items] => 4 [num_secondary_columns] => 1 [secondaryImgSize] => Small [num_links] => 4 [num_links_columns] => 1 [linksImgSize] => XSmall [catCatalogMode] => 0 [catFeaturedItems] => 1 [catOrdering] => publishUp [catPagination] => 2 [catPaginationResults] => 1 [catTitle] => 1 [catTitleItemCounter] => 1 [catDescription] => 1 [catImage] => 1 [catFeedLink] => 0 [catFeedIcon] => 0 [subCategories] => 1 [subCatColumns] => 2 [subCatTitle] => 1 [subCatTitleItemCounter] => 1 [subCatDescription] => 1 [subCatImage] => 1 [catItemTitle] => 1 [catItemTitleLinked] => 1 [catItemFeaturedNotice] => 0 [catItemAuthor] => 1 [catItemDateCreated] => 1 [catItemRating] => 0 [catItemImage] => 1 [catItemIntroText] => 1 [catItemExtraFields] => 0 [catItemHits] => 0 [catItemCategory] => 1 [catItemTags] => 1 [catItemAttachments] => 0 [catItemAttachmentsCounter] => 0 [catItemVideo] => 0 [catItemVideoAutoPlay] => 0 [catItemImageGallery] => 0 [catItemDateModified] => 0 [catItemReadMore] => 1 [catItemCommentsAnchor] => 1 [catItemOCMPlugins] => 1 [itemDateCreated] => 1 [itemTitle] => 1 [itemFeaturedNotice] => 1 [itemAuthor] => 1 [itemFontResizer] => 1 [itemPrintButton] => 0 [itemEmailButton] => 1 [itemSocialButton] => 1 [itemVideoAnchor] => 1 [itemImageGalleryAnchor] => 1 [itemCommentsAnchor] => 1 [itemRating] => 0 [itemImage] => 1 [itemImgSize] => Large [itemImageMainCaption] => 1 [itemImageMainCredits] => 1 [itemIntroText] => 0 [itemFullText] => 1 [itemExtraFields] => 1 [itemDateModified] => 1 [itemHits] => 0 [itemCategory] => 0 [itemTags] => 1 [itemAttachments] => 1 [itemAttachmentsCounter] => 1 [itemVideo] => 1 [itemVideoAutoPlay] => 0 [itemVideoCaption] => 1 [itemVideoCredits] => 1 [itemImageGallery] => 0 [itemNavigation] => 0 [itemComments] => 1 [itemTwitterButton] => 1 [itemFacebookButton] => 1 [itemGooglePlusOneButton] => 1 [itemAuthorBlock] => 0 [itemAuthorImage] => 0 [itemAuthorDescription] => 0 [itemAuthorURL] => 0 [itemAuthorEmail] => 0 [itemAuthorLatest] => 0 [itemAuthorLatestLimit] => 5 [itemRelated] => 1 [itemRelatedLimit] => 2 [itemRelatedTitle] => 1 [itemRelatedCategory] => 1 [itemRelatedImageSize] => Medium [itemRelatedIntrotext] => 0 [itemRelatedFulltext] => 0 [itemRelatedAuthor] => 0 [itemRelatedMedia] => 1 [itemRelatedImageGallery] => 1 [itemOCMPlugins] => 1 [recaptcha] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [metadesc] => [metadata] => robots= author= [metakey] => [plugins] => { "is_import_from_dnn": true, "incptvocmimagegalleryIGParameters": "default", "incptvocmimagegalleryocmIGposition": "OcmAfterDisplayContent", "incptvocmimagegalleryocmIGtheme": "CameraSlideshow", "incptvocmimagegalleryImages": [ "/Archive/images/2008/03/16/Nedjeljna/kristijanmilic01.jpg" ], "incptvocmimagegalleryImageTitles": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageDescriptions": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageFocus": [ "50:50" ], "incptvocmimagegalleryImageDimensions": [ { "size0": "350x215" } ] } [language] => * [multi_author] => 0 [type_id] => 0 [category] => TableOCMCategory Object ( [id] => 296 [name] => Stil [alias] => stil [description] => [parent] => 260 [extraFieldsGroup] => 9 [published] => 1 [image] => [access] => 1 [ordering] => 2 [params] => {"inheritFrom":"260","catMetaDesc":"","catMetaKey":"","catMetaRobots":"","catMetaAuthor":"","theme":"","num_leading_items":"2","num_leading_columns":"1","leadingImgSize":"Large","num_primary_items":"4","num_primary_columns":"2","primaryImgSize":"Medium","num_secondary_items":"4","num_secondary_columns":"1","secondaryImgSize":"Small","num_links":"4","num_links_columns":"1","linksImgSize":"XSmall","catCatalogMode":"0","catFeaturedItems":"1","catOrdering":"publishUp","catPagination":"2","catPaginationResults":"1","catTitle":"1","catTitleItemCounter":"1","catDescription":"1","catImage":"1","catFeedLink":"0","catFeedIcon":"0","subCategories":"1","subCatColumns":"2","subCatOrdering":"","subCatTitle":"1","subCatTitleItemCounter":"1","subCatDescription":"1","subCatImage":"1","itemImageXS":"","itemImageS":"","itemImageM":"","itemImageL":"","itemImageXL":"","catItemTitle":"1","catItemTitleLinked":"1","catItemFeaturedNotice":"0","catItemAuthor":"1","catItemDateCreated":"1","catItemRating":"0","catItemImage":"1","catItemIntroText":"1","catItemIntroTextWordLimit":"","catItemExtraFields":"0","catItemHits":"0","catItemCategory":"1","catItemTags":"1","catItemAttachments":"0","catItemAttachmentsCounter":"0","catItemVideo":"0","catItemVideoWidth":"","catItemVideoHeight":"","catItemAudioWidth":"","catItemAudioHeight":"","catItemVideoAutoPlay":"0","catItemImageGallery":"0","catItemImageGalleryWidth":"","catItemImageGalleryHeight":"","catItemDateModified":"0","catItemReadMore":"1","catItemCommentsAnchor":"1","catItemOCMPlugins":"1","itemDateCreated":"1","itemTitle":"1","itemFeaturedNotice":"1","itemAuthor":"1","itemFontResizer":"1","itemPrintButton":"0","itemEmailButton":"1","itemSocialButton":"1","itemVideoAnchor":"1","itemImageGalleryAnchor":"1","itemCommentsAnchor":"1","itemRating":"0","itemImage":"1","itemImgSize":"Large","itemImageMainCaption":"1","itemImageMainCredits":"1","itemIntroText":"0","itemFullText":"1","itemExtraFields":"0","itemDateModified":"1","itemHits":"0","itemCategory":"0","itemTags":"1","itemAttachments":"1","itemAttachmentsCounter":"1","itemVideo":"1","itemVideoWidth":"","itemVideoHeight":"","itemAudioWidth":"","itemAudioHeight":"","itemVideoAutoPlay":"0","itemVideoCaption":"1","itemVideoCredits":"1","itemImageGallery":"0","itemImageGalleryWidth":"","itemImageGalleryHeight":"","itemNavigation":"0","itemComments":"1","itemTwitterButton":"1","itemFacebookButton":"1","itemGooglePlusOneButton":"1","itemAuthorBlock":"0","itemAuthorImage":"0","itemAuthorDescription":"0","itemAuthorURL":"0","itemAuthorEmail":"0","itemAuthorLatest":"0","itemAuthorLatestLimit":"5","itemRelated":"0","itemRelatedLimit":"5","itemRelatedTitle":"1","itemRelatedCategory":"0","itemRelatedImageSize":"0","itemRelatedIntrotext":"1","itemRelatedFulltext":"0","itemRelatedAuthor":"0","itemRelatedMedia":"0","itemRelatedImageGallery":"0","itemOCMPlugins":"1"} [trash] => 0 [plugins] => {"customparams_created":"2019-11-04 19:44:34","customparams_modified":"2019-11-04 19:44:34","customparams_videobg":"","customparams_countdown_module":"","customparams_search_template":""} [language] => * [container] => 0 [container_name] => [_tbl:protected] => #__ocm_categories [_tbl_key:protected] => id [_tbl_keys:protected] => Array ( [0] => id ) [_db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object ( [name] => mysqli [serverType] => mysql [connection:protected] => mysqli Object ( [affected_rows] => 38 [client_info] => mysqlnd 5.0.12-dev - 20150407 - $Id: 7cc7cc96e675f6d72e5cf0f267f48e167c2abb23 $ [client_version] => 50012 [connect_errno] => 0 [connect_error] => [errno] => 0 [error] => [error_list] => Array ( ) [field_count] => 3 [host_info] => 127.0.0.1 via TCP/IP [info] => [insert_id] => 0 [server_info] => 5.5.30 [server_version] => 50530 [stat] => Uptime: 8059075 Threads: 1 Questions: 1669640297 Slow queries: 4969147 [sqlstate] => 00000 [protocol_version] => 10 [thread_id] => 112223114 [warning_count] => 0 ) [nameQuote:protected] => ` [nullDate:protected] => 0000-00-00 00:00:00 [_database:JDatabaseDriver:private] => sdproductiondb [count:protected] => 45 [cursor:protected] => [debug:protected] => [limit:protected] => 0 [log:protected] => Array ( ) [timings:protected] => Array ( ) [callStacks:protected] => Array ( ) [offset:protected] => 0 [options:protected] => Array ( [driver] => mysqli_exabyte [host] => 127.0.0.1 [user] => proxy_user_front02 [password] => b3hX5DrKwjx6 [database] => sdproductiondb [prefix] => sk_ [select] => 1 [port] => 6033 [socket] => ) [sql:protected] => SELECT id, value, type FROM #__ocm_extra_fields ef WHERE ef.published = 1 [tablePrefix:protected] => sk_ [utf:protected] => 1 [utf8mb4:protected] => 1 [errorNum:protected] => 0 [errorMsg:protected] => [transactionDepth:protected] => 0 [disconnectHandlers:protected] => Array ( ) [ocmConfig] => Array ( ) ) [_trackAssets:protected] => [_rules:protected] => [_locked:protected] => [_autoincrement:protected] => 1 [_observers:protected] => JObserverUpdater Object ( [aliases:protected] => Array ( ) [observers:protected] => Array ( ) [doCallObservers:protected] => 1 ) [_columnAlias:protected] => Array ( ) [_jsonEncode:protected] => Array ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [year_lookup] => 0 [link] => /sd-plus/stil ) [additional_categories] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 376 [name] => Arhiva [alias] => arhiva [parent] => 240 [published] => 1 [trash] => 0 [link] => /arhiva ) ) [link] => /sd-plus/stil/hrvatska-ne-zeli-financirati-horore-746 [printLink] => /sd-plus/stil/hrvatska-ne-zeli-financirati-horore-746?tmpl=component&print=1 [tags] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 5790 [name] => MarkoNjegić [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => markonjegic [link] => /tag/markonjegic ) [1] => stdClass Object ( [id] => 991 [name] => KRISTIJANMILIĆ [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => kristijanmilic [link] => /tag/kristijanmilic ) [2] => stdClass Object ( [id] => 992 [name] => ŽIVIIMRTVI [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => ziviimrtvi [link] => /tag/ziviimrtvi ) ) [imageXSmall] => [imageSmall] => [imageMedium] => [imageLarge] => [imageXLarge] => [extraFields] => stdClass Object ( [Subtitle] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => ... a neisplativo je privatno uložiti. Nije da nitko to ne želi snimati, ali morao bi ići u Ameriku, ili Japan. Moj bi ‘autorski’ projekt bio puno gadniji od ‘Živih i mrtvih’... [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [SuperscriptTitle] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => KRISTIJAN MILIĆ, DAROVITI REDATELJ “ŽIVIH I MRTVIH”, AKTUALNOG KINO HITA NAGRAĐENOG ZLATNOM ARENOM NA LANJSKOJ PULI I PROGLAŠENOG NAJBOLJIM FILMOM NA NEDAVNOM FEST-u [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [premium_content] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [attachments] => Array ( ) [cleanTitle] => Hrvatska ne želi financirati horore [num_of_authors] => 0 [author] => Joomla\CMS\User\User Object ( [isRoot:protected] => [id] => [name] => [username] => [email] => [password] => [password_clear] => [block] => [sendEmail] => [registerDate] => [lastvisitDate] => [activation] => [params] => [groups] => Array ( ) [guest] => 1 [lastResetTime] => [resetCount] => [requireReset] => [_params:protected] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( ) [initialized:protected] => [separator] => . ) [_authGroups:protected] => [_authLevels:protected] => [_authActions:protected] => [_errorMsg:protected] => [userHelper:protected] => Joomla\CMS\User\UserWrapper Object ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [link] => /autor/2024-05-18-14-28-32-37 [profile] => Joomla\CMS\Object\CMSObject Object ( [_errors:protected] => Array ( ) [gender] => ) [avatar] => /components/com_ocm/images/placeholder/user.png ) [numOfComments] => 0 [mainImage] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2008/03/16/Nedjeljna/kristijanmilic01.jpg [galleryCount] => 1 [hasImage] => 1 [mainImageAuthor] => [mainImageDesc] => [popup_gallery] => Array ( [0] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2008/03/16/Nedjeljna/kristijanmilic01.jpg [title] => ) ) [bgPosition] => [text] => {OCMSplitter}

