stdClass Object ( [id] => 519778 [title] => THELMA Ne naginji se kroz horor [alias] => thelma-ne-naginji-se-kroz-horor [catid] => 258 [published] => 1 [introtext] => [fulltext] =>

Ništa kontra Larsa Von Triera, ali posljednjih godina ovaj recenzent preferira Joachima Triera. Sa dva filma prikazana u hrvatskim kinima, remek-djelu “Oslo, 31. kolovoza“ i “Glasnije od bombi“, Joachim Trier je ušao u srce kao što Lars gotovo nikad nije, a s “Thelmom“, premijerno prikazanom na ZFF-u, potvrđuje da odatle neće tako lako izići. Larsovi likovi počesto nemaju srce ili je ono crno da bi se uvukli u naše. Joachimovi ga imaju, od likova iz “Oslo, 31. August“ i “Louder Than Bombs“ do (anti)heroine “Thelme“.

Norveški filmaš rođen u Danskoj osluškuje otkucaje njihova srca koje u njegovim filmovima o odrastanju ili sazrijevanju kuca “glasnije od bombi“ i prijeti prasnućem, implozijom duše. Ispod naizgledne površinske studeni “Thelme“, nanovo okupane sivim i tamno plavim bojama nordijske melankolije, Trier se još jednom suptilno nameće kao slikar emotivnih prevrata likova, osjetilno prijemčiv i taktilan režiser u dosluhu s povišenim unutarnjim stanjima mlađe generacije manifestiranima prema vani uz puno pjesničkog zanosa u sinkroničnosti slike i zvuka.

Trier pogođeno “Thelmu“ otvara na zaleđenom jezeru po kojem kroče otac (Henrik Rafaelsen) i kćerkica (Grethe Eltervåg) odlazeći u lov. Klinka će se zagledati u dvije ribe kako im plivaju pod nogama. I kamera Trierova frekventnog snimatelja Jakoba Ihrea se s donje strane leda zagleda u njih u jednom savršeno komponiranom oniričkom kadru, potkrijepljujući da će redatelj zalaziti ispod ledene površine titularne heroine i gledati svijet njezinim očima.

Uvodna scena smjesta potiče zanimanje za film - Trier stvara ugođaj ominoznosti, uvlači tjeskobu u gledatelja i ostavlja misteriju da visi u zraku nakon što otac nanišani srnu, a potom okrene pušku prema kćerki koja to ne opaža gledajući u životinju ispred sebe i neko vrijeme oklijeva bi li potegnuo okidač držeći je uperenu u nju, ali na kraju odustaje i spusti oružje. Godinama kasnije, klinka je izrasla u frišku studenticu biologije Thelmu (Eili Harboe) i kamera je pronalazi na nekom trgu, snimajući lokaciju iz gornjeg dok joj se polako ne bliži.

Slične kadrove iz zraka Trier će nastaviti rabiti i kasnije snimajući zbivanja iz ptičje, možda i Božje perspektive. Kad Thelma dobije prvi napadaj, vrane će se zabijati u staklo fakultetske knjižnice evocirajući horor Hitchcockovih “Ptica“. Svoj sad već prepoznatljivi autorski pečat Trier u “Thelmi“ otiskuje na žanru horora. Hitchcock je, međutim, sporadično citiran. Trier provlači senzibilitete Briana De Palme i Davida Cronenberga kroz vlastitu autorsku optiku, nadodajući elemente “gay“ drame o seksualnom buđenju i aktualnog superherojskog filma kako bi možda proširio sljedbu.

Heroina filma je istovremeno Carrie i superžena poput neke X-Woman, a po osamljenosti i izolaciji slična protagonistu “Osla“. No, Thelmine mentalne, telekinetičke sposobnosti nisu izvučene na površinu iz blockbusterskih nakana masovne destrukcije. One su okidač njezinih pritajenih želja, nemogućnosti da bude što želi. Seksualno represivna, odgojena u radikalnoj kršćanskoj obitelji (roditelje glume Henrik Rafaelsen i Ellen Dorrit Petersen), Thelma na prvoj godini fakulteta dolazi u iskušenje da zgriješi mišlju i djelom s obzirom da studentski život podrazumijeva alkohol, noćni život, seks.

Problem je što Thelmu privlači Anja (Okay Kaya) jer njezini roditelji jedva da bi prihvatili nekog dečka, kamoli curu, odnosno kćerkin “izlazak iz ormara“. Privlačnost se odražava u Thelminim napadajima nalik epilepsiji i erotskim biblijskim snovima na tankoj granici jave sa zmijom u glavnoj ulozi seksualne kušnje kako ulazi u njezina usta dok se ljubi s Anjom koja joj je pomilovala nogu u stvarnosti, za vrijeme plesne predstave. Metaforika i simbolika nalazi se i u kadrovima Thelme zarobljene pod površinom bazena kao blagoslovljene vode u kojoj bi se mogla utopiti, te djevičanske krvi pomiješane s mlijekom.

Thelmine fizičke reakcije i moći da ostvari nešto što jako želi tijelom i dušom rezultat su psihičkog potiskivanja podsvjesnog, tj. osjećaja. O (probuđenim) osjećajima se ovdje i radi. S njima se zbunjena Thelma ne zna nositi, stoga vrišti u sebi vodeći sama sa sobom agonizirajuću unutarnju bitku između svojeg “ja“ (slobode) i roditeljskog “ti“ (represije). A ako već ona čuvati skrivene osjećaje i ne može napraviti “coming out“, barem će iz “ormara“ izaći njezine latetne moći i “autati“ se svijetu.

