stdClass Object ( [id] => 20315 [title] => Branko Lustig: Branitelji bi morali sami pronaći smisao [alias] => branko-lustig-branitelji-bi-morali-sami-pronaci-smisao [catid] => 296 [published] => 1 [introtext] => [fulltext] =>
Ne može se napraviti jedan takav film, a da u njemu glavni ili sporedni lik završava loše. Film mora završiti s nekom mogućnošću, vjerom da će jednoga dana biti bolje. A kad se kaže jednoga dana, znači da za to treba vremena

Producent “Schindlerove liste” i “Gladijatora”, za koje je dobio dva Oscara, te još 15-ak američkih visokobudžetnih filmova Branko Lustig ne misli za sebe da je slavan čovjek. Poznat je, s tim se slaže, i moćan, jer stvara i usmjerava hollywoodske karijere, i, što je jednako važno, daje posao.

Njegov povratak u Hrvatsku bio je u svibnju velika vijest, i to živo zanimanje za njega traje iz dana u dan, premda je u protekla tri mjeseca imao samo jedan pravi projekt - Festival židovskog filma, kojim je predsjedao.

Sve ostalo mu se, zapravo, svelo na rutinu: ranu jutarnju šetnju, prvu kavu i prelistavanje tiska u kafiću “Charlie”, u koji navraća više puta dnevno na razne sastanke, intervjue, kojekakve susrete i razgovore.

Ostatak vremena provodi uporno čitajući knjige i scenarije koje mu ljudi bespoštedno šalju, jer je kao gospodin “stare škole” i profesionalac obećao da će reći svoje mišljenje.

Obećali ste, također, i film o Domovinskom ratu, odnosno o braniteljima. Kakav bi to trebao biti film?

- Nisam obećao nikome ništa. Dogovor je da ću pomoći da se napravi film o Domovinskom ratu, ako dobijemo zanimljiv književni predložak. U tom slučaju, izabrat ću scenarij, predložit ću drugim ljudima da ga pročitaju i daju svoje recenzije, nastojat ću osigurati novac, naći glumce i režisera.

Budući da je režiser najvažniji, rekao sam kako bi bilo najzgodnije da to bude netko tko je preživio Domovinski rat. Međutim, teško je naći kvalitetnog režisera s ratnim iskustvom. Ali, trudit ću se da sve to skupim, dok još mogu, i da se napravi jedan takav film, iako bi, po mom sudu, još malo vode trebalo proteći Savom, tj. imati distanciju prema tim događajima od još najmanje 50 godina.

Zašto bi film trebao početi s “Olujom”, što sugerirate?

- Mislim da bi trebalo snimiti film o ljudima koji su preživjeli rat, vidjeti kako su dočekani i što se s njima dogodilo nakon “Oluje”. Ne mislim da bi trebalo praviti film o Domovinskom ratu, nego film o ljudima koji su bili u Domovinskom ratu, jer kad bismo htjeli praviti priču o Domovinskom ratu, onda, zapravo, ne bismo mogli praviti film, onda bismo morali praviti mini seriju, jer se toliko toga dogodilo, pogotovo kad bismo još poslije htjeli uzeti živote branitelja, što se s njima dogodilo i što će se s njima dogoditi.

A ja ne bih radio mini seriju, ja bih radio film. A da se radi film, onda treba početi od kraja i pratiti život pet-šest sudionika, i to je već puno.

U Hrvatskoj se obično, uz tzv. velike filmove, rade istodobno i TV serije, a Vi zazirete od njih?

- Prvo, ja nisam producent TV serija. Moja TV serija “Vjetrovi rata” jedna je od najvećih ikada gledanih: s njom sam završio i holokaust i rat. A ovo bi trebao biti film koji prati sudbine ljudi nakon rata, koji su došli u svoj privatni život i najedanput našli pred sobom teškoće.

Zanimljivo je vidjeti na koji način ti ljudi svladavaju svoje teškoće. Jer, to je ono što svijet može razumjeti: svijet može shvatiti da su nekome ubili nekoga, kako će on preživjeti bez toga i kako će se uhvatiti ukoštac sa životom i opet svoj život ubaciti u kolotečinu koja vlada u zemlji nakon rata.

Nije li priča o ljudima nakon rata dobrim dijelom i priča o izgubljenima?

- Treba vidjeti zašto su izgubljeni, tko im je pomogao, komu se mogu obratiti za pomoć... Osobno ne vjerujem da su ljudi s PTSP-om osuđeni na propast. Upoznao sam nekoliko mladih doktora, psihologa i psihijatara koji su fenomenalni.

A zar nije najbolji lijek za PTSP, primjerice, šibenska zadruga koja uzgaja masline i grožđe?! Svako jutro čovjek ustane i ode vidjeti je li njegova maslina rodila, koliko je rodila, je li stradala od leda, što će biti s tim urodom, hoće li dobiti na kraju nagradu za to, a dobili su nagradu kao najbolji, i na kraju - hoće li s tim poslom preživjeti. Mislim da je to dobar lijek, jer sam i sam imao lijek za svoj život.

Producent ste vrlo skupih filmova, a ni ovaj o hrvatskim braniteljima ne bi bio jeftin, zar ne?

- Film ne bi bio jeftin, prije svega zato što se više ne mogu praviti filmovi kako su se nekada pravili. No, uopće ne bih spominjao novac, jer film se radi ili se ne radi. Ovih dana došao sam do zaključka da bi film trebalo snimiti sa stranim glumcima, što bi bila jedna od garancija za svjetsko tržište, možda čak i sa stranim režiserom.

Nedvojbeno, film će biti nacionalni projekt, što je potvrdila i potpredsjednica Vlade Jadranka Kosor, rekavši da će tražiti načina i mogućnosti za raspisivanje pozivnog natječaja za scenarij. Očekujete li da se razgovori o filmu što prije konkretiziraju?

- Ne poznajem dugo gospođu Jadranku Kosor, ali imam u nju povjerenje. Zašto bi ona obećavala nešto što ne kani učiniti? Međutim, nije bilo nikakvih konkretnih razgovora, sve je išlo spontano. Sve ovisi o scenariju, a ja nisam pisac. I, što je zanimljivo, svatko tko je prošao kroz Domovinski rat misli da može napisati priču. Ne može! Mora biti jako dobar književnik. Nije važno hoćemo li do scenarija doći za pet ili deset godina. U krajnjem slučaju, bit će neki novi Lustig koji će pomoći da se snimi taj film.

Kako ocjenjujete knjige i scenarije koje ste do sada pročitali?

- I knjige i scenariji završavaju tragično i uvijek se naglašava da su ti ljudi bolesni, da se oni ubijaju, čine samoubojstva, da imaju neriješene situacije kod kuće itd. Pa vidite ovu ženu koja je ubila svoje dvije kćeri, onog koji je zagušio majku...

Zašto bi to bile posljedica rata? To je život. Oko nas se događaju strašne stvari, nisu svi nesretnici bili u Domovinskom ratu, nije sav Domovinski rat crni kriminal, a kad čitate novine, ispada da je tako. Nije istina da su samo oni drogeraši, ima i drugih, štoviše, kad bi netko izračunavao postotke, vjerujem da bi branitelji bili narkomani u vrlo malom postotku.

Osim toga, oni sigurno imaju i lijepih stvari u životu i sigurno pokušavaju imati lijepe stvari u životu... Ne može se napraviti jedan takav film, a da u njemu glavni ili sporedni lik završava loše. Film mora završiti s nekom mogućnošću, vjerom da će jednoga dana biti bolje. A kad se kaže jednoga dana, znači da za to treba vremena.

