stdClass Object ( [id] => 426410 [title] => Marko Marković: Ne uzimam tablete za bol dok se režem i jedem svoje meso [alias] => marko-markovic-ne-uzimam-tablete-za-bol-dok-se-rezem-i-jedem-svoje-meso [catid] => 256 [published] => 1 [introtext] => [fulltext] =>

Od 19. do 24. rujna, u Multimedijalnom kulturnom centru, Galeriji umjetnina, podrumima Dioklecijanove palače te u javnom gradskom prostoru Splita, održano je ovogodišnje izdanje festivala DOPUST, odnosno Dana otvorenog performansa u Splitu.

Splitska dionica DOPUST-a održana je nakon bečke, a prije odlaska u Meksiko, gdje će se ovaj festival predstaviti u galeriji La Esmeralda u meksičkom glavnom gradu.

Među ostalim, izložbom "Vienna Actionsm: Direct Art in 1960ties" predstavili su se radovi Hermanna NitschaGüntera Brusa,Otta Muehla i Rudolfa Schwarzkoglera, četvorice austrijskih ekstremno radikalnih utemeljitelja akcionizma, čija ostavština, usprkos brojnim kontroverzijama, traje i danas.

Uz dr. Evu Banduru Trisku, ravnateljicu Arhiva bečkog akcionizma u bečkom Muzeju moderne umjetnosti (MUMOK), kustos ove izložbe bio je Marko Marković, performer, slikar i umjetnički direktor DOPUST-a.

Marković je 33-godišnji umjetnik, rođen u Osijeku, koji je diplomu stekao u klasi Gorkog Žuvele na splitskom UMAS-u.

Ostavlja dojam ozbiljnog, gotovo zabrinutog mladog čovjeka koji se rijetko smije i koji – još – nije stekao vještinu površnog, šarmantnog, neobveznog razgovora s novinarima, čak ni onda kad se diktafon ugasi.

Govori sporo, razgovijetno, pažljivo važući svaku riječ, neodoljivo me podsjećajući na mladiće koje sam poznavala davno, u svojim dvadesetima, a koji su od budućnosti, ali i od sebe samih, imali visoka, idealima prožeta očekivanja, koja se, nažalost, nisu često ostvarivala.

No Marko Marković, koji trenutačno živi i radi u Beču, u poslu koji radi uživa velik ugled pa je vjerojatno taj dojam tek rezultat mojih vlastitih predrasuda.
 

Ove godine DOPUST je protekao u znaku bečkog akcionizma, izložbe koja je prvi put u Hrvatskoj predstavila tu umjetničku radikalnu skupinu. Kako je uopće došlo do toga da se ova izložba postavi u Splitu?

– U prvom redu želim reći da mi je iznimno drago što smo uspostavili suradnju s MUMOK-om i da smo, zahvaljujući upravo toj suradnji, prvi put ovu izložbu doveli u Hrvatsku.

Čitava priča počela je tijekom moga boravka u Beču, gdje sam, zahvaljujući Galeriji "Michaele Stock", koja predstavlja i hrvatske umjetnike u austrijskoj prijestolnici, ostvario kontakt s MUMOK-om. Naši su planovi da iduće godine ovu izložbu proširimo te da širi segment izložbe koju je MUMOK lani i postavio u Beču dovedemo u Hrvatsku, i to u Rijeku i Split. U Rijeci će nam, tako barem planiramo, domaćin biti tamošnji MSU i Slaven Tolj, a u Splitu Galerija umjetnina i Branko Franceschi.

Iskustvo ratova i poraća

S Galerijom umjetnina i ove godine imate neku vrstu suradnje.

– Da. Mi smo s ravnateljem Franceschijem, prigodom priprema za DOPUST, komunicirali i on je uvidio velik potencijal u ovom projektu i institucionalno ga podržao te se dio programa tamo i odvijao.
 

Oko akcionista je bilo i bit će prijepora – što oni, ali u prvom redu umjetnici koji se naslanjaju na praksu bečkog akcionizma, danas mogu ponuditi Europi i Hrvatskoj?

– Naravno, i ova izložba i sam akcionizam i umjetnost koja izranja iz bečkog akcionizma vrlo su kontroverzni. To je teška umjetnost, ali ona i dolazi iz srži stvari i iz težine.

Umjetnici koji pripadaju krugu bečkih akcionista reagiraju na poslijeratnu austrijsku stvarnost, oni zaranjaju u austrijski nacizam i denacifikaciju te reagiraju na okolnosti u kakvima se njihovo društvo šezdesetih godina prošlog stoljeća nalazilo.

Kroz njihove umjetničke akcije vidi se prikaz katarze koja se izvodi kroz specifične rituale, a koja proizlazi iz krivnje nacije, odnosno odgovornosti društva.

To jesu bili vrlo ekstremni performansi, a mi ih stavljamo u kontekst današnje europske i hrvatske stvarnosti kada i dalje imamo umjetnike koji se ekstremno izražavaju, u prvom redu kroz body art performanse, referirajući se na ono što se događalo i kod nas. Pritom mislim na iskustvo ratova i postratnih razdoblja koje nije formulirano samo kao umjetničko iskustvo, nego i iskustvo svih ljudi, građana.
 

Europa se danas suočava s novim izazovima, s izbjegličkom krizom, rastom ksenofobije i jačanjem političkog radikalizma. Gotovo bi se moglo reći – na Zapadu ništa nova.

– Istina, u Europi jača ekstremna desnica, a situacija je u čitavom svijetu vrlo rizična. Vidimo migracije, zatvaranje granica, vidimo terorizam...

Mislim da nas je zapalo živjeti u važnom vremenu, možda i presudnom, i mislim da je društveno odgovorno reagirati na to kroz umjetnost, odnosno odgovoriti uopće na razini ljudskosti.
 

Ravnatelj ste DOPUST-a koji je rijedak hrvatski, i splitski, kulturni proizvod koji ima i međunarodni odjek. U čemu je, nazovimo je tako, tajna vašeg uspjeha?

– Eh... Ne znam... Meni je drago da je DOPUST uspio stvoriti mrežu ljudi na kojima festival performansa počiva. Prije osam godina bili smo isključivo splitski događaj, a poslije smo se razvijali po čitavoj Hrvatskoj te dospjeli do New Yorka i Beča, a uskoro i do Mexico Cityja.

Želimo naše umjetnike predstaviti na bečkoj sceni, to nam je sada vrlo bitno i, čini mi se, izgledno, posebno stoga što je institucionalni, muzejski okvir upravo Muzej moderne umjetnosti koji je vrlo ugledna kuća.

Slikarstvo drugim sredstvima

Vrlo ste mlad čovjek. Mora biti da iza cijele te priče o DOPUST-u stoji golem rad.

– Naravno. No nije to samo moj angažman. To je umrežavanje s velikim brojem ljudi, s velikim brojem umjetnika i organizacija i pronalaženje novih partnera i novih platformi za djelovanje. Kad se stvori zajednička energija, onda valjda ni uspjeh ne bi smio izostati.
 

Vi ste, baš kao i akcionisti, završili slikarstvo. Zašto ste odustali od slikarstva?

