stdClass Object ( [id] => 27920 [title] => Miljenko Jergović: Društva književnika i PEN vrve od šovinista [alias] => miljenko-jergovic-drustva-knjizevnika-i-pen-vrve-od-sovinista [catid] => 297 [published] => 1 [introtext] => [fulltext] =>

Nacionalšovinista, fašista i sličnih ekscentrika, egocentrika i varalica u nas je relativno malo. U oba književnička društva te u PEN-u rasnih je šovinista više nego u bilo kojem hrvatskom gradu

Miljenko Jergović, jedan od najproduktivnijih i najprevođenijih hrvatskih pisaca upravo je objavio svoj novi roman Freelander, koji je, po starom dobrom običaju, odmah izazvao raspravu, ali ne o hrvatskoj stvarnosti, nego o – štruklama. I ovaj put Jergović je dokazao da je, kad sam kod raznih pridjeva “naj”, i najkontroverzniji hrvatski pisac.

Polemike o njemu i onom što izjavi ili napiše opće su mjesto internetskih foruma, a ovaj “intelektualac širokog spektra” vječiti je trn u oku mnogima, koji se trude izmisliti što goru uvredu ne bi li ga zaustavili ili barem usporili.

No, Jergović na uvrede sve rjeđe reagira, jednostavno on spada u one koji o svemu imaju sud i ne libe ga se izreći, a o potencijalnim posljedicama pretjerano ne razbija glavu, kad već ima dovoljno onih koji bi mu tu glavu - rado razbili.

Uz vaše ime često ide pridjev kontroverzan. Evo, u novom ste romanu Freelander uspjeli uvrijediti ljubitelje štrukli riječima da su primitivno jelo, koje uz to nije ni hrvatsko. Jesu li Hrvati preosjetljivi?

- Ne znam vam ja kakvi su Hrvati općenito. Za takvo bih saznanje morao poznavati bar dva i pol od četiri i pol milijuna Hrvata, a kako poznajem barem tisuću puta manje primjeraka, mogu o Hrvatima govoriti samo o svakome pojedinačno, što bi, možda, predugo trajalo.

Neki su Hrvati preosjetljivi, i prema njima imam razumijevanja, dok su drugi sasvim bezosjećajni pa me i ne zanima što takvi umišljaju da osjećaju. Rekao bih da se samo ovim drugima i mogao dogoditi štrukl-škandal, koji je Zlatko Šimić sjajno opisao u svojoj paskvili na stranicama Jutarnjeg lista.

A “kontoroverzan”, jeste li?

- Što se tiče pridjeva - kontroverzan, zapravo i ne znam što bi on u našem uličarsko-žurnalističkom žargonu trebao značiti. Valjda to da sam prilično poznat i izvan hrvatskih granica, kao i unutar njih, te uvažen i cijenjen pisac, a mi to ne bismo htjeli, nego mislimo da bi trebalo biti sve suprotno od toga.

No, kako smo obojica ponešto pročitali u životu i imamo nekakvog pojma o književnosti, znamo i to da pridjev kontroverzan ustvari znači nešto drugo, ali i da nema pisca i umjetnika koji - u skladu s tim značenjem - ne bi bio kontroverzan. 

Kad smo kod štrukli i gastronomije, hrvatski “nacionalšovinisti i fašisti” bi izumrli od gladi da jedu samo hrvatsko, rekli ste. Mislite li da je hrvatsko društvo i dalje puno takvih primjeraka ili su oni ipak rijetki? Mijenja li se hrvatsko društvo posljednjih godina?

- Nacionalšovinista, fašista i sličnih ekscentrika, egocentrika i varalica u nas je relativno malo. Ta je stvar naprosto izišla iz mode. No, kako se u našim medijima, pogotovu u sportskim rubrikama, zatim u ostacima ostataka nacionalne kulture, te među intelektualnom i političkom elitom ne vodi dovoljno računa ni o ideološkim modama, ni o pristojnom ponašanju, u tim je sferama spomenute čeljadi demodiranih nazora zapravo podosta.

Recimo, u oba književnička društva te u hrvatskom centru PEN-a rasnih je šovinista više nego u bilo kojem hrvatskom gradu, a o selima da i ne govorimo.

Dobro, apsolvirali smo gastronomiju, kontroroverze i rasne šoviniste, ali ostao bih na tom terenu. Mnogi vas smatraju “konfliktnim”. Konfliktan pisac u konfliktnom društvu, zanimljiva kombinacija?

- Hrvatsko društvo je beskonfliktno. Možda su i zato nož, bomba, snajper i bokser često temeljna i prva sredstva konflikta. Trebalo bi da je drukčije, da se konflikti počinju i po mogućnosti razrješavaju riječima.

Za takvo što bilo bi potrebno malo hrabrosti te minimum umijeća u baratanju ovim oružjem. Ali, na žalost, najbeskonfliktniji su upravo hrvatski mediji, uključujući i novine.

Mediji samo izvještavaju o ubojstvima te o raznim svečanim matinejama i soarejama, na kojima se ustanovi i tko s kime spava. Ne sjećam se kada je zadnji put došlo do neslaganja novinara na novinskim stranicama, to jest do konflikta oko neke teme. Kada ja takvo što pokušavam inicirati, vele mi da je to zabranjeno. 

Smeta li vama zaista Hrvatska kako povremeno “grintaju” neki od vaših brojnih neprijatelja?

Ljupko vam je pitanje, kao da sam veliki Guliver kojem smeta mala Hrvatska, pa se sprema gurnuti je pod tepih. Ne treba mi pridavati takav značaj. Hrvatska je lijepa zemlja u kojoj živi najveći broj ljudi koje volim, ali i najveći broj onih koji točno razumiju ono što napišem.

Da nije svega toga, sigurno bih se, guliverovskim koracima, otputio u neku drugu zemlju, u Liliputaniju, recimo. Mislim da moja osoba ljudima počesto služi da razrješavaju neke svoje unutarnje probleme.

Kao u slučaju Kina Lika o kojem ste navodno pisali negativno?

- Eto, odličan i bizaran primjer. Već neko vrijeme, što u novinama, što na radiju, adoranti i štovatelji filma Kino Lika ponavljaju kako sam nakon Sarajevo film festivala negativno pisao o njemu.

Prvi put sam mislio da je u pitanju neka greška, drugi put bio sam zbunjen, treći me je put već počelo zabavljati, jer su ljudi pronašli genijalan fol iz sfere “pablik rilejšna” i “zevzečenja” na račun činjenica, a u cilju vlastite promocije. Naime, ne samo da o tom filmu nisam pisao ni prije, a ni poslije tog i svih drugih filmskih festivala, nego Kino Liku nisam ni gledao.

Najprije je nisam gledao, jer nisam stigao, a zatim sam, nakon basne o mome nenapisanom tekstu, odlučio da taj film do daljnjega i ne gledam, da me ne bi opterećivalo vlastito mišljenje o njemu. Naime, puno je bolje da o filmu koji nisam gledao mislim ono što piše u tekstu koji nisam napisao.