Ne može se očekivati da se, kao u stara vremena, svima koji su sudjelovali u ratu - a ima ih, kako čujem, 480 tisuća - dade zemlja, pogotovo što svi i ne žele raditi na zemlji. Prema tome, što da se radi? Branitelji moraju sami pronaći jednu ideju: kao što sam ja našao da radim na filmu, i to sam zavolio i u tome vidim sve, to je moj život, tako su možda braniteljeve masline njegov život, ili njegovo grožđe, ili rezbarenje, što rade po otocima.

Kad ste spomenuli lijek za svoj život, mislili ste na Hollywood?

- Ne samo Hollywood, ne, ne, ne. Ne počinje moj lijek s Hollywoodom, nego isto s krajem, s olujom za mene, a kraj oluje za mene bilo je oslobođenje iz koncentracionog logora. Poslije toga su mi omogućili da polažem dva razreda u jednoj godini.

Stjecajem okolnosti, upoznao sam razne ljude, političare, kojih više nema, ali se nikad nisam ni od koga okoristio. Sve sam gurao sam: upisao se na ondašnju Akademiju za kazalište, film i televiziju, završio Akademiju, vidio sam da mi je bolje ići na film i zavolio sam film preko noći te 1955. snimio film kao jedan od onih koji nosi kavu i koji je prevoditelj s mađarskog, njemačkog i srpsko-hrvatskog u ono vrijeme.

Branko Lustig: “Zašto bi Jadranka Kosor
obećavala nešto što ne kani učiniti?”

To onda nije “Cesta duga godinu dana”, koji se inače spominje kao Vaš prvi film?

- Ne, to je film koji se zove “Piroška”. To je jedan od najkultnijih filmova u Njemačkoj koji se još i danas prikazuje.

Kako ste snimili taj film?

- To je ovako bilo: Drugovi i drugarice, dozvolite da Vam predstavim Antuna Nalisa u glavnoj ulozi u “Plavi devet”.

Kad je projekcija filma završila u bivšem Balkan-kinu, prišao mi je neki čovjek iz Jadran-filma, koji je bio u društvu s ing. Čopom, tadašnjim tehničkim direktorom Jadran-filma, rekao mi da imaju koprodukciju s Nijemcima, a koprodukcije su u ono vrijeme bile jako rijetke.

Tražili su nekoga tko govori hrvatski, njemački i mađarski, i pitao hoću li prihvatiti posao prevoditelja.

Kako sam imao ugovoren angažman u kazalištu “Gavella” od jeseni, pomislio sam da bi bilo dobro da do tada nešto zaradim, prihvatio sam, upoznao se s tim ljudima, radnicima, i ustvari od njih sam počeo učiti.

Općenito, mene su o filmu naučili radnici i razni asistenti režije, kao što je bio Simo Dubajić.

Stvorili ste drugima velike karijere, pomagali ste našim glumcima u Hollywoodu i brojnim hrvatskim filmskim djelatnicima koji su za Vas radili filmove po svijetu. Je li ta Vaša dobrota urođena ili, možda, dug koji vraćate?

- Iako o tome nikad nisam razmišljao, to je moj dug, dobro ste rekli. Već samo to da sam preživio logor bilo je, u neku ruku, sreća, jer dijete od deset, pa trinaest godina, mora biti stvarno sretno da preživi te strahote. Ali, tijekom tog zatočeništva sreo sam nevjerojatne ljude, ljude koje nisam poznavao. One koje sam poznavao iz Čakovca i Osijeka završili su u plinskim komorama.

Tako sam s deset godina ostao sam. Sjećam se jednog doživljaja. Imao sam deset godina i tek sam bio došao u logor, gdje me je kapo, koji je imao žutu traku, ošamario i razbio mi naočale koje sam nosio odmalena. Stariji, koji je imao štraftastu uniformu kao ja, prišao je meni uplakanom, uzeo načale, zavezao ih s nečim i stavio mi ih na glavu.

To je isto bila jedna dobrota, a ne samo hrabrost?

- To je, prije svega, bila dobrota, jer bih bez naočala završio tko zna gdje. Doživio sam da su mi dali kruh iz čista mira, naposljetku, ne bih bio živ da nisam sreo jednog SS-ovca iz Osijeka, koji je bio komandant logora Furstengrube, tog malog satelitskog logora Auschwitza. Kad je čuo kao plačem, i moj hrvatski, pitao me odakle sam, tko mi je ćaća...

Sad bismo mogli filozofirati i reći da se to vratila dobrota moga oca koji je nekoć ocu tog SS-ovca davao u hotelu “Central” svako jutro jedan čokanj rakije da popije i nije naplatio. Vjerojatno je to kod kuće stari pričao i njegov se sin, eto, toga sjetio i poveo me sa sobom.

Nažalost, za njega sam radio samo šest mjeseci, jer su ga odveli na ruski front, ali to je bilo dovoljno da mi spasi život. Na kraju, u logoru Bergen Belsen život mi je spasio jedan kapetan Juugoslavenske narodne armije. Tijekom te tri godine, koje sam proveo u logorima, sreo sam toliko dobrih ljudi i možda je to, što kažete, vraćanje te moje dobrote poslije.

Ali, isto tako mislim da su naši ljudi, koje sam pomagao, to zavrijedili. Bili su dobri, nisam ih uzimao u ekipu zato da im učinim neko dobro, iako, istina, vjerujem u dobrotu, vjerujem u ljubav. Mislim da bez dobrote i ljubavi nema svijeta, da se problemi u svijetu ne mogu rješavati mržnjom i osvetama.

Producent mora izgraditi ukus

Što je najvažnije da o produkciji nauče Vaši budući studenti na zagrebačkoj Akademiji dramskih umjetnosti?

- Najvažnije je ne učiti mlade ljude da budu direktori ekipa i vođe snimanja, odnosno treba ih učiti da počnu misliti kao ljudi koji prave film. Producenti pomažu režiserima da snime film, što znači da oni traže sadržaj, scenarij, redatelja i glumca. A da bi netko bio dobar producent, on mora jako puno naučiti o umjetnosti, čitati, gledati strane filmove.

Htio bih, radom na Akademiji, pomoći da nastane grupa mladih producenata koji će izgraditi svoj ukus i moći, prema svom ukusu, naći suradnju s režiserima. Zato se stvaraju ti producentsko-redateljski parovi, zato sam, naposljetku, ja bio tako dugo sa Ridlyjem Scottom, jer smo nas dvojica zajedno mislili. I kad se tako nešto stvori, onda će, nadam se, biti bolje.

O meni - nakon mene

U Europi su vrlo popularni biografski filmovi. Kako to da nikada niste pomislili na film o vlastitom životu? - Rekao sam vam na početku, zato što nisam slavan. No, mislim da ima smisla napraviti taj film, ali to će uraditi netko poslije mene, a ja ću pokušati napisati knjigu.