“Thelma“ je istovremeno nadnaravni film strave na alegorijskoj razini poput “Carrie“ i “body horror“, ali “body horror“ – iznutra. Izvanjski tjelesni horor u  Trierovim rukama postaje nutarnji, duševni, lišen takoreći ijedne kapi krvi i “cronenbergovske“ fizičke gnjusnosti u režijskoj egzekuciji. Bez vidljivih posjekotina, Trierov film se usijeca prilično duboko i zasijeca novi-stari strah od ženske duše, ne tijela.

Upozorenje za epileptičare

Kako film ima nekolicinu epileptičnih scena, u uvodu se izdaje upozorenje o jakim svjetlima koja bi mogla izazvati epilepsiju. Osobito je u tom smislu zeznuta scena kad se Thelma nalazi na testiranjima u bolnici nakon što doživi psihogeni (ne)epileptični napadaj i njezino disanje se rimuje s blinkanjem svjetla.

[video] => [gallery] => [extra_fields] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => FILM: Thelma; horor drama; Norveška/Francuska/Danska/Švedska, 2017.; REŽIJA: Joachim Trier; ULOGE: Eili Harboe, Okay Kaya; DISTRIBUCIJA; Discovery; OCJENA: **** [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [extra_fields_search] => * [created] => 2017-12-01 16:43:17 [created_by] => 3175 [created_by_alias] => [checked_out] => 0 [checked_out_time] => 0000-00-00 00:00:00 [modified] => 2017-12-01 16:43:17 [modified_by] => 0 [publish_up] => 2017-12-01 22:32:00 [publish_down] => 0000-00-00 00:00:00 [trash] => 0 [access] => 1 [ordering] => 0 [featured] => 0 [featured_ordering] => 0 [image_caption] => [image_credits] => [video_caption] => [video_credits] => [hits] => 2518 [params] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [enable_css] => 1 [jQueryHandling] => 1.8remote [backendJQueryHandling] => remote [userName] => 1 [userImage] => 1 [userDescription] => 1 [userURL] => 1 [userEmail] => 0 [userFeedLink] => 1 [userFeedIcon] => 1 [userItemCount] => 30 [userItemTitle] => 1 [userItemTitleLinked] => 1 [userItemDateCreated] => 1 [userItemImage] => 1 [userItemIntroText] => 1 [userItemCategory] => 1 [userItemTags] => 1 [userItemCommentsAnchor] => 1 [userItemReadMore] => 1 [userItemOCMPlugins] => 1 [authorsListLimit] => 61 [tagItemCount] => 61 [tagItemTitle] => 1 [tagItemTitleLinked] => 1 [tagItemDateCreated] => 1 [tagItemImage] => 1 [tagItemIntroText] => 1 [tagItemCategory] => 1 [tagItemReadMore] => 1 [tagItemExtraFields] => 1 [tagOrdering] => [tagFeedLink] => 1 [tagFeedIcon] => 1 [genericItemCount] => 61 [genericItemTitle] => 1 [genericItemTitleLinked] => 1 [genericItemDateCreated] => 1 [genericItemImage] => 1 [genericItemIntroText] => 1 [genericItemCategory] => 1 [genericItemReadMore] => 1 [genericItemExtraFields] => 1 [genericFeedLink] => 1 [genericFeedIcon] => 1 [instantArticlesLimit] => 100 [instantArticlesExtraField] => 87 [instantArticlesExtraFieldON] => 2 [instantArticlesCategoriesChildren] => 0 [instantArticlesTitle] => [instantArticlesDescription] => [mainTagCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 396 [2] => 383 [3] => 424 [4] => 250 [5] => 251 [6] => 452 [7] => 252 [8] => 477 [9] => 253 [10] => 254 [11] => 255 [12] => 483 [13] => 256 [14] => 300 [15] => 257 [16] => 258 [17] => 260 ) [relatedItemsCategoriesChildren] => 1 [mobileJsonCustomHomepage] => 0 [mobileJsonQuoteModule] => 0 [mobileJsonWeatherModule] => 0 [mobileJsonLimit] => [mobileJsonObituary] => 0 [mobileApi2Enabled] => 1 [mobileApi2UserAgent] => OCM Mobile Articles [mobileApi2ImagePrefix] => h [mobileApi2ImageSuffix] => 1280 [mobileApi2DefaultAuthorImage] => /images/jpgs/user_face.jpg [mobileApi2TagLimit] => 50 [mobileApi2TagOrdering] => publishUp [mobileApi2TagCategories] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategories0] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 101 [mobileApi2TagExcludeCategories] => Array ( [0] => 318 [1] => 323 [2] => 301 [3] => 406 [4] => 417 ) ) [mobileApi2TagCategories1] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 328 ) [mobileApi2TagCategories2] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 329 ) [mobileApi2TagCategories3] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 327 ) [mobileApi2TagCategories4] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 478 ) [mobileApi2TagCategories5] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 494 ) ) [mobileApi2TagsSearchLimit] => 200 [mainFeedCategories] => Array ( [0] => 240 ) [feedLimit] => 50 [mostPopularFeedLimit] => 20 [feedItemImage] => 0 [feedImgSize] => S [feedItemIntroText] => 0 [feedTextWordLimit] => [feedItemFullText] => 1 [feedTextCharacterLimit] => 300 [feedItemSubtitle] => 1 [feedItemAuthor] => 0 [feedTtl] => 60 [feedDescription] => RSS feeds for Slobodna Dalmacija [feedItemTags] => 0 [feedItemVideo] => 0 [feedItemGallery] => 0 [feedItemAttachments] => 0 [feedBogusEmail] => [feedTopModules] => Array ( [0] => 105 ) [feedTopFbExcludeCategories] => Array ( [0] => 243 [1] => 353 [2] => 333 ) [introTextCleanup] => 0 [introTextCleanupExcludeTags] => [introTextCleanupTagAttr] => [fullTextCleanup] => 0 [fullTextCleanupExcludeTags] => [fullTextCleanupTagAttr] => [xssFiltering] => 0 [linkPopupWidth] => 900 [linkPopupHeight] => 600 [imagesQuality] => 100 [itemImageXS] => 100 [itemImageS] => 200 [itemImageM] => 400 [itemImageL] => 600 [itemImageXL] => 900 [itemImageGeneric] => 300 [catImageWidth] => 100 [catImageDefault] => 1 [userImageWidth] => 100 [userImageDefault] => 1 [commenterImgWidth] => 48 [onlineImageEditor] => sumopaint [imageTimestamp] => 0 [imageMemoryLimit] => [socialButtonCode] => [twitterUsername] => [facebookMetatags] => 1 [facebookImage] => Medium [comments] => 1 [commentsOrdering] => DESC [commentsLimit] => 10 [commentsFormPosition] => below [commentsPublishing] => 