Toliko vas u posljednje vrijeme spominju kao budućeg nobelovca da se svima u Nobelovom komitetu za nagradu vjerojatno štuca. Zanima me, osim što očekujem ciničan komentar o ovim sugestijama, što mislite o Nobelovoj nagradi kao mjerilu u vrednovanju književnosti?

- Pred takvim pitanjima osjećam nelagodu, kao dok slušam mentalno poremećenu osobu kako interpretira događaje iz stvarnosti i pokušava nešto predvidjeti.

Zanimljivo mi je, međutim, i perverzno zabavno to da i oni koji me doista iskreno mrze, a među kojima ima i mentalno vrlo zdravih, ali i pokoji duševni bolesnik, koji je sobu u sanatoriju oblijepio mojim sličicama i vrijedno kopira moje tekstove pa ih onda secira, iskazuju strah od te nemoguće mogućnosti da me nagrade u Stockholmu.

Srećom za sve nas, to se neće i ne može dogoditi. Nijedna nagrada nije mjerilo vrednovanja književnosti, jer književnost nije skok u vis pa da se egzaktno zna da je Blanka Vlašić najbolja.

Dotakli smo ranije hrvatske konflikte, zanima me vaš komentar na aktualnu situaciju u Hrvatskoj u kojoj se djeca ubijaju noževima i šakama, mafija obračunava po ulicama, a političari nas pokušavaju uvjeriti kako je sve to normalno?

- To vam je jedno od onih branimir-bilićevskih pitanja na koja nema odgovora, ali nad kojima se do u beskraj može lamentirati. Ali ponovit ću: živimo u beskonfliktnom društvu u kojem se odnosi među ljudima često ne rješavaju riječima, nego hladnim i vrućim oružjem.

To znači da bismo se trebali učiti konfliktu. Razlozi naše beskonfliktnosti leže u naslijeđima socijalizma, u prijetvornim mentalitetima, u strahu od vlastitog mišljenja, u potrebi da se jedno govori, a drugo misli, u slaboj vjeri i jakim vjerskim institucijama…

Južna Italija i Sicilija na sličan su način lišene umijeća konflikta. Tamo se za psovku može izgubiti glava, a kao i kod nas tradicijske društvene institucije su silno jake. Iz te tradicije i beskonfliktnosti nastaje sjajan biotop za mafiju.

Imam još jedno branimir-bilićevsko pitanje: treba li književnik biti savjest društva i noćna mora političara ili ostati po strani i baviti se umjetnošću? Zašto?

Ništa od svega pobrojanog. Ili možda sve odjednom. Ne znam, ne opterećujem se u zadnje vrijeme takvim pitanjima, osim što mislim da je naivno očekivati hrvatskoga pisca koji bi bio noćna mora političara.

Hrvatska, ipak, nije Turska, velika zemlja čiji se identitet živo i danas konstituira na kulturi i književnosti, niti je, recimo, Rusija, Argentina, Portugal… Hrvatski se identitet nakon osamostaljenja više formirao na športu, tjelovježbi i gombalaštvu nego na kulturi ili - pogotovu - književnosti.

Noćna mora hrvatskih političara je da će, recimo, Modrić promašiti jedanaesterac u odlučujućoj utakmici kvalifikacija za Svjetsko prvenstvo, jer su - kako to vole reći premijer Sanader i predsjednik Mesić - sportaši najbolji veleposlanici Hrvatske u svijetu, dok su - dodat ću ja - navijači najbolja hrvatska konzularna služba.

Sjetimo se samo kako su maestralno demolirali Prag. Ni barun Franjo Trenk nije tim našim hrabrim pandurima ravan. Šteta jedino što nemamo dobrih književnika da opišu sve naše navijačke i nogometaške podvige.

Smeta li vam potrošačko društvo u kojem sve pa i ljudi postaju trgovački artikli na prodaju?

- Ne smeta mi uopće. Uživam kupujući. Osim toga, u takvom društvu Europa živi već koju stotinu godina, tako da naše generacije, kao ni generacije prije nas, za drukčije društvo i ne znaju. Ono o čemu pričamo kada se na potrošačko društvo žalimo zapravo je samo čežnja za dobrim starim vremenima, koja se ionako nikada nisu dogodila.

Novinari ne mogu ništa

Rubrike kulture, kao i kulturne separate u hrvatskim novinama nisu trivijalizirali, idiotizirali ili ukinuli novinari. Problem je što vlasnici tiskanih medija sanjaju o novinama koje bi kupovala publika koja novine ne čita, pa onda i inzistiraju da im novine budu kreirane upravo za tu publiku.

Ovi takve trivijalne novine i dalje neće da kupuju, kao što nisu kupovali ni one pametne, dok publika koja je pametne novine kupovala, biva uvrijeđena njihovim redizajniranim i reprogramiranim sadržajem, pa ih prestaje kupovati.

Novine za nepismene neće kupovati ni pismeni, ni nepismeni. To, a ne fantazmagorije o globalnim trendovima, uzrok su nakladne i svake druge krize tiskanoga novinarstva u Hrvatskoj.

