stdClass Object ( [id] => 138411 [title] => Vedran Matošić: Vjerujte, Split je gay friendly [alias] => vedran-matosic-vjerujte-split-je-gay-friendly [catid] => 297 [published] => 1 [introtext] => [fulltext] =>

Iako se zbog kronične infekcije bronhija, koja ga muči već nekoliko mjeseci, lako zamara, direktor Turističke zajednice Splita Vedran Matošić ipak uživa šetajući kasno navečer Splitom prepunim turista. Pa, gdje bi sad, usred sezone, otišao na bolovanje?! Čak ga i glazbena kakofonija na Rivi, koja nije po njegovom guštu, baš kao ni neki neugledni štandovi, ne uzbuđuje previše jer, evo, Riva je ponovno “đir”, a i Split je turistički “đir”, sve su kalete u Getu pune – od Peristila, kroz Krešimirovu, pa preko Pjace do Turističkog ureda oko deset navečer valja se probijati.

Najavljuju “legendarne” rezultate sezone, računate li da će takvi biti i u Splitu? - pitam ga nakon što smo se nakon pića u “Luxoru” smjestili u njegovoj ugodno rashlađenoj kancelariji.

- Znam da će biti! Svaka je. Već lani smo ostvarili 32 posto više noćenja nego preklani. Ovo što vidimo kroz prozor je rezultat našeg dugogodišnjeg rada. Valjda ove turističke mase ipak ne bi bilo da nije novih privatnih hotela i apartmana, zanimljivih kafića, butiga ...

- A, čujte, kapaciteti se rađaju jer ljudi shvaćaju da im se to isplati. Meni je najdraže kad mi vlasnik oleoteke “Uje” i kaže: “Otvorili smo i drugu butigu i nikad nam nije išlo bolje.” Tako kažu i zlatari. Split ima tu crtu gostoljubivosti, neku toplinu zbog koje se turisti u njemu osjećaju kao doma. Nađu ovdje prijatelje, sjede s njima i odjednom prazni kafići postaju puni. I odjednom je taj grad noću prepoznat. Tome pridonosi i priča turista koja se prenosi usmeno – priča o Palači, peškariji, pazaru. O Splitu je samo trebalo pričati, da ljudi shvate da je on daleko primamljiviji od mnogih gradova te veličine u svijetu i Europi. A mi smo tu priču započeli.

Ajmo biti pretenciozni – recite mi, od kojih je to usporedivih gradova zanimljiviji?

- Evo, recimo, od Graza...

Firence, možda?

- E, Firenca je tipičan primjer kako bi Split mogao funkcionirati. Jer, ona ima kongresni centar. Ja sam, kao član kongresnog odbora HTZ-a i boarda direktora kongresa Turističkih zajednica gradova Europe, već dosadio ljudima govoreći im da u Splitu treba izgraditi Kongresni centar, ali sam ga nazvao koncertno-kongresnim centrom. Ovo je grad glazbe koji vapi za koncertnim dvoranama. Trebalo je napraviti prave pozornice po gradu, a ne postavljkati montažne, jer tu se na svakom kantunu piva. Firenca ima Kongresni centar s dvoranama za 2000, 700 i 300 ljudi. To nama treba. Gradu sam predložio moguće lokacije: Dalmacijavino, Željeznička stanica, Banovima, zgrade Mirovinskog i Socijalnog. To je sve u zemljišnim knjigama čisto, jedan kroz jedan. Da na jednom takvom mjestu imamo koncertno-kongresne dvorane, mi bismo mogli živjeti od kongresa. Velika je potražnja za Splitom kao UNESCO-ovim gradom. Kad su kongresi u pitanju, gradovi pod UNESCO-om imaju prioritet. Mi nemamo dvorane, a da ih imamo, situacija bi bila ovakva: bili bismo puni kroz deseti, jedanaesti i dvanaesti mjesec (u prvom i drugom ionako nitko nigdje ne putuje), kao i od trećeg do petog, dakle pola godine izvan sezone imali bismo goste bolje platežne moći od ovih koji dolaze ljeti. Mi imamo kanale kroz koje to možemo prodavati. Dakle, Firenca ima Kongresni centar, a smještaj onih koji dolaze na kongrese je u cijelom gradu. Važno je da kongresni centar on bude blizu središta grada i na obali. Kad si cijeli dan u njemu, gledaš more, guštaš u ambijentu... Split ima ono što rijetko koji grad ima, ali nema – Kongresni centar.

Samo kongresni centar mu treba ili još nešto?

- Rekao sam – koncertna dvorana. Ljudi to traže. Ta kultura koju nudi Split je rijetka...

Ne znam baš...

- Naravno da ga je Zagreb pretekao.

Ne mislim na Zagreb. Stvarno mislite da je kulturna ponuda Splita toliko bogata i zanimljiva?

- Ma, da vidite kakvu sve maglu prodaju u Firenci... Ili, kad govorim o budućnosti splitskog turizma, ja ne bih volio da mi postanemo nešto kao Barcelona.

Zanimljivo, vrlo često se baš Barcelona ističe kao poželjni model za Split ili zasad nedostižni uzor...

- Ne, stvarno ne bih volio, ako me možete shvatiti...

Ne mogu. Recite, zašto?

- Toliki broj turista promijeni totalno fizionomiju grada. Ja bih volio Split sačuvati na način da ga ne rasprodajemo, da sačuva svoju suštinu. Da ga damo toliko da on ne pati. Ima ljudi koji su i protiv turizma. Može se i to shvatiti. Treba imati mjeru, nije sve novac. Od turizma se može živjeti, ali moramo živjeti i svojim životom, a ne radi turista.

Tko će sagraditi kongresni centar?

- To se može financirati iz pretpristupnih fondova. Svojevremeno sam pitao ministra možemo li dobiti istu formulu po kojoj su se gradile arene, da se tako sagrade i kongresni centri u Hrvatskoj, jer ih u državi uopće nemamo.

Dobro, tko radi u Splitu na privlačenju sredstava iz fondova EU-a?

Nitko, u tome je problem.

Ima li uopće u Splitu tih kadrova, tko to zna raditi?


- Nažalost, nema. A da vidite kako izgledaju kongresni centri u Krakowu, Dublinu... Cijena takvih centara je od 40 do 60 milijuna eura. To strahovito digne grad. Dolaze obrazovani ljudi koji ostavljaju trag, uspostavljaju poznanstva s kolegama...

Dobro, da se maknemo od svjetskih usporedbi. Kako se Split pozicionirao u odnosu na Hvar ili Dubrovnik?


- Mislim da je Split sada ispred njih. Turistička potražnja za gradovima, naročito UNESCO-ovima, jako je porasla.

 To je i Dubrovnik ...

- Da, ali ne volim ga previše uspoređivati sa Splitom jer nisu u potpunosti usporedivi. Dubrovnik jest dragulj hrvatskog turizma, ali turizam u njemu nije samo gradski već i odmorišni, u njemu ljudi ostaju po desetak dana. Prosječan boravak turista u europskim gradovima je 2,2 dana. Split je bio na 1,7, a sad je 3. Taj skok ostvaren u pet godina je fantastičan. Mi smo izbili na prvo mjesto po godišnjem rastu postotka noćenja. Deset tisuća Nijemaca koji dođu u Split ostvare pedeset tisuća noćenja. Dakle, ostaju čak po pet dana. Sad se događa da i naši sugrađani koji imaju vikendice ostanu u gradu preko vikenda jer im je ovdje bolji provod. Split je za mene kulturno turističko odredište broj jedan u Hrvatskoj ljeti.