... a neisplativo je privatno uložiti. Nije da nitko to ne želi snimati, ali morao bi ići u Ameriku, ili Japan. Moj bi ‘autorski’ projekt bio puno gadniji od ‘Živih i mrtvih’...

Kristijan Milić rođen je 1969. godine. Znakovito, svega nekoliko mjeseci nakon što je Sam Peckinpah u kina pustio “Divlju hordu”, to jest godinu dana otkako je George A. Romero s “Noći živih mrtvaca” okrenuo novu stranicu u povijesti strave i užasa. Zašto znakovito?

Zato što se Milić, za razliku od većine domaćih redatelja stasalih na ruskoj školi, cinefilski izgradio gledajući Peckinpaha i moderne žanrovske klasike akcije i horora. “Planet terora”, recimo, preferira u odnosu na “Otporan na smrt”.

Gledao bi ga bez problema i da traje deset sati. Između Predatora i Aliena, kao likova, potonji je Miliću malo simpatičniji, pogotovo u četvrtom nastavku kad ispusti i suzu. A upitate li ga tko je posljednji akcijski junak od “svetog trojstva”, ispalit će “Stallone!” i citirati “Ramba III” (“Rambo nije Bog, Bog prašta!”). Među njegovim omiljenim filmskim citatima je i “Žulja li, kume?” iz “Bitke na Neretvi”. Načitan tip, nema što.

Par desetljeća kasnije, kada se ispraksirao radeći kao pomoćni rasvjetljivač, diplomirao ADU i snimio “Sigurnu kuću”, unutar omnibusa “24 sata”, Milić je dobio priliku pokazati tu načitanost na primjeru “Živih i mrtvih”, ratne drame s elementima nadnaravnog horora, inače ekranizacije romana Josipa Mlakića koja prati dvije paralelne radnje, jednu tijekom Drugog svjetskog rata, u kojoj su akteri ustaše, domobrani i partizani, te sukob vojnika HVO-a i Bošnjaka iz 90-ih. Milić je priliku iskoristio na najbolji mogući način, naklonivši se i Peckinpahu i Romeru u filmu koji izgleda SEnD svjetski.

Učenje u kinu

•• Koliko Vam je u praksi pomoglo to što ste radili kao pomoćni rasvjetljivač i scenski radnik na filmskim setovima?
To je bila najbolja moguća škola kad je filmska praksa u pitanju.