[video] => [gallery] => [extra_fields] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => Ne može se napraviti jedan takav film, a da u njemu glavni ili sporedni lik završava loše. Film mora završiti s nekom mogućnošću, vjerom da će jednoga dana biti bolje. A kad se kaže jednoga dana, znači da za to treba vremena [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => SLAVNI PRODUCENT GOVORI o tome KAKAV BI MORAO BITI FILM O DOMOVINSKOM RATU [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [extra_fields_search] => * [created] => 2008-09-06 19:46:19 [created_by] => 37 [created_by_alias] => [checked_out] => 0 [checked_out_time] => 0000-00-00 00:00:00 [modified] => 2008-09-06 20:22:26 [modified_by] => 0 [publish_up] => 2008-09-07 12:09:00 [publish_down] => 0000-00-00 00:00:00 [trash] => 0 [access] => 1 [ordering] => 0 [featured] => 0 [featured_ordering] => 0 [image_caption] => [image_credits] => [video_caption] => [video_credits] => [hits] => 3481 [params] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [enable_css] => 1 [jQueryHandling] => 1.8remote [backendJQueryHandling] => remote [userName] => 1 [userImage] => 1 [userDescription] => 1 [userURL] => 1 [userEmail] => 0 [userFeedLink] => 1 [userFeedIcon] => 1 [userItemCount] => 30 [userItemTitle] => 1 [userItemTitleLinked] => 1 [userItemDateCreated] => 1 [userItemImage] => 1 [userItemIntroText] => 1 [userItemCategory] => 1 [userItemTags] => 1 [userItemCommentsAnchor] => 1 [userItemReadMore] => 1 [userItemOCMPlugins] => 1 [authorsListLimit] => 61 [tagItemCount] => 61 [tagItemTitle] => 1 [tagItemTitleLinked] => 1 [tagItemDateCreated] => 1 [tagItemImage] => 1 [tagItemIntroText] => 1 [tagItemCategory] => 1 [tagItemReadMore] => 1 [tagItemExtraFields] => 1 [tagOrdering] => [tagFeedLink] => 1 [tagFeedIcon] => 1 [genericItemCount] => 61 [genericItemTitle] => 1 [genericItemTitleLinked] => 1 [genericItemDateCreated] => 1 [genericItemImage] => 1 [genericItemIntroText] => 1 [genericItemCategory] => 1 [genericItemReadMore] => 1 [genericItemExtraFields] => 1 [genericFeedLink] => 1 [genericFeedIcon] => 1 [instantArticlesLimit] => 100 [instantArticlesExtraField] => 87 [instantArticlesExtraFieldON] => 2 [instantArticlesCategoriesChildren] => 0 [instantArticlesTitle] => [instantArticlesDescription] => [mainTagCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 396 [2] => 383 [3] => 424 [4] => 250 [5] => 251 [6] => 452 [7] => 252 [8] => 477 [9] => 253 [10] => 254 [11] => 255 [12] => 483 [13] => 256 [14] => 300 [15] => 257 [16] => 258 [17] => 260 ) [relatedItemsCategoriesChildren] => 1 [mobileJsonCustomHomepage] => 0 [mobileJsonQuoteModule] => 0 [mobileJsonWeatherModule] => 0 [mobileJsonLimit] => [mobileJsonObituary] => 0 [mobileApi2Enabled] => 1 [mobileApi2UserAgent] => OCM Mobile Articles [mobileApi2ImagePrefix] => h [mobileApi2ImageSuffix] => 1280 [mobileApi2DefaultAuthorImage] => /images/jpgs/user_face.jpg [mobileApi2TagLimit] => 50 [mobileApi2TagOrdering] => publishUp [mobileApi2TagCategories] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategories0] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 101 [mobileApi2TagExcludeCategories] => Array ( [0] => 318 [1] => 323 [2] => 301 [3] => 406 [4] => 417 ) ) [mobileApi2TagCategories1] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 328 ) [mobileApi2TagCategories2] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 329 ) [mobileApi2TagCategories3] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 327 ) [mobileApi2TagCategories4] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 478 ) [mobileApi2TagCategories5] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 494 ) ) [mobileApi2TagsSearchLimit] => 200 [mainFeedCategories] => Array ( [0] => 240 ) [feedLimit] => 50 [mostPopularFeedLimit] => 20 [feedItemImage] => 0 [feedImgSize] => S [feedItemIntroText] => 0 [feedTextWordLimit] => [feedItemFullText] => 1 [feedTextCharacterLimit] => 300 [feedItemSubtitle] => 1 [feedItemAuthor] => 0 [feedTtl] => 60 [feedDescription] => RSS feeds for Slobodna Dalmacija [feedItemTags] => 0 [feedItemVideo] => 0 [feedItemGallery] => 0 [feedItemAttachments] => 0 [feedBogusEmail] => [feedTopModules] => Array ( [0] => 105 ) [feedTopFbExcludeCategories] => Array ( [0] => 243 [1] => 353 [2] => 333 ) [introTextCleanup] => 0 [introTextCleanupExcludeTags] => [introTextCleanupTagAttr] => [fullTextCleanup] => 0 [fullTextCleanupExcludeTags] => [fullTextCleanupTagAttr] => [xssFiltering] => 0 [linkPopupWidth] => 900 [linkPopupHeight] => 600 [imagesQuality] => 100 [itemImageXS] => 100 [itemImageS] => 200 [itemImageM] => 400 [itemImageL] => 600 [itemImageXL] => 900 [itemImageGeneric] => 300 [catImageWidth] => 100 [catImageDefault] => 1 [userImageWidth] => 100 [userImageDefault] => 1 [commenterImgWidth] => 48 [onlineImageEditor] => sumopaint [imageTimestamp] => 0 [imageMemoryLimit] => [socialButtonCode] => [twitterUsername] => [facebookMetatags] => 1 [facebookImage] => Medium [comments] => 1 [commentsOrdering] => DESC [commentsLimit] => 10 [commentsFormPosition] => below [commentsPublishing] => 0 [commentsReporting] => 2 [commentsReportRecipient] => [inlineCommentsModeration] => 0 [gravatar] => 1 [antispam] => 0 [recaptchaForRegistered] => 1 [akismetForRegistered] => 1 [commentsFormNotes] => 1 [commentsFormNotesText] => [frontendEditing] => 1 [showImageTab] => 1 [showImageGalleryTab] => 1 [showVideoTab] => 1 [showExtraFieldsTab] => 1 [showAttachmentsTab] => 1 [showOCMPlugins] => 1 [sideBarDisplayFrontend] => 0 [staticURL] => https://static.slobodnadalmacija.hr [siteURL] => https://slobodnadalmacija.hr [sseHost] => sse.slobodnadalmacija.hr [lockingArticlesCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 424 [2] => 250 [3] => 251 [4] => 452 [5] => 252 [6] => 477 [7] => 253 [8] => 254 [9] => 255 [10] => 483 [11] => 256 [12] => 257 [13] => 258 [14] => 260 ) [lockingArticlesUnit] => YEAR [lockingArticlesQuantity] => 1 [photoGalleryExtraField] => 63 [photoGalleryExtraFieldON] => 2 [videoGalleryExtraField] => 67 [videoGalleryExtraFieldON] => 2 [tickerModules] => Array ( [0] => 408 [1] => 409 ) [gaEmail] => [mergeEditors] => 1 [sideBarDisplay] => 1 [attachmentsFolder] => [hideImportButton] => 0 [googleSearch] => 0 [googleSearchContainer] => ocmGoogleSearchContainer [OCMUserProfile] => 1 [OCMUserGroup] => 4 [redirect] => 101 [adminSearch] => simple [cookieDomain] => [gatherStatistics] => 1 [article_preview_ocm_category_id] => [taggingSystem] => 1 [lockTags] => 0 [showTagFilter] => 0 [ocmTagNorm] => 0 [ocmTagNormCase] => lower [ocmTagNormAdditionalReplacements] => [recaptcha_public_key] => marko_margeta [recaptcha_private_key] => zoey2013 [recaptcha_theme] => clean [recaptchaV2] => 1 [recaptchaOnRegistration] => 0 [akismetApiKey] => [stopForumSpam] => 0 [stopForumSpamApiKey] => [showItemsCounterAdmin] => 1 [showChildCatItems] => 1 [disableCompactOrdering] => 0 [metaDescLimit] => 150 [enforceSEFReplacements] => 0 [SEFReplacements] => À|A, Á|A, Â|A, Ã|A, Ä|A, Å|A, à|a, á|a, â|a, ã|a, ä|a, å|a, Ā|A, ā|a, Ă|A, ă|a, Ą|A, ą|a, Ç|C, ç|c, Ć|C, ć|c, Ĉ|C, ĉ|c, Ċ|C, ċ|c, Č|C, č|c, Ð|D, ð|d, Ď|D, ď|d, Đ|D, đ|d, È|E, É|E, Ê|E, Ë|E, è|e, é|e, ê|e, ë|e, Ē|E, ē|e, Ĕ|E, ĕ|e, Ė|E, ė|e, Ę|E, ę|e, Ě|E, ě|e, Ĝ|G, ĝ|g, Ğ|G, ğ|g, Ġ|G, ġ|g, Ģ|G, ģ|g, Ĥ|H, ĥ|h, Ħ|H, ħ|h, Ì|I, Í|I, Î|I, Ï|I, ì|i, í|i, î|i, ï|i, Ĩ|I, ĩ|i, Ī|I, ī|i, Ĭ|I, ĭ|i, Į|I, į|i, İ|I, ı|i, Ĵ|J, ĵ|j, Ķ|K, ķ|k, ĸ|k, Ĺ|L, ĺ|l, Ļ|L, ļ|l, Ľ|L, ľ|l, Ŀ|L, ŀ|l, Ł|L, ł|l, Ñ|N, ñ|n, Ń|N, ń|n, Ņ|N, ņ|n, Ň|N, ň|n, ʼn|n, Ŋ|N, ŋ|n, Ò|O, Ó|O, Ô|O, Õ|O, Ö|O, Ø|O, ò|o, ó|o, ô|o, õ|o, ö|o, ø|o, Ō|O, ō|o, Ŏ|O, ŏ|o, Ő|O, ő|o, Ŕ|R, ŕ|r, Ŗ|R, ŗ|r, Ř|R, ř|r, Ś|S, ś|s, Ŝ|S, ŝ|s, Ş|S, ş|s, Š|S, š|s, ſ|s, Ţ|T, ţ|t, Ť|T, ť|t, Ŧ|T, ŧ|t, Ù|U, Ú|U, Û|U, Ü|U, ù|u, ú|u, û|u, ü|u, Ũ|U, ũ|u, Ū|U, ū|u, Ŭ|U, ŭ|u, Ů|U, ů|u, Ű|U, ű|u, Ų|U, ų|u, Ŵ|W, ŵ|w, Ý|Y, ý|y, ÿ|y, Ŷ|Y, ŷ|y, Ÿ|Y, Ź|Z, ź|z, Ż|Z, ż|z, Ž|Z, ž|z, α|a, β|b, γ|g, δ|d, ε|e, ζ|z, η|h, θ|th, ι|i, κ|k, λ|l, μ|m, ν|n, ξ|x, ο|o, π|p, ρ|r, σ|s, τ|t, υ|y, φ|f, χ|ch, ψ|ps, ω|w, Α|A, Β|B, Γ|G, Δ|D, Ε|E, Ζ|Z, Η|H, Θ|Th, Ι|I, Κ|K, Λ|L, Μ|M, Ξ|X, Ο|O, Π|P, Ρ|R, Σ|S, Τ|T, Υ|Y, Φ|F, Χ|Ch, Ψ|Ps, Ω|W, ά|a, έ|e, ή|h, ί|i, ό|o, ύ|y, ώ|w, Ά|A, Έ|E, Ή|H, Ί|I, Ό|O, Ύ|Y, Ώ|W, ϊ|i, ΐ|i, ϋ|y, ς|s, А|A, Ӑ|A, Ӓ|A, Ә|E, Ӛ|E, Ӕ|E, Б|B, В|V, Г|G, Ґ|G, Ѓ|G, Ғ|G, Ӷ|G, y|Y, Д|D, Е|E, Ѐ|E, Ё|YO, Ӗ|E, Ҽ|E, Ҿ|E, Є|YE, Ж|ZH, Ӂ|DZH, Җ|ZH, Ӝ|DZH, З|Z, Ҙ|Z, Ӟ|DZ, Ӡ|DZ, Ѕ|DZ, И|I, Ѝ|I, Ӥ|I, Ӣ|I, І|I, Ї|JI, Ӏ|I, Й|Y, Ҋ|Y, Ј|J, К|K, Қ|Q, Ҟ|Q, Ҡ|K, Ӄ|Q, Ҝ|K, Л|L, Ӆ|L, Љ|L, М|M, Ӎ|M, Н|N, Ӊ|N, Ң|N, Ӈ|N, Ҥ|N, Њ|N, О|O, Ӧ|O, Ө|O, Ӫ|O, Ҩ|O, П|P, Ҧ|PF, Р|P, Ҏ|P, С|S, Ҫ|S, Т|T, Ҭ|TH, Ћ|T, Ќ|K, У|U, Ў|U, Ӳ|U, Ӱ|U, Ӯ|U, Ү|U, Ұ|U, Ф|F, Х|H, Ҳ|H, Һ|H, Ц|TS, Ҵ|TS, Ч|CH, Ӵ|CH, Ҷ|CH, Ӌ|CH, Ҹ|CH, Џ|DZ, Ш|SH, Щ|SHT, Ъ|A, Ы|Y, Ӹ|Y, Ь|Y, Ҍ|Y, Э|E, Ӭ|E, Ю|YU, Я|YA, а|a, ӑ|a, ӓ|a, ә|e, ӛ|e, ӕ|e, б|b, в|v, г|g, ґ|g, ѓ|g, ғ|g, ӷ|g, y|y, д|d, е|e, ѐ|e, ё|yo, ӗ|e, ҽ|e, ҿ|e, є|ye, ж|zh, ӂ|dzh, җ|zh, ӝ|dzh, з|z, ҙ|z, ӟ|dz, ӡ|dz, ѕ|dz, и|i, ѝ|i, ӥ|i, ӣ|i, і|i, ї|ji, Ӏ|i, й|y, ҋ|y, ј|j, к|k, қ|q, ҟ|q, ҡ|k, ӄ|q, ҝ|k, л|l, ӆ|l, љ|l, м|m, ӎ|m, н|n, ӊ|n, ң|n, ӈ|n, ҥ|n, њ|n, о|o, ӧ|o, ө|o, ӫ|o, ҩ|o, п|p, ҧ|pf, р|p, ҏ|p, с|s, ҫ|s, т|t, ҭ|th, ћ|t, ќ|k, у|u, ў|u, ӳ|u, ӱ|u, ӯ|u, ү|u, ұ|u, ф|f, х|h, ҳ|h, һ|h, ц|ts, ҵ|ts, ч|ch, ӵ|ch, ҷ|ch, ӌ|ch, ҹ|ch, џ|dz, ш|sh, щ|sht, ъ|a, ы|y, ӹ|y, ь|y, ҍ|y, э|e, ӭ|e, ю|yu, я|ya [ocmSef] => 0 [ocmSefLabelCat] => content [ocmSefLabelTag] => tag [ocmSefLabelUser] => author [ocmSefLabelSearch] => search [ocmSefLabelDate] => date [ocmSefLabelItem] => 0 [ocmSefLabelItemCustomPrefix] => [ocmSefInsertItemId] => 1 [ocmSefItemIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseItemTitleAlias] => 1 [ocmSefInsertCatId] => 1 [ocmSefCatIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseCatTitleAlias] => 1 [show_page_heading] => 0 [categories] => Array ( [0] => 296 ) [exclude_from_group_by_subcategories] => 0 [menu-anchor_css] => nav__link [menu_text] => 1 [menu_show] => 1 [menu-meta_description] => Specijalni prilog Slobodne Dalmacije o modi i ljepoti. [menu-meta_keywords] => specijalni prilog, zanimljivosti, stil, moda, ljepota [secure] => 0 [page_title] => Stil [page_description] => SiteMeta Description [page_rights] => [robots] => [inheritFrom] => 0 [num_leading_items] => 2 [num_leading_columns] => 1 [leadingImgSize] => Large [num_primary_items] => 4 [num_primary_columns] => 2 [primaryImgSize] => Medium [num_secondary_items] => 4 [num_secondary_columns] => 1 [secondaryImgSize] => Small [num_links] => 4 [num_links_columns] => 1 [linksImgSize] => XSmall [catCatalogMode] => 0 [catFeaturedItems] => 1 [catOrdering] => publishUp [catPagination] => 2 [catPaginationResults] => 1 [catTitle] => 1 [catTitleItemCounter] => 1 [catDescription] => 1 [catImage] => 1 [catFeedLink] => 0 [catFeedIcon] => 0 [subCategories] => 1 [subCatColumns] => 2 [subCatTitle] => 1 [subCatTitleItemCounter] => 1 [subCatDescription] => 1 [subCatImage] => 1 [catItemTitle] => 1 [catItemTitleLinked] => 1 [catItemFeaturedNotice] => 0 [catItemAuthor] => 1 [catItemDateCreated] => 1 [catItemRating] => 0 [catItemImage] => 1 [catItemIntroText] => 1 [catItemExtraFields] => 0 [catItemHits] => 0 [catItemCategory] => 1 [catItemTags] => 1 [catItemAttachments] => 0 [catItemAttachmentsCounter] => 0 [catItemVideo] => 0 [catItemVideoAutoPlay] => 0 [catItemImageGallery] => 0 [catItemDateModified] => 0 [catItemReadMore] => 1 [catItemCommentsAnchor] => 1 [catItemOCMPlugins] => 1 [itemDateCreated] => 1 [itemTitle] => 1 [itemFeaturedNotice] => 1 [itemAuthor] => 1 [itemFontResizer] => 1 [itemPrintButton] => 0 [itemEmailButton] => 1 [itemSocialButton] => 1 [itemVideoAnchor] => 1 [itemImageGalleryAnchor] => 1 [itemCommentsAnchor] => 1 [itemRating] => 0 [itemImage] => 1 [itemImgSize] => Large [itemImageMainCaption] => 1 [itemImageMainCredits] => 1 [itemIntroText] => 0 [itemFullText] => 1 [itemExtraFields] => 1 [itemDateModified] => 1 [itemHits] => 0 [itemCategory] => 0 [itemTags] => 1 [itemAttachments] => 1 [itemAttachmentsCounter] => 1 [itemVideo] => 1 [itemVideoAutoPlay] => 0 [itemVideoCaption] => 1 [itemVideoCredits] => 1 [itemImageGallery] => 0 [itemNavigation] => 0 [itemComments] => 1 [itemTwitterButton] => 1 [itemFacebookButton] => 1 [itemGooglePlusOneButton] => 1 [itemAuthorBlock] => 0 [itemAuthorImage] => 0 [itemAuthorDescription] => 0 [itemAuthorURL] => 0 [itemAuthorEmail] => 0 [itemAuthorLatest] => 0 [itemAuthorLatestLimit] => 5 [itemRelated] => 1 [itemRelatedLimit] => 2 [itemRelatedTitle] => 1 [itemRelatedCategory] => 1 [itemRelatedImageSize] => Medium [itemRelatedIntrotext] => 0 [itemRelatedFulltext] => 0 [itemRelatedAuthor] => 0 [itemRelatedMedia] => 1 [itemRelatedImageGallery] => 1 [itemOCMPlugins] => 1 [recaptcha] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [metadesc] => [metadata] => robots= author= [metakey] => [plugins] => { "is_import_from_dnn": true, "incptvocmimagegalleryIGParameters": "default", "incptvocmimagegalleryocmIGposition": "OcmAfterDisplayContent", "incptvocmimagegalleryocmIGtheme": "CameraSlideshow", "incptvocmimagegalleryImages": [ "/Archive/images/2008/09/07/nedjeljna/lustig0.jpg" ], "incptvocmimagegalleryImageTitles": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageDescriptions": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageFocus": [ "50:50" ], "incptvocmimagegalleryImageDimensions": [ { "size0": "350x230" } ] } [language] => * [multi_author] => 0 [type_id] => 0 [category] => TableOCMCategory Object ( [id] => 296 [name] => Stil [alias] => stil [description] => [parent] => 260 [extraFieldsGroup] => 9 [published] => 1 [image] => [access] => 1 [ordering] => 2 [params] => {"inheritFrom":"260","catMetaDesc":"","catMetaKey":"","catMetaRobots":"","catMetaAuthor":"","theme":"","num_leading_items":"2","num_leading_columns":"1","leadingImgSize":"Large","num_primary_items":"4","num_primary_columns":"2","primaryImgSize":"Medium","num_secondary_items":"4","num_secondary_columns":"1","secondaryImgSize":"Small","num_links":"4","num_links_columns":"1","linksImgSize":"XSmall","catCatalogMode":"0","catFeaturedItems":"1","catOrdering":"publishUp","catPagination":"2","catPaginationResults":"1","catTitle":"1","catTitleItemCounter":"1","catDescription":"1","catImage":"1","catFeedLink":"0","catFeedIcon":"0","subCategories":"1","subCatColumns":"2","subCatOrdering":"","subCatTitle":"1","subCatTitleItemCounter":"1","subCatDescription":"1","subCatImage":"1","itemImageXS":"","itemImageS":"","itemImageM":"","itemImageL":"","itemImageXL":"","catItemTitle":"1","catItemTitleLinked":"1","catItemFeaturedNotice":"0","catItemAuthor":"1","catItemDateCreated":"1","catItemRating":"0","catItemImage":"1","catItemIntroText":"1","catItemIntroTextWordLimit":"","catItemExtraFields":"0","catItemHits":"0","catItemCategory":"1","catItemTags":"1","catItemAttachments":"0","catItemAttachmentsCounter":"0","catItemVideo":"0","catItemVideoWidth":"","catItemVideoHeight":"","catItemAudioWidth":"","catItemAudioHeight":"","catItemVideoAutoPlay":"0","catItemImageGallery":"0","catItemImageGalleryWidth":"","catItemImageGalleryHeight":"","catItemDateModified":"0","catItemReadMore":"1","catItemCommentsAnchor":"1","catItemOCMPlugins":"1","itemDateCreated":"1","itemTitle":"1","itemFeaturedNotice":"1","itemAuthor":"1","itemFontResizer":"1","itemPrintButton":"0","itemEmailButton":"1","itemSocialButton":"1","itemVideoAnchor":"1","itemImageGalleryAnchor":"1","itemCommentsAnchor":"1","itemRating":"0","itemImage":"1","itemImgSize":"Large","itemImageMainCaption":"1","itemImageMainCredits":"1","itemIntroText":"0","itemFullText":"1","itemExtraFields":"0","itemDateModified":"1","itemHits":"0","itemCategory":"0","itemTags":"1","itemAttachments":"1","itemAttachmentsCounter":"1","itemVideo":"1","itemVideoWidth":"","itemVideoHeight":"","itemAudioWidth":"","itemAudioHeight":"","itemVideoAutoPlay":"0","itemVideoCaption":"1","itemVideoCredits":"1","itemImageGallery":"0","itemImageGalleryWidth":"","itemImageGalleryHeight":"","itemNavigation":"0","itemComments":"1","itemTwitterButton":"1","itemFacebookButton":"1","itemGooglePlusOneButton":"1","itemAuthorBlock":"0","itemAuthorImage":"0","itemAuthorDescription":"0","itemAuthorURL":"0","itemAuthorEmail":"0","itemAuthorLatest":"0","itemAuthorLatestLimit":"5","itemRelated":"0","itemRelatedLimit":"5","itemRelatedTitle":"1","itemRelatedCategory":"0","itemRelatedImageSize":"0","itemRelatedIntrotext":"1","itemRelatedFulltext":"0","itemRelatedAuthor":"0","itemRelatedMedia":"0","itemRelatedImageGallery":"0","itemOCMPlugins":"1"} [trash] => 0 [plugins] => {"customparams_created":"2019-11-04 19:44:34","customparams_modified":"2019-11-04 19:44:34","customparams_videobg":"","customparams_countdown_module":"","customparams_search_template":""} [language] => * [container] => 0 [container_name] => [_tbl:protected] => #__ocm_categories [_tbl_key:protected] => id [_tbl_keys:protected] => Array ( [0] => id ) [_db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object ( [name] => mysqli [serverType] => mysql [connection:protected] => mysqli Object ( [affected_rows] => 38 [client_info] => mysqlnd 5.0.12-dev - 20150407 - $Id: 7cc7cc96e675f6d72e5cf0f267f48e167c2abb23 $ [client_version] => 50012 [connect_errno] => 0 [connect_error] => [errno] => 0 [error] => [error_list] => Array ( ) [field_count] => 3 [host_info] => 127.0.0.1 via TCP/IP [info] => [insert_id] => 0 [server_info] => 5.5.30 [server_version] => 50530 [stat] => Uptime: 7817345 Threads: 2 Questions: 1639477335 Slow queries: 4872964 [sqlstate] => 00000 [protocol_version] => 10 [thread_id] => 111487195 [warning_count] => 0 ) [nameQuote:protected] => ` [nullDate:protected] => 0000-00-00 00:00:00 [_database:JDatabaseDriver:private] => sdproductiondb [count:protected] => 52 [cursor:protected] => [debug:protected] => [limit:protected] => 0 [log:protected] => Array ( ) [timings:protected] => Array ( ) [callStacks:protected] => Array ( ) [offset:protected] => 0 [options:protected] => Array ( [driver] => mysqli_exabyte [host] => 127.0.0.1 [user] => proxy_user_front02 [password] => b3hX5DrKwjx6 [database] => sdproductiondb [prefix] => sk_ [select] => 1 [port] => 6033 [socket] => ) [sql:protected] => SELECT id, value, type FROM #__ocm_extra_fields ef WHERE ef.published = 1 [tablePrefix:protected] => sk_ [utf:protected] => 1 [utf8mb4:protected] => 1 [errorNum:protected] => 0 [errorMsg:protected] => [transactionDepth:protected] => 0 [disconnectHandlers:protected] => Array ( ) [ocmConfig] => Array ( ) ) [_trackAssets:protected] => [_rules:protected] => [_locked:protected] => [_autoincrement:protected] => 1 [_observers:protected] => JObserverUpdater Object ( [aliases:protected] => Array ( ) [observers:protected] => Array ( ) [doCallObservers:protected] => 1 ) [_columnAlias:protected] => Array ( ) [_jsonEncode:protected] => Array ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [year_lookup] => 0 [link] => /sd-plus/stil ) [additional_categories] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 376 [name] => Arhiva [alias] => arhiva [parent] => 240 [published] => 1 [trash] => 0 [link] => /arhiva ) ) [link] => /sd-plus/stil/branko-lustig-branitelji-bi-morali-sami-pronaci-smisao-20315 [printLink] => /sd-plus/stil/branko-lustig-branitelji-bi-morali-sami-pronaci-smisao-20315?tmpl=component&print=1 [tags] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 213500 [name] => brankolustig [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => brankolustig [link] => /tag/brankolustig ) ) [imageXSmall] => [imageSmall] => [imageMedium] => [imageLarge] => [imageXLarge] => [extraFields] => stdClass Object ( [Subtitle] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => Ne može se napraviti jedan takav film, a da u njemu glavni ili sporedni lik završava loše. Film mora završiti s nekom mogućnošću, vjerom da će jednoga dana biti bolje. A kad se kaže jednoga dana, znači da za to treba vremena [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [SuperscriptTitle] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => SLAVNI PRODUCENT GOVORI o tome KAKAV BI MORAO BITI FILM O DOMOVINSKOM RATU [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [premium_content] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [attachments] => Array ( ) [cleanTitle] => Branko Lustig: Branitelji bi morali sami pronaći smisao [num_of_authors] => 0 [author] => Joomla\CMS\User\User Object ( [isRoot:protected] => [id] => [name] => [username] => [email] => [password] => [password_clear] => [block] => [sendEmail] => [registerDate] => [lastvisitDate] => [activation] => [params] => [groups] => Array ( ) [guest] => 1 [lastResetTime] => [resetCount] => [requireReset] => [_params:protected] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( ) [initialized:protected] => [separator] => . ) [_authGroups:protected] => [_authLevels:protected] => [_authActions:protected] => [_errorMsg:protected] => [userHelper:protected] => Joomla\CMS\User\UserWrapper Object ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [link] => /autor/2024-05-15-19-19-43-37 [profile] => Joomla\CMS\Object\CMSObject Object ( [_errors:protected] => Array ( ) [gender] => ) [avatar] => /components/com_ocm/images/placeholder/user.png ) [numOfComments] => 0 [mainImage] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2008/09/07/nedjeljna/lustig0.jpg [galleryCount] => 1 [hasImage] => 1 [mainImageAuthor] => [mainImageDesc] => [popup_gallery] => Array ( [0] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2008/09/07/nedjeljna/lustig0.jpg [title] => ) ) [bgPosition] => [text] => {OCMSplitter}
Ne može se napraviti jedan takav film, a da u njemu glavni ili sporedni lik završava loše. Film mora završiti s nekom mogućnošću, vjerom da će jednoga dana biti bolje. A kad se kaže jednoga dana, znači da za to treba vremena