0 [commentsReporting] => 2 [commentsReportRecipient] => [inlineCommentsModeration] => 0 [gravatar] => 1 [antispam] => 0 [recaptchaForRegistered] => 1 [akismetForRegistered] => 1 [commentsFormNotes] => 1 [commentsFormNotesText] => [frontendEditing] => 1 [showImageTab] => 1 [showImageGalleryTab] => 1 [showVideoTab] => 1 [showExtraFieldsTab] => 1 [showAttachmentsTab] => 1 [showOCMPlugins] => 1 [sideBarDisplayFrontend] => 0 [staticURL] => https://static.slobodnadalmacija.hr [siteURL] => https://slobodnadalmacija.hr [sseHost] => sse.slobodnadalmacija.hr [lockingArticlesCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 424 [2] => 250 [3] => 251 [4] => 452 [5] => 252 [6] => 477 [7] => 253 [8] => 254 [9] => 255 [10] => 483 [11] => 256 [12] => 257 [13] => 258 [14] => 260 ) [lockingArticlesUnit] => YEAR [lockingArticlesQuantity] => 1 [photoGalleryExtraField] => 63 [photoGalleryExtraFieldON] => 2 [videoGalleryExtraField] => 67 [videoGalleryExtraFieldON] => 2 [tickerModules] => Array ( [0] => 408 [1] => 409 ) [gaEmail] => [mergeEditors] => 1 [sideBarDisplay] => 1 [attachmentsFolder] => [hideImportButton] => 0 [googleSearch] => 0 [googleSearchContainer] => ocmGoogleSearchContainer [OCMUserProfile] => 1 [OCMUserGroup] => 4 [redirect] => 101 [adminSearch] => simple [cookieDomain] => [gatherStatistics] => 1 [article_preview_ocm_category_id] => [taggingSystem] => 1 [lockTags] => 0 [showTagFilter] => 0 [ocmTagNorm] => 0 [ocmTagNormCase] => lower [ocmTagNormAdditionalReplacements] => [recaptcha_public_key] => marko_margeta [recaptcha_private_key] => zoey2013 [recaptcha_theme] => clean [recaptchaV2] => 1 [recaptchaOnRegistration] => 0 [akismetApiKey] => [stopForumSpam] => 0 [stopForumSpamApiKey] => [showItemsCounterAdmin] => 1 [showChildCatItems] => 1 [disableCompactOrdering] => 0 [metaDescLimit] => 150 [enforceSEFReplacements] => 0 [SEFReplacements] => À|A, Á|A, Â|A, Ã|A, Ä|A, Å|A, à|a, á|a, â|a, ã|a, ä|a, å|a, Ā|A, ā|a, Ă|A, ă|a, Ą|A, ą|a, Ç|C, ç|c, Ć|C, ć|c, Ĉ|C, ĉ|c, Ċ|C, ċ|c, Č|C, č|c, Ð|D, ð|d, Ď|D, ď|d, Đ|D, đ|d, È|E, É|E, Ê|E, Ë|E, è|e, é|e, ê|e, ë|e, Ē|E, ē|e, Ĕ|E, ĕ|e, Ė|E, ė|e, Ę|E, ę|e, Ě|E, ě|e, Ĝ|G, ĝ|g, Ğ|G, ğ|g, Ġ|G, ġ|g, Ģ|G, ģ|g, Ĥ|H, ĥ|h, Ħ|H, ħ|h, Ì|I, Í|I, Î|I, Ï|I, ì|i, í|i, î|i, ï|i, Ĩ|I, ĩ|i, Ī|I, ī|i, Ĭ|I, ĭ|i, Į|I, į|i, İ|I, ı|i, Ĵ|J, ĵ|j, Ķ|K, ķ|k, ĸ|k, Ĺ|L, ĺ|l, Ļ|L, ļ|l, Ľ|L, ľ|l, Ŀ|L, ŀ|l, Ł|L, ł|l, Ñ|N, ñ|n, Ń|N, ń|n, Ņ|N, ņ|n, Ň|N, ň|n, ʼn|n, Ŋ|N, ŋ|n, Ò|O, Ó|O, Ô|O, Õ|O, Ö|O, Ø|O, ò|o, ó|o, ô|o, õ|o, ö|o, ø|o, Ō|O, ō|o, Ŏ|O, ŏ|o, Ő|O, ő|o, Ŕ|R, ŕ|r, Ŗ|R, ŗ|r, Ř|R, ř|r, Ś|S, ś|s, Ŝ|S, ŝ|s, Ş|S, ş|s, Š|S, š|s, ſ|s, Ţ|T, ţ|t, Ť|T, ť|t, Ŧ|T, ŧ|t, Ù|U, Ú|U, Û|U, Ü|U, ù|u, ú|u, û|u, ü|u, Ũ|U, ũ|u, Ū|U, ū|u, Ŭ|U, ŭ|u, Ů|U, ů|u, Ű|U, ű|u, Ų|U, ų|u, Ŵ|W, ŵ|w, Ý|Y, ý|y, ÿ|y, Ŷ|Y, ŷ|y, Ÿ|Y, Ź|Z, ź|z, Ż|Z, ż|z, Ž|Z, ž|z, α|a, β|b, γ|g, δ|d, ε|e, ζ|z, η|h, θ|th, ι|i, κ|k, λ|l, μ|m, ν|n, ξ|x, ο|o, π|p, ρ|r, σ|s, τ|t, υ|y, φ|f, χ|ch, ψ|ps, ω|w, Α|A, Β|B, Γ|G, Δ|D, Ε|E, Ζ|Z, Η|H, Θ|Th, Ι|I, Κ|K, Λ|L, Μ|M, Ξ|X, Ο|O, Π|P, Ρ|R, Σ|S, Τ|T, Υ|Y, Φ|F, Χ|Ch, Ψ|Ps, Ω|W, ά|a, έ|e, ή|h, ί|i, ό|o, ύ|y, ώ|w, Ά|A, Έ|E, Ή|H, Ί|I, Ό|O, Ύ|Y, Ώ|W, ϊ|i, ΐ|i, ϋ|y, ς|s, А|A, Ӑ|A, Ӓ|A, Ә|E, Ӛ|E, Ӕ|E, Б|B, В|V, Г|G, Ґ|G, Ѓ|G, Ғ|G, Ӷ|G, y|Y, Д|D, Е|E, Ѐ|E, Ё|YO, Ӗ|E, Ҽ|E, Ҿ|E, Є|YE, Ж|ZH, Ӂ|DZH, Җ|ZH, Ӝ|DZH, З|Z, Ҙ|Z, Ӟ|DZ, Ӡ|DZ, Ѕ|DZ, И|I, Ѝ|I, Ӥ|I, Ӣ|I, І|I, Ї|JI, Ӏ|I, Й|Y, Ҋ|Y, Ј|J, К|K, Қ|Q, Ҟ|Q, Ҡ|K, Ӄ|Q, Ҝ|K, Л|L, Ӆ|L, Љ|L, М|M, Ӎ|M, Н|N, Ӊ|N, Ң|N, Ӈ|N, Ҥ|N, Њ|N, О|O, Ӧ|O, Ө|O, Ӫ|O, Ҩ|O, П|P, Ҧ|PF, Р|P, Ҏ|P, С|S, Ҫ|S, Т|T, Ҭ|TH, Ћ|T, Ќ|K, У|U, Ў|U, Ӳ|U, Ӱ|U, Ӯ|U, Ү|U, Ұ|U, Ф|F, Х|H, Ҳ|H, Һ|H, Ц|TS, Ҵ|TS, Ч|CH, Ӵ|CH, Ҷ|CH, Ӌ|CH, Ҹ|CH, Џ|DZ, Ш|SH, Щ|SHT, Ъ|A, Ы|Y, Ӹ|Y, Ь|Y, Ҍ|Y, Э|E, Ӭ|E, Ю|YU, Я|YA, а|a, ӑ|a, ӓ|a, ә|e, ӛ|e, ӕ|e, б|b, в|v, г|g, ґ|g, ѓ|g, ғ|g, ӷ|g, y|y, д|d, е|e, ѐ|e, ё|yo, ӗ|e, ҽ|e, ҿ|e, є|ye, ж|zh, ӂ|dzh, җ|zh, ӝ|dzh, з|z, ҙ|z, ӟ|dz, ӡ|dz, ѕ|dz, и|i, ѝ|i, ӥ|i, ӣ|i, і|i, ї|ji, Ӏ|i, й|y, ҋ|y, ј|j, к|k, қ|q, ҟ|q, ҡ|k, ӄ|q, ҝ|k, л|l, ӆ|l, љ|l, м|m, ӎ|m, н|n, ӊ|n, ң|n, ӈ|n, ҥ|n, њ|n, о|o, ӧ|o, ө|o, ӫ|o, ҩ|o, п|p, ҧ|pf, р|p, ҏ|p, с|s, ҫ|s, т|t, ҭ|th, ћ|t, ќ|k, у|u, ў|u, ӳ|u, ӱ|u, ӯ|u, ү|u, ұ|u, ф|f, х|h, ҳ|h, һ|h, ц|ts, ҵ|ts, ч|ch, ӵ|ch, ҷ|ch, ӌ|ch, ҹ|ch, џ|dz, ш|sh, щ|sht, ъ|a, ы|y, ӹ|y, ь|y, ҍ|y, э|e, ӭ|e, ю|yu, я|ya [ocmSef] => 0 [ocmSefLabelCat] => content [ocmSefLabelTag] => tag [ocmSefLabelUser] => author [ocmSefLabelSearch] => search [ocmSefLabelDate] => date [ocmSefLabelItem] => 0 [ocmSefLabelItemCustomPrefix] => [ocmSefInsertItemId] => 1 [ocmSefItemIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseItemTitleAlias] => 1 [ocmSefInsertCatId] => 1 [ocmSefCatIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseCatTitleAlias] => 1 [show_page_heading] => 0 [categories] => Array ( [0] => 258 ) [exclude_from_group_by_subcategories] => 0 [menu-anchor_css] => nav__link [menu_text] => 1 [menu_show] => 0 [menu-meta_description] => Saznajte što kolumnisti slobodne kaže o aktualnim događanjima u hrvatskoj i svijetu [menu-meta_keywords] => kolumne, mišljenja, kolumnisti slobodne, aktualno [secure] => 0 [obituaries_portal] => 0 [page_title] => Kolumne [page_description] => SiteMeta Description [page_rights] => [robots] => [inheritFrom] => 0 [num_leading_items] => 2 [num_leading_columns] => 1 [leadingImgSize] => Large [num_primary_items] => 4 [num_primary_columns] => 2 [primaryImgSize] => Medium [num_secondary_items] => 4 [num_secondary_columns] => 1 [secondaryImgSize] => Small [num_links] => 4 [num_links_columns] => 1 [linksImgSize] => XSmall [catCatalogMode] => 0 [catFeaturedItems] => 1 [catOrdering] => publishUp [catPagination] => 2 [catPaginationResults] => 1 [catTitle] => 1 [catTitleItemCounter] => 1 [catDescription] => 