Mišljenja Cinemark

Cinemark

Marko Njegić

NOŽ U NAŠIM LEĐIMA U ime očeva i njihove djece ili Mike Leigh i Andrea Arnold na steroidima Guya Ritchieja

FILM: Trespass Against Us; krimi drama; Velika Britanija, 2016.; REŽIJA: Adam Smith; ULOGE: Michael Fassbender, Brendan Gleeson; DISTRIBUCIJA: Pa-dora; OCJENA: *** 1/2

'Nož u leđima' je film kakav bi snimili Andrea Arnold, Mike Leigh i Ken Loach na steroidima Guya Ritchieja. Preko otac-sin konflikata unutar tri generacije jedne obitelji redatelj Adam Smith žanrovski prelama tri naraštaja britanskih redatelja, očeve i njihove sinove razmetne, pa i kćeri.

Malo toga je bilo uvjerljivo u nedavnoj ekranizaciji računalne videoigre “Assassin's Creed“, no povjerovali smo da bi jedan Brendan Gleeson mogao biti (filmski) otac Michaelu Fassbenderu. Povjerovao je u to i redatelj Adam Smith, poznat po izvrsnom filmskom dokumentu koncerta Chemical Brothersa nazvanom “Don't Think“. U Smithovom dugometražnom igranom prvijencu “Nož u našim leđima“, Gleeson i Fassbender igraju oca i sina. Veliki irski glumci ovaj put imaju čitav film da izgrade otac-sin odnos, ne svega pet minuta, u kratkoj pauzi od kompjuterski generiranih akcijskih scena.

Niskobudžetni “Trespass Against Us“ je po svemu krajnje suprotiv skupocjenom “Assassin's Creedu“, od vizualne glazure do “settinga“ i tematike. Kadar posjeduje dokudramsku patinu, a radnja je postavljena u kampersku/karavansku “white trash“ zajednicu na rubu britanskog pregrađa, među širu familiju društvenih otpadnika i sitnih lopova predvođenu patrijarhom Colbyjem Cutlerom (Gleeson) čiji sin Chad (Fassbender) želi pobjeći od očevih skuta kako njegov vlastiti pomladak Tyson (Georgie Smith) ne bi (na)slijedio obiteljski put i kriminalno ponašanje.

Promjena (video)igre osobito odgovara Fassbenderu koji se bolje osjeća u ovakvim autsajderskim filmovima (“Glad“, “Akvarij“, “Sramota“, “Zemlja bez zakona“), ma koliko demonstrirao glumački užitak u visokobudžetnim serijalima “X-Men“ i “Alien“. Gdje je Smith bacio Fassbendera, jasno je od nastupne scene lova na zeca – autom. O ovim ljudima bi film lako mogao snimiti Ken Loach, možda i Andrea Arnold, a interes za uže obiteljske peripetije pokazati Mike Leigh.

Cutlerovi love u divljini, govore jedva razumljivim jezikom i žive u kamp kućicama na periferiji civilizacije kao teški marginalci, otprilike poput Brada Pitta i ekipe u kultnom-klasiku “Zdrpi i briši“ Guya Ritchieja. Povremeno se otisnu do grada u pljačku, pelješeći ponekad i umjetnine bogataša ili političara koji ih se gnušaju, a tik ispred nosa policije. Chadu je to lagano dozlogrdilo, on želi voditi običan život i maknuti najbliže od kriminala, ali ne može se suprotstaviti ocu. Colby caruje zajednicom i čitavim krajem s prijetnjama tipa “očupat ću ti najmanju dlaku s muda“.

Kriminal je od rođenja posl(ov)anje za članove Cutlerovih, njihov fatalistički legat koji se marljivo uzgaja i prenosi s jednog krvavog i blatnjavog koljena na drugo. Tako bi Colby htio da i sin njegovog sina u dogledno vrijeme krene obiteljskim stopama. Konflikt očeva i sinova unutar tri generacije jedne obitelji (Colby, Chad, Tyson) primarni je dramski fokus “Noža u našim leđima“. Preko toga Smith žanrovski prelama tri generacije britanskih redatelja, očeve otočke kinematagrafije i njihove sinove razmetne, pa i kćeri.

“Trespass Against Us“ je film kakav bi snimili Arnold, Leigh i Loach na steroidima Ritchieja iz rane faze (“Snatch“). Dakle, socijalna/egzistencijalna obiteljska drama i kinetički krimić u jednome, uz tu razliku što je “brexitovski“ podtekst samo načet (ksenofobija prema likovima poput Cutlerovih), ali zato je kriminal preuzet iz ruku “cool“ bandita i izopćen iz više ili manje glamuroznih gradskih četvrti da se malčice dezodoriraju opća mjesta žanra. Smith često ne uspijeva pomiriti suprotne žanrovske polove, znade ostaviti gorak okus u tretmanu likova (mentalno hendikepirani Sean Harris, ponižen i poliven plavom bojom ispred svih), no ima oko i uho za dinamiku kadra, kako i dolikuje čovjeku koji je sinkronizirao sliku i zvuk Chemical Brothersa.

Akcijske scene potjere, pogurane u petu brzinu soundtrackom Chemical Brothersa i kamerom Eduarda Graua (“Samac“, “Živ zakopan“, “Buđenje“), ovom redatelju leže, osobito prva s policijom za petama Fassbenderu u autu prekrivenom žutom bojom, uključujući i veći dio njegova vjetrobranskog stakla koji mu zaklanja pogled, ali i središnja, s kulminacijom u Chadovom sakrivanju ispod krave od zračne patrole. S akcijom Smith razbija krimi-dramsku monotoniju i trudi se presjeći grananje klišeja u korijenu. A kad smo kod grananja, film ima začudne kadrove Chadova bijega pred policijom kroz šumu i postaje neočekivano (dobro) lirski u finišu s Chadom i sinom na vrhu stabla. “Nož u našim leđima“ znat će cijeniti gledatelji koji od stabla vide šumu.

Stari glumački znanci

Michael Fassbender je već glumio i sa Seanom Harrisom, i to u “Prometeju“ i “Macbethu“. Dijelio je ekran i sa Domhnallom Gleesonom, Brendanovim sinom, u filmu “Frank“.

Naslovnica Cinemark