Producent “Schindlerove liste” i “Gladijatora”, za koje je dobio dva Oscara, te još 15-ak američkih visokobudžetnih filmova Branko Lustig ne misli za sebe da je slavan čovjek. Poznat je, s tim se slaže, i moćan, jer stvara i usmjerava hollywoodske karijere, i, što je jednako važno, daje posao.

Njegov povratak u Hrvatsku bio je u svibnju velika vijest, i to živo zanimanje za njega traje iz dana u dan, premda je u protekla tri mjeseca imao samo jedan pravi projekt - Festival židovskog filma, kojim je predsjedao.

Sve ostalo mu se, zapravo, svelo na rutinu: ranu jutarnju šetnju, prvu kavu i prelistavanje tiska u kafiću “Charlie”, u koji navraća više puta dnevno na razne sastanke, intervjue, kojekakve susrete i razgovore.

Ostatak vremena provodi uporno čitajući knjige i scenarije koje mu ljudi bespoštedno šalju, jer je kao gospodin “stare škole” i profesionalac obećao da će reći svoje mišljenje.

Obećali ste, također, i film o Domovinskom ratu, odnosno o braniteljima. Kakav bi to trebao biti film?

- Nisam obećao nikome ništa. Dogovor je da ću pomoći da se napravi film o Domovinskom ratu, ako dobijemo zanimljiv književni predložak. U tom slučaju, izabrat ću scenarij, predložit ću drugim ljudima da ga pročitaju i daju svoje recenzije, nastojat ću osigurati novac, naći glumce i režisera.