1 [catImage] => 1 [catFeedLink] => 0 [catFeedIcon] => 0 [subCategories] => 1 [subCatColumns] => 2 [subCatTitle] => 1 [subCatTitleItemCounter] => 1 [subCatDescription] => 1 [subCatImage] => 1 [catItemTitle] => 1 [catItemTitleLinked] => 1 [catItemFeaturedNotice] => 0 [catItemAuthor] => 1 [catItemDateCreated] => 1 [catItemRating] => 0 [catItemImage] => 1 [catItemIntroText] => 1 [catItemExtraFields] => 0 [catItemHits] => 0 [catItemCategory] => 1 [catItemTags] => 1 [catItemAttachments] => 0 [catItemAttachmentsCounter] => 0 [catItemVideo] => 0 [catItemVideoAutoPlay] => 0 [catItemImageGallery] => 0 [catItemDateModified] => 0 [catItemReadMore] => 1 [catItemCommentsAnchor] => 1 [catItemOCMPlugins] => 1 [itemDateCreated] => 1 [itemTitle] => 1 [itemFeaturedNotice] => 1 [itemAuthor] => 1 [itemFontResizer] => 1 [itemPrintButton] => 0 [itemEmailButton] => 1 [itemSocialButton] => 1 [itemVideoAnchor] => 1 [itemImageGalleryAnchor] => 1 [itemCommentsAnchor] => 1 [itemRating] => 0 [itemImage] => 1 [itemImgSize] => Large [itemImageMainCaption] => 1 [itemImageMainCredits] => 1 [itemIntroText] => 0 [itemFullText] => 1 [itemExtraFields] => 1 [itemDateModified] => 1 [itemHits] => 0 [itemCategory] => 0 [itemTags] => 1 [itemAttachments] => 1 [itemAttachmentsCounter] => 1 [itemVideo] => 1 [itemVideoAutoPlay] => 0 [itemVideoCaption] => 1 [itemVideoCredits] => 1 [itemImageGallery] => 0 [itemNavigation] => 0 [itemComments] => 1 [itemTwitterButton] => 1 [itemFacebookButton] => 1 [itemGooglePlusOneButton] => 1 [itemAuthorBlock] => 0 [itemAuthorImage] => 0 [itemAuthorDescription] => 0 [itemAuthorURL] => 0 [itemAuthorEmail] => 0 [itemAuthorLatest] => 0 [itemAuthorLatestLimit] => 5 [itemRelated] => 1 [itemRelatedLimit] => 2 [itemRelatedTitle] => 1 [itemRelatedCategory] => 1 [itemRelatedImageSize] => Medium [itemRelatedIntrotext] => 0 [itemRelatedFulltext] => 0 [itemRelatedAuthor] => 0 [itemRelatedMedia] => 1 [itemRelatedImageGallery] => 1 [itemOCMPlugins] => 1 [recaptcha] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [metadesc] => [metadata] => robots= author= [metakey] => [plugins] => {"is_import_from_dnn":true,"incptvocmimagegalleryIGParameters":"default","incptvocmimagegalleryocmIGposition":"OcmAfterDisplayContent","incptvocmimagegalleryocmIGtheme":"CameraSlideshow","incptvocmimagegalleryImages":["\/Archive\/Images\/2017\/12\/01\/Thelma3.jpg","\/Archive\/Images\/2017\/12\/01\/Thelma.jpg","\/Archive\/Images\/2017\/12\/01\/Thelma1.jpg","\/Archive\/Images\/2017\/12\/01\/Thelma2.jpg"],"incptvocmimagegalleryImageTitles":["Thelma3","Thelma","Thelma1","Thelma2"],"incptvocmimagegalleryImageDescriptions":["","","",""],"incptvocmimagegalleryImageFocus":["50:50","50:50","50:50","50:50"],"incptvocmimagegalleryImageDimensions":[{"size0":"1280x720"},{"size0":"1200x600"},{"size0":"1200x600"},{"size0":"1200x600"}]} [language] => * [multi_author] => 0 [type_id] => 104 [category] => TableOCMCategory Object ( [id] => 258 [name] => Kolumne [alias] => kolumne [description] => [parent] => 240 [extraFieldsGroup] => 9 [published] => 1 [image] => [access] => 1 [ordering] => 21 [params] => {"inheritFrom":"0","catMetaDesc":"","catMetaKey":"","catMetaRobots":"","catMetaAuthor":"","theme":"","num_leading_items":"2","num_leading_columns":"1","leadingImgSize":"Large","num_primary_items":"4","num_primary_columns":"2","primaryImgSize":"Medium","num_secondary_items":"4","num_secondary_columns":"1","secondaryImgSize":"Small","num_links":"4","num_links_columns":"1","linksImgSize":"XSmall","catCatalogMode":"0","catFeaturedItems":"1","catOrdering":"publishUp","catPagination":"2","catPaginationResults":"1","catTitle":"1","catTitleItemCounter":"1","catDescription":"1","catImage":"1","catFeedLink":"0","catFeedIcon":"0","subCategories":"1","subCatColumns":"2","subCatOrdering":"","subCatTitle":"1","subCatTitleItemCounter":"1","subCatDescription":"1","subCatImage":"1","itemImageXS":"","itemImageS":"","itemImageM":"","itemImageL":"","itemImageXL":"","catItemTitle":"1","catItemTitleLinked":"1","catItemFeaturedNotice":"0","catItemAuthor":"1","catItemDateCreated":"1","catItemRating":"0","catItemImage":"1","catItemIntroText":"1","catItemIntroTextWordLimit":"","catItemExtraFields":"0","catItemHits":"0","catItemCategory":"1","catItemTags":"1","catItemAttachments":"0","catItemAttachmentsCounter":"0","catItemVideo":"0","catItemVideoWidth":"","catItemVideoHeight":"","catItemAudioWidth":"","catItemAudioHeight":"","catItemVideoAutoPlay":"0","catItemImageGallery":"0","catItemImageGalleryWidth":"","catItemImageGalleryHeight":"","catItemDateModified":"0","catItemReadMore":"1","catItemCommentsAnchor":"1","catItemOCMPlugins":"1","itemDateCreated":"1","itemTitle":"1","itemFeaturedNotice":"1","itemAuthor":"1","itemFontResizer":"1","itemPrintButton":"0","itemEmailButton":"1","itemSocialButton":"1","itemVideoAnchor":"1","itemImageGalleryAnchor":"1","itemCommentsAnchor":"1","itemRating":"0","itemImage":"1","itemImgSize":"Large","itemImageMainCaption":"1","itemImageMainCredits":"1","itemIntroText":"0","itemFullText":"1","itemExtraFields":"1","itemDateModified":"1","itemHits":"0","itemCategory":"0","itemTags":"1","itemAttachments":"1","itemAttachmentsCounter":"1","itemVideo":"1","itemVideoWidth":"","itemVideoHeight":"","itemAudioWidth":"","itemAudioHeight":"","itemVideoAutoPlay":"0","itemVideoCaption":"1","itemVideoCredits":"1","itemImageGallery":"0","itemImageGalleryWidth":"","itemImageGalleryHeight":"","itemNavigation":"0","itemComments":"1","itemTwitterButton":"1","itemFacebookButton":"1","itemGooglePlusOneButton":"1","itemAuthorBlock":"0","itemAuthorImage":"0","itemAuthorDescription":"0","itemAuthorURL":"0","itemAuthorEmail":"0","itemAuthorLatest":"0","itemAuthorLatestLimit":"5","itemRelated":"1","itemRelatedLimit":"2","itemRelatedTitle":"1","itemRelatedCategory":"1","itemRelatedImageSize":"Medium","itemRelatedIntrotext":"0","itemRelatedFulltext":"0","itemRelatedAuthor":"0","itemRelatedMedia":"1","itemRelatedImageGallery":"1","itemOCMPlugins":"1"} [trash] => 