– Ne, ne... Nisam ja odustao od slikarstva, a to se moglo i vidjeti na ovogodišnjem DOPUST-u. Paralela s bečkim akcionistima koju ste povukli je dobra – ja sam, kao i akcionisti, završio slikarstvo, ne u Beču, nego na splitskoj Umjetničkoj akademiji.

Baš kao i akcionisti koji su svoje slikarstvo stavljali u kontekst vremena i prostora, suočavajući se sa svojim tijelom, i ja sam tragao za nekim svojim mogućnostima, svojim umjetničkim opcijama kako bih slikarstvo iznio vani, u živi prostor. Tako sam došao do performansa.
 

Za vas je performans onda nastavak slikarstva drugim sredstvima?

– Tako je. To je jedan prošireni medij u kojem pronalazim svoje tlo i, eto, na taj način djelujem.
 

Pogledala sam neke videozapise vaših performansa... Meni su prilično jezivi. Pili ste vlastitu krv, puštali ste da vas gađaju iglama, dali ste da vam otkinu komad vašeg vlastita mesa pa ste ga pojeli... Nećete mi zamjeriti ako vas, gotovo majčinski upitam – sinko mili, mora li to baš tako?

– Evo, ovako ću vam odgovoriti – ekstremne situacije dovode do ekstremnog čina. Moja praksa ekstremnog performansa u prvom je redu revolt i odgovor na situaciju u kojoj se nalazimo ja i moji sugrađani, moji sunarodnjaci, moja obitelj.

Na taj način govorim o težini situacije i uvjeta u kojima se ljudi nalaze. Imamo velik broj nezaposlenih, očajnih, izgubljenih, siromašnih, a stvari idu u sve gorem smjeru. Moj performans je groteskni odgovor na groteskno stanje društva.
 

Razumijem. Načelno razumijem, ali... Oni koji vas vole, pate li zbog toga što vi sebi nanosite bol? Vaša obitelj, prijatelji... Ne mogu ni zamisliti da se netko meni drag samoranjava.
– Moja obitelj mene razumije i podržava. Drugim riječima, ne postoji njihova patnja zbog mojih performansa, nego, dapače, oni mi daju podršku i čestitke.

Pojedinac s margine

Svaka čast... Ali sigurno je bol grozna kad vam netko "naživo" otkine komadić mesa. Uzmete li kakav analgetik prije performansa?

– Ne, ne... Ne uzimam ništa. Bol nije toliko strašna kao što se vama očito čini. Trebali biste možda to sami pokušati da se uvjerite...
 

Nema šanse, hvala lijepo...

– Uzeti bilo kakvo sredstvo protiv bolova, bilo bi... To bi bilo varanje. To bi bilo nedopustivo.
 

Za svoj performans "Uzorno odijelo", prije pet godina dobili ste i nagradu "Radoslav Putar". No "Uzor" koji je krojio ta uzorna odijela ipak nije, kao ni mnoge druge tvrtke, preživio tranziciju. Imate li nekad dojam da umjetnost ne može učiniti ništa u odnosu na društvenu nepravdu?

– Ne, nemam taj dojam. "Uzor" i "Dalmacijavino", kojima je bio posvećen performans koji spominjete, nisu uspjeli, a isto se dogodilo mnogim tvrtkama.

Što može umjetnost? Može! Svaka informacija, svaka javna akcija, svaka gesta solidarnosti je bitna. Da i umjetnici nisu progovorili o toj tematici, uvjeren sam da bi svjesnost, društvena svjesnost o toj problematici, bila znatno manja.

Ako su ljudi aktivni u podržavanju drugih, oni unose svjetlo u izglede da se problemi prevladaju. Naravno, ljudski je očekivati više, ali najvažnije je nastojati ići u pravom, pravednom smjeru.
 

U hepeningu "Druga strana zastave" kažete: "Ja imam jednu zastavu koja me je ostavila. Imam jednu državu što me zaboravila..." Je li se u proteklih šest godina, otkako ste izveli taj performans, išta promijenilo u količini toga zaborava?

– Mislim da nije. To je performans koji se referira na poziciju malog čovjeka, pojedinca koji je vječno na margini interesa institucija i države.

Oni gore, oni na vlasti, oni na vrhu društvene piramide moći, oni se ni ne osvrću na one ispod, one koji su na dnu. Takve su političke i društvene elite. Za mene je politika jedna velika klupa na kojoj svi političari sjede zajedno; oni igraju za istu momčad, zabijaju golove i na tome prave poene i, naravno, vlastitu dobit.

Stabilna konstrukcija. Barem zasad...​

Kad ste prije osam godina pokrenuli DOPUST, izveli ste performans u kojem ste izjavili: "Svrha je ovoga rada čista zarada." Jeste li uspjeli išta zaraditi? Od čega umjetnik kao što ste vi zapravo živi?

– Gledajte... Od umjetnosti je vrlo teško zaraditi. Nekad to ide, a češće ne ide. Kao i svi, i ja radim druge poslove kako bih ono što zaradim mogao koristiti u umjetničke svrhe.

Sam DOPUST je financijski stabilan, od samih početaka potpomognuti smo i od Ministarstva kulture i iz proračuna grada Splita, a kad se ide prema drugim gradovima, onda se traži i njihova potpora. Imamo stabilnu konstrukciju. Zasad...


 