Budući da je režiser najvažniji, rekao sam kako bi bilo najzgodnije da to bude netko tko je preživio Domovinski rat. Međutim, teško je naći kvalitetnog režisera s ratnim iskustvom. Ali, trudit ću se da sve to skupim, dok još mogu, i da se napravi jedan takav film, iako bi, po mom sudu, još malo vode trebalo proteći Savom, tj. imati distanciju prema tim događajima od još najmanje 50 godina.

Zašto bi film trebao početi s “Olujom”, što sugerirate?

- Mislim da bi trebalo snimiti film o ljudima koji su preživjeli rat, vidjeti kako su dočekani i što se s njima dogodilo nakon “Oluje”. Ne mislim da bi trebalo praviti film o Domovinskom ratu, nego film o ljudima koji su bili u Domovinskom ratu, jer kad bismo htjeli praviti priču o Domovinskom ratu, onda, zapravo, ne bismo mogli praviti film, onda bismo morali praviti mini seriju, jer se toliko toga dogodilo, pogotovo kad bismo još poslije htjeli uzeti živote branitelja, što se s njima dogodilo i što će se s njima dogoditi.

A ja ne bih radio mini seriju, ja bih radio film. A da se radi film, onda treba početi od kraja i pratiti život pet-šest sudionika, i to je već puno.

U Hrvatskoj se obično, uz tzv. velike filmove, rade istodobno i TV serije, a Vi zazirete od njih?

- Prvo, ja nisam producent TV serija. Moja TV serija “Vjetrovi rata” jedna je od najvećih ikada gledanih: s njom sam završio i holokaust i rat. A ovo bi trebao biti film koji prati sudbine ljudi nakon rata, koji su došli u svoj privatni život i najedanput našli pred sobom teškoće.

Zanimljivo je vidjeti na koji način ti ljudi svladavaju svoje teškoće. Jer, to je ono što svijet može razumjeti: svijet može shvatiti da su nekome ubili nekoga, kako će on preživjeti bez toga i kako će se uhvatiti ukoštac sa životom i opet svoj život ubaciti u kolotečinu koja vlada u zemlji nakon rata.

Nije li priča o ljudima nakon rata dobrim dijelom i priča o izgubljenima?

- Treba vidjeti zašto su izgubljeni, tko im je pomogao, komu se mogu obratiti za pomoć... Osobno ne vjerujem da su ljudi s PTSP-om osuđeni na propast. Upoznao sam nekoliko mladih doktora, psihologa i psihijatara koji su fenomenalni.

A zar nije najbolji lijek za PTSP, primjerice, šibenska zadruga koja uzgaja masline i grožđe?! Svako jutro čovjek ustane i ode vidjeti je li njegova maslina rodila, koliko je rodila, je li stradala od leda, što će biti s tim urodom, hoće li dobiti na kraju nagradu za to, a dobili su nagradu kao najbolji, i na kraju - hoće li s tim poslom preživjeti. Mislim da je to dobar lijek, jer sam i sam imao lijek za svoj život.

Producent ste vrlo skupih filmova, a ni ovaj o hrvatskim braniteljima ne bi bio jeftin, zar ne?

- Film ne bi bio jeftin, prije svega zato što se više ne mogu praviti filmovi kako su se nekada pravili. No, uopće ne bih spominjao novac, jer film se radi ili se ne radi. Ovih dana došao sam do zaključka da bi film trebalo snimiti sa stranim glumcima, što bi bila jedna od garancija za svjetsko tržište, možda čak i sa stranim režiserom.

Nedvojbeno, film će biti nacionalni projekt, što je potvrdila i potpredsjednica Vlade Jadranka Kosor, rekavši da će tražiti načina i mogućnosti za raspisivanje pozivnog natječaja za scenarij. Očekujete li da se razgovori o filmu što prije konkretiziraju?

- Ne poznajem dugo gospođu Jadranku Kosor, ali imam u nju povjerenje. Zašto bi ona obećavala nešto što ne kani učiniti? Međutim, nije bilo nikakvih konkretnih razgovora, sve je išlo spontano. Sve ovisi o scenariju, a ja nisam pisac. I, što je zanimljivo, svatko tko je prošao kroz Domovinski rat misli da može napisati priču. Ne može! Mora biti jako dobar književnik. Nije važno hoćemo li do scenarija doći za pet ili deset godina. U krajnjem slučaju, bit će neki novi Lustig koji će pomoći da se snimi taj film.

Kako ocjenjujete knjige i scenarije koje ste do sada pročitali?

- I knjige i scenariji završavaju tragično i uvijek se naglašava da su ti ljudi bolesni, da se oni ubijaju, čine samoubojstva, da imaju neriješene situacije kod kuće itd. Pa vidite ovu ženu koja je ubila svoje dvije kćeri, onog koji je zagušio majku...

Zašto bi to bile posljedica rata? To je život. Oko nas se događaju strašne stvari, nisu svi nesretnici bili u Domovinskom ratu, nije sav Domovinski rat crni kriminal, a kad čitate novine, ispada da je tako. Nije istina da su samo oni drogeraši, ima i drugih, štoviše, kad bi netko izračunavao postotke, vjerujem da bi branitelji bili narkomani u vrlo malom postotku.

Osim toga, oni sigurno imaju i lijepih stvari u životu i sigurno pokušavaju imati lijepe stvari u životu... Ne može se napraviti jedan takav film, a da u njemu glavni ili sporedni lik završava loše. Film mora završiti s nekom mogućnošću, vjerom da će jednoga dana biti bolje. A kad se kaže jednoga dana, znači da za to treba vremena.

Ne može se očekivati da se, kao u stara vremena, svima koji su sudjelovali u ratu - a ima ih, kako čujem, 480 tisuća - dade zemlja, pogotovo što svi i ne žele raditi na zemlji. Prema tome, što da se radi? Branitelji moraju sami pronaći jednu ideju: kao što sam ja našao da radim na filmu, i to sam zavolio i u tome vidim sve, to je moj život, tako su možda braniteljeve masline njegov život, ili njegovo grožđe, ili rezbarenje, što rade po otocima.

Kad ste spomenuli lijek za svoj život, mislili ste na Hollywood?

- Ne samo Hollywood, ne, ne, ne. Ne počinje moj lijek s Hollywoodom, nego isto s krajem, s olujom za mene, a kraj oluje za mene bilo je oslobođenje iz koncentracionog logora. Poslije toga su mi omogućili da polažem dva razreda u jednoj godini.

Stjecajem okolnosti, upoznao sam razne ljude, političare, kojih više nema, ali se nikad nisam ni od koga okoristio. Sve sam gurao sam: upisao se na ondašnju Akademiju za kazalište, film i televiziju, završio Akademiju, vidio sam da mi je bolje ići na film i zavolio sam film preko noći te 1955. snimio film kao jedan od onih koji nosi kavu i koji je prevoditelj s mađarskog, njemačkog i srpsko-hrvatskog u ono vrijeme.

Branko Lustig: “Zašto bi Jadranka Kosor
obećavala nešto što ne kani učiniti?”

To onda nije “Cesta duga godinu dana”, koji se inače spominje kao Vaš prvi film?

- Ne, to je film koji se zove “Piroška”. To je jedan od najkultnijih filmova u Njemačkoj koji se još i danas prikazuje.

Kako ste snimili taj film?

- To je ovako bilo: Drugovi i drugarice, dozvolite da Vam predstavim Antuna Nalisa u glavnoj ulozi u “Plavi devet”.