0 [plugins] => {"customparams_created":"2019-11-04 19:44:34","customparams_modified":"2019-11-04 19:44:34","customparams_videobg":"","customparams_countdown_module":"","customparams_search_template":""} [language] => * [container] => 0 [container_name] => [_tbl:protected] => #__ocm_categories [_tbl_key:protected] => id [_tbl_keys:protected] => Array ( [0] => id ) [_db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object ( [name] => mysqli [serverType] => mysql [connection:protected] => mysqli Object ( [affected_rows] => 38 [client_info] => mysqlnd 5.0.12-dev - 20150407 - $Id: 7cc7cc96e675f6d72e5cf0f267f48e167c2abb23 $ [client_version] => 50012 [connect_errno] => 0 [connect_error] => [errno] => 0 [error] => [error_list] => Array ( ) [field_count] => 3 [host_info] => 127.0.0.1 via TCP/IP [info] => [insert_id] => 0 [server_info] => 5.5.30 [server_version] => 50530 [stat] => Uptime: 38053067 Threads: 4 Questions: 7077739022 Slow queries: 3296161 [sqlstate] => 00000 [protocol_version] => 10 [thread_id] => 607837342 [warning_count] => 0 ) [nameQuote:protected] => ` [nullDate:protected] => 0000-00-00 00:00:00 [_database:JDatabaseDriver:private] => sdproductiondb [count:protected] => 46 [cursor:protected] => [debug:protected] => [limit:protected] => 0 [log:protected] => Array ( ) [timings:protected] => Array ( ) [callStacks:protected] => Array ( ) [offset:protected] => 0 [options:protected] => Array ( [driver] => mysqli_exabyte [host] => 127.0.0.1 [user] => proxy_user_front01 [password] => Y2AfBGoJRKhS9HNdMJ [database] => sdproductiondb [prefix] => sk_ [select] => 1 [port] => 6033 [socket] => ) [sql:protected] => SELECT id, value, type FROM #__ocm_extra_fields ef WHERE ef.published = 1 [tablePrefix:protected] => sk_ [utf:protected] => 1 [utf8mb4:protected] => 1 [errorNum:protected] => 0 [errorMsg:protected] => [transactionDepth:protected] => 0 [disconnectHandlers:protected] => Array ( ) [ocmConfig] => Array ( ) ) [_trackAssets:protected] => [_rules:protected] => [_locked:protected] => [_autoincrement:protected] => 1 [_observers:protected] => JObserverUpdater Object ( [aliases:protected] => Array ( ) [observers:protected] => Array ( ) [doCallObservers:protected] => 1 ) [_columnAlias:protected] => Array ( ) [_jsonEncode:protected] => Array ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [year_lookup] => 0 [link] => /kolumne ) [additional_categories] => Array ( ) [link] => /kolumne/thelma-ne-naginji-se-kroz-horor-519778 [printLink] => /kolumne/thelma-ne-naginji-se-kroz-horor-519778?tmpl=component&print=1 [tags] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 233802 [name] => CINEMARK [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => cinemark [link] => /tag/cinemark ) ) [imageXSmall] => [imageSmall] => [imageMedium] => [imageLarge] => [imageXLarge] => [extraFields] => stdClass Object ( [Subtitle] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => FILM: Thelma; horor drama; Norveška/Francuska/Danska/Švedska, 2017.; REŽIJA: Joachim Trier; ULOGE: Eili Harboe, Okay Kaya; DISTRIBUCIJA; Discovery; OCJENA: **** [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [premium_content] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [attachments] => Array ( ) [cleanTitle] => THELMA Ne naginji se kroz horor [num_of_authors] => 0 [author] => Joomla\CMS\User\User Object ( [isRoot:protected] => [id] => 3175 [name] => Marko Njegić [username] => marko-njegi [email] => marko-njegi@sd.hr [password] => $2y$10$InymkgzsoQ8yBIABvfFbSu.rpTzqylffc4TDDFaRUJ8zdZUOeS5dS [password_clear] => [block] => 0 [sendEmail] => 0 [registerDate] => 0000-00-00 00:00:00 [lastvisitDate] => 0000-00-00 00:00:00 [activation] => [params] => [groups] => Array ( [2] => 2 ) [guest] => 0 [lastResetTime] => 0000-00-00 00:00:00 [resetCount] => 0 [requireReset] => 0 [_params:protected] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( ) [initialized:protected] => [separator] => . ) [_authGroups:protected] => [_authLevels:protected] => [_authActions:protected] => [_errorMsg:protected] => [userHelper:protected] => Joomla\CMS\User\UserWrapper Object ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [otpKey] => [otep] => [link] => /autor/marko-njegic-3175 [profile] => stdClass Object ( [id] => 1693 [gender] => m [description] => [image] => 1693.png [url] => [group] => 4 [plugins] => {"customparams_author_school":"","customparams_author_title":"","customparams_author_title_categoryid":"28","customparams_fb_link":"","customparams_tw_link":""} ) [avatar] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/authors/1693.png ) [numOfComments] => 0 [mainImage] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/Images/2017/12/01/Thelma3.jpg [galleryCount] => 4 [hasImage] => 1 [mainImageAuthor] => Thelma3 [mainImageDesc] => [popup_gallery] => Array ( [0] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/Images/2017/12/01/Thelma3.jpg [title] => Thelma3 ) [1] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/Images/2017/12/01/Thelma.jpg [title] => Thelma ) [2] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/Images/2017/12/01/Thelma1.jpg [title] => Thelma1 ) [3] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/Images/2017/12/01/Thelma2.jpg [title] => Thelma2 ) ) [bgPosition] => [text] => {OCMSplitter}