[video] => [gallery] => [extra_fields] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => Nacionalšovinista, fašista i sličnih ekscentrika, egocentrika i varalica u nas je relativno malo. U oba književnička društva te u PEN-u rasnih je šovinista više nego u bilo kojem hrvatskom gradu [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => HRVATSKI PISAC SVJETSKOGA GLASA [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [extra_fields_search] => * [created] => 2008-11-07 16:13:29 [created_by] => 38 [created_by_alias] => [checked_out] => 0 [checked_out_time] => 0000-00-00 00:00:00 [modified] => 2008-11-07 16:28:49 [modified_by] => 0 [publish_up] => 2008-11-08 11:53:00 [publish_down] => 0000-00-00 00:00:00 [trash] => 0 [access] => 1 [ordering] => 0 [featured] => 0 [featured_ordering] => 0 [image_caption] => [image_credits] => [video_caption] => [video_credits] => [hits] => 6197 [params] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [enable_css] => 1 [jQueryHandling] => 1.8remote [backendJQueryHandling] => remote [userName] => 1 [userImage] => 1 [userDescription] => 1 [userURL] => 1 [userEmail] => 0 [userFeedLink] => 1 [userFeedIcon] => 1 [userItemCount] => 30 [userItemTitle] => 1 [userItemTitleLinked] => 1 [userItemDateCreated] => 1 [userItemImage] => 1 [userItemIntroText] => 1 [userItemCategory] => 1 [userItemTags] => 1 [userItemCommentsAnchor] => 1 [userItemReadMore] => 1 [userItemOCMPlugins] => 1 [authorsListLimit] => 61 [tagItemCount] => 61 [tagItemTitle] => 1 [tagItemTitleLinked] => 1 [tagItemDateCreated] => 1 [tagItemImage] => 1 [tagItemIntroText] => 1 [tagItemCategory] => 1 [tagItemReadMore] => 1 [tagItemExtraFields] => 1 [tagOrdering] => [tagFeedLink] => 1 [tagFeedIcon] => 1 [genericItemCount] => 61 [genericItemTitle] => 1 [genericItemTitleLinked] => 1 [genericItemDateCreated] => 1 [genericItemImage] => 1 [genericItemIntroText] => 1 [genericItemCategory] => 1 [genericItemReadMore] => 1 [genericItemExtraFields] => 1 [genericFeedLink] => 1 [genericFeedIcon] => 1 [instantArticlesLimit] => 100 [instantArticlesExtraField] => 87 [instantArticlesExtraFieldON] => 2 [instantArticlesCategoriesChildren] => 0 [instantArticlesTitle] => [instantArticlesDescription] => [mainTagCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 396 [2] => 383 [3] => 424 [4] => 250 [5] => 251 [6] => 452 [7] => 252 [8] => 477 [9] => 253 [10] => 254 [11] => 255 [12] => 483 [13] => 256 [14] => 300 [15] => 257 [16] => 258 [17] => 260 ) [relatedItemsCategoriesChildren] => 1 [mobileJsonCustomHomepage] => 0 [mobileJsonQuoteModule] => 0 [mobileJsonWeatherModule] => 0 [mobileJsonLimit] => [mobileJsonObituary] => 0 [mobileApi2Enabled] => 1 [mobileApi2UserAgent] => OCM Mobile Articles [mobileApi2ImagePrefix] => h [mobileApi2ImageSuffix] => 1280 [mobileApi2DefaultAuthorImage] => /images/jpgs/user_face.jpg [mobileApi2TagLimit] => 50 [mobileApi2TagOrdering] => publishUp [mobileApi2TagCategories] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategories0] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 101 [mobileApi2TagExcludeCategories] => Array ( [0] => 318 [1] => 323 [2] => 301 [3] => 406 [4] => 417 ) ) [mobileApi2TagCategories1] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 328 ) [mobileApi2TagCategories2] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 329 ) [mobileApi2TagCategories3] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 327 ) [mobileApi2TagCategories4] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 478 ) [mobileApi2TagCategories5] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 494 ) ) [mobileApi2TagsSearchLimit] => 200 [mainFeedCategories] => Array ( [0] => 240 ) [feedLimit] => 50 [mostPopularFeedLimit] => 20 [feedItemImage] => 0 [feedImgSize] => S [feedItemIntroText] => 0 [feedTextWordLimit] => [feedItemFullText] => 1 [feedTextCharacterLimit] => 300 [feedItemSubtitle] => 1 [feedItemAuthor] => 0 [feedTtl] => 60 [feedDescription] => RSS feeds for Slobodna Dalmacija [feedItemTags] => 0 [feedItemVideo] => 0 [feedItemGallery] => 0 [feedItemAttachments] => 0 [feedBogusEmail] => [feedTopModules] => Array ( [0] => 105 ) [feedTopFbExcludeCategories] => Array ( [0] => 243 [1] => 353 [2] => 333 ) [introTextCleanup] => 0 [introTextCleanupExcludeTags] => [introTextCleanupTagAttr] => [fullTextCleanup] => 0 [fullTextCleanupExcludeTags] => [fullTextCleanupTagAttr] => [xssFiltering] => 0 [linkPopupWidth] => 900 [linkPopupHeight] => 600 [imagesQuality] => 100 [itemImageXS] => 100 [itemImageS] => 200 [itemImageM] => 400 [itemImageL] => 600 [itemImageXL] => 900 [itemImageGeneric] => 300 [catImageWidth] => 100 [catImageDefault] => 1 [userImageWidth] => 100 [userImageDefault] => 1 [commenterImgWidth] => 48 [onlineImageEditor] => sumopaint [imageTimestamp] => 0 [imageMemoryLimit] => [socialButtonCode] => [twitterUsername] => [facebookMetatags] => 1 [facebookImage] => Medium [comments] => 1 [commentsOrdering] => DESC [commentsLimit] => 10 [commentsFormPosition] => below [commentsPublishing] => 0 [commentsReporting] => 2 [commentsReportRecipient] => [inlineCommentsModeration] => 0 [gravatar] => 1 [antispam] => 0 [recaptchaForRegistered] => 1 [akismetForRegistered] => 1 [commentsFormNotes] => 1 [commentsFormNotesText] => [frontendEditing] => 1 [showImageTab] => 1 [showImageGalleryTab] => 1 [showVideoTab] => 1 [showExtraFieldsTab] => 1 [showAttachmentsTab] => 1 [showOCMPlugins] => 