[video] => [gallery] => [extra_fields] => Array ( [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => ART-AKTIVIZAM [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [extra_fields_search] => * [created] => 2016-09-24 19:10:07 [created_by] => 3118 [created_by_alias] => [checked_out] => 0 [checked_out_time] => 0000-00-00 00:00:00 [modified] => 2016-09-25 08:54:50 [modified_by] => 0 [publish_up] => 2016-09-24 19:35:00 [publish_down] => 0000-00-00 00:00:00 [trash] => 0 [access] => 1 [ordering] => 0 [featured] => 0 [featured_ordering] => 0 [image_caption] => [image_credits] => [video_caption] => [video_credits] => [hits] => 19283 [params] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [enable_css] => 1 [jQueryHandling] => 1.8remote [backendJQueryHandling] => remote [userName] => 1 [userImage] => 1 [userDescription] => 1 [userURL] => 1 [userEmail] => 0 [userFeedLink] => 1 [userFeedIcon] => 1 [userItemCount] => 30 [userItemTitle] => 1 [userItemTitleLinked] => 1 [userItemDateCreated] => 1 [userItemImage] => 1 [userItemIntroText] => 1 [userItemCategory] => 1 [userItemTags] => 1 [userItemCommentsAnchor] => 1 [userItemReadMore] => 1 [userItemOCMPlugins] => 1 [authorsListLimit] => 61 [tagItemCount] => 61 [tagItemTitle] => 1 [tagItemTitleLinked] => 1 [tagItemDateCreated] => 1 [tagItemImage] => 1 [tagItemIntroText] => 1 [tagItemCategory] => 1 [tagItemReadMore] => 1 [tagItemExtraFields] => 1 [tagOrdering] => [tagFeedLink] => 1 [tagFeedIcon] => 1 [genericItemCount] => 61 [genericItemTitle] => 1 [genericItemTitleLinked] => 1 [genericItemDateCreated] => 1 [genericItemImage] => 1 [genericItemIntroText] => 1 [genericItemCategory] => 1 [genericItemReadMore] => 1 [genericItemExtraFields] => 1 [genericFeedLink] => 1 [genericFeedIcon] => 1 [instantArticlesLimit] => 100 [instantArticlesExtraField] => 87 [instantArticlesExtraFieldON] => 2 [instantArticlesCategoriesChildren] => 0 [instantArticlesTitle] => [instantArticlesDescription] => [mainTagCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 396 [2] => 383 [3] => 424 [4] => 250 [5] => 251 [6] => 452 [7] => 252 [8] => 477 [9] => 253 [10] => 254 [11] => 255 [12] => 483 [13] => 256 [14] => 300 [15] => 257 [16] => 258 [17] => 260 ) [relatedItemsCategoriesChildren] => 1 [mobileJsonCustomHomepage] => 0 [mobileJsonQuoteModule] => 0 [mobileJsonWeatherModule] => 0 [mobileJsonLimit] => [mobileJsonObituary] => 0 [mobileApi2Enabled] => 1 [mobileApi2UserAgent] => OCM Mobile Articles [mobileApi2ImagePrefix] => h [mobileApi2ImageSuffix] => 1280 [mobileApi2DefaultAuthorImage] => /images/jpgs/user_face.jpg [mobileApi2TagLimit] => 50 [mobileApi2TagOrdering] => publishUp [mobileApi2TagCategories] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategories0] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 101 [mobileApi2TagExcludeCategories] => Array ( [0] => 318 [1] => 323 [2] => 301 [3] => 406 [4] => 417 ) ) [mobileApi2TagCategories1] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 328 ) [mobileApi2TagCategories2] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 329 ) [mobileApi2TagCategories3] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 327 ) [mobileApi2TagCategories4] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 478 ) [mobileApi2TagCategories5] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 494 ) ) [mobileApi2TagsSearchLimit] => 200 [mainFeedCategories] => Array ( [0] => 240 ) [feedLimit] => 50 [mostPopularFeedLimit] => 20 [feedItemImage] => 0 [feedImgSize] => S [feedItemIntroText] => 0 [feedTextWordLimit] => [feedItemFullText] => 1 [feedTextCharacterLimit] => 300 [feedItemSubtitle] => 1 [feedItemAuthor] => 0 [feedTtl] => 60 [feedDescription] => RSS feeds for Slobodna Dalmacija [feedItemTags] => 0 [feedItemVideo] => 0 [feedItemGallery] => 0 [feedItemAttachments] => 0 [feedBogusEmail] => [feedTopModules] => Array ( [0] => 105 ) [feedTopFbExcludeCategories] => Array ( [0] => 243 [1] => 353 [2] => 333 ) [introTextCleanup] => 0 [introTextCleanupExcludeTags] => [introTextCleanupTagAttr] => [fullTextCleanup] => 0 [fullTextCleanupExcludeTags] => [fullTextCleanupTagAttr] => [xssFiltering] => 0 [linkPopupWidth] => 900 [linkPopupHeight] => 600 [imagesQuality] => 100 [itemImageXS] => 100 [itemImageS] => 200 [itemImageM] => 400 [itemImageL] => 600 [itemImageXL] => 900 [itemImageGeneric] => 300 [catImageWidth] => 100 [catImageDefault] => 1 [userImageWidth] => 100 [userImageDefault] => 1 [commenterImgWidth] => 48 [onlineImageEditor] => sumopaint [imageTimestamp] => 0 [imageMemoryLimit] => [socialButtonCode] => [twitterUsername] => [facebookMetatags] => 1 [facebookImage] => Medium [comments] => 1 [commentsOrdering] => DESC [commentsLimit] => 10 [commentsFormPosition] => below [commentsPublishing] => 0 [commentsReporting] => 2 [commentsReportRecipient] => [inlineCommentsModeration] => 0 [gravatar] => 1 [antispam] => 0 [recaptchaForRegistered] => 1 [akismetForRegistered] => 1 [commentsFormNotes] => 1 [commentsFormNotesText] => [frontendEditing] => 1 [showImageTab] => 1 [showImageGalleryTab] => 1 [showVideoTab] => 1 [showExtraFieldsTab] => 1 [showAttachmentsTab] => 1 [showOCMPlugins] => 1 [sideBarDisplayFrontend] => 0 [staticURL] => https://static.slobodnadalmacija.hr [siteURL] => https://slobodnadalmacija.hr [sseHost] => sse.slobodnadalmacija.hr [lockingArticlesCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 424 [2] => 250 [3] => 251 [4] => 452 [5] => 252 [6] => 477 [7] => 253 [8] => 