Ništa kontra Larsa Von Triera, ali posljednjih godina ovaj recenzent preferira Joachima Triera. Sa dva filma prikazana u hrvatskim kinima, remek-djelu “Oslo, 31. kolovoza“ i “Glasnije od bombi“, Joachim Trier je ušao u srce kao što Lars gotovo nikad nije, a s “Thelmom“, premijerno prikazanom na ZFF-u, potvrđuje da odatle neće tako lako izići. Larsovi likovi počesto nemaju srce ili je ono crno da bi se uvukli u naše. Joachimovi ga imaju, od likova iz “Oslo, 31. August“ i “Louder Than Bombs“ do (anti)heroine “Thelme“.

Norveški filmaš rođen u Danskoj osluškuje otkucaje njihova srca koje u njegovim filmovima o odrastanju ili sazrijevanju kuca “glasnije od bombi“ i prijeti prasnućem, implozijom duše. Ispod naizgledne površinske studeni “Thelme“, nanovo okupane sivim i tamno plavim bojama nordijske melankolije, Trier se još jednom suptilno nameće kao slikar emotivnih prevrata likova, osjetilno prijemčiv i taktilan režiser u dosluhu s povišenim unutarnjim stanjima mlađe generacije manifestiranima prema vani uz puno pjesničkog zanosa u sinkroničnosti slike i zvuka.