•• Postaje li se bolji redatelj sjedenjem u kinu ili na predavanjima na ADU-u?
Sjedenjem u kinu i sjedenjem ispred videorekordera, pa vraćanjem kadrova i scena i njihovim proučavanjem, nauči se jako puno. Ali na Akademiji možeš konačno sve to i sam pokušati snimiti.

•• ADU ste upisali tek iz četvrtog pokušaja, i to nakon što ste napisali scenarij po guštu komisije. Zar postoji nekakva “špranca” koja tamo uvijek prolazi?
Ne. Ali kad sam se ja pokušavao upisati, iz nekog meni nepoznatog razloga dobro su prolazile određene teme. Na osnovi nekih saznanja napisao sam nešto za što sam pretpostavio da bi se komisiji moglo svidjeti.

•• Kao i mnogima, najdraže Vam je bilo slušati predavanja pokojnog velikana Ante Peterlića. Koliko ste se uspjeli “povezati” s njime?
Ante Peterlić je bio jedan od najvećih. Njegova će se predavanja još desetljećima prepričavati, ne samo zbog golemog znanja koje je prenosio, nego i zbog izuzetnog humora. Bili smo u dobrim odnosima. Kad sam pisao diplomsku radnju, zamolio sam ga da bude moj mentor i on je na to pristao. Prošla je godina bila višestruko pogubna za ljude iz svijeta filma.

•• Vaš debi, “Sigurna kuća”, iz omnibusa “24 sata”, mogao bi se okarakterizirati epitetom coolerski i SEnD tarantinovski. Je li Quentin Tarantino utjecao na Vas?
Ne baš, iako volim i cijenim neke njegove filmove (naročito “Reservoir Dogs”). Kad se on pojavio, već sam bio pomalo prestar za upijanje te vrste utjecaja.

•• “24 sata” napravili ste zajedno s Goranom Kulenovićem koji je nakon toga snimio “Pjevajte nešto ljubavno”. S obzirom da ste i sami nekoć svirali violončelo i bubnjeve u bendu u kojem je bio i Ivan Glowatzky, jedan od protagonista filma, je li Vam možda žao što niste dobili priliku režirati “Pjevajte nešto ljubavno”?
“Pjevajte nešto ljubavno” je Kulenovićev kompletan autorski projekt, budući da je on ujedno i scenarist, tako da bih ja taj film mogao režirati možda jedino u nekom paralelnom svemiru. Osobno nisam zainteresiran za takve teme, ali pozdravljam Kulenovićevu inicijativu, jer u Hrvatskoj uopće nema takvih filmova, a trebalo bi ih biti.

•• Na ADU-u ste diplomirali radnjom o novom američkom hororu. Što mislite o popularnom hororskom torture-porn podžanru?
Nisam preveliki ljubitelj tog podžanra, ali pogledam u kinu gotovo svaki horor. I moram priznati da mi je “Hostel 2” puno bolji od prvog “Hostela”. Dakle, nadajmo se napretku.

•• S hororom koketiraju i “Živi i mrtvi”, ali i s akcijom. Zašto u Hrvatskoj nitko ne želi snimiti klasični žanrovski film, akcić ili hororac? Recimo baš Vi, pošto evidentno imate mota? Spomenuli ste negdje kako u pripremi imate film u kojem se likove reže motornim pilama, a koji nikako da prođe na Ministarstvu.
To što se nekog reže motornim pilama, ne znači da je riječ o hororu. Motorne pile se koriste i u krimićima i u trilerima. Jedna od najboljih scena s motorkom je ona u “Licu s ožiljkom”, koji sasvim sigurno ne spada u horor. Ja sam bio uvijek za žanrovske filmove. Čak su i moji studentski radovi redom žanrovski uradci. Nije da nitko ne želi to snimati, već država ne želi to financirati, a neisplativo je privatno uložiti. Tko želi snimati horore, mora ići u Ameriku, ili Japan.