Mnogi misle da turističko brendiranje Splitsko-dalmatinske županije nije najsretnije riješeno. Vi?

- Nikad nisam bio za takav način. THR iz Barcelone, koji je radio turistički master plan, podijelio je Dalmaciju na klastere, koji se zapravo podudaraju sa županijama, s uvjerenjem da će ti  klasteri postati “brand name”. Upitao sam ih zašto su od jednog “brand namea”, Dalmacije, napravili 4 klastera? Dalmaciju su satrali. Kod nas su brendovi već gradovi i regije. Nije brend Splitsko-dalmatinska županija. Sad nas Europa vraća na ono što sam govorio prije 10 godina, vraća nas na regije. Ima svoju težinu kad kažete Split – Dalmacija. Ne mogu oni reći da smo mi samo srednja Dalmacija. Pitao sam: šta su onda “lijeva” i “desna” Dalmacija? Nema ih! Split je jedini ostao - Dalmacija. Jer Zadar ne želi ni čuti za sjevernu Dalmaciju. Oni se reklamiraju kao zadarska regija. Kad je general Marmont htio napravit cestu do Dubrovnika, Dubrovčani su rekli: “Nemojte nam to raditi, jer ćete nam napuniti grad Dalmatincima.” Samo Split ostaje kao središte Dalmacije. Split je Dalmacija i naša sljedeća brošura će biti: “Split – Dalmacija”. Ovdje se Dalmacija najviše osijeća.

A kako se u tu divnu sliku uklapa sve ono loše u Splitu - vide li to turisti, osjećaju li? Recimo, napad na gay paradu?

- Gay Pride je nepotreban. Homoseksualna populacija turistički rado dolazi u Split godinama. Split je – možda ćete se iznenaditi – gay-friendly grad, jer ima kafiće i druga mjesta gdje se zna da dolaze homoseksualci, koji su vrlo kvalitetna klijentela. Usmenom predajom među njima Split se doživljava kao mjesto na kojem se dobro osjećaju. Gay parada nema ništa s time.

Da se masovno iskrcaju s kruzera, kao lani u Dubrovniku, što bi bilo?

- Uvjeravam vas - ništa. Ovo s gay paradom je bilo isforsirano. Kod nas reakcija uvijek ide na forsiranu akciju, uvijek se udara kontra. Ovo je grad koji reagira na određene stvari krivo ako se oko njih stvara tenzija. Dok nije bilo toga, situacija je bila puno pozitivnija nego u mnogim drugim gradovima. Gay gosti sami to osjećaju i reklamiraju među sobom.

Imate egzaktne podatke?


- Nemam, ali pratiš trendove, znaš po informativnim centrima tko dolazi, što ga zanima, znaš da vlasnici apartmana vole da im dođu takvi ljudi koji su vrlo kvalitetni gosti. U Splitu s time  nije bilo nikakvih problema do Gay Pridea.

Kad spominjete kvalitetu gostiju, kakav je prosječni splitski gost?

- Još uvijek je slabije platne moći. Ni ovi s kruzera ne troše puno. Zato i govorim o kongresnom turizmu, tu bismo mogli prodati sadržaje koje sada ne prodajemo. Posljednjih godina je porasla kvaliteta izletničke ponude, a porasti mora i kulturna ponuda koja se može kupiti unaprijed. Gala koncert s opernim arijama na Prokurativama u sklopu Splitskog ljeta je model - takve bismo koncerte morali imati svakog tjedna. Postoji klijentela koja to želi platiti, ne pita za cijenu, a ovaj grad to može ponuditi. Palača mora imati svoj timbar. Naravno da Riva nije Zrće i da na nju ne pristaje techno muzika. Moj san o danu jednog turista u Splitu je ovakav: probudiš se, miriše kava, spustiš se Rivu, tamo doručkuješ, odeš izletničkim brodom na kupanje, “ubiješ oko” popodne, a uvečer u gradu imaš nešto poput ovog ispred Luxora. Ne može to biti techno do dva sata ujutro. Kafići poviše Podruma će s tim basovima urušiti neku kuću u Podrume. Nama je brend Peristil, Protiron, a ne 15 kilometara plaža koje isto imamo. Kultura je najjača snaga ovog grada. Peristila nema nigdje na svijetu.

sandro pogutz
snimio vojko bašić / cropix

Nismo za ‘dernek’

Znate li da vas mnogi smatraju odgovornim za buku u centru, za “dernek” na Rivi?

- Turistička zajednica je protiv takve glazbe. Mene znaju zvati i poslije ponoći “emitirajući” mi preko mobitela buku i techno glazbu u staroj gradskoj jezgri. Mi želimo da glazba bude rob Palače, a ne da Palača bude rob glazbe. Kavana “Luxor” sa svojim programima je pozitivan primjer uklapanja glazbe u ambijent Palače. Mi smo radili ponoćne koncerte, gudačke kvartete, i ta glazba se savršeno uklapa u staru gradsku jezgru. Samo ako čuvamo Palaču možemo govoriti o održivom razvoju, u protivnom može nam se dogoditi sudbina gradova duhova iz kojih su se stanovnici iselili, a mi želimo da Dioklecijanova palača bude i ostane živi spomenik, zajedno s Peškarijom i Pazarom, te ljudima koji u njoj žive i koji svojom gostoljubivošću, pričajući priče o Splitu, vraćaju goste u naš grad.