Trier pogođeno “Thelmu“ otvara na zaleđenom jezeru po kojem kroče otac (Henrik Rafaelsen) i kćerkica (Grethe Eltervåg) odlazeći u lov. Klinka će se zagledati u dvije ribe kako im plivaju pod nogama. I kamera Trierova frekventnog snimatelja Jakoba Ihrea se s donje strane leda zagleda u njih u jednom savršeno komponiranom oniričkom kadru, potkrijepljujući da će redatelj zalaziti ispod ledene površine titularne heroine i gledati svijet njezinim očima.

Uvodna scena smjesta potiče zanimanje za film - Trier stvara ugođaj ominoznosti, uvlači tjeskobu u gledatelja i ostavlja misteriju da visi u zraku nakon što otac nanišani srnu, a potom okrene pušku prema kćerki koja to ne opaža gledajući u životinju ispred sebe i neko vrijeme oklijeva bi li potegnuo okidač držeći je uperenu u nju, ali na kraju odustaje i spusti oružje. Godinama kasnije, klinka je izrasla u frišku studenticu biologije Thelmu (Eili Harboe) i kamera je pronalazi na nekom trgu, snimajući lokaciju iz gornjeg dok joj se polako ne bliži.

Slične kadrove iz zraka Trier će nastaviti rabiti i kasnije snimajući zbivanja iz ptičje, možda i Božje perspektive. Kad Thelma dobije prvi napadaj, vrane će se zabijati u staklo fakultetske knjižnice evocirajući horor Hitchcockovih “Ptica“. Svoj sad već prepoznatljivi autorski pečat Trier u “Thelmi“ otiskuje na žanru horora. Hitchcock je, međutim, sporadično citiran. Trier provlači senzibilitete Briana De Palme i Davida Cronenberga kroz vlastitu autorsku optiku, nadodajući elemente “gay“ drame o seksualnom buđenju i aktualnog superherojskog filma kako bi možda proširio sljedbu.