Kad je projekcija filma završila u bivšem Balkan-kinu, prišao mi je neki čovjek iz Jadran-filma, koji je bio u društvu s ing. Čopom, tadašnjim tehničkim direktorom Jadran-filma, rekao mi da imaju koprodukciju s Nijemcima, a koprodukcije su u ono vrijeme bile jako rijetke.

Tražili su nekoga tko govori hrvatski, njemački i mađarski, i pitao hoću li prihvatiti posao prevoditelja.

Kako sam imao ugovoren angažman u kazalištu “Gavella” od jeseni, pomislio sam da bi bilo dobro da do tada nešto zaradim, prihvatio sam, upoznao se s tim ljudima, radnicima, i ustvari od njih sam počeo učiti.

Općenito, mene su o filmu naučili radnici i razni asistenti režije, kao što je bio Simo Dubajić.

Stvorili ste drugima velike karijere, pomagali ste našim glumcima u Hollywoodu i brojnim hrvatskim filmskim djelatnicima koji su za Vas radili filmove po svijetu. Je li ta Vaša dobrota urođena ili, možda, dug koji vraćate?

- Iako o tome nikad nisam razmišljao, to je moj dug, dobro ste rekli. Već samo to da sam preživio logor bilo je, u neku ruku, sreća, jer dijete od deset, pa trinaest godina, mora biti stvarno sretno da preživi te strahote. Ali, tijekom tog zatočeništva sreo sam nevjerojatne ljude, ljude koje nisam poznavao. One koje sam poznavao iz Čakovca i Osijeka završili su u plinskim komorama.

Tako sam s deset godina ostao sam. Sjećam se jednog doživljaja. Imao sam deset godina i tek sam bio došao u logor, gdje me je kapo, koji je imao žutu traku, ošamario i razbio mi naočale koje sam nosio odmalena. Stariji, koji je imao štraftastu uniformu kao ja, prišao je meni uplakanom, uzeo načale, zavezao ih s nečim i stavio mi ih na glavu.

To je isto bila jedna dobrota, a ne samo hrabrost?

- To je, prije svega, bila dobrota, jer bih bez naočala završio tko zna gdje. Doživio sam da su mi dali kruh iz čista mira, naposljetku, ne bih bio živ da nisam sreo jednog SS-ovca iz Osijeka, koji je bio komandant logora Furstengrube, tog malog satelitskog logora Auschwitza. Kad je čuo kao plačem, i moj hrvatski, pitao me odakle sam, tko mi je ćaća...

Sad bismo mogli filozofirati i reći da se to vratila dobrota moga oca koji je nekoć ocu tog SS-ovca davao u hotelu “Central” svako jutro jedan čokanj rakije da popije i nije naplatio. Vjerojatno je to kod kuće stari pričao i njegov se sin, eto, toga sjetio i poveo me sa sobom.

Nažalost, za njega sam radio samo šest mjeseci, jer su ga odveli na ruski front, ali to je bilo dovoljno da mi spasi život. Na kraju, u logoru Bergen Belsen život mi je spasio jedan kapetan Juugoslavenske narodne armije. Tijekom te tri godine, koje sam proveo u logorima, sreo sam toliko dobrih ljudi i možda je to, što kažete, vraćanje te moje dobrote poslije.

Ali, isto tako mislim da su naši ljudi, koje sam pomagao, to zavrijedili. Bili su dobri, nisam ih uzimao u ekipu zato da im učinim neko dobro, iako, istina, vjerujem u dobrotu, vjerujem u ljubav. Mislim da bez dobrote i ljubavi nema svijeta, da se problemi u svijetu ne mogu rješavati mržnjom i osvetama.

Producent mora izgraditi ukus

Što je najvažnije da o produkciji nauče Vaši budući studenti na zagrebačkoj Akademiji dramskih umjetnosti?

- Najvažnije je ne učiti mlade ljude da budu direktori ekipa i vođe snimanja, odnosno treba ih učiti da počnu misliti kao ljudi koji prave film. Producenti pomažu režiserima da snime film, što znači da oni traže sadržaj, scenarij, redatelja i glumca. A da bi netko bio dobar producent, on mora jako puno naučiti o umjetnosti, čitati, gledati strane filmove.

Htio bih, radom na Akademiji, pomoći da nastane grupa mladih producenata koji će izgraditi svoj ukus i moći, prema svom ukusu, naći suradnju s režiserima. Zato se stvaraju ti producentsko-redateljski parovi, zato sam, naposljetku, ja bio tako dugo sa Ridlyjem Scottom, jer smo nas dvojica zajedno mislili. I kad se tako nešto stvori, onda će, nadam se, biti bolje.

O meni - nakon mene

U Europi su vrlo popularni biografski filmovi. Kako to da nikada niste pomislili na film o vlastitom životu? - Rekao sam vam na početku, zato što nisam slavan. No, mislim da ima smisla napraviti taj film, ali to će uraditi netko poslije mene, a ja ću pokušati napisati knjigu.

[event] => stdClass Object ( [BeforeDisplay] => [AfterDisplay] => [AfterDisplayTitle] => [BeforeDisplayContent] => [AfterDisplayContent] => [OCMBeforeDisplay] => [OCMAfterDisplay] => [OCMAfterDisplayTitle] => [OCMBeforeDisplayContent] => [OCMAfterDisplayContent] =>

[OCMUserDisplay] => [OCMCommentsCounter] => [OCMCommentsBlock] => ) [jcfields] => Array ( ) [image] => [imageWidth] => 600 [comments] => Array ( ) [absoluteURL] => https://slobodnadalmacija.hr/sd-plus/stil/branko-lustig-branitelji-bi-morali-sami-pronaci-smisao-20315 [emailLink] => /component/mailto/?tmpl=component&template=site&link=3c89389edfff74c147157bc3d11285ebbb0d7220 [twitterURL] => http://twitter.com/intent/tweet?text=Branko+Lustig%3A+Branitelji+bi+morali+sami+prona%C4%87i+smisao&url=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fsd-plus%2Fstil%2Fbranko-lustig-branitelji-bi-morali-sami-pronaci-smisao-20315 [socialLink] => https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fsd-plus%2Fstil%2Fbranko-lustig-branitelji-bi-morali-sami-pronaci-smisao-20315 )
Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => Ne može se napraviti jedan takav film, a da u njemu glavni ili sporedni lik završava loše. Film mora završiti s nekom mogućnošću, vjerom da će jednoga dana biti bolje. A kad se kaže jednoga dana, znači da za to treba vremena [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => SLAVNI PRODUCENT GOVORI o tome KAKAV BI MORAO BITI FILM O DOMOVINSKOM RATU [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) )
StoryEditorOCM
StilSLAVNI PRODUCENT GOVORI o tome KAKAV BI MORAO BITI FILM O DOMOVINSKOM RATU

Branko Lustig: Branitelji bi morali sami pronaći smisao

Piše PSD.
7. rujna 2008. - 14:09
Ne može se napraviti jedan takav film, a da u njemu glavni ili sporedni lik završava loše. Film mora završiti s nekom mogućnošću, vjerom da će jednoga dana biti bolje. A kad se kaže jednoga dana, znači da za to treba vremena

Producent “Schindlerove liste” i “Gladijatora”, za koje je dobio dva Oscara, te još 15-ak američkih visokobudžetnih filmova Branko Lustig ne misli za sebe da je slavan čovjek. Poznat je, s tim se slaže, i moćan, jer stvara i usmjerava hollywoodske karijere, i, što je jednako važno, daje posao.

Njegov povratak u Hrvatsku bio je u svibnju velika vijest, i to živo zanimanje za njega traje iz dana u dan, premda je u protek...

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
15. svibanj 2024 21:19