[video] => [gallery] => [extra_fields] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => Homoseksualna  populacija turistički rado dolazi u Split godinama. Tu ima kafiće i druga mjesta gdje se zna da dolaze homoseksualci, koji su vrlo kvalitetna klijentela. Usmenom predajom među njima Split se doživljava kao mjesto na kojem se dobro o [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => direktor splitske Turističke zajednice [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [extra_fields_search] => * [created] => 2011-07-22 12:51:48 [created_by] => 38 [created_by_alias] => [checked_out] => 0 [checked_out_time] => 0000-00-00 00:00:00 [modified] => 2011-07-22 13:26:44 [modified_by] => 0 [publish_up] => 2011-07-23 12:59:00 [publish_down] => 0000-00-00 00:00:00 [trash] => 0 [access] => 1 [ordering] => 0 [featured] => 0 [featured_ordering] => 0 [image_caption] => [image_credits] => [video_caption] => [video_credits] => [hits] => 3425 [params] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [enable_css] => 1 [jQueryHandling] => 1.8remote [backendJQueryHandling] => remote [userName] => 1 [userImage] => 1 [userDescription] => 1 [userURL] => 1 [userEmail] => 0 [userFeedLink] => 1 [userFeedIcon] => 1 [userItemCount] => 30 [userItemTitle] => 1 [userItemTitleLinked] => 1 [userItemDateCreated] => 1 [userItemImage] => 1 [userItemIntroText] => 1 [userItemCategory] => 1 [userItemTags] => 1 [userItemCommentsAnchor] => 1 [userItemReadMore] => 1 [userItemOCMPlugins] => 1 [authorsListLimit] => 61 [tagItemCount] => 61 [tagItemTitle] => 1 [tagItemTitleLinked] => 1 [tagItemDateCreated] => 1 [tagItemImage] => 1 [tagItemIntroText] => 1 [tagItemCategory] => 1 [tagItemReadMore] => 1 [tagItemExtraFields] => 1 [tagOrdering] => [tagFeedLink] => 1 [tagFeedIcon] => 1 [genericItemCount] => 61 [genericItemTitle] => 1 [genericItemTitleLinked] => 1 [genericItemDateCreated] => 1 [genericItemImage] => 1 [genericItemIntroText] => 1 [genericItemCategory] => 1 [genericItemReadMore] => 1 [genericItemExtraFields] => 1 [genericFeedLink] => 1 [genericFeedIcon] => 1 [instantArticlesLimit] => 100 [instantArticlesExtraField] => 87 [instantArticlesExtraFieldON] => 2 [instantArticlesCategoriesChildren] => 0 [instantArticlesTitle] => [instantArticlesDescription] => [mainTagCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 396 [2] => 383 [3] => 424 [4] => 250 [5] => 251 [6] => 452 [7] => 252 [8] => 477 [9] => 253 [10] => 254 [11] => 255 [12] => 483 [13] => 256 [14] => 300 [15] => 257 [16] => 258 [17] => 260 ) [relatedItemsCategoriesChildren] => 1 [mobileJsonCustomHomepage] => 0 [mobileJsonQuoteModule] => 0 [mobileJsonWeatherModule] => 0 [mobileJsonLimit] => [mobileJsonObituary] => 0 [mobileApi2Enabled] => 1 [mobileApi2UserAgent] => OCM Mobile Articles [mobileApi2ImagePrefix] => h [mobileApi2ImageSuffix] => 1280 [mobileApi2DefaultAuthorImage] => /images/jpgs/user_face.jpg [mobileApi2TagLimit] => 50 [mobileApi2TagOrdering] => publishUp [mobileApi2TagCategories] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategories0] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 101 [mobileApi2TagExcludeCategories] => Array ( [0] => 318 [1] => 323 [2] => 301 [3] => 406 [4] => 417 ) ) [mobileApi2TagCategories1] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 328 ) [mobileApi2TagCategories2] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 329 ) [mobileApi2TagCategories3] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 327 ) [mobileApi2TagCategories4] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 478 ) [mobileApi2TagCategories5] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 494 ) ) [mobileApi2TagsSearchLimit] => 200 [mainFeedCategories] => Array ( [0] => 240 ) [feedLimit] => 50 [mostPopularFeedLimit] => 20 [feedItemImage] => 0 [feedImgSize] => S [feedItemIntroText] => 0 [feedTextWordLimit] => [feedItemFullText] => 1 [feedTextCharacterLimit] => 300 [feedItemSubtitle] => 1 [feedItemAuthor] => 0 [feedTtl] => 60 [feedDescription] => RSS feeds for Slobodna Dalmacija [feedItemTags] => 0 [feedItemVideo] => 0 [feedItemGallery] => 0 [feedItemAttachments] => 0 [feedBogusEmail] => [feedTopModules] => Array ( [0] => 105 ) [feedTopFbExcludeCategories] => Array ( [0] => 243 [1] => 353 [2] => 333 ) [introTextCleanup] => 0 [introTextCleanupExcludeTags] => [introTextCleanupTagAttr] => [fullTextCleanup] => 0 [fullTextCleanupExcludeTags] => [fullTextCleanupTagAttr] => [xssFiltering] => 0 [linkPopupWidth] => 900 [linkPopupHeight] => 600 [imagesQuality] => 100 [itemImageXS] => 100 [itemImageS] => 200 [itemImageM] => 400 [itemImageL] => 600 [itemImageXL] => 900 [itemImageGeneric] => 300 [catImageWidth] => 100 [catImageDefault] => 1 [userImageWidth] => 100 [userImageDefault] => 1 [commenterImgWidth] => 48 [onlineImageEditor] => sumopaint [imageTimestamp] => 0 [imageMemoryLimit] => [socialButtonCode] => [twitterUsername] => [facebookMetatags] => 1 [facebookImage] => Medium [comments] => 1 [commentsOrdering] => DESC [commentsLimit] => 10 [commentsFormPosition] => below [commentsPublishing] => 0 [commentsReporting] => 2 [commentsReportRecipient] => [inlineCommentsModeration] => 0 [gravatar] => 1 [antispam] => 0 [recaptchaForRegistered] => 1 [akismetForRegistered] => 1 [commentsFormNotes] => 1 [commentsFormNotesText] => [frontendEditing] => 1 [showImageTab] => 1 [showImageGalleryTab] => 1 [showVideoTab] => 1 [showExtraFieldsTab] => 1 [showAttachmentsTab] => 1 [showOCMPlugins] => 1 [sideBarDisplayFrontend] => 0 [staticURL] => https://static.slobodnadalmacija.hr [siteURL] => https://slobodnadalmacija.hr [sseHost] => sse.slobodnadalmacija.hr [lockingArticlesCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 424 [2] => 250 [3] => 251 [4] => 452 [5] => 252 [6] => 477 [7] => 253 [8] => 254 [9] => 255 [10] => 483 [11] => 256 [12] => 257 [13] => 258 [14] => 260 ) [lockingArticlesUnit] => YEAR [lockingArticlesQuantity] => 1 [photoGalleryExtraField] => 63 [photoGalleryExtraFieldON] => 2 [videoGalleryExtraField] => 67 [videoGalleryExtraFieldON] => 2 [tickerModules] => Array ( [0] => 408 [1] => 409 ) [gaEmail] => [mergeEditors] => 1 [sideBarDisplay] => 1 [attachmentsFolder] => [hideImportButton] => 0 [googleSearch] => 0 [googleSearchContainer] => ocmGoogleSearchContainer [OCMUserProfile] => 1 [OCMUserGroup] => 4 [redirect] => 101 [adminSearch] => simple [cookieDomain] => [gatherStatistics] => 1 [article_preview_ocm_category_id] => [taggingSystem] => 1 [lockTags] => 0 [showTagFilter] => 0 [ocmTagNorm] => 0 [ocmTagNormCase] => lower [ocmTagNormAdditionalReplacements] => [recaptcha_public_key] => marko_margeta [recaptcha_private_key] => zoey2013 [recaptcha_theme] => clean [recaptchaV2] => 1 [recaptchaOnRegistration] => 0 [akismetApiKey] => [stopForumSpam] => 0 [stopForumSpamApiKey] => [showItemsCounterAdmin] => 1 [showChildCatItems] => 1 [disableCompactOrdering] => 0 [metaDescLimit] => 150 [enforceSEFReplacements] => 0 [SEFReplacements] => À|A, Á|A, Â|A, Ã|A, Ä|A, Å|A, à|a, á|a, â|a, ã|a, ä|a, å|a, Ā|A, ā|a, Ă|A, ă|a, Ą|A, ą|a, Ç|C, ç|c, Ć|C, ć|c, Ĉ|C, ĉ|c, Ċ|C, ċ|c, Č|C, č|c, Ð|D, ð|d, Ď|D, ď|d, Đ|D, đ|d, È|E, É|E, Ê|E, Ë|E, è|e, é|e, ê|e, ë|e, Ē|E, ē|e, Ĕ|E, ĕ|e, Ė|E, ė|e, Ę|E, ę|e, Ě|E, ě|e, Ĝ|G, ĝ|g, Ğ|G, ğ|g, Ġ|G, ġ|g, Ģ|G, ģ|g, Ĥ|H, ĥ|h, Ħ|H, ħ|h, Ì|I, Í|I, Î|I, Ï|I, ì|i, í|i, î|i, ï|i, Ĩ|I, ĩ|i, Ī|I, ī|i, Ĭ|I, ĭ|i, Į|I, į|i, İ|I, ı|i, Ĵ|J, ĵ|j, Ķ|K, ķ|k, ĸ|k, Ĺ|L, ĺ|l, Ļ|L, ļ|l, Ľ|L, ľ|l, Ŀ|L, ŀ|l, Ł|L, ł|l, Ñ|N, ñ|n, Ń|N, ń|n, Ņ|N, ņ|n, Ň|N, ň|n, ʼn|n, Ŋ|N, ŋ|n, Ò|O, Ó|O, Ô|O, Õ|O, Ö|O, Ø|O, ò|o, ó|o, ô|o, õ|o, ö|o, ø|o, Ō|O, ō|o, Ŏ|O, ŏ|o, Ő|O, ő|o, Ŕ|R, ŕ|r, Ŗ|R, ŗ|r, Ř|R, ř|r, Ś|S, ś|s, Ŝ|S, ŝ|s, Ş|S, ş|s, Š|S, š|s, ſ|s, Ţ|T, ţ|t, Ť|T, ť|t, Ŧ|T, ŧ|t, Ù|U, Ú|U, Û|U, Ü|U, ù|u, ú|u, û|u, ü|u, Ũ|U, ũ|u, Ū|U, ū|u, Ŭ|U, ŭ|u, Ů|U, ů|u, Ű|U, ű|u, Ų|U, ų|u, Ŵ|W, ŵ|w, Ý|Y, ý|y, ÿ|y, Ŷ|Y, ŷ|y, Ÿ|Y, Ź|Z, ź|z, Ż|Z, ż|z, Ž|Z, ž|z, α|a, β|b, γ|g, δ|d, ε|e, ζ|z, η|h, θ|th, ι|i, κ|k, λ|l, μ|m, ν|n, ξ|x, ο|o, π|p, ρ|r, σ|s, τ|t, υ|y, φ|f, χ|ch, ψ|ps, ω|w, Α|A, Β|B, Γ|G, Δ|D, Ε|E, Ζ|Z, Η|H, Θ|Th, Ι|I, Κ|K, Λ|L, Μ|M, Ξ|X, Ο|O, Π|P, Ρ|R, Σ|S, Τ|T, Υ|Y, Φ|F, Χ|Ch, Ψ|Ps, Ω|W, ά|a, έ|e, ή|h, ί|i, ό|o, ύ|y, ώ|w, Ά|A, Έ|E, Ή|H, Ί|I, Ό|O, Ύ|Y, Ώ|W, ϊ|i, ΐ|i, ϋ|y, ς|s, А|A, Ӑ|A, Ӓ|A, Ә|E, Ӛ|E, Ӕ|E, Б|B, В|V, Г|G, Ґ|G, Ѓ|G, Ғ|G, Ӷ|G, y|Y, Д|D, Е|E, Ѐ|E, Ё|YO, Ӗ|E, Ҽ|E, Ҿ|E, Є|YE, Ж|ZH, Ӂ|DZH, Җ|ZH, Ӝ|DZH, З|Z, Ҙ|Z, Ӟ|DZ, Ӡ|DZ, Ѕ|DZ, И|I, Ѝ|I, Ӥ|I, Ӣ|I, І|I, Ї|JI, Ӏ|I, Й|Y, Ҋ|Y, Ј|J, К|K, Қ|Q, Ҟ|Q, Ҡ|K, Ӄ|Q, Ҝ|K, Л|L, Ӆ|L, Љ|L, М|M, Ӎ|M, Н|N, Ӊ|N, Ң|N, Ӈ|N, Ҥ|N, Њ|N, О|O, Ӧ|O, Ө|O, Ӫ|O, Ҩ|O, П|P, Ҧ|PF, Р|P, Ҏ|P, С|S, Ҫ|S, Т|T, Ҭ|TH, Ћ|T, Ќ|K, У|U, Ў|U, Ӳ|U, Ӱ|U, Ӯ|U, Ү|U, Ұ|U, Ф|F, Х|H, Ҳ|H, Һ|H, Ц|TS, Ҵ|TS, Ч|CH, Ӵ|CH, Ҷ|CH, Ӌ|CH, Ҹ|CH, Џ|DZ, Ш|SH, Щ|SHT, Ъ|A, Ы|Y, Ӹ|Y, Ь|Y, Ҍ|Y, Э|E, Ӭ|E, Ю|YU, Я|YA, а|a, ӑ|a, ӓ|a, ә|e, ӛ|e, ӕ|e, б|b, в|v, г|g, ґ|g, ѓ|g, ғ|g, ӷ|g, y|y, д|d, е|e, ѐ|e, ё|yo, ӗ|e, ҽ|e, ҿ|e, є|ye, ж|zh, ӂ|dzh, җ|zh, ӝ|dzh, з|z, ҙ|z, ӟ|dz, ӡ|dz, ѕ|dz, и|i, ѝ|i, ӥ|i, ӣ|i, і|i, ї|ji, Ӏ|i, й|y, ҋ|y, ј|j, к|k, қ|q, ҟ|q, ҡ|k, ӄ|q, ҝ|k, л|l, ӆ|l, љ|l, м|m, ӎ|m, н|n, ӊ|n, ң|n, ӈ|n, ҥ|n, њ|n, о|o, ӧ|o, ө|o, ӫ|o, ҩ|o, п|p, ҧ|pf, р|p, ҏ|p, с|s, ҫ|s, т|t, ҭ|th, ћ|t, ќ|k, у|u, ў|u, ӳ|u, ӱ|u, ӯ|u, ү|u, ұ|u, ф|f, х|h, ҳ|h, һ|h, ц|ts, ҵ|ts, ч|ch, ӵ|ch, ҷ|ch, ӌ|ch, ҹ|ch, џ|dz, ш|sh, щ|sht, ъ|a, ы|y, ӹ|y, ь|y, ҍ|y, э|e, ӭ|e, ю|yu, я|ya [ocmSef] => 0 [ocmSefLabelCat] => content [ocmSefLabelTag] => tag [ocmSefLabelUser] => author [ocmSefLabelSearch] => search [ocmSefLabelDate] => date [ocmSefLabelItem] => 0 [ocmSefLabelItemCustomPrefix] => [ocmSefInsertItemId] => 1 [ocmSefItemIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseItemTitleAlias] => 1 [ocmSefInsertCatId] => 1 [ocmSefCatIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseCatTitleAlias] => 1 [show_page_heading] => 0 [categories] => Array ( [0] => 297 ) [exclude_from_group_by_subcategories] => 0 [menu-anchor_css] => nav__link [menu_text] => 1 [menu_show] => 1 [menu-meta_description] => Specijalni prilog Slobodne Dalmacije s područja politike, društva i kulture. [menu-meta_keywords] => specijalni prilog, zanimljivosti, spektar, društvo, politika, kultura [secure] => 0 [page_title] => Spektar [page_description] => SiteMeta Description [page_rights] => [robots] => [inheritFrom] => 0 [num_leading_items] => 2 [num_leading_columns] => 1 [leadingImgSize] => Large [num_primary_items] => 4 [num_primary_columns] => 2 [primaryImgSize] => Medium [num_secondary_items] => 4 [num_secondary_columns] => 1 [secondaryImgSize] => Small [num_links] => 4 [num_links_columns] => 1 [linksImgSize] => XSmall [catCatalogMode] => 0 [catFeaturedItems] => 1 [catOrdering] => publishUp [catPagination] => 2 [catPaginationResults] => 1 [catTitle] => 1 [catTitleItemCounter] => 1 [catDescription] => 1 [catImage] => 1 [catFeedLink] => 0 [catFeedIcon] => 0 [subCategories] => 1 [subCatColumns] => 2 [subCatTitle] => 1 [subCatTitleItemCounter] => 1 [subCatDescription] => 1 [subCatImage] => 1 [catItemTitle] => 1 [catItemTitleLinked] => 1 [catItemFeaturedNotice] => 0 [catItemAuthor] => 1 [catItemDateCreated] => 1 [catItemRating] => 0 [catItemImage] => 1 [catItemIntroText] => 1 [catItemExtraFields] => 0 [catItemHits] => 0 [catItemCategory] => 1 [catItemTags] => 1 [catItemAttachments] => 0 [catItemAttachmentsCounter] => 0 [catItemVideo] => 0 [catItemVideoAutoPlay] => 0 [catItemImageGallery] => 0 [catItemDateModified] => 0 [catItemReadMore] => 1 [catItemCommentsAnchor] => 1 [catItemOCMPlugins] => 1 [itemDateCreated] => 1 [itemTitle] => 1 [itemFeaturedNotice] => 1 [itemAuthor] => 1 [itemFontResizer] => 1 [itemPrintButton] => 0 [itemEmailButton] => 1 [itemSocialButton] => 1 [itemVideoAnchor] => 1 [itemImageGalleryAnchor] => 1 [itemCommentsAnchor] => 1 [itemRating] => 0 [itemImage] => 1 [itemImgSize] => Large [itemImageMainCaption] => 1 [itemImageMainCredits] => 1 [itemIntroText] => 0 [itemFullText] => 1 [itemExtraFields] => 1 [itemDateModified] => 1 [itemHits] => 0 [itemCategory] => 0 [itemTags] => 1 [itemAttachments] => 1 [itemAttachmentsCounter] => 1 [itemVideo] => 1 [itemVideoAutoPlay] => 0 [itemVideoCaption] => 1 [itemVideoCredits] => 1 [itemImageGallery] => 0 [itemNavigation] => 0 [itemComments] => 1 [itemTwitterButton] => 1 [itemFacebookButton] => 1 [itemGooglePlusOneButton] => 1 [itemAuthorBlock] => 0 [itemAuthorImage] => 0 [itemAuthorDescription] => 0 [itemAuthorURL] => 0 [itemAuthorEmail] => 0 [itemAuthorLatest] => 0 [itemAuthorLatestLimit] => 5 [itemRelated] => 1 [itemRelatedLimit] => 2 [itemRelatedTitle] => 1 [itemRelatedCategory] => 1 [itemRelatedImageSize] => Medium [itemRelatedIntrotext] => 0 [itemRelatedFulltext] => 0 [itemRelatedAuthor] => 0 [itemRelatedMedia] => 1 [itemRelatedImageGallery] => 1 [itemOCMPlugins] => 1 [recaptcha] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [metadesc] => [metadata] => robots= author= [metakey] => [plugins] => { "is_import_from_dnn": true, "incptvocmimagegalleryIGParameters": "default", "incptvocmimagegalleryocmIGposition": "OcmAfterDisplayContent", "incptvocmimagegalleryocmIGtheme": "CameraSlideshow", "incptvocmimagegalleryImages": [ "/Archive/images/2011/07/23/spektar/MATOSIC_VEDRAN1-200711.3.jpg" ], "incptvocmimagegalleryImageTitles": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageDescriptions": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageFocus": [ "50:50" ], "incptvocmimagegalleryImageDimensions": [ { "size0": "700x467" } ] } [language] => * [multi_author] => 0 [type_id] => 0 [category] => TableOCMCategory Object ( [id] => 297 [name] => Spektar [alias] => spektar [description] => [parent] => 260 [extraFieldsGroup] => 9 [published] => 1 [image] => [access] => 1 [ordering] => 3 [params] => {"inheritFrom":"260","catMetaDesc":"","catMetaKey":"","catMetaRobots":"","catMetaAuthor":"","theme":"","num_leading_items":"2","num_leading_columns":"1","leadingImgSize":"Large","num_primary_items":"4","num_primary_columns":"2","primaryImgSize":"Medium","num_secondary_items":"4","num_secondary_columns":"1","secondaryImgSize":"Small","num_links":"4","num_links_columns":"1","linksImgSize":"XSmall","catCatalogMode":"0","catFeaturedItems":"1","catOrdering":"publishUp","catPagination":"2","catPaginationResults":"1","catTitle":"1","catTitleItemCounter":"1","catDescription":"1","catImage":"1","catFeedLink":"0","catFeedIcon":"0","subCategories":"1","subCatColumns":"2","subCatOrdering":"","subCatTitle":"1","subCatTitleItemCounter":"1","subCatDescription":"1","subCatImage":"1","itemImageXS":"","itemImageS":"","itemImageM":"","itemImageL":"","itemImageXL":"","catItemTitle":"1","catItemTitleLinked":"1","catItemFeaturedNotice":"0","catItemAuthor":"1","catItemDateCreated":"1","catItemRating":"0","catItemImage":"1","catItemIntroText":"1","catItemIntroTextWordLimit":"","catItemExtraFields":"0","catItemHits":"0","catItemCategory":"1","catItemTags":"1","catItemAttachments":"0","catItemAttachmentsCounter":"0","catItemVideo":"0","catItemVideoWidth":"","catItemVideoHeight":"","catItemAudioWidth":"","catItemAudioHeight":"","catItemVideoAutoPlay":"0","catItemImageGallery":"0","catItemImageGalleryWidth":"","catItemImageGalleryHeight":"","catItemDateModified":"0","catItemReadMore":"1","catItemCommentsAnchor":"1","catItemOCMPlugins":"1","itemDateCreated":"1","itemTitle":"1","itemFeaturedNotice":"1","itemAuthor":"1","itemFontResizer":"1","itemPrintButton":"0","itemEmailButton":"1","itemSocialButton":"1","itemVideoAnchor":"1","itemImageGalleryAnchor":"1","itemCommentsAnchor":"1","itemRating":"0","itemImage":"1","itemImgSize":"Large","itemImageMainCaption":"1","itemImageMainCredits":"1","itemIntroText":"0","itemFullText":"1","itemExtraFields":"0","itemDateModified":"1","itemHits":"0","itemCategory":"0","itemTags":"1","itemAttachments":"1","itemAttachmentsCounter":"1","itemVideo":"1","itemVideoWidth":"","itemVideoHeight":"","itemAudioWidth":"","itemAudioHeight":"","itemVideoAutoPlay":"0","itemVideoCaption":"1","itemVideoCredits":"1","itemImageGallery":"0","itemImageGalleryWidth":"","itemImageGalleryHeight":"","itemNavigation":"0","itemComments":"1","itemTwitterButton":"1","itemFacebookButton":"1","itemGooglePlusOneButton":"1","itemAuthorBlock":"0","itemAuthorImage":"0","itemAuthorDescription":"0","itemAuthorURL":"0","itemAuthorEmail":"0","itemAuthorLatest":"0","itemAuthorLatestLimit":"5","itemRelated":"0","itemRelatedLimit":"5","itemRelatedTitle":"1","itemRelatedCategory":"0","itemRelatedImageSize":"0","itemRelatedIntrotext":"1","itemRelatedFulltext":"0","itemRelatedAuthor":"0","itemRelatedMedia":"0","itemRelatedImageGallery":"0","itemOCMPlugins":"1"} [trash] => 