1 [sideBarDisplayFrontend] => 0 [staticURL] => https://static.slobodnadalmacija.hr [siteURL] => https://slobodnadalmacija.hr [sseHost] => sse.slobodnadalmacija.hr [lockingArticlesCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 424 [2] => 250 [3] => 251 [4] => 452 [5] => 252 [6] => 477 [7] => 253 [8] => 254 [9] => 255 [10] => 483 [11] => 256 [12] => 257 [13] => 258 [14] => 260 ) [lockingArticlesUnit] => YEAR [lockingArticlesQuantity] => 1 [photoGalleryExtraField] => 63 [photoGalleryExtraFieldON] => 2 [videoGalleryExtraField] => 67 [videoGalleryExtraFieldON] => 2 [tickerModules] => Array ( [0] => 408 [1] => 409 ) [gaEmail] => [mergeEditors] => 1 [sideBarDisplay] => 1 [attachmentsFolder] => [hideImportButton] => 0 [googleSearch] => 0 [googleSearchContainer] => ocmGoogleSearchContainer [OCMUserProfile] => 1 [OCMUserGroup] => 4 [redirect] => 101 [adminSearch] => simple [cookieDomain] => [gatherStatistics] => 1 [article_preview_ocm_category_id] => [taggingSystem] => 1 [lockTags] => 0 [showTagFilter] => 0 [ocmTagNorm] => 0 [ocmTagNormCase] => lower [ocmTagNormAdditionalReplacements] => [recaptcha_public_key] => marko_margeta [recaptcha_private_key] => zoey2013 [recaptcha_theme] => clean [recaptchaV2] => 1 [recaptchaOnRegistration] => 0 [akismetApiKey] => [stopForumSpam] => 0 [stopForumSpamApiKey] => [showItemsCounterAdmin] => 1 [showChildCatItems] => 1 [disableCompactOrdering] => 0 [metaDescLimit] => 150 [enforceSEFReplacements] => 0 [SEFReplacements] => À|A, Á|A, Â|A, Ã|A, Ä|A, Å|A, à|a, á|a, â|a, ã|a, ä|a, å|a, Ā|A, ā|a, Ă|A, ă|a, Ą|A, ą|a, Ç|C, ç|c, Ć|C, ć|c, Ĉ|C, ĉ|c, Ċ|C, ċ|c, Č|C, č|c, Ð|D, ð|d, Ď|D, ď|d, Đ|D, đ|d, È|E, É|E, Ê|E, Ë|E, è|e, é|e, ê|e, ë|e, Ē|E, ē|e, Ĕ|E, ĕ|e, Ė|E, ė|e, Ę|E, ę|e, Ě|E, ě|e, Ĝ|G, ĝ|g, Ğ|G, ğ|g, Ġ|G, ġ|g, Ģ|G, ģ|g, Ĥ|H, ĥ|h, Ħ|H, ħ|h, Ì|I, Í|I, Î|I, Ï|I, ì|i, í|i, î|i, ï|i, Ĩ|I, ĩ|i, Ī|I, ī|i, Ĭ|I, ĭ|i, Į|I, į|i, İ|I, ı|i, Ĵ|J, ĵ|j, Ķ|K, ķ|k, ĸ|k, Ĺ|L, ĺ|l, Ļ|L, ļ|l, Ľ|L, ľ|l, Ŀ|L, ŀ|l, Ł|L, ł|l, Ñ|N, ñ|n, Ń|N, ń|n, Ņ|N, ņ|n, Ň|N, ň|n, ʼn|n, Ŋ|N, ŋ|n, Ò|O, Ó|O, Ô|O, Õ|O, Ö|O, Ø|O, ò|o, ó|o, ô|o, õ|o, ö|o, ø|o, Ō|O, ō|o, Ŏ|O, ŏ|o, Ő|O, ő|o, Ŕ|R, ŕ|r, Ŗ|R, ŗ|r, Ř|R, ř|r, Ś|S, ś|s, Ŝ|S, ŝ|s, Ş|S, ş|s, Š|S, š|s, ſ|s, Ţ|T, ţ|t, Ť|T, ť|t, Ŧ|T, ŧ|t, Ù|U, Ú|U, Û|U, Ü|U, ù|u, ú|u, û|u, ü|u, Ũ|U, ũ|u, Ū|U, ū|u, Ŭ|U, ŭ|u, Ů|U, ů|u, Ű|U, ű|u, Ų|U, ų|u, Ŵ|W, ŵ|w, Ý|Y, ý|y, ÿ|y, Ŷ|Y, ŷ|y, Ÿ|Y, Ź|Z, ź|z, Ż|Z, ż|z, Ž|Z, ž|z, α|a, β|b, γ|g, δ|d, ε|e, ζ|z, η|h, θ|th, ι|i, κ|k, λ|l, μ|m, ν|n, ξ|x, ο|o, π|p, ρ|r, σ|s, τ|t, υ|y, φ|f, χ|ch, ψ|ps, ω|w, Α|A, Β|B, Γ|G, Δ|D, Ε|E, Ζ|Z, Η|H, Θ|Th, Ι|I, Κ|K, Λ|L, Μ|M, Ξ|X, Ο|O, Π|P, Ρ|R, Σ|S, Τ|T, Υ|Y, Φ|F, Χ|Ch, Ψ|Ps, Ω|W, ά|a, έ|e, ή|h, ί|i, ό|o, ύ|y, ώ|w, Ά|A, Έ|E, Ή|H, Ί|I, Ό|O, Ύ|Y, Ώ|W, ϊ|i, ΐ|i, ϋ|y, ς|s, А|A, Ӑ|A, Ӓ|A, Ә|E, Ӛ|E, Ӕ|E, Б|B, В|V, Г|G, Ґ|G, Ѓ|G, Ғ|G, Ӷ|G, y|Y, Д|D, Е|E, Ѐ|E, Ё|YO, Ӗ|E, Ҽ|E, Ҿ|E, Є|YE, Ж|ZH, Ӂ|DZH, Җ|ZH, Ӝ|DZH, З|Z, Ҙ|Z, Ӟ|DZ, Ӡ|DZ, Ѕ|DZ, И|I, Ѝ|I, Ӥ|I, Ӣ|I, І|I, Ї|JI, Ӏ|I, Й|Y, Ҋ|Y, Ј|J, К|K, Қ|Q, Ҟ|Q, Ҡ|K, Ӄ|Q, Ҝ|K, Л|L, Ӆ|L, Љ|L, М|M, Ӎ|M, Н|N, Ӊ|N, Ң|N, Ӈ|N, Ҥ|N, Њ|N, О|O, Ӧ|O, Ө|O, Ӫ|O, Ҩ|O, П|P, Ҧ|PF, Р|P, Ҏ|P, С|S, Ҫ|S, Т|T, Ҭ|TH, Ћ|T, Ќ|K, У|U, Ў|U, Ӳ|U, Ӱ|U, Ӯ|U, Ү|U, Ұ|U, Ф|F, Х|H, Ҳ|H, Һ|H, Ц|TS, Ҵ|TS, Ч|CH, Ӵ|CH, Ҷ|CH, Ӌ|CH, Ҹ|CH, Џ|DZ, Ш|SH, Щ|SHT, Ъ|A, Ы|Y, Ӹ|Y, Ь|Y, Ҍ|Y, Э|E, Ӭ|E, Ю|YU, Я|YA, а|a, ӑ|a, ӓ|a, ә|e, ӛ|e, ӕ|e, б|b, в|v, г|g, ґ|g, ѓ|g, ғ|g, ӷ|g, y|y, д|d, е|e, ѐ|e, ё|yo, ӗ|e, ҽ|e, ҿ|e, є|ye, ж|zh, ӂ|dzh, җ|zh, ӝ|dzh, з|z, ҙ|z, ӟ|dz, ӡ|dz, ѕ|dz, и|i, ѝ|i, ӥ|i, ӣ|i, і|i, ї|ji, Ӏ|i, й|y, ҋ|y, ј|j, к|k, қ|q, ҟ|q, ҡ|k, ӄ|q, ҝ|k, л|l, ӆ|l, љ|l, м|m, ӎ|m, н|n, ӊ|n, ң|n, ӈ|n, ҥ|n, њ|n, о|o, ӧ|o, ө|o, ӫ|o, ҩ|o, п|p, ҧ|pf, р|p, ҏ|p, с|s, ҫ|s, т|t, ҭ|th, ћ|t, ќ|k, у|u, ў|u, ӳ|u, ӱ|u, ӯ|u, ү|u, ұ|u, ф|f, х|h, ҳ|h, һ|h, ц|ts, ҵ|ts, ч|ch, ӵ|ch, ҷ|ch, ӌ|ch, ҹ|ch, џ|dz, ш|sh, щ|sht, ъ|a, ы|y, ӹ|y, ь|y, ҍ|y, э|e, ӭ|e, ю|yu, я|ya [ocmSef] => 0 [ocmSefLabelCat] => content [ocmSefLabelTag] => tag [ocmSefLabelUser] => author [ocmSefLabelSearch] => search [ocmSefLabelDate] => date [ocmSefLabelItem] => 0 [ocmSefLabelItemCustomPrefix] => [ocmSefInsertItemId] => 1 [ocmSefItemIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseItemTitleAlias] => 1 [ocmSefInsertCatId] => 1 [ocmSefCatIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseCatTitleAlias] => 1 [show_page_heading] => 0 [categories] => Array ( [0] => 297 ) [exclude_from_group_by_subcategories] => 0 [menu-anchor_css] => nav__link [menu_text] => 1 [menu_show] => 1 [menu-meta_description] => Specijalni prilog Slobodne Dalmacije s područja politike, društva i kulture. [menu-meta_keywords] => specijalni prilog, zanimljivosti, spektar, društvo, politika, kultura [secure] => 0 [page_title] => Spektar [page_description] => SiteMeta Description [page_rights] => [robots] => [inheritFrom] => 0 [num_leading_items] => 2 [num_leading_columns] => 1 [leadingImgSize] => Large [num_primary_items] => 4 [num_primary_columns] => 2 [primaryImgSize] => Medium [num_secondary_items] => 4 [num_secondary_columns] => 1 [secondaryImgSize] => Small [num_links] => 4 [num_links_columns] => 1 [linksImgSize] => XSmall [catCatalogMode] => 0 [catFeaturedItems] => 1 [catOrdering] => publishUp [catPagination] => 2 [catPaginationResults] => 1 [catTitle] => 1 [catTitleItemCounter] => 1 [catDescription] => 1 [catImage] => 1 [catFeedLink] => 0 [catFeedIcon] => 0 [subCategories] => 1 [subCatColumns] => 2 [subCatTitle] => 1 [subCatTitleItemCounter] => 1 [subCatDescription] => 1 [subCatImage] => 1 [catItemTitle] => 1 [catItemTitleLinked] => 1 [catItemFeaturedNotice] => 0 [catItemAuthor] => 1 [catItemDateCreated] => 1 [catItemRating] => 0 [catItemImage] => 1 [catItemIntroText] => 1 [catItemExtraFields] => 0 [catItemHits] => 0 [catItemCategory] => 1 [catItemTags] => 1 [catItemAttachments] => 0 [catItemAttachmentsCounter] => 0 [catItemVideo] => 0 [catItemVideoAutoPlay] => 0 [catItemImageGallery] => 0 [catItemDateModified] => 0 [catItemReadMore] => 1 [catItemCommentsAnchor] => 1 [catItemOCMPlugins] => 1 [itemDateCreated] => 1 [itemTitle] => 1 [itemFeaturedNotice] => 1 [itemAuthor] => 1 [itemFontResizer] => 1 [itemPrintButton] => 0 [itemEmailButton] => 1 [itemSocialButton] => 1 [itemVideoAnchor] => 1 [itemImageGalleryAnchor] => 1 [itemCommentsAnchor] => 1 [itemRating] => 0 [itemImage] => 1 [itemImgSize] => Large [itemImageMainCaption] => 1 [itemImageMainCredits] => 1 [itemIntroText] => 0 [itemFullText] => 1 [itemExtraFields] => 1 [itemDateModified] => 1 [itemHits] => 0 [itemCategory] => 0 [itemTags] => 1 [itemAttachments] => 1 [itemAttachmentsCounter] => 1 [itemVideo] => 1 [itemVideoAutoPlay] => 0 [itemVideoCaption] => 1 [itemVideoCredits] => 1 [itemImageGallery] => 0 [itemNavigation] => 0 [itemComments] => 1 [itemTwitterButton] => 1 [itemFacebookButton] => 1 [itemGooglePlusOneButton] => 1 [itemAuthorBlock] => 0 [itemAuthorImage] => 0 [itemAuthorDescription] => 0 [itemAuthorURL] => 0 [itemAuthorEmail] => 0 [itemAuthorLatest] => 0 [itemAuthorLatestLimit] => 5 [itemRelated] => 1 [itemRelatedLimit] => 2 [itemRelatedTitle] => 1 [itemRelatedCategory] => 1 [itemRelatedImageSize] => Medium [itemRelatedIntrotext] => 0 [itemRelatedFulltext] => 0 [itemRelatedAuthor] => 0 [itemRelatedMedia] => 1 [itemRelatedImageGallery] => 1 [itemOCMPlugins] => 1 [recaptcha] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [metadesc] => [metadata] => robots= author= [metakey] => [plugins] => { "is_import_from_dnn": true, "incptvocmimagegalleryIGParameters": "default", "incptvocmimagegalleryocmIGposition": "OcmAfterDisplayContent", "incptvocmimagegalleryocmIGtheme": "CameraSlideshow", "incptvocmimagegalleryImages": [ "/Archive/images/2008/11/08/spektar/JERGOVIC00.jpg" ], "incptvocmimagegalleryImageTitles": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageDescriptions": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageFocus": [ "50:50" ], "incptvocmimagegalleryImageDimensions": [ { "size0": "350x237" } ] } [language] => * [multi_author] => 0 [type_id] => 0 [category] => TableOCMCategory Object ( [id] => 297 [name] => Spektar [alias] => spektar [description] => [parent] => 260 [extraFieldsGroup] => 9 [published] => 1 [image] => [access] => 1 [ordering] => 3 [params] => {"inheritFrom":"260","catMetaDesc":"","catMetaKey":"","catMetaRobots":"","catMetaAuthor":"","theme":"","num_leading_items":"2","num_leading_columns":"1","leadingImgSize":"Large","num_primary_items":"4","num_primary_columns":"2","primaryImgSize":"Medium","num_secondary_items":"4","num_secondary_columns":"1","secondaryImgSize":"Small","num_links":"4","num_links_columns":"1","linksImgSize":"XSmall","catCatalogMode":"0","catFeaturedItems":"1","catOrdering":"publishUp","catPagination":"2","catPaginationResults":"1","catTitle":"1","catTitleItemCounter":"1","catDescription":"1","catImage":"1","catFeedLink":"0","catFeedIcon":"0","subCategories":"1","subCatColumns":"2","subCatOrdering":"","subCatTitle":"1","subCatTitleItemCounter":"1","subCatDescription":"1","subCatImage":"1","itemImageXS":"","itemImageS":"","itemImageM":"","itemImageL":"","itemImageXL":"","catItemTitle":"1","catItemTitleLinked":"1","catItemFeaturedNotice":"0","catItemAuthor":"1","catItemDateCreated":"1","catItemRating":"0","catItemImage":"1","catItemIntroText":"1","catItemIntroTextWordLimit":"","catItemExtraFields":"0","catItemHits":"0","catItemCategory":"1","catItemTags":"1","catItemAttachments":"0","catItemAttachmentsCounter":"0","catItemVideo":"0","catItemVideoWidth":"","catItemVideoHeight":"","catItemAudioWidth":"","catItemAudioHeight":"","catItemVideoAutoPlay":"0","catItemImageGallery":"0","catItemImageGalleryWidth":"","catItemImageGalleryHeight":"","catItemDateModified":"0","catItemReadMore":"1","catItemCommentsAnchor":"1","catItemOCMPlugins":"1","itemDateCreated":"1","itemTitle":"1","itemFeaturedNotice":"1","itemAuthor":"1","itemFontResizer":"1","itemPrintButton":"0","itemEmailButton":"1","itemSocialButton":"1","itemVideoAnchor":"1","itemImageGalleryAnchor":"1","itemCommentsAnchor":"1","itemRating":"0","itemImage":"1","itemImgSize":"Large","itemImageMainCaption":"1","itemImageMainCredits":"1","itemIntroText":"0","itemFullText":"1","itemExtraFields":"0","itemDateModified":"1","itemHits":"0","itemCategory":"0","itemTags":"1","itemAttachments":"1","itemAttachmentsCounter":"1","itemVideo":"1","itemVideoWidth":"","itemVideoHeight":"","itemAudioWidth":"","itemAudioHeight":"","itemVideoAutoPlay":"0","itemVideoCaption":"1","itemVideoCredits":"1","itemImageGallery":"0","itemImageGalleryWidth":"","itemImageGalleryHeight":"","itemNavigation":"0","itemComments":"1","itemTwitterButton":"1","itemFacebookButton":"1","itemGooglePlusOneButton":"1","itemAuthorBlock":"0","itemAuthorImage":"0","itemAuthorDescription":"0","itemAuthorURL":"0","itemAuthorEmail":"0","itemAuthorLatest":"0","itemAuthorLatestLimit":"5","itemRelated":"0","itemRelatedLimit":"5","itemRelatedTitle":"1","itemRelatedCategory":"0","itemRelatedImageSize":"0","itemRelatedIntrotext":"1","itemRelatedFulltext":"0","itemRelatedAuthor":"0","itemRelatedMedia":"0","itemRelatedImageGallery":"0","itemOCMPlugins":"1"} [trash] => 