254 [9] => 255 [10] => 483 [11] => 256 [12] => 257 [13] => 258 [14] => 260 ) [lockingArticlesUnit] => YEAR [lockingArticlesQuantity] => 1 [photoGalleryExtraField] => 63 [photoGalleryExtraFieldON] => 2 [videoGalleryExtraField] => 67 [videoGalleryExtraFieldON] => 2 [tickerModules] => Array ( [0] => 408 [1] => 409 ) [gaEmail] => [mergeEditors] => 1 [sideBarDisplay] => 1 [attachmentsFolder] => [hideImportButton] => 0 [googleSearch] => 0 [googleSearchContainer] => ocmGoogleSearchContainer [OCMUserProfile] => 1 [OCMUserGroup] => 4 [redirect] => 101 [adminSearch] => simple [cookieDomain] => [gatherStatistics] => 1 [article_preview_ocm_category_id] => [taggingSystem] => 1 [lockTags] => 0 [showTagFilter] => 0 [ocmTagNorm] => 0 [ocmTagNormCase] => lower [ocmTagNormAdditionalReplacements] => [recaptcha_public_key] => marko_margeta [recaptcha_private_key] => zoey2013 [recaptcha_theme] => clean [recaptchaV2] => 1 [recaptchaOnRegistration] => 0 [akismetApiKey] => [stopForumSpam] => 0 [stopForumSpamApiKey] => [showItemsCounterAdmin] => 1 [showChildCatItems] => 1 [disableCompactOrdering] => 0 [metaDescLimit] => 150 [enforceSEFReplacements] => 0 [SEFReplacements] => À|A, Á|A, Â|A, Ã|A, Ä|A, Å|A, à|a, á|a, â|a, ã|a, ä|a, å|a, Ā|A, ā|a, Ă|A, ă|a, Ą|A, ą|a, Ç|C, ç|c, Ć|C, ć|c, Ĉ|C, ĉ|c, Ċ|C, ċ|c, Č|C, č|c, Ð|D, ð|d, Ď|D, ď|d, Đ|D, đ|d, È|E, É|E, Ê|E, Ë|E, è|e, é|e, ê|e, ë|e, Ē|E, ē|e, Ĕ|E, ĕ|e, Ė|E, ė|e, Ę|E, ę|e, Ě|E, ě|e, Ĝ|G, ĝ|g, Ğ|G, ğ|g, Ġ|G, ġ|g, Ģ|G, ģ|g, Ĥ|H, ĥ|h, Ħ|H, ħ|h, Ì|I, Í|I, Î|I, Ï|I, ì|i, í|i, î|i, ï|i, Ĩ|I, ĩ|i, Ī|I, ī|i, Ĭ|I, ĭ|i, Į|I, į|i, İ|I, ı|i, Ĵ|J, ĵ|j, Ķ|K, ķ|k, ĸ|k, Ĺ|L, ĺ|l, Ļ|L, ļ|l, Ľ|L, ľ|l, Ŀ|L, ŀ|l, Ł|L, ł|l, Ñ|N, ñ|n, Ń|N, ń|n, Ņ|N, ņ|n, Ň|N, ň|n, ʼn|n, Ŋ|N, ŋ|n, Ò|O, Ó|O, Ô|O, Õ|O, Ö|O, Ø|O, ò|o, ó|o, ô|o, õ|o, ö|o, ø|o, Ō|O, ō|o, Ŏ|O, ŏ|o, Ő|O, ő|o, Ŕ|R, ŕ|r, Ŗ|R, ŗ|r, Ř|R, ř|r, Ś|S, ś|s, Ŝ|S, ŝ|s, Ş|S, ş|s, Š|S, š|s, ſ|s, Ţ|T, ţ|t, Ť|T, ť|t, Ŧ|T, ŧ|t, Ù|U, Ú|U, Û|U, Ü|U, ù|u, ú|u, û|u, ü|u, Ũ|U, ũ|u, Ū|U, ū|u, Ŭ|U, ŭ|u, Ů|U, ů|u, Ű|U, ű|u, Ų|U, ų|u, Ŵ|W, ŵ|w, Ý|Y, ý|y, ÿ|y, Ŷ|Y, ŷ|y, Ÿ|Y, Ź|Z, ź|z, Ż|Z, ż|z, Ž|Z, ž|z, α|a, β|b, γ|g, δ|d, ε|e, ζ|z, η|h, θ|th, ι|i, κ|k, λ|l, μ|m, ν|n, ξ|x, ο|o, π|p, ρ|r, σ|s, τ|t, υ|y, φ|f, χ|ch, ψ|ps, ω|w, Α|A, Β|B, Γ|G, Δ|D, Ε|E, Ζ|Z, Η|H, Θ|Th, Ι|I, Κ|K, Λ|L, Μ|M, Ξ|X, Ο|O, Π|P, Ρ|R, Σ|S, Τ|T, Υ|Y, Φ|F, Χ|Ch, Ψ|Ps, Ω|W, ά|a, έ|e, ή|h, ί|i, ό|o, ύ|y, ώ|w, Ά|A, Έ|E, Ή|H, Ί|I, Ό|O, Ύ|Y, Ώ|W, ϊ|i, ΐ|i, ϋ|y, ς|s, А|A, Ӑ|A, Ӓ|A, Ә|E, Ӛ|E, Ӕ|E, Б|B, В|V, Г|G, Ґ|G, Ѓ|G, Ғ|G, Ӷ|G, y|Y, Д|D, Е|E, Ѐ|E, Ё|YO, Ӗ|E, Ҽ|E, Ҿ|E, Є|YE, Ж|ZH, Ӂ|DZH, Җ|ZH, Ӝ|DZH, З|Z, Ҙ|Z, Ӟ|DZ, Ӡ|DZ, Ѕ|DZ, И|I, Ѝ|I, Ӥ|I, Ӣ|I, І|I, Ї|JI, Ӏ|I, Й|Y, Ҋ|Y, Ј|J, К|K, Қ|Q, Ҟ|Q, Ҡ|K, Ӄ|Q, Ҝ|K, Л|L, Ӆ|L, Љ|L, М|M, Ӎ|M, Н|N, Ӊ|N, Ң|N, Ӈ|N, Ҥ|N, Њ|N, О|O, Ӧ|O, Ө|O, Ӫ|O, Ҩ|O, П|P, Ҧ|PF, Р|P, Ҏ|P, С|S, Ҫ|S, Т|T, Ҭ|TH, Ћ|T, Ќ|K, У|U, Ў|U, Ӳ|U, Ӱ|U, Ӯ|U, Ү|U, Ұ|U, Ф|F, Х|H, Ҳ|H, Һ|H, Ц|TS, Ҵ|TS, Ч|CH, Ӵ|CH, Ҷ|CH, Ӌ|CH, Ҹ|CH, Џ|DZ, Ш|SH, Щ|SHT, Ъ|A, Ы|Y, Ӹ|Y, Ь|Y, Ҍ|Y, Э|E, Ӭ|E, Ю|YU, Я|YA, а|a, ӑ|a, ӓ|a, ә|e, ӛ|e, ӕ|e, б|b, в|v, г|g, ґ|g, ѓ|g, ғ|g, ӷ|g, y|y, д|d, е|e, ѐ|e, ё|yo, ӗ|e, ҽ|e, ҿ|e, є|ye, ж|zh, ӂ|dzh, җ|zh, ӝ|dzh, з|z, ҙ|z, ӟ|dz, ӡ|dz, ѕ|dz, и|i, ѝ|i, ӥ|i, ӣ|i, і|i, ї|ji, Ӏ|i, й|y, ҋ|y, ј|j, к|k, қ|q, ҟ|q, ҡ|k, ӄ|q, ҝ|k, л|l, ӆ|l, љ|l, м|m, ӎ|m, н|n, ӊ|n, ң|n, ӈ|n, ҥ|n, њ|n, о|o, ӧ|o, ө|o, ӫ|o, ҩ|o, п|p, ҧ|pf, р|p, ҏ|p, с|s, ҫ|s, т|t, ҭ|th, ћ|t, ќ|k, у|u, ў|u, ӳ|u, ӱ|u, ӯ|u, ү|u, ұ|u, ф|f, х|h, ҳ|h, һ|h, ц|ts, ҵ|ts, ч|ch, ӵ|ch, ҷ|ch, ӌ|ch, ҹ|ch, џ|dz, ш|sh, щ|sht, ъ|a, ы|y, ӹ|y, ь|y, ҍ|y, э|e, ӭ|e, ю|yu, я|ya [ocmSef] => 0 [ocmSefLabelCat] => content [ocmSefLabelTag] => tag [ocmSefLabelUser] => author [ocmSefLabelSearch] => search [ocmSefLabelDate] => date [ocmSefLabelItem] => 0 [ocmSefLabelItemCustomPrefix] => [ocmSefInsertItemId] => 1 [ocmSefItemIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseItemTitleAlias] => 1 [ocmSefInsertCatId] => 1 [ocmSefCatIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseCatTitleAlias] => 1 [show_page_heading] => 0 [categories] => Array ( [0] => 256 ) [exclude_from_group_by_subcategories] => 0 [menu-anchor_css] => nav__link nav__link--kultura [menu_text] => 1 [menu_show] => 1 [menu-meta_description] => Najnovije vijesti iz kulture. [menu-meta_keywords] => vijesti, zanimljivosti, film, tv, književnosti, glazba, kazalište, slikarstvo, arhitektura [secure] => 0 [page_title] => Kultura [page_description] => SiteMeta Description [page_rights] => [robots] => [inheritFrom] => 0 [num_leading_items] => 2 [num_leading_columns] => 1 [leadingImgSize] => Large [num_primary_items] => 4 [num_primary_columns] => 2 [primaryImgSize] => Medium [num_secondary_items] => 4 [num_secondary_columns] => 1 [secondaryImgSize] => Small [num_links] => 4 [num_links_columns] => 1 [linksImgSize] => XSmall [catCatalogMode] => 0 [catFeaturedItems] => 1 [catOrdering] => publishUp [catPagination] => 2 [catPaginationResults] => 1 [catTitle] => 1 [catTitleItemCounter] => 1 [catDescription] => 1 [catImage] => 1 [catFeedLink] => 0 [catFeedIcon] => 0 [subCategories] => 1 [subCatColumns] => 2 [subCatTitle] => 1 [subCatTitleItemCounter] => 1 [subCatDescription] => 1 [subCatImage] => 1 [catItemTitle] => 1 [catItemTitleLinked] => 1 [catItemFeaturedNotice] => 0 [catItemAuthor] => 1 [catItemDateCreated] => 1 [catItemRating] => 0 [catItemImage] => 1 [catItemIntroText] => 1 [catItemExtraFields] => 0 [catItemHits] => 0 [catItemCategory] => 1 [catItemTags] => 1 [catItemAttachments] => 0 [catItemAttachmentsCounter] => 0 [catItemVideo] => 0 [catItemVideoAutoPlay] => 0 [catItemImageGallery] => 0 [catItemDateModified] => 0 [catItemReadMore] => 1 [catItemCommentsAnchor] => 1 [catItemOCMPlugins] => 1 [itemDateCreated] => 1 [itemTitle] => 1 [itemFeaturedNotice] => 1 [itemAuthor] => 1 [itemFontResizer] => 1 [itemPrintButton] => 0 [itemEmailButton] => 1 [itemSocialButton] => 1 [itemVideoAnchor] => 1 [itemImageGalleryAnchor] => 1 [itemCommentsAnchor] => 1 [itemRating] => 0 [itemImage] => 1 [itemImgSize] => Large [itemImageMainCaption] => 1 [itemImageMainCredits] => 1 [itemIntroText] => 0 [itemFullText] => 1 [itemExtraFields] => 1 [itemDateModified] => 1 [itemHits] => 0 [itemCategory] => 0 [itemTags] => 1 [itemAttachments] => 1 [itemAttachmentsCounter] => 1 [itemVideo] => 1 [itemVideoAutoPlay] => 0 [itemVideoCaption] => 1 [itemVideoCredits] => 1 [itemImageGallery] => 0 [itemNavigation] => 0 [itemComments] => 1 [itemTwitterButton] => 1 [itemFacebookButton] => 1 [itemGooglePlusOneButton] => 1 [itemAuthorBlock] => 0 [itemAuthorImage] => 0 [itemAuthorDescription] => 0 [itemAuthorURL] => 0 [itemAuthorEmail] => 0 [itemAuthorLatest] => 0 [itemAuthorLatestLimit] => 5 [itemRelated] => 1 [itemRelatedLimit] => 2 [itemRelatedTitle] => 1 [itemRelatedCategory] => 1 [itemRelatedImageSize] => Small [itemRelatedIntrotext] => 0 [itemRelatedFulltext] => 0 [itemRelatedAuthor] => 0 [itemRelatedMedia] => 1 [itemRelatedImageGallery] => 1 [itemOCMPlugins] => 1 [recaptcha] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [metadesc] => [metadata] => robots= author= [metakey] => [plugins] => {"is_import_from_dnn":true,"incptvocmimagegalleryIGParameters":"default","incptvocmimagegalleryocmIGposition":"OcmAfterDisplayContent","incptvocmimagegalleryocmIGtheme":"CameraSlideshow","incptvocmimagegalleryImages":["\/Archive\/Images\/2016\/09\/24\/marko_markovic1-200916.jpg","\/Archive\/Images\/2016\/09\/24\/marko_markovic2-200916.jpg","\/Archive\/Images\/2016\/09\/24\/marko_markovic3-200916.jpg"],"incptvocmimagegalleryImageTitles":["marko_markovic1-200916","marko_markovic2-200916","marko_markovic3-200916"],"incptvocmimagegalleryImageDescriptions":["","",""],"incptvocmimagegalleryImageFocus":["50:50","50:50","50:50"],"incptvocmimagegalleryImageDimensions":[{"size0":"1280x516"},{"size0":"1280x817"},{"size0":"1280x356"}]} [language] => * [multi_author] => 0 [type_id] => 0 [category] => TableOCMCategory Object ( [id] => 256 [name] => Kultura [alias] => kultura [description] => [parent] => 240 [extraFieldsGroup] => 9 [published] => 1 [image] => [access] => 1 [ordering] => 18 [params] => {"inheritFrom":"0","catMetaDesc":"","catMetaKey":"","catMetaRobots":"","catMetaAuthor":"","theme":"","num_leading_items":"2","num_leading_columns":"1","leadingImgSize":"Large","num_primary_items":"4","num_primary_columns":"2","primaryImgSize":"Medium","num_secondary_items":"4","num_secondary_columns":"1","secondaryImgSize":"Small","num_links":"4","num_links_columns":"1","linksImgSize":"XSmall","catCatalogMode":"0","catFeaturedItems":"1","catOrdering":"publishUp","catPagination":"2","catPaginationResults":"1","catTitle":"1","catTitleItemCounter":"1","catDescription":"1","catImage":"1","catFeedLink":"0","catFeedIcon":"0","subCategories":"1","subCatColumns":"2","subCatOrdering":"","subCatTitle":"1","subCatTitleItemCounter":"1","subCatDescription":"1","subCatImage":"1","itemImageXS":"","itemImageS":"","itemImageM":"","itemImageL":"","itemImageXL":"","catItemTitle":"1","catItemTitleLinked":"1","catItemFeaturedNotice":"0","catItemAuthor":"1","catItemDateCreated":"1","catItemRating":"0","catItemImage":"1","catItemIntroText":"1","catItemIntroTextWordLimit":"","catItemExtraFields":"0","catItemHits":"0","catItemCategory":"1","catItemTags":"1","catItemAttachments":"0","catItemAttachmentsCounter":"0","catItemVideo":"0","catItemVideoWidth":"","catItemVideoHeight":"","catItemAudioWidth":"","catItemAudioHeight":"","catItemVideoAutoPlay":"0","catItemImageGallery":"0","catItemImageGalleryWidth":"","catItemImageGalleryHeight":"","catItemDateModified":"0","catItemReadMore":"1","catItemCommentsAnchor":"1","catItemOCMPlugins":"1","itemDateCreated":"1","itemTitle":"1","itemFeaturedNotice":"1","itemAuthor":"1","itemFontResizer":"1","itemPrintButton":"0","itemEmailButton":"1","itemSocialButton":"1","itemVideoAnchor":"1","itemImageGalleryAnchor":"1","itemCommentsAnchor":"1","itemRating":"0","itemImage":"1","itemImgSize":"Large","itemImageMainCaption":"1","itemImageMainCredits":"1","itemIntroText":"0","itemFullText":"1","itemExtraFields":"1","itemDateModified":"1","itemHits":"0","itemCategory":"0","itemTags":"1","itemAttachments":"1","itemAttachmentsCounter":"1","itemVideo":"1","itemVideoWidth":"","itemVideoHeight":"","itemAudioWidth":"","itemAudioHeight":"","itemVideoAutoPlay":"0","itemVideoCaption":"1","itemVideoCredits":"1","itemImageGallery":"0","itemImageGalleryWidth":"","itemImageGalleryHeight":"","itemNavigation":"0","itemComments":"1","itemTwitterButton":"1","itemFacebookButton":"1","itemGooglePlusOneButton":"1","itemAuthorBlock":"0","itemAuthorImage":"0","itemAuthorDescription":"0","itemAuthorURL":"0","itemAuthorEmail":"0","itemAuthorLatest":"0","itemAuthorLatestLimit":"5","itemRelated":"1","itemRelatedLimit":"2","itemRelatedTitle":"1","itemRelatedCategory":"1","itemRelatedImageSize":"Small","itemRelatedIntrotext":"0","itemRelatedFulltext":"0","itemRelatedAuthor":"0","itemRelatedMedia":"1","itemRelatedImageGallery":"1","itemOCMPlugins":"1"} [trash] => 0 [plugins] => {"customparams_created":"2019-11-04 19:44:34","customparams_modified":"2019-11-04 19:44:34","customparams_videobg":"","customparams_countdown_module":"","customparams_search_template":""} [language] => * [container] => 0 [container_name] => [_tbl:protected] => #__ocm_categories [_tbl_key:protected] => id [_tbl_keys:protected] => Array ( [0] => id ) [_db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object ( [name] => mysqli [serverType] => mysql [connection:protected] => mysqli Object ( [affected_rows] => 38 [client_info] => mysqlnd 5.0.12-dev - 20150407 - $Id: 7cc7cc96e675f6d72e5cf0f267f48e167c2abb23 $ [client_version] => 50012 [connect_errno] => 0 [connect_error] => [errno] => 0 [error] => [error_list] => Array ( ) [field_count] => 3 [host_info] => 127.0.0.1 via TCP/IP [info] => [insert_id] => 0 [server_info] => 5.5.30 [server_version] => 50530 [stat] => Uptime: 14789025 Threads: 3 Questions: 3130859538 Slow queries: 6968260 [sqlstate] => 00000 [protocol_version] => 10 [thread_id] => 234582460 [warning_count] => 0 ) [nameQuote:protected] => ` [nullDate:protected] => 0000-00-00 00:00:00 [_database:JDatabaseDriver:private] => sdproductiondb [count:protected] => 54 [cursor:protected] => [debug:protected] => [limit:protected] => 0 [log:protected] => Array ( ) [timings:protected] => Array ( ) [callStacks:protected] => Array ( ) [offset:protected] => 0 [options:protected] => Array ( [driver] => mysqli_exabyte [host] => 127.0.0.1 [user] => proxy_user_front06 [password] => b3hX5DrKwjx6 [database] => sdproductiondb [prefix] => sk_ [select] => 1 [port] => 6033 [socket] => ) [sql:protected] => SELECT id, value, type FROM #__ocm_extra_fields ef WHERE ef.published = 1 [tablePrefix:protected] => sk_ [utf:protected] => 1 [utf8mb4:protected] => 1 [errorNum:protected] => 0 [errorMsg:protected] => [transactionDepth:protected] => 0 [disconnectHandlers:protected] => Array ( ) [ocmConfig] => Array ( ) ) [_trackAssets:protected] => [_rules:protected] => [_locked:protected] => [_autoincrement:protected] => 1 [_observers:protected] => JObserverUpdater Object ( [aliases:protected] => Array ( ) [observers:protected] => Array ( ) [doCallObservers:protected] => 1 ) [_columnAlias:protected] => Array ( ) [_jsonEncode:protected] => Array ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [year_lookup] => 0 [link] => /kultura ) [additional_categories] => Array ( ) [link] => /kultura/marko-markovic-ne-uzimam-tablete-za-bol-dok-se-rezem-i-jedem-svoje-meso-426410 [printLink] => /kultura/marko-markovic-ne-uzimam-tablete-za-bol-dok-se-rezem-i-jedem-svoje-meso-426410?tmpl=component&print=1 [tags] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 256490 [name] => Marko Marković [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => marko-markovic [link] => /tag/marko-markovic ) [1] => stdClass Object ( [id] => 256491 [name] => aktivizam [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => aktivizam [link] => /tag/aktivizam ) ) [imageXSmall] => [imageSmall] => [imageMedium] => [imageLarge] => [imageXLarge] => [extraFields] => stdClass Object ( [SuperscriptTitle] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => ART-AKTIVIZAM [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [premium_content] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [attachments] => Array ( ) [cleanTitle] => Marko Marković: Ne uzimam tablete za bol dok se režem i jedem svoje meso [num_of_authors] => 0 [author] => Joomla\CMS\User\User Object ( [isRoot:protected] => [id] => 3118 [name] => Eda Vujević [username] => eda.vujevic [email] => eda.vujevic@slobodnadalmacija.hr [password] => $2y$10$fqFkFA4bWh0UxKvTp8AlaewNrIgF32memX1V0YZbOBaPoPk52RrGG [password_clear] => [block] => 0 [sendEmail] => 0 [registerDate] => 0000-00-00 00:00:00 [lastvisitDate] => 0000-00-00 00:00:00 [activation] => [params] => [groups] => Array ( [2] => 2 ) [guest] => 0 [lastResetTime] => 0000-00-00 00:00:00 [resetCount] => 0 [requireReset] => 0 [_params:protected] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( ) [initialized:protected] => [separator] => . ) [_authGroups:protected] => [_authLevels:protected] => [_authActions:protected] => [_errorMsg:protected] => [userHelper:protected] => Joomla\CMS\User\UserWrapper Object ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [otpKey] => [otep] => [link] => /autor/eda-vujevic-3118 [profile] => stdClass Object ( [id] => 1636 [gender] => m [description] => [image] => 1636.jpeg [url] => [group] => 4 [plugins] => {"customparams_author_school":"","customparams_author_title":"","customparams_author_title_categoryid":"28","customparams_fb_link":"","customparams_tw_link":""} ) [avatar] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/authors/1636.jpeg ) [numOfComments] => 0 [mainImage] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/Images/2016/09/24/marko_markovic1-200916.jpg [galleryCount] => 3 [hasImage] => 1 [mainImageAuthor] => marko_markovic1-200916 [mainImageDesc] => [popup_gallery] => Array ( [0] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/Images/2016/09/24/marko_markovic1-200916.jpg [title] => marko_markovic1-200916 ) [1] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/Images/2016/09/24/marko_markovic2-200916.jpg [title] => marko_markovic2-200916 ) [2] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/Images/2016/09/24/marko_markovic3-200916.jpg [title] => marko_markovic3-200916 ) ) [bgPosition] => [text] => {OCMSplitter}

Od 19. do 24. rujna, u Multimedijalnom kulturnom centru, Galeriji umjetnina, podrumima Dioklecijanove palače te u javnom gradskom prostoru Splita, održano je ovogodišnje izdanje festivala DOPUST, odnosno Dana otvorenog performansa u Splitu.

Splitska dionica DOPUST-a održana je nakon bečke, a prije odlaska u Meksiko, gdje će se ovaj festival predstaviti u galeriji La Esmeralda u meksičkom glavnom gradu.

Među ostalim, izložbom "Vienna Actionsm: Direct Art in 1960ties" predstavili su se radovi Hermanna NitschaGüntera Brusa,Otta Muehla i Rudolfa Schwarzkoglera, četvorice austrijskih ekstremno radikalnih utemeljitelja akcionizma, čija ostavština, usprkos brojnim kontroverzijama, traje i danas.

Uz dr. Evu Banduru Trisku, ravnateljicu Arhiva bečkog akcionizma u bečkom Muzeju moderne umjetnosti (MUMOK), kustos ove izložbe bio je Marko Marković, performer, slikar i umjetnički direktor DOPUST-a.

Marković je 33-godišnji umjetnik, rođen u Osijeku, koji je diplomu stekao u klasi Gorkog Žuvele na splitskom UMAS-u.

Ostavlja dojam ozbiljnog, gotovo zabrinutog mladog čovjeka koji se rijetko smije i koji – još – nije stekao vještinu površnog, šarmantnog, neobveznog razgovora s novinarima, čak ni onda kad se diktafon ugasi.

Govori sporo, razgovijetno, pažljivo važući svaku riječ, neodoljivo me podsjećajući na mladiće koje sam poznavala davno, u svojim dvadesetima, a koji su od budućnosti, ali i od sebe samih, imali visoka, idealima prožeta očekivanja, koja se, nažalost, nisu često ostvarivala.

No Marko Marković, koji trenutačno živi i radi u Beču, u poslu koji radi uživa velik ugled pa je vjerojatno taj dojam tek rezultat mojih vlastitih predrasuda.
 

Ove godine DOPUST je protekao u znaku bečkog akcionizma, izložbe koja je prvi put u Hrvatskoj predstavila tu umjetničku radikalnu skupinu. Kako je uopće došlo do toga da se ova izložba postavi u Splitu?

– U prvom redu želim reći da mi je iznimno drago što smo uspostavili suradnju s MUMOK-om i da smo, zahvaljujući upravo toj suradnji, prvi put ovu izložbu doveli u Hrvatsku.

Čitava priča počela je tijekom moga boravka u Beču, gdje sam, zahvaljujući Galeriji "Michaele Stock", koja predstavlja i hrvatske umjetnike u austrijskoj prijestolnici, ostvario kontakt s MUMOK-om. Naši su planovi da iduće godine ovu izložbu proširimo te da širi segment izložbe koju je MUMOK lani i postavio u Beču dovedemo u Hrvatsku, i to u Rijeku i Split. U Rijeci će nam, tako barem planiramo, domaćin biti tamošnji MSU i Slaven Tolj, a u Splitu Galerija umjetnina i Branko Franceschi.

Iskustvo ratova i poraća

S Galerijom umjetnina i ove godine imate neku vrstu suradnje.

– Da. Mi smo s ravnateljem Franceschijem, prigodom priprema za DOPUST, komunicirali i on je uvidio velik potencijal u ovom projektu i institucionalno ga podržao te se dio programa tamo i odvijao.
 

Oko akcionista je bilo i bit će prijepora – što oni, ali u prvom redu umjetnici koji se naslanjaju na praksu bečkog akcionizma, danas mogu ponuditi Europi i Hrvatskoj?

– Naravno, i ova izložba i sam akcionizam i umjetnost koja izranja iz bečkog akcionizma vrlo su kontroverzni. To je teška umjetnost, ali ona i dolazi iz srži stvari i iz težine.

Umjetnici koji pripadaju krugu bečkih akcionista reagiraju na poslijeratnu austrijsku stvarnost, oni zaranjaju u austrijski nacizam i denacifikaciju te reagiraju na okolnosti u kakvima se njihovo društvo šezdesetih godina prošlog stoljeća nalazilo.

Kroz njihove umjetničke akcije vidi se prikaz katarze koja se izvodi kroz specifične rituale, a koja proizlazi iz krivnje nacije, odnosno odgovornosti društva.

To jesu bili vrlo ekstremni performansi, a mi ih stavljamo u kontekst današnje europske i hrvatske stvarnosti kada i dalje imamo umjetnike koji se ekstremno izražavaju, u prvom redu kroz body art performanse, referirajući se na ono što se događalo i kod nas. Pritom mislim na iskustvo ratova i postratnih razdoblja koje nije formulirano samo kao umjetničko iskustvo, nego i iskustvo svih ljudi, građana.
 

Europa se danas suočava s novim izazovima, s izbjegličkom krizom, rastom ksenofobije i jačanjem političkog radikalizma. Gotovo bi se moglo reći – na Zapadu ništa nova.

– Istina, u Europi jača ekstremna desnica, a situacija je u čitavom svijetu vrlo rizična. Vidimo migracije, zatvaranje granica, vidimo terorizam...

Mislim da nas je zapalo živjeti u važnom vremenu, možda i presudnom, i mislim da je društveno odgovorno reagirati na to kroz umjetnost, odnosno odgovoriti uopće na razini ljudskosti.
 

Ravnatelj ste DOPUST-a koji je rijedak hrvatski, i splitski, kulturni proizvod koji ima i međunarodni odjek. U čemu je, nazovimo je tako, tajna vašeg uspjeha?

– Eh... Ne znam... Meni je drago da je DOPUST uspio stvoriti mrežu ljudi na kojima festival performansa počiva. Prije osam godina bili smo isključivo splitski događaj, a poslije smo se razvijali po čitavoj Hrvatskoj te dospjeli do New Yorka i Beča, a uskoro i do Mexico Cityja.

Želimo naše umjetnike predstaviti na bečkoj sceni, to nam je sada vrlo bitno i, čini mi se, izgledno, posebno stoga što je institucionalni, muzejski okvir upravo Muzej moderne umjetnosti koji je vrlo ugledna kuća.

Slikarstvo drugim sredstvima

Vrlo ste mlad čovjek. Mora biti da iza cijele te priče o DOPUST-u stoji golem rad.

– Naravno. No nije to samo moj angažman. To je umrežavanje s velikim brojem ljudi, s velikim brojem umjetnika i organizacija i pronalaženje novih partnera i novih platformi za djelovanje. Kad se stvori zajednička energija, onda valjda ni uspjeh ne bi smio izostati.
 

Vi ste, baš kao i akcionisti, završili slikarstvo. Zašto ste odustali od slikarstva?

– Ne, ne... Nisam ja odustao od slikarstva, a to se moglo i vidjeti na ovogodišnjem DOPUST-u. Paralela s bečkim akcionistima koju ste povukli je dobra – ja sam, kao i akcionisti, završio slikarstvo, ne u Beču, nego na splitskoj Umjetničkoj akademiji.

Baš kao i akcionisti koji su svoje slikarstvo stavljali u kontekst vremena i prostora, suočavajući se sa svojim tijelom, i ja sam tragao za nekim svojim mogućnostima, svojim umjetničkim opcijama kako bih slikarstvo iznio vani, u živi prostor. Tako sam došao do performansa.
 

Za vas je performans onda nastavak slikarstva drugim sredstvima?

– Tako je. To je jedan prošireni medij u kojem pronalazim svoje tlo i, eto, na taj način djelujem.
 