0 [plugins] => {"customparams_created":"2019-11-04 19:44:34","customparams_modified":"2019-11-04 19:44:34","customparams_videobg":"","customparams_countdown_module":"","customparams_search_template":""} [language] => * [container] => 0 [container_name] => [_tbl:protected] => #__ocm_categories [_tbl_key:protected] => id [_tbl_keys:protected] => Array ( [0] => id ) [_db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object ( [name] => mysqli [serverType] => mysql [connection:protected] => mysqli Object ( [affected_rows] => 38 [client_info] => mysqlnd 5.0.12-dev - 20150407 - $Id: 7cc7cc96e675f6d72e5cf0f267f48e167c2abb23 $ [client_version] => 50012 [connect_errno] => 0 [connect_error] => [errno] => 0 [error] => [error_list] => Array ( ) [field_count] => 3 [host_info] => 127.0.0.1 via TCP/IP [info] => [insert_id] => 0 [server_info] => 5.5.30 [server_version] => 50530 [stat] => Uptime: 7729730 Threads: 2 Questions: 1561742223 Slow queries: 4762751 [sqlstate] => 00000 [protocol_version] => 10 [thread_id] => 111521420 [warning_count] => 0 ) [nameQuote:protected] => ` [nullDate:protected] => 0000-00-00 00:00:00 [_database:JDatabaseDriver:private] => sdproductiondb [count:protected] => 45 [cursor:protected] => [debug:protected] => [limit:protected] => 0 [log:protected] => Array ( ) [timings:protected] => Array ( ) [callStacks:protected] => Array ( ) [offset:protected] => 0 [options:protected] => Array ( [driver] => mysqli_exabyte [host] => 127.0.0.1 [user] => proxy_user_front03 [password] => b3hX5DrKwjx6 [database] => sdproductiondb [prefix] => sk_ [select] => 1 [port] => 6033 [socket] => ) [sql:protected] => SELECT id, value, type FROM #__ocm_extra_fields ef WHERE ef.published = 1 [tablePrefix:protected] => sk_ [utf:protected] => 1 [utf8mb4:protected] => 1 [errorNum:protected] => 0 [errorMsg:protected] => [transactionDepth:protected] => 0 [disconnectHandlers:protected] => Array ( ) [ocmConfig] => Array ( ) ) [_trackAssets:protected] => [_rules:protected] => [_locked:protected] => [_autoincrement:protected] => 1 [_observers:protected] => JObserverUpdater Object ( [aliases:protected] => Array ( ) [observers:protected] => Array ( ) [doCallObservers:protected] => 1 ) [_columnAlias:protected] => Array ( ) [_jsonEncode:protected] => Array ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [year_lookup] => 0 [link] => /sd-plus/spektar ) [additional_categories] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 376 [name] => Arhiva [alias] => arhiva [parent] => 240 [published] => 1 [trash] => 0 [link] => /arhiva ) [1] => stdClass Object ( [id] => 296 [name] => Stil [alias] => stil [parent] => 260 [published] => 1 [trash] => 0 [link] => /sd-plus/stil ) ) [link] => /sd-plus/spektar/vedran-matosic-vjerujte-split-je-gay-friendly-138411 [printLink] => /sd-plus/spektar/vedran-matosic-vjerujte-split-je-gay-friendly-138411?tmpl=component&print=1 [tags] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 157134 [name] => VedranMatošić [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => vedranmatosic [link] => /tag/vedranmatosic ) ) [imageXSmall] => [imageSmall] => [imageMedium] => [imageLarge] => [imageXLarge] => [extraFields] => stdClass Object ( [Subtitle] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => Homoseksualna  populacija turistički rado dolazi u Split godinama. Tu ima kafiće i druga mjesta gdje se zna da dolaze homoseksualci, koji su vrlo kvalitetna klijentela. Usmenom predajom među njima Split se doživljava kao mjesto na kojem se dobro o [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [SuperscriptTitle] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => direktor splitske Turističke zajednice [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [premium_content] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [attachments] => Array ( ) [cleanTitle] => Vedran Matošić: Vjerujte, Split je gay friendly [num_of_authors] => 0 [author] => Joomla\CMS\User\User Object ( [isRoot:protected] => [id] => [name] => [username] => [email] => [password] => [password_clear] => [block] => [sendEmail] => [registerDate] => [lastvisitDate] => [activation] => [params] => [groups] => Array ( ) [guest] => 1 [lastResetTime] => [resetCount] => [requireReset] => [_params:protected] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( ) [initialized:protected] => [separator] => . ) [_authGroups:protected] => [_authLevels:protected] => [_authActions:protected] => [_errorMsg:protected] => [userHelper:protected] => Joomla\CMS\User\UserWrapper Object ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [link] => /autor/2024-05-15-18-24-25-38 [profile] => Joomla\CMS\Object\CMSObject Object ( [_errors:protected] => Array ( ) [gender] => ) [avatar] => /components/com_ocm/images/placeholder/user.png ) [numOfComments] => 0 [mainImage] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2011/07/23/spektar/MATOSIC_VEDRAN1-200711.3.jpg [galleryCount] => 1 [hasImage] => 1 [mainImageAuthor] => [mainImageDesc] => [popup_gallery] => Array ( [0] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2011/07/23/spektar/MATOSIC_VEDRAN1-200711.3.jpg [title] => ) ) [bgPosition] => [text] => {OCMSplitter}

Iako se zbog kronične infekcije bronhija, koja ga muči već nekoliko mjeseci, lako zamara, direktor Turističke zajednice Splita Vedran Matošić ipak uživa šetajući kasno navečer Splitom prepunim turista. Pa, gdje bi sad, usred sezone, otišao na bolovanje?! Čak ga i glazbena kakofonija na Rivi, koja nije po njegovom guštu, baš kao ni neki neugledni štandovi, ne uzbuđuje previše jer, evo, Riva je ponovno “đir”, a i Split je turistički “đir”, sve su kalete u Getu pune – od Peristila, kroz Krešimirovu, pa preko Pjace do Turističkog ureda oko deset navečer valja se probijati.

Najavljuju “legendarne” rezultate sezone, računate li da će takvi biti i u Splitu? - pitam ga nakon što smo se nakon pića u “Luxoru” smjestili u njegovoj ugodno rashlađenoj kancelariji.

- Znam da će biti! Svaka je. Već lani smo ostvarili 32 posto više noćenja nego preklani. Ovo što vidimo kroz prozor je rezultat našeg dugogodišnjeg rada. Valjda ove turističke mase ipak ne bi bilo da nije novih privatnih hotela i apartmana, zanimljivih kafića, butiga ...

- A, čujte, kapaciteti se rađaju jer ljudi shvaćaju da im se to isplati. Meni je najdraže kad mi vlasnik oleoteke “Uje” i kaže: “Otvorili smo i drugu butigu i nikad nam nije išlo bolje.” Tako kažu i zlatari. Split ima tu crtu gostoljubivosti, neku toplinu zbog koje se turisti u njemu osjećaju kao doma. Nađu ovdje prijatelje, sjede s njima i odjednom prazni kafići postaju puni. I odjednom je taj grad noću prepoznat. Tome pridonosi i priča turista koja se prenosi usmeno – priča o Palači, peškariji, pazaru. O Splitu je samo trebalo pričati, da ljudi shvate da je on daleko primamljiviji od mnogih gradova te veličine u svijetu i Europi. A mi smo tu priču započeli.

Ajmo biti pretenciozni – recite mi, od kojih je to usporedivih gradova zanimljiviji?

- Evo, recimo, od Graza...

Firence, možda?

- E, Firenca je tipičan primjer kako bi Split mogao funkcionirati. Jer, ona ima kongresni centar. Ja sam, kao član kongresnog odbora HTZ-a i boarda direktora kongresa Turističkih zajednica gradova Europe, već dosadio ljudima govoreći im da u Splitu treba izgraditi Kongresni centar, ali sam ga nazvao koncertno-kongresnim centrom. Ovo je grad glazbe koji vapi za koncertnim dvoranama. Trebalo je napraviti prave pozornice po gradu, a ne postavljkati montažne, jer tu se na svakom kantunu piva. Firenca ima Kongresni centar s dvoranama za 2000, 700 i 300 ljudi. To nama treba. Gradu sam predložio moguće lokacije: Dalmacijavino, Željeznička stanica, Banovima, zgrade Mirovinskog i Socijalnog. To je sve u zemljišnim knjigama čisto, jedan kroz jedan. Da na jednom takvom mjestu imamo koncertno-kongresne dvorane, mi bismo mogli živjeti od kongresa. Velika je potražnja za Splitom kao UNESCO-ovim gradom. Kad su kongresi u pitanju, gradovi pod UNESCO-om imaju prioritet. Mi nemamo dvorane, a da ih imamo, situacija bi bila ovakva: bili bismo puni kroz deseti, jedanaesti i dvanaesti mjesec (u prvom i drugom ionako nitko nigdje ne putuje), kao i od trećeg do petog, dakle pola godine izvan sezone imali bismo goste bolje platežne moći od ovih koji dolaze ljeti. Mi imamo kanale kroz koje to možemo prodavati. Dakle, Firenca ima Kongresni centar, a smještaj onih koji dolaze na kongrese je u cijelom gradu. Važno je da kongresni centar on bude blizu središta grada i na obali. Kad si cijeli dan u njemu, gledaš more, guštaš u ambijentu... Split ima ono što rijetko koji grad ima, ali nema – Kongresni centar.

Samo kongresni centar mu treba ili još nešto?

- Rekao sam – koncertna dvorana. Ljudi to traže. Ta kultura koju nudi Split je rijetka...

Ne znam baš...

- Naravno da ga je Zagreb pretekao.

Ne mislim na Zagreb. Stvarno mislite da je kulturna ponuda Splita toliko bogata i zanimljiva?

- Ma, da vidite kakvu sve maglu prodaju u Firenci... Ili, kad govorim o budućnosti splitskog turizma, ja ne bih volio da mi postanemo nešto kao Barcelona.

Zanimljivo, vrlo često se baš Barcelona ističe kao poželjni model za Split ili zasad nedostižni uzor...

- Ne, stvarno ne bih volio, ako me možete shvatiti...

Ne mogu. Recite, zašto?

- Toliki broj turista promijeni totalno fizionomiju grada. Ja bih volio Split sačuvati na način da ga ne rasprodajemo, da sačuva svoju suštinu. Da ga damo toliko da on ne pati. Ima ljudi koji su i protiv turizma. Može se i to shvatiti. Treba imati mjeru, nije sve novac. Od turizma se može živjeti, ali moramo živjeti i svojim životom, a ne radi turista.

Tko će sagraditi kongresni centar?

- To se može financirati iz pretpristupnih fondova. Svojevremeno sam pitao ministra možemo li dobiti istu formulu po kojoj su se gradile arene, da se tako sagrade i kongresni centri u Hrvatskoj, jer ih u državi uopće nemamo.

Dobro, tko radi u Splitu na privlačenju sredstava iz fondova EU-a?

Nitko, u tome je problem.

Ima li uopće u Splitu tih kadrova, tko to zna raditi?


- Nažalost, nema. A da vidite kako izgledaju kongresni centri u Krakowu, Dublinu... Cijena takvih centara je od 40 do 60 milijuna eura. To strahovito digne grad. Dolaze obrazovani ljudi koji ostavljaju trag, uspostavljaju poznanstva s kolegama...

Dobro, da se maknemo od svjetskih usporedbi. Kako se Split pozicionirao u odnosu na Hvar ili Dubrovnik?


- Mislim da je Split sada ispred njih. Turistička potražnja za gradovima, naročito UNESCO-ovima, jako je porasla.

 To je i Dubrovnik ...

- Da, ali ne volim ga previše uspoređivati sa Splitom jer nisu u potpunosti usporedivi. Dubrovnik jest dragulj hrvatskog turizma, ali turizam u njemu nije samo gradski već i odmorišni, u njemu ljudi ostaju po desetak dana. Prosječan boravak turista u europskim gradovima je 2,2 dana. Split je bio na 1,7, a sad je 3. Taj skok ostvaren u pet godina je fantastičan. Mi smo izbili na prvo mjesto po godišnjem rastu postotka noćenja. Deset tisuća Nijemaca koji dođu u Split ostvare pedeset tisuća noćenja. Dakle, ostaju čak po pet dana. Sad se događa da i naši sugrađani koji imaju vikendice ostanu u gradu preko vikenda jer im je ovdje bolji provod. Split je za mene kulturno turističko odredište broj jedan u Hrvatskoj ljeti.

Mnogi misle da turističko brendiranje Splitsko-dalmatinske županije nije najsretnije riješeno. Vi?

- Nikad nisam bio za takav način. THR iz Barcelone, koji je radio turistički master plan, podijelio je Dalmaciju na klastere, koji se zapravo podudaraju sa županijama, s uvjerenjem da će ti  klasteri postati “brand name”. Upitao sam ih zašto su od jednog “brand namea”, Dalmacije, napravili 4 klastera? Dalmaciju su satrali. Kod nas su brendovi već gradovi i regije. Nije brend Splitsko-dalmatinska županija. Sad nas Europa vraća na ono što sam govorio prije 10 godina, vraća nas na regije. Ima svoju težinu kad kažete Split – Dalmacija. Ne mogu oni reći da smo mi samo srednja Dalmacija. Pitao sam: šta su onda “lijeva” i “desna” Dalmacija? Nema ih! Split je jedini ostao - Dalmacija. Jer Zadar ne želi ni čuti za sjevernu Dalmaciju. Oni se reklamiraju kao zadarska regija. Kad je general Marmont htio napravit cestu do Dubrovnika, Dubrovčani su rekli: “Nemojte nam to raditi, jer ćete nam napuniti grad Dalmatincima.” Samo Split ostaje kao središte Dalmacije. Split je Dalmacija i naša sljedeća brošura će biti: “Split – Dalmacija”. Ovdje se Dalmacija najviše osijeća.