0 [plugins] => {"customparams_created":"2019-11-04 19:44:34","customparams_modified":"2019-11-04 19:44:34","customparams_videobg":"","customparams_countdown_module":"","customparams_search_template":""} [language] => * [container] => 0 [container_name] => [_tbl:protected] => #__ocm_categories [_tbl_key:protected] => id [_tbl_keys:protected] => Array ( [0] => id ) [_db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object ( [name] => mysqli [serverType] => mysql [connection:protected] => mysqli Object ( [affected_rows] => 38 [client_info] => mysqlnd 5.0.12-dev - 20150407 - $Id: 7cc7cc96e675f6d72e5cf0f267f48e167c2abb23 $ [client_version] => 50012 [connect_errno] => 0 [connect_error] => [errno] => 0 [error] => [error_list] => Array ( ) [field_count] => 3 [host_info] => 127.0.0.1 via TCP/IP [info] => [insert_id] => 0 [server_info] => 5.5.30 [server_version] => 50530 [stat] => Uptime: 4745324 Threads: 2 Questions: 162568070 Slow queries: 70592 [sqlstate] => 00000 [protocol_version] => 10 [thread_id] => 4797094 [warning_count] => 0 ) [nameQuote:protected] => ` [nullDate:protected] => 0000-00-00 00:00:00 [_database:JDatabaseDriver:private] => sdproductiondb [count:protected] => 34 [cursor:protected] => [debug:protected] => [limit:protected] => 0 [log:protected] => Array ( ) [timings:protected] => Array ( ) [callStacks:protected] => Array ( ) [offset:protected] => 0 [options:protected] => Array ( [driver] => mysqli_exabyte [host] => 127.0.0.1 [user] => proxy_user_front04 [password] => b3hX5DrKwjx6 [database] => sdproductiondb [prefix] => sk_ [select] => 1 [port] => 6033 [socket] => ) [sql:protected] => SELECT id, value, type FROM #__ocm_extra_fields ef WHERE ef.published = 1 [tablePrefix:protected] => sk_ [utf:protected] => 1 [utf8mb4:protected] => 1 [errorNum:protected] => 0 [errorMsg:protected] => [transactionDepth:protected] => 0 [disconnectHandlers:protected] => Array ( ) [ocmConfig] => Array ( ) ) [_trackAssets:protected] => [_rules:protected] => [_locked:protected] => [_autoincrement:protected] => 1 [_observers:protected] => JObserverUpdater Object ( [aliases:protected] => Array ( ) [observers:protected] => Array ( ) [doCallObservers:protected] => 1 ) [_columnAlias:protected] => Array ( ) [_jsonEncode:protected] => Array ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [year_lookup] => 0 [link] => /sd-plus/spektar ) [additional_categories] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 376 [name] => Arhiva [alias] => arhiva [parent] => 240 [published] => 1 [trash] => 0 [link] => /arhiva ) [1] => stdClass Object ( [id] => 296 [name] => Stil [alias] => stil [parent] => 260 [published] => 1 [trash] => 0 [link] => /sd-plus/stil ) ) [link] => /sd-plus/spektar/miljenko-jergovic-drustva-knjizevnika-i-pen-vrve-od-sovinista-27920 [printLink] => /sd-plus/spektar/miljenko-jergovic-drustva-knjizevnika-i-pen-vrve-od-sovinista-27920?tmpl=component&print=1 [tags] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 31664 [name] => MILJENKOJERGOVIĆ [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => miljenkojergovic [link] => /tag/miljenkojergovic ) ) [imageXSmall] => [imageSmall] => [imageMedium] => [imageLarge] => [imageXLarge] => [extraFields] => stdClass Object ( [Subtitle] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => Nacionalšovinista, fašista i sličnih ekscentrika, egocentrika i varalica u nas je relativno malo. U oba književnička društva te u PEN-u rasnih je šovinista više nego u bilo kojem hrvatskom gradu [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [SuperscriptTitle] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => HRVATSKI PISAC SVJETSKOGA GLASA [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [premium_content] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [attachments] => Array ( ) [cleanTitle] => Miljenko Jergović: Društva književnika i PEN vrve od šovinista [num_of_authors] => 0 [author] => Joomla\CMS\User\User Object ( [isRoot:protected] => [id] => [name] => [username] => [email] => [password] => [password_clear] => [block] => [sendEmail] => [registerDate] => [lastvisitDate] => [activation] => [params] => [groups] => Array ( ) [guest] => 1 [lastResetTime] => [resetCount] => [requireReset] => [_params:protected] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( ) [initialized:protected] => [separator] => . ) [_authGroups:protected] => [_authLevels:protected] => [_authActions:protected] => [_errorMsg:protected] => [userHelper:protected] => Joomla\CMS\User\UserWrapper Object ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [link] => /autor/2024-05-19-00-36-47-38 [profile] => Joomla\CMS\Object\CMSObject Object ( [_errors:protected] => Array ( ) [gender] => ) [avatar] => /components/com_ocm/images/placeholder/user.png ) [numOfComments] => 0 [mainImage] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2008/11/08/spektar/JERGOVIC00.jpg [galleryCount] => 1 [hasImage] => 1 [mainImageAuthor] => [mainImageDesc] => [popup_gallery] => Array ( [0] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2008/11/08/spektar/JERGOVIC00.jpg [title] => ) ) [bgPosition] => [text] => {OCMSplitter}