Enes Vejzović i Filip Šovagović u sceni ‘Živih i mrtvih’, ratne drame koja koketira s elementima
filma strave

60 kadrova za jednu scenu

•• Živopisnim likovima, napetom atmosferom, pa i određenim referencijama, “Živi i mrtvi” naginju na “Izgubljenu patrolu”, “Južnjačku utjehu” i “Predatora”. Koliko su Vas ti klasici i njihovi redatelji izgradili kao filmofila?
“Izgubljena patrola” je antologijski film, ali on nije toliko utjecao na mene koliko deseci drugih filmova Johna Forda. Waltera Hilla sam kao dijete mrzio jer sam smatrao da kopira Peckinpaha, ali kad sam odrastao, shvatio sam da je “Južnjačka utjeha” istinsko redateljsko remek-djelo. Oduvijek sam htio snimiti takav film i nadam se da ću jednog dana i uspjeti. “Predatora” iznimno cijenim (kao i Johna McTiernana), ali on ne spada u moje najdraže filmove. Iako sam volim raditi žanrovske filmove, najboljim filmovima ipak smatram one koji izmiču žanrovskoj klasifikaciji.

•• “Živi i mrtvi” je vizualno-stilski možda najimpresivniji hrvatski film uopće. Posebice su dojmljivi filteri u priči iz 1943. i akcijska scena kad ustaša prosipa mozak partizanu, a krv leti u slow-motionu koja izgleda kao “Sin City” u režiji Sama Peckinpaha.
To je scena koja me se još za čitanja scenarija najviše dojmila. Snimili smo gotovo 60 kadrova za tu scenu i jedna je od rijetkih u filmu u kojoj smo uspjeli snimiti gotovo sve što smo po storyboardu i naumili. Druga takva scena je ubojstvo harmonikaša, koja je, u skladu s modernim vremenima, puno surovija i sirovija.

•• Zbog čega ste pristali režirati film s obzirom da je demitologizacija Domovinskog rata još uvijek donekle tabu-tema?
Ovaj film ne smatram demitologizacijom, samo realnom slikom rata. Nitko tko je prošao rat nije mi zamjerio na prikazu naših vojnika. Osim onih koji su rat vidjeli samo na televizijskim ekranima, duboko zavaljeni u svojim udobnim foteljama.

Oprečna mišljenja

•• Neki su Vam zamjerili stidljivost, nedovoljnu određenost stava i političku korektnost u smislu da ste izjednačili sve sudionike balkanskih ratova (ustaše, partizane, Hrvate, Muslimane), a neke i humanizirali (ustaše).
Stav je vrlo jasan. Mislim da to ne treba nikome crtati. Ali dosta oprečna mišljenja sam čuo u povodu ovog filma. Proglasili su ga i pronacističko-ustaškim i antihrvatsko-izdajničkim i antimuslimanskim, pa čak i promilitarističkim.

•• Mislite li da je “Živi i mrtvi” možda dobio nagradu na FEST-u ne bi li se pomirile friške trzavice Hrvatske i Srbije nastale nakon odcjepljenja Kosova?
Uz Hrvoja Hribara (Hrvata) i Dubravku Lakić (Srpkinju), u žiriju je bio i gospodin Kim Dong Ho iz Južne Koreje, koji sumnjam da gubi san zbog odnosa između Hrvata i Srba, a kamoli zbog trzavica oko Kosova. No, teorija je zanimljiva.

•• “Živi i mrtvi” Vaš je “najamnički” projekt. Kako bi izgledao pravi “autorski” projekt Kristijana Milića da dobijete odriješene ruke?
Gadno. Bio bi u svakom slučaju puno manje human.

Blic-pitanja

•• Najbolja akcijska scena svih vremena?
– “Divlja horda”, završni masakr s mitraljezom.

•• “Terminator” ili “Predator”?
– “Terminator”. (“I’ll be back!”)

•• “Noć vještica” ili “Strava u Ulici brijestova”?
– “Noć vještica”. Stvar identifikacije. Bliži mi je kuhinjski nož od Freddyjevih metalnih pandžica.

•• “Vod smrti” ili “Full Metal Jacket”?
– “Full Metal Jacket”. Oliver Stone uz sav trud nema šanse protiv dobrog starog Kubricka.

