Novosti Biznis

financijska speleologija

Prve procjene revizije otkrivaju enormne iznose koje je Agrokor izgubio prošle godine, ali najveći problem i dalje ostaje - Konzum

financijska speleologija

Gubitak Agrokora u prošloj godini, prema prvim neslužbenim procjenama, mogao bi iznositi od 12 do 15 milijardi kuna. Konačni službeni rezultati revizije poslovanja koncerna koju provodi revizorska kuća PricewaterhouseCoopers (PWC) bit će poznati u rujnu ove godine, dok se rezultati poslovanja kompanija izlistanih na burzi očekuju krajem ovog mjeseca, a sva ostala poslovna izvješća tvrtki, uključujući i ono za Konzum, bit će objavljena tijekom kolovoza.

Prema dostupnim informacijama, gubitak Agrokora u prošloj godini ukupno iznosi čak 20 milijardi kuna, međutim, kada se otpišu međusobna potraživanja tvrtki unutar koncerna i izvrše drugi računovodstveni otpisi, gubitak bi mogao iznositi od 12 do 15 milijardi kuna.

Koliko se može doznati, iskazani gubitak na kraju će se pokriti iz zadržane dobiti Agrokorovih tvrtki tijekom prethodnih godina te na račun vrijednosti kapitala. Premda se očekivalo da će revizija poslovanja na kraju pokazati gubitak, iznos koji se spominje ipak je iznenađujuće velik, osobito imajući na umu da je Agrokor prema prvotnom izvještaju koje je potpisala revizorska kuća Baker Tilly, u prvih devet mjeseci prošle godine imao dobit od gotovo 400 milijuna kuna. Međutim, riječ o temeljitom revaloriziranju i usklađivanju bilanci, pri čemu je PWC vjerojatno obuhvatio i poslovanje Agrokora u prethodnim godinama, radi sagledavanja cjelokupne poslovnike slike u 2016.

Stoga je moguće da je dijelom riječ o "kumulativnom" gubitku i iz drugih godina. U 2015. godini Agrokor je službeno prijavio dobit od 1,2 milijarde kuna, a ako je u 2016. gubitak bio na razini reda veličine od desetak milijardi kuna, čini se logičnim da je i prethodnih godina bilo značajnih šminkanja poslovne bilance.

Na pitanje što bi objava tako bombastičnoga gubitka mogla značiti za sam proces financijskog i poslovnog restrukturiranja Agrokora, u poslovnim krugovima se može čuti da ne treba očekivati nikakve potrese, jer se radi samo o knjigovodstvenom sređivanju stanja u koncernu. Ono što će biti ključno u idućim mjesecima jest postizanje nagodbe između vjerovnika te budućnost kompanija iz sastava Agrokora.

Osim konsolidiranoga gubitka, najesen će biti poznata i ukupna vrijednost potraživanja, a očekuje se i formiranje stalnog vijeća vjerovnika te, konačno, izrada nagodbe. Nezadovoljstvo razvojem događaja dosad je jedino glasno demonstrirao Sberbank, ali posljednjih tjedana, čini se, i ta se ruska banka odlučila za rad u tišini. Iz Agrokora poručuju da se s tom bankom, "bez presinga i s puno dobre volje", razgovara i traži mogućnost dogovora oko sudjeklovanja u roll-up kreditu. No, posve je jasno da se pregovori ne iscrpljuju samo na roll-up kreditu.

Premda se iz "lex Agrokor" moglo iščitati kako nagodba neće biti moguća bez tako važnog vjerovnika, koji drži polovicu bankarskih potraživanja, prema neslužbenim informacijama, to ipak nije tako. Ako Sberbank i digne ruku protiv, nagodba će se moći izglasati. U tom slučaju preostaje joj tužba, vjerojatno protiv države. Kako je postizanje nagodbe od presudnog značenja za uspjeh cijelog procesa, sadašnje procjene govore da bi ona mogla i uspjeti.

– Ako bi se prodale prehrambene tvrtke, a interes za njih čini se vrlo velik, realno je očekivati da će se naplatiti svi oni koji su sudjelovali u roll-up kreditu. Onda će se vidjeti koliki moraju biti otpisi, ali u najgorem slučaju većina dobavljača mogla bi ostati bez trećine potraživanja – ocjenjuje jedan konzultant. U tom dijelu stvar komplicira i podatak da je Ante Ramljak, izvanredni povjerenik, kazao kako će prodaja PIK Vrbovca, Belja i Vupika biti posebno osjetljiva jer se radi o 33 tisuće hektara obradive poljoprivredne površine, što je vrlo važno za nacionalnu ekonomiju.

Međutim, najveći problem za sada ostaje Konzum, za kojeg još uvijek nema jasnog smjera, pa je vrlo upitno i koliko će se uprihoditi prodajom tog segmenta poslovanja. Postoje različite ideje oko toga što učiniti sa segmentom maloprodaje, ne samo u Hrvatskoj, već na razini cijele regije, uključujući i dovođenje novog kupca, ali njihova razrada tek se očekuje. Ono što je sigurno jest da vrijeme Konzumu ne ide u prilog.

 

Naslovnica Biznis