Nacionalšovinista, fašista i sličnih ekscentrika, egocentrika i varalica u nas je relativno malo. U oba književnička društva te u PEN-u rasnih je šovinista više nego u bilo kojem hrvatskom gradu

Miljenko Jergović, jedan od najproduktivnijih i najprevođenijih hrvatskih pisaca upravo je objavio svoj novi roman Freelander, koji je, po starom dobrom običaju, odmah izazvao raspravu, ali ne o hrvatskoj stvarnosti, nego o – štruklama. I ovaj put Jergović je dokazao da je, kad sam kod raznih pridjeva “naj”, i najkontroverzniji hrvatski pisac.

Polemike o njemu i onom što izjavi ili napiše opće su mjesto internetskih foruma, a ovaj “intelektualac širokog spektra” vječiti je trn u oku mnogima, koji se trude izmisliti što goru uvredu ne bi li ga zaustavili ili barem usporili.

No, Jergović na uvrede sve rjeđe reagira, jednostavno on spada u one koji o svemu imaju sud i ne libe ga se izreći, a o potencijalnim posljedicama pretjerano ne razbija glavu, kad već ima dovoljno onih koji bi mu tu glavu - rado razbili.

Uz vaše ime često ide pridjev kontroverzan. Evo, u novom ste romanu Freelander uspjeli uvrijediti ljubitelje štrukli riječima da su primitivno jelo, koje uz to nije ni hrvatsko. Jesu li Hrvati preosjetljivi?

- Ne znam vam ja kakvi su Hrvati općenito. Za takvo bih saznanje morao poznavati bar dva i pol od četiri i pol milijuna Hrvata, a kako poznajem barem tisuću puta manje primjeraka, mogu o Hrvatima govoriti samo o svakome pojedinačno, što bi, možda, predugo trajalo.

Neki su Hrvati preosjetljivi, i prema njima imam razumijevanja, dok su drugi sasvim bezosjećajni pa me i ne zanima što takvi umišljaju da osjećaju. Rekao bih da se samo ovim drugima i mogao dogoditi štrukl-škandal, koji je Zlatko Šimić sjajno opisao u svojoj paskvili na stranicama Jutarnjeg lista.

A “kontoroverzan”, jeste li?

- Što se tiče pridjeva - kontroverzan, zapravo i ne znam što bi on u našem uličarsko-žurnalističkom žargonu trebao značiti. Valjda to da sam prilično poznat i izvan hrvatskih granica, kao i unutar njih, te uvažen i cijenjen pisac, a mi to ne bismo htjeli, nego mislimo da bi trebalo biti sve suprotno od toga.

No, kako smo obojica ponešto pročitali u životu i imamo nekakvog pojma o književnosti, znamo i to da pridjev kontroverzan ustvari znači nešto drugo, ali i da nema pisca i umjetnika koji - u skladu s tim značenjem - ne bi bio kontroverzan. 

Kad smo kod štrukli i gastronomije, hrvatski “nacionalšovinisti i fašisti” bi izumrli od gladi da jedu samo hrvatsko, rekli ste. Mislite li da je hrvatsko društvo i dalje puno takvih primjeraka ili su oni ipak rijetki? Mijenja li se hrvatsko društvo posljednjih godina?

- Nacionalšovinista, fašista i sličnih ekscentrika, egocentrika i varalica u nas je relativno malo. Ta je stvar naprosto izišla iz mode. No, kako se u našim medijima, pogotovu u sportskim rubrikama, zatim u ostacima ostataka nacionalne kulture, te među intelektualnom i političkom elitom ne vodi dovoljno računa ni o ideološkim modama, ni o pristojnom ponašanju, u tim je sferama spomenute čeljadi demodiranih nazora zapravo podosta.

Recimo, u oba književnička društva te u hrvatskom centru PEN-a rasnih je šovinista više nego u bilo kojem hrvatskom gradu, a o selima da i ne govorimo.

Dobro, apsolvirali smo gastronomiju, kontroroverze i rasne šoviniste, ali ostao bih na tom terenu. Mnogi vas smatraju “konfliktnim”. Konfliktan pisac u konfliktnom društvu, zanimljiva kombinacija?

- Hrvatsko društvo je beskonfliktno. Možda su i zato nož, bomba, snajper i bokser često temeljna i prva sredstva konflikta. Trebalo bi da je drukčije, da se konflikti počinju i po mogućnosti razrješavaju riječima.

Za takvo što bilo bi potrebno malo hrabrosti te minimum umijeća u baratanju ovim oružjem. Ali, na žalost, najbeskonfliktniji su upravo hrvatski mediji, uključujući i novine.

Mediji samo izvještavaju o ubojstvima te o raznim svečanim matinejama i soarejama, na kojima se ustanovi i tko s kime spava. Ne sjećam se kada je zadnji put došlo do neslaganja novinara na novinskim stranicama, to jest do konflikta oko neke teme. Kada ja takvo što pokušavam inicirati, vele mi da je to zabranjeno. 

Smeta li vama zaista Hrvatska kako povremeno “grintaju” neki od vaših brojnih neprijatelja?

Ljupko vam je pitanje, kao da sam veliki Guliver kojem smeta mala Hrvatska, pa se sprema gurnuti je pod tepih. Ne treba mi pridavati takav značaj. Hrvatska je lijepa zemlja u kojoj živi najveći broj ljudi koje volim, ali i najveći broj onih koji točno razumiju ono što napišem.

Da nije svega toga, sigurno bih se, guliverovskim koracima, otputio u neku drugu zemlju, u Liliputaniju, recimo. Mislim da moja osoba ljudima počesto služi da razrješavaju neke svoje unutarnje probleme.

Kao u slučaju Kina Lika o kojem ste navodno pisali negativno?

- Eto, odličan i bizaran primjer. Već neko vrijeme, što u novinama, što na radiju, adoranti i štovatelji filma Kino Lika ponavljaju kako sam nakon Sarajevo film festivala negativno pisao o njemu.

Prvi put sam mislio da je u pitanju neka greška, drugi put bio sam zbunjen, treći me je put već počelo zabavljati, jer su ljudi pronašli genijalan fol iz sfere “pablik rilejšna” i “zevzečenja” na račun činjenica, a u cilju vlastite promocije. Naime, ne samo da o tom filmu nisam pisao ni prije, a ni poslije tog i svih drugih filmskih festivala, nego Kino Liku nisam ni gledao.

Najprije je nisam gledao, jer nisam stigao, a zatim sam, nakon basne o mome nenapisanom tekstu, odlučio da taj film do daljnjega i ne gledam, da me ne bi opterećivalo vlastito mišljenje o njemu. Naime, puno je bolje da o filmu koji nisam gledao mislim ono što piše u tekstu koji nisam napisao.

Toliko vas u posljednje vrijeme spominju kao budućeg nobelovca da se svima u Nobelovom komitetu za nagradu vjerojatno štuca. Zanima me, osim što očekujem ciničan komentar o ovim sugestijama, što mislite o Nobelovoj nagradi kao mjerilu u vrednovanju književnosti?

- Pred takvim pitanjima osjećam nelagodu, kao dok slušam mentalno poremećenu osobu kako interpretira događaje iz stvarnosti i pokušava nešto predvidjeti.

Zanimljivo mi je, međutim, i perverzno zabavno to da i oni koji me doista iskreno mrze, a među kojima ima i mentalno vrlo zdravih, ali i pokoji duševni bolesnik, koji je sobu u sanatoriju oblijepio mojim sličicama i vrijedno kopira moje tekstove pa ih onda secira, iskazuju strah od te nemoguće mogućnosti da me nagrade u Stockholmu.

Srećom za sve nas, to se neće i ne može dogoditi. Nijedna nagrada nije mjerilo vrednovanja književnosti, jer književnost nije skok u vis pa da se egzaktno zna da je Blanka Vlašić najbolja.

Dotakli smo ranije hrvatske konflikte, zanima me vaš komentar na aktualnu situaciju u Hrvatskoj u kojoj se djeca ubijaju noževima i šakama, mafija obračunava po ulicama, a političari nas pokušavaju uvjeriti kako je sve to normalno?

- To vam je jedno od onih branimir-bilićevskih pitanja na koja nema odgovora, ali nad kojima se do u beskraj može lamentirati. Ali ponovit ću: živimo u beskonfliktnom društvu u kojem se odnosi među ljudima često ne rješavaju riječima, nego hladnim i vrućim oružjem.

To znači da bismo se trebali učiti konfliktu. Razlozi naše beskonfliktnosti leže u naslijeđima socijalizma, u prijetvornim mentalitetima, u strahu od vlastitog mišljenja, u potrebi da se jedno govori, a drugo misli, u slaboj vjeri i jakim vjerskim institucijama…

Južna Italija i Sicilija na sličan su način lišene umijeća konflikta. Tamo se za psovku može izgubiti glava, a kao i kod nas tradicijske društvene institucije su silno jake. Iz te tradicije i beskonfliktnosti nastaje sjajan biotop za mafiju.

Imam još jedno branimir-bilićevsko pitanje: treba li književnik biti savjest društva i noćna mora političara ili ostati po strani i baviti se umjetnošću? Zašto?

Ništa od svega pobrojanog. Ili možda sve odjednom. Ne znam, ne opterećujem se u zadnje vrijeme takvim pitanjima, osim što mislim da je naivno očekivati hrvatskoga pisca koji bi bio noćna mora političara.

Hrvatska, ipak, nije Turska, velika zemlja čiji se identitet živo i danas konstituira na kulturi i književnosti, niti je, recimo, Rusija, Argentina, Portugal… Hrvatski se identitet nakon osamostaljenja više formirao na športu, tjelovježbi i gombalaštvu nego na kulturi ili - pogotovu - književnosti.

Noćna mora hrvatskih političara je da će, recimo, Modrić promašiti jedanaesterac u odlučujućoj utakmici kvalifikacija za Svjetsko prvenstvo, jer su - kako to vole reći premijer Sanader i predsjednik Mesić - sportaši najbolji veleposlanici Hrvatske u svijetu, dok su - dodat ću ja - navijači najbolja hrvatska konzularna služba.

Sjetimo se samo kako su maestralno demolirali Prag. Ni barun Franjo Trenk nije tim našim hrabrim pandurima ravan. Šteta jedino što nemamo dobrih književnika da opišu sve naše navijačke i nogometaške podvige.

Smeta li vam potrošačko društvo u kojem sve pa i ljudi postaju trgovački artikli na prodaju?

- Ne smeta mi uopće. Uživam kupujući. Osim toga, u takvom društvu Europa živi već koju stotinu godina, tako da naše generacije, kao ni generacije prije nas, za drukčije društvo i ne znaju. Ono o čemu pričamo kada se na potrošačko društvo žalimo zapravo je samo čežnja za dobrim starim vremenima, koja se ionako nikada nisu dogodila.

Novinari ne mogu ništa

Rubrike kulture, kao i kulturne separate u hrvatskim novinama nisu trivijalizirali, idiotizirali ili ukinuli novinari. Problem je što vlasnici tiskanih medija sanjaju o novinama koje bi kupovala publika koja novine ne čita, pa onda i inzistiraju da im novine budu kreirane upravo za tu publiku.

Ovi takve trivijalne novine i dalje neće da kupuju, kao što nisu kupovali ni one pametne, dok publika koja je pametne novine kupovala, biva uvrijeđena njihovim redizajniranim i reprogramiranim sadržajem, pa ih prestaje kupovati.

Novine za nepismene neće kupovati ni pismeni, ni nepismeni. To, a ne fantazmagorije o globalnim trendovima, uzrok su nakladne i svake druge krize tiskanoga novinarstva u Hrvatskoj.

[event] => stdClass Object ( [BeforeDisplay] => [AfterDisplay] => [AfterDisplayTitle] => [BeforeDisplayContent] => [AfterDisplayContent] => [OCMBeforeDisplay] => [OCMAfterDisplay] => [OCMAfterDisplayTitle] => [OCMBeforeDisplayContent] => [OCMAfterDisplayContent] =>

[OCMUserDisplay] => [OCMCommentsCounter] => [OCMCommentsBlock] => ) [jcfields] => Array ( ) [image] => [imageWidth] => 600 [comments] => Array ( ) [absoluteURL] => https://slobodnadalmacija.hr/sd-plus/spektar/miljenko-jergovic-drustva-knjizevnika-i-pen-vrve-od-sovinista-27920 [emailLink] => /component/mailto/?tmpl=component&template=site&link=fc059abe1ff13f5ca43086d38fbbaf21f0bd3be4 [twitterURL] => http://twitter.com/intent/tweet?text=Miljenko+Jergovi%C4%87%3A+Dru%C5%A1tva+knji%C5%BEevnika+i+PEN+vrve+od+%C5%A1ovinista&url=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fsd-plus%2Fspektar%2Fmiljenko-jergovic-drustva-knjizevnika-i-pen-vrve-od-sovinista-27920 [socialLink] => https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fsd-plus%2Fspektar%2Fmiljenko-jergovic-drustva-knjizevnika-i-pen-vrve-od-sovinista-27920 )
Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => Nacionalšovinista, fašista i sličnih ekscentrika, egocentrika i varalica u nas je relativno malo. U oba književnička društva te u PEN-u rasnih je šovinista više nego u bilo kojem hrvatskom gradu [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => HRVATSKI PISAC SVJETSKOGA GLASA [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) )
StoryEditorOCM
SpektarHRVATSKI PISAC SVJETSKOGA GLASA

Miljenko Jergović: Društva književnika i PEN vrve od šovinista

Piše PSD.
8. studenog 2008. - 12:53

Nacionalšovinista, fašista i sličnih ekscentrika, egocentrika i varalica u nas je relativno malo. U oba književnička društva te u PEN-u rasnih je šovinista više nego u bilo kojem hrvatskom gradu

Miljenko Jergović, jedan od najproduktivnijih i najprevođenijih hrvatskih pisaca upravo je objavio svoj novi roman Freelander, koji je, po starom dobrom običaju, odmah izazvao raspravu, ali ne o hrvatskoj stvarnosti, nego o – štruklama. I ovaj put Jergović je dokazao da je, kad sam kod raznih pridjeva “naj”, i najkontroverzniji hrvatski pisac.

Polemike o njemu i onom što izjavi ili napiše opće su mjesto internetskih foruma, a ovaj “intelektualac širokog spektra” vječiti je trn u oku mnogima, koji s...

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
19. svibanj 2024 02:36