Pogledala sam neke videozapise vaših performansa... Meni su prilično jezivi. Pili ste vlastitu krv, puštali ste da vas gađaju iglama, dali ste da vam otkinu komad vašeg vlastita mesa pa ste ga pojeli... Nećete mi zamjeriti ako vas, gotovo majčinski upitam – sinko mili, mora li to baš tako?

– Evo, ovako ću vam odgovoriti – ekstremne situacije dovode do ekstremnog čina. Moja praksa ekstremnog performansa u prvom je redu revolt i odgovor na situaciju u kojoj se nalazimo ja i moji sugrađani, moji sunarodnjaci, moja obitelj.

Na taj način govorim o težini situacije i uvjeta u kojima se ljudi nalaze. Imamo velik broj nezaposlenih, očajnih, izgubljenih, siromašnih, a stvari idu u sve gorem smjeru. Moj performans je groteskni odgovor na groteskno stanje društva.
 

Razumijem. Načelno razumijem, ali... Oni koji vas vole, pate li zbog toga što vi sebi nanosite bol? Vaša obitelj, prijatelji... Ne mogu ni zamisliti da se netko meni drag samoranjava.
– Moja obitelj mene razumije i podržava. Drugim riječima, ne postoji njihova patnja zbog mojih performansa, nego, dapače, oni mi daju podršku i čestitke.

Pojedinac s margine

Svaka čast... Ali sigurno je bol grozna kad vam netko "naživo" otkine komadić mesa. Uzmete li kakav analgetik prije performansa?

– Ne, ne... Ne uzimam ništa. Bol nije toliko strašna kao što se vama očito čini. Trebali biste možda to sami pokušati da se uvjerite...
 

Nema šanse, hvala lijepo...

– Uzeti bilo kakvo sredstvo protiv bolova, bilo bi... To bi bilo varanje. To bi bilo nedopustivo.
 

Za svoj performans "Uzorno odijelo", prije pet godina dobili ste i nagradu "Radoslav Putar". No "Uzor" koji je krojio ta uzorna odijela ipak nije, kao ni mnoge druge tvrtke, preživio tranziciju. Imate li nekad dojam da umjetnost ne može učiniti ništa u odnosu na društvenu nepravdu?

– Ne, nemam taj dojam. "Uzor" i "Dalmacijavino", kojima je bio posvećen performans koji spominjete, nisu uspjeli, a isto se dogodilo mnogim tvrtkama.

Što može umjetnost? Može! Svaka informacija, svaka javna akcija, svaka gesta solidarnosti je bitna. Da i umjetnici nisu progovorili o toj tematici, uvjeren sam da bi svjesnost, društvena svjesnost o toj problematici, bila znatno manja.

Ako su ljudi aktivni u podržavanju drugih, oni unose svjetlo u izglede da se problemi prevladaju. Naravno, ljudski je očekivati više, ali najvažnije je nastojati ići u pravom, pravednom smjeru.
 

U hepeningu "Druga strana zastave" kažete: "Ja imam jednu zastavu koja me je ostavila. Imam jednu državu što me zaboravila..." Je li se u proteklih šest godina, otkako ste izveli taj performans, išta promijenilo u količini toga zaborava?

– Mislim da nije. To je performans koji se referira na poziciju malog čovjeka, pojedinca koji je vječno na margini interesa institucija i države.

Oni gore, oni na vlasti, oni na vrhu društvene piramide moći, oni se ni ne osvrću na one ispod, one koji su na dnu. Takve su političke i društvene elite. Za mene je politika jedna velika klupa na kojoj svi političari sjede zajedno; oni igraju za istu momčad, zabijaju golove i na tome prave poene i, naravno, vlastitu dobit.

Stabilna konstrukcija. Barem zasad...​

Kad ste prije osam godina pokrenuli DOPUST, izveli ste performans u kojem ste izjavili: "Svrha je ovoga rada čista zarada." Jeste li uspjeli išta zaraditi? Od čega umjetnik kao što ste vi zapravo živi?

– Gledajte... Od umjetnosti je vrlo teško zaraditi. Nekad to ide, a češće ne ide. Kao i svi, i ja radim druge poslove kako bih ono što zaradim mogao koristiti u umjetničke svrhe.

Sam DOPUST je financijski stabilan, od samih početaka potpomognuti smo i od Ministarstva kulture i iz proračuna grada Splita, a kad se ide prema drugim gradovima, onda se traži i njihova potpora. Imamo stabilnu konstrukciju. Zasad...


 

[event] => stdClass Object ( [BeforeDisplay] => [AfterDisplay] => [AfterDisplayTitle] => [BeforeDisplayContent] => [AfterDisplayContent] => [OCMBeforeDisplay] => [OCMAfterDisplay] => [OCMAfterDisplayTitle] => [OCMBeforeDisplayContent] => [OCMAfterDisplayContent] =>
marko_markovic1-200916 marko_markovic2-200916 marko_markovic3-200916
[OCMUserDisplay] => [OCMCommentsCounter] => [OCMCommentsBlock] => ) [jcfields] => Array ( ) [image] => [imageWidth] => 600 [comments] => Array ( ) [absoluteURL] => https://slobodnadalmacija.hr/kultura/marko-markovic-ne-uzimam-tablete-za-bol-dok-se-rezem-i-jedem-svoje-meso-426410 [emailLink] => /component/mailto/?tmpl=component&template=site&link=de26ecb468aa317e5156ad018d7c24ea817bf1d8 [twitterURL] => http://twitter.com/intent/tweet?text=Marko+Markovi%C4%87%3A+Ne+uzimam+tablete+za+bol+dok+se+re%C5%BEem+i+jedem+svoje+meso&url=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fkultura%2Fmarko-markovic-ne-uzimam-tablete-za-bol-dok-se-rezem-i-jedem-svoje-meso-426410 [socialLink] => https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fkultura%2Fmarko-markovic-ne-uzimam-tablete-za-bol-dok-se-rezem-i-jedem-svoje-meso-426410 )
Array ( [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => ART-AKTIVIZAM [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) )
StoryEditorOCM
KulturaART-AKTIVIZAM

Marko Marković: Ne uzimam tablete za bol dok se režem i jedem svoje meso

24. rujna 2016. - 21:35
marko_markovic1-200916

Od 19. do 24. rujna, u Multimedijalnom kulturnom centru, Galeriji umjetnina, podrumima Dioklecijanove palače te u javnom gradskom prostoru Splita, održano je ovogodišnje izdanje festivala DOPUST, odnosno Dana otvorenog performansa u Splitu.

Splitska dionica DOPUST-a održana je nakon bečke, a prije odlaska u Meksiko, gdje će se ovaj festival predstaviti u galeriji La Esmeralda u meksičkom glavnom gradu.

Među ostalim, izložbom "Vienna Actionsm: Direct Art in 1960ties" predstavili su se radovi Hermanna NitschaGüntera Brusa,Otta Muehla i Rudolfa Schwarzkoglera, četvorice austrijskih ekstremno radikalnih utemeljitelja akcionizma, čija ostavština, usprkos brojnim kontroverzijama, traje i danas.

Uz dr. Evu Banduru Trisku, ravnateljicu Arhiva bečkog akcionizma u bečkom Muzeju modern...

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
10. svibanj 2024 15:14