StoryEditorOCM
Dalmacijamagistrala straha

Cesta Split-Omiš je kritična točka duga 20 kilometara: koliko nas još mora izginuti da dobijemo obilaznicu?

31. kolovoza 2016. - 11:55

Istragu teške prometne nesreće u kojoj je u Krilu Jesenicama smrtno stradalo troje ljudi, a ozlijeđeno šest osoba, vodi Općinsko državno odvjetništvu u Splitu. Na mjestu nesreće u ponedjeljak poslijepodne do kasno u noć očevid je vodila Ankica Marasović, zamjenica općinske državne odvjetnice, te je naložena obdukcija i izrada nalaza stalnog sudskog vještaka za promet.

Tek kada se obave svi potrebni nalazi i vještačenja, moći će se sa sigurnošću utvrditi dinamika događanja na cesti toga dana oko 16 sati, kada su u sudaru autobusa javnoga gradskog prijevoza i peugeota 3008 stradali vozač iz osobnog automobila, 60-godišnjak iz Baške Vode i njegovi putnici, bračni par Nijemaca.

Nakon nesreće bilo je očito kako je peugeot prešao u suprotni kolnički trak i udario u prednji lijevi dio autobusa, zarotirao se i vratio u svoju kolničku traku. U autobusu je ozljede zadobio vozač te četiri putnika. Ozlijeđena je i jedna osoba iz opel astre koja se kretala iza peugeota te je ludom srećom uspjela izbjeći udar karamboliranog automobila koji se okretao na cesti.

Prometnica oko mjesta nesreće bila je puna mještana koji su odmah naglas komentirali da je Jadranska magistrala na cijeloj dionici od Splita prema Omišu postala preopasna za vožnju. Dan nakon tragične nesreće uputili smo se na mjesto događaja i putem razgovarali s mještanima koji žive odmah uz cestu.

Izgorjeli u autu

Prva postaja nam je zavoj kojim se s podstranskog predjela Mutogras dolazi na početak Bajnica. U kući odmah iznad njega, na adresi Poljička cesta 118, dvije su sestre, Mirela (26) i Ivana (17) Vuković, koje taj dio ceste smatraju pravom "crnom točkom".

- Najmanje jedan put godišnje ovdje bude prometna nesreća i pri tome ne mislim na one u kojima se razbije automobil, nego na one u kojima netko strada. Pa vidite ove stepenice šta se spuštaju od naše kuće prema cesti, mene je ponekad strah sići s njih na nogostup jer ne znam hoće li naletjeti neki vozač u velikoj brzini. Tako je poginula jedna žena, a sjećam se i da je smrtno stradao u zavoju i motociklist. Bio je i slučaj kada su izgorjeli u automobilu - prisjeća se starija sestra nemilih zbivanja.

Idemo dalje magistralom i dolazimo u Krilo Jesenice, točno ispred kuće gdje se dan prije dogodio sudar. Još uvijek na cesti su vidljivi tragovi nesreće. U dvorištu kuće o čiji je ogradni zid udario automobil zatječemo 90-godišnjeg Špira Rakuljića.

- Ja sam baš gledao "Bez pardona" kad sam čuo jak udar. Izašao sam vani i kad sam vidio što je bilo, morao sam sjesti na klupu jer imam slabo srce. Evo danas je kod nas bila kćerka poginuloga čovjeka. Strašna je to tragedija - kaže nam vitalni sugovornik i napominje da su u njegovo vrijeme svi išli pješice i nije bilo takvih tragedija.

Put nas dalje vodