Scena Kultura

PREKRASNE ARIJE

Luciano Pavarotti zbog straha od smrti nikad nije u njoj pjevao: u splitskom HNK nakon 50 godina vraća se Vedrijeva 'Moć sudbine', koju prati fama prokletstva

PREKRASNE ARIJE

Nakon punih pedeset godina na sceni splitskog HNK ponovno će osvanuti Verdijeva opera "Moć sudbine". Premijera će se održati ovoga četvrtka u 20 sati, a čuvenim djelom u režiji Dražena Siriščevića ravnat će mo. Ivo Lipanović. Nastupit će talijanska sopranistica Daniela Schillaci u ulozi Leonore i tenor Zoran Todorovich kao Don Alvaro, potom splitski nacionalni prvak bas Ivica Čikeš kao Otac Gvardijan, legendarni hrvatski bas-bariton, također nacionalni prvak Giorgio Surian kao Don Carlo di Vargas, splitska operna prvakinja mezzosopranistica Terezija Kusanović u ulozi Preziosille, te bas-bariton Ozren Bilušić kao Fra Melitone, uz ostale soliste, zbor, orkestar i balet HNK Split.

Ovo Verdijevo zrelo djelo s prekrasnim arijama, duetima, zborovima i moćnom ulogom orkestra tako je složene radnje da ju je, kako je naveo redatelj, katkad teško i pratiti. Protagonisti lutaju Španjolskom i Italijom sredinom 18. stoljeća, ratuju, sastaju se i rastaju, skrivaju po pećinama, vojnim logorima i samostanima, gube glave u dvobojima i naravno, nesretno ljube.

- Neuvjerljiva priča i uvjerljiva glazba - ustvrdio je Siriščević, pojasnivši da kod Verdija odabir libreta ipak nije slučajan. Htio je stvoriti grandioznu sliku koja obuhvaća svu kompleksnost ljudskog života.

Ima glavnih, ali nema malih uloga

U "Moći sudbine" po njegovom sudu ima glavnih uloga, ali nema malih uloga. Bitna je i uloga zbora, ljudi koji iz sigurnosti toplog doma zbog pohlepe i želje za avanturom odlaze radosno u rat koji ih na kraju ostavlja bez ičega, siromašne i prazna srca. Ali - dodao je - držim da se u djelu ipak može istaknuti prva, glavna uloga, a to je sudbina sama i zato smo joj dali lice - tumači je mlada glumica Katarina Romac i izgleda prekrasno, jer sudbini nitko ne može odoljeti.

- Rijetko koja opera, mogu reći i u svijetu, može se pohvaliti ovakvim sastavom pjevača - rekao je dirigent Lipanović.

Daniela Schillaci kazala je da debitira u djelu i njezine tri velike arije tako su složene da osjeća golemu odgovornost, ali je ipak mirna, uz potporu kolega i posebno maestra Lipanovića.

Zoran Todorovich dodao je da je rado našao vremena za ovaj nastup jer je "Moć sudbine" jedna od opera s kojima se proslavio u svijetu, dok je Surian ispričao kako mu je davno ovo djelo usmjerilo karijeru.

Redateljeva suradnica slomila nogu

Kao dvadesetogodišnjak pjevao je u jednoj izvedbi "Moći sudbine" manju ulogu, a tu je nastupao i tenor iz milanske Scale koji ga je zapazio i našao se u žiriju na audiciji u Italiji na kojem se Surian pojavio nekoliko mjeseci kasnije. Tako je krenula njegova međunarodna karijera.

Valja napomenuti da se uz ovu operu ispredaju i razne legende, prati je fama prokletstva - ne baš kao Shakespeareovog Macbetha, ali neki pjevači nerado u njoj prihvaćaju uloge. Luciano Pavarotti zbog straha nikada nije u njoj pjevao, a priča o prokletstvu pogotovo je dobila zamah kada je šezdesetih godina na sceni Metropolitana od kapi umro američki bariton - pjevajući upravo o smrti.

- Mi se ne bojimo, premda smo imali raznih nezgoda koje uostalom znaju pratiti mnoge predstave: recimo, na samom početku rada redateljeva je suradnica slomila nogu, ali najvažnije nam je da splitska publika nije praznovjerna - kazao je Ivo Lipanović.
 

Naslovnica Kultura