•• Johnnie To ili John Woo?
– Premalo poznajem opus gospodina Toa.

Alana Forda ne može se pretvoriti u film

•• Veliki ste fan stripa, poglavito Alana Forda. Što mislite o aktualnim ekranizacijama stripova i držite li da se može filmovati Alana Forda?
- Mislim da je Alana Forda posve nemoguće pretvoriti u film. Ne volim baš pretjerano ekranizacije stripova, a još manje strip-verzije filmova. Mislim da su to prerazličiti mediji. Ono što može film, ne može strip, i obrnuto.

Savršeni casting

 •• Da možete birati, koga biste u sljedećem filmu uzeli od glumaca i glumica iz svjetske kinematografije, bilo živih, bilo – mrtvih? Koji bi casting po Vama bio savršen?
- John Wayne kao pozitivac. Boris Karloff kao negativac. Marylin Monroe kao tiha patnja obojice.

[event] => stdClass Object ( [BeforeDisplay] => [AfterDisplay] => [AfterDisplayTitle] => [BeforeDisplayContent] => [AfterDisplayContent] => [OCMBeforeDisplay] => [OCMAfterDisplay] => [OCMAfterDisplayTitle] => [OCMBeforeDisplayContent] => [OCMAfterDisplayContent] =>

[OCMUserDisplay] => [OCMCommentsCounter] => [OCMCommentsBlock] => ) [jcfields] => Array ( ) [image] => [imageWidth] => 600 [comments] => Array ( ) [absoluteURL] => https://slobodnadalmacija.hr/sd-plus/stil/hrvatska-ne-zeli-financirati-horore-746 [emailLink] => /component/mailto/?tmpl=component&template=site&link=03a91e13206cc8dd7370117dbf43aa8d7b32ea76 [twitterURL] => http://twitter.com/intent/tweet?text=Hrvatska+ne+%C5%BEeli+financirati+horore&url=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fsd-plus%2Fstil%2Fhrvatska-ne-zeli-financirati-horore-746 [socialLink] => https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fsd-plus%2Fstil%2Fhrvatska-ne-zeli-financirati-horore-746 )
Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => ... a neisplativo je privatno uložiti. Nije da nitko to ne želi snimati, ali morao bi ići u Ameriku, ili Japan. Moj bi ‘autorski’ projekt bio puno gadniji od ‘Živih i mrtvih’... [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => KRISTIJAN MILIĆ, DAROVITI REDATELJ “ŽIVIH I MRTVIH”, AKTUALNOG KINO HITA NAGRAĐENOG ZLATNOM ARENOM NA LANJSKOJ PULI I PROGLAŠENOG NAJBOLJIM FILMOM NA NEDAVNOM FEST-u [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) )
StoryEditorOCM
StilKRISTIJAN MILIĆ, DAROVITI REDATELJ “ŽIVIH I MRTVIH”, AKTUALNOG KINO HITA NAGRAĐENOG ZLATNOM ARENOM NA LANJSKOJ PULI I PROGLAŠENOG NAJBOLJIM FILMOM NA NEDAVNOM FEST-u

Hrvatska ne želi financirati horore

Piše PSD.
15. ožujka 2008. - 16:13

... a neisplativo je privatno uložiti. Nije da nitko to ne želi snimati, ali morao bi ići u Ameriku, ili Japan. Moj bi ‘autorski’ projekt bio puno gadniji od ‘Živih i mrtvih’...

Kristijan Milić rođen je 1969. godine. Znakovito, svega nekoliko mjeseci nakon što je Sam Peckinpah u kina pustio “Divlju hordu”, to jest godinu dana otkako je George A. Romero s “Noći živih mrtvaca” okrenuo novu stranicu u povijesti strave i užasa. Zašto znakovito?

Zato što se Milić, za razliku od većine domaćih redatelja stasalih na ruskoj školi, cinefilski izgradio gledajući Peckinpaha i moderne žanrovske klasike akcije i horora. “Planet terora”, recimo, preferira u odnosu na “Otporan na smrt”. ...

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
18. svibanj 2024 16:28