A kako se u tu divnu sliku uklapa sve ono loše u Splitu - vide li to turisti, osjećaju li? Recimo, napad na gay paradu?

- Gay Pride je nepotreban. Homoseksualna populacija turistički rado dolazi u Split godinama. Split je – možda ćete se iznenaditi – gay-friendly grad, jer ima kafiće i druga mjesta gdje se zna da dolaze homoseksualci, koji su vrlo kvalitetna klijentela. Usmenom predajom među njima Split se doživljava kao mjesto na kojem se dobro osjećaju. Gay parada nema ništa s time.

Da se masovno iskrcaju s kruzera, kao lani u Dubrovniku, što bi bilo?

- Uvjeravam vas - ništa. Ovo s gay paradom je bilo isforsirano. Kod nas reakcija uvijek ide na forsiranu akciju, uvijek se udara kontra. Ovo je grad koji reagira na određene stvari krivo ako se oko njih stvara tenzija. Dok nije bilo toga, situacija je bila puno pozitivnija nego u mnogim drugim gradovima. Gay gosti sami to osjećaju i reklamiraju među sobom.

Imate egzaktne podatke?


- Nemam, ali pratiš trendove, znaš po informativnim centrima tko dolazi, što ga zanima, znaš da vlasnici apartmana vole da im dođu takvi ljudi koji su vrlo kvalitetni gosti. U Splitu s time  nije bilo nikakvih problema do Gay Pridea.

Kad spominjete kvalitetu gostiju, kakav je prosječni splitski gost?

- Još uvijek je slabije platne moći. Ni ovi s kruzera ne troše puno. Zato i govorim o kongresnom turizmu, tu bismo mogli prodati sadržaje koje sada ne prodajemo. Posljednjih godina je porasla kvaliteta izletničke ponude, a porasti mora i kulturna ponuda koja se može kupiti unaprijed. Gala koncert s opernim arijama na Prokurativama u sklopu Splitskog ljeta je model - takve bismo koncerte morali imati svakog tjedna. Postoji klijentela koja to želi platiti, ne pita za cijenu, a ovaj grad to može ponuditi. Palača mora imati svoj timbar. Naravno da Riva nije Zrće i da na nju ne pristaje techno muzika. Moj san o danu jednog turista u Splitu je ovakav: probudiš se, miriše kava, spustiš se Rivu, tamo doručkuješ, odeš izletničkim brodom na kupanje, “ubiješ oko” popodne, a uvečer u gradu imaš nešto poput ovog ispred Luxora. Ne može to biti techno do dva sata ujutro. Kafići poviše Podruma će s tim basovima urušiti neku kuću u Podrume. Nama je brend Peristil, Protiron, a ne 15 kilometara plaža koje isto imamo. Kultura je najjača snaga ovog grada. Peristila nema nigdje na svijetu.

sandro pogutz
snimio vojko bašić / cropix

Nismo za ‘dernek’

Znate li da vas mnogi smatraju odgovornim za buku u centru, za “dernek” na Rivi?

- Turistička zajednica je protiv takve glazbe. Mene znaju zvati i poslije ponoći “emitirajući” mi preko mobitela buku i techno glazbu u staroj gradskoj jezgri. Mi želimo da glazba bude rob Palače, a ne da Palača bude rob glazbe. Kavana “Luxor” sa svojim programima je pozitivan primjer uklapanja glazbe u ambijent Palače. Mi smo radili ponoćne koncerte, gudačke kvartete, i ta glazba se savršeno uklapa u staru gradsku jezgru. Samo ako čuvamo Palaču možemo govoriti o održivom razvoju, u protivnom može nam se dogoditi sudbina gradova duhova iz kojih su se stanovnici iselili, a mi želimo da Dioklecijanova palača bude i ostane živi spomenik, zajedno s Peškarijom i Pazarom, te ljudima koji u njoj žive i koji svojom gostoljubivošću, pričajući priče o Splitu, vraćaju goste u naš grad.

[event] => stdClass Object ( [BeforeDisplay] => [AfterDisplay] => [AfterDisplayTitle] => [BeforeDisplayContent] => [AfterDisplayContent] => [OCMBeforeDisplay] => [OCMAfterDisplay] => [OCMAfterDisplayTitle] => [OCMBeforeDisplayContent] => [OCMAfterDisplayContent] =>

[OCMUserDisplay] => [OCMCommentsCounter] => [OCMCommentsBlock] => ) [jcfields] => Array ( ) [image] => [imageWidth] => 600 [comments] => Array ( ) [absoluteURL] => https://slobodnadalmacija.hr/sd-plus/spektar/vedran-matosic-vjerujte-split-je-gay-friendly-138411 [emailLink] => /component/mailto/?tmpl=component&template=site&link=56bc2882713d2e5e10c21ea73fab0aa1ca43830f [twitterURL] => http://twitter.com/intent/tweet?text=Vedran+Mato%C5%A1i%C4%87%3A+Vjerujte%2C+Split+je+gay+friendly&url=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fsd-plus%2Fspektar%2Fvedran-matosic-vjerujte-split-je-gay-friendly-138411 [socialLink] => https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fsd-plus%2Fspektar%2Fvedran-matosic-vjerujte-split-je-gay-friendly-138411 )
Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => Homoseksualna  populacija turistički rado dolazi u Split godinama. Tu ima kafiće i druga mjesta gdje se zna da dolaze homoseksualci, koji su vrlo kvalitetna klijentela. Usmenom predajom među njima Split se doživljava kao mjesto na kojem se dobro o [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => direktor splitske Turističke zajednice [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) )
StoryEditorOCM
Spektardirektor splitske Turističke zajednice

Vedran Matošić: Vjerujte, Split je gay friendly

Piše PSD.
23. srpnja 2011. - 14:59

Iako se zbog kronične infekcije bronhija, koja ga muči već nekoliko mjeseci, lako zamara, direktor Turističke zajednice Splita Vedran Matošić ipak uživa šetajući kasno navečer Splitom prepunim turista. Pa, gdje bi sad, usred sezone, otišao na bolovanje?! Čak ga i glazbena kakofonija na Rivi, koja nije po njegovom guštu, baš kao ni neki neugledni štandovi, ne uzbuđuje previše jer, evo, Riva je ponovno “đir”, a i Split je turistički “đir”, sve su kalete u Getu pune – od Peristila, kroz Krešimirovu, pa preko Pjace do Turističkog ureda oko deset navečer valja se probijati.

Najavljuju “legendarne” rezultate sezone, računate li da će takvi biti i u Splitu? - pitam ga nakon što smo se nakon pića u “Luxoru” smjestili u njegovoj ugodno rashlađenoj kancelariji....

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
15. svibanj 2024 20:24