Heroina filma je istovremeno Carrie i superžena poput neke X-Woman, a po osamljenosti i izolaciji slična protagonistu “Osla“. No, Thelmine mentalne, telekinetičke sposobnosti nisu izvučene na površinu iz blockbusterskih nakana masovne destrukcije. One su okidač njezinih pritajenih želja, nemogućnosti da bude što želi. Seksualno represivna, odgojena u radikalnoj kršćanskoj obitelji (roditelje glume Henrik Rafaelsen i Ellen Dorrit Petersen), Thelma na prvoj godini fakulteta dolazi u iskušenje da zgriješi mišlju i djelom s obzirom da studentski život podrazumijeva alkohol, noćni život, seks.

Problem je što Thelmu privlači Anja (Okay Kaya) jer njezini roditelji jedva da bi prihvatili nekog dečka, kamoli curu, odnosno kćerkin “izlazak iz ormara“. Privlačnost se odražava u Thelminim napadajima nalik epilepsiji i erotskim biblijskim snovima na tankoj granici jave sa zmijom u glavnoj ulozi seksualne kušnje kako ulazi u njezina usta dok se ljubi s Anjom koja joj je pomilovala nogu u stvarnosti, za vrijeme plesne predstave. Metaforika i simbolika nalazi se i u kadrovima Thelme zarobljene pod površinom bazena kao blagoslovljene vode u kojoj bi se mogla utopiti, te djevičanske krvi pomiješane s mlijekom.

Thelmine fizičke reakcije i moći da ostvari nešto što jako želi tijelom i dušom rezultat su psihičkog potiskivanja podsvjesnog, tj. osjećaja. O (probuđenim) osjećajima se ovdje i radi. S njima se zbunjena Thelma ne zna nositi, stoga vrišti u sebi vodeći sama sa sobom agonizirajuću unutarnju bitku između svojeg “ja“ (slobode) i roditeljskog “ti“ (represije). A ako već ona čuvati skrivene osjećaje i ne može napraviti “coming out“, barem će iz “ormara“ izaći njezine latetne moći i “autati“ se svijetu.

“Thelma“ je istovremeno nadnaravni film strave na alegorijskoj razini poput “Carrie“ i “body horror“, ali “body horror“ – iznutra. Izvanjski tjelesni horor u  Trierovim rukama postaje nutarnji, duševni, lišen takoreći ijedne kapi krvi i “cronenbergovske“ fizičke gnjusnosti u režijskoj egzekuciji. Bez vidljivih posjekotina, Trierov film se usijeca prilično duboko i zasijeca novi-stari strah od ženske duše, ne tijela.

Upozorenje za epileptičare

Kako film ima nekolicinu epileptičnih scena, u uvodu se izdaje upozorenje o jakim svjetlima koja bi mogla izazvati epilepsiju. Osobito je u tom smislu zeznuta scena kad se Thelma nalazi na testiranjima u bolnici nakon što doživi psihogeni (ne)epileptični napadaj i njezino disanje se rimuje s blinkanjem svjetla.

[event] => stdClass Object ( [BeforeDisplay] => [AfterDisplay] => [AfterDisplayTitle] => [BeforeDisplayContent] => [AfterDisplayContent] => [OCMBeforeDisplay] => [OCMAfterDisplay] => [OCMAfterDisplayTitle] => [OCMBeforeDisplayContent] => [OCMAfterDisplayContent] =>
Thelma3 Thelma Thelma1 Thelma2
[OCMUserDisplay] => [OCMCommentsCounter] => [OCMCommentsBlock] => ) [jcfields] => Array ( ) [image] => [imageWidth] => 600 [comments] => Array ( ) [absoluteURL] => https://slobodnadalmacija.hr/kolumne/thelma-ne-naginji-se-kroz-horor-519778 [emailLink] => /component/mailto/?tmpl=component&template=site&link=fa0f8d6aa15a83a2b503adf71731dde38be676cc [twitterURL] => http://twitter.com/intent/tweet?text=THELMA+Ne+naginji+se+kroz+horor&url=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fkolumne%2Fthelma-ne-naginji-se-kroz-horor-519778 [socialLink] => https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fkolumne%2Fthelma-ne-naginji-se-kroz-horor-519778 )
Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => FILM: Thelma; horor drama; Norveška/Francuska/Danska/Švedska, 2017.; REŽIJA: Joachim Trier; ULOGE: Eili Harboe, Okay Kaya; DISTRIBUCIJA; Discovery; OCJENA: **** [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) )
StoryEditorOCM

THELMA Ne naginji se kroz horor

1. prosinca 2017. - 23:32

Ništa kontra Larsa Von Triera, ali posljednjih godina ovaj recenzent preferira Joachima Triera. Sa dva filma prikazana u hrvatskim kinima, remek-djelu “Oslo, 31. kolovoza“ i “Glasnije od bombi“, Joachim Trier je ušao u srce kao što Lars gotovo nikad nije, a s “Thelmom“, premijerno prikazanom na ZFF-u, potvrđuje da odatle neće tako lako izići. Larsovi likovi počesto nemaju srce ili je ono crno da bi se uvukli u naše. Joachimovi ga imaju, od likova iz “Oslo, 31. August“ i “Louder Than Bombs“ do (anti)heroine “Thelme“.

Norveški filmaš rođen u Danskoj osluškuje otkucaje njihova srca koje u njegovim filmovima o odrastanju ili sazrijevanju kuca “glasnije od bombi“ i prijeti prasnućem, implozijom duše. Ispod naizgledne površinske studeni “Thelme“, nanovo okupane sivim i tamno plavim boj...

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
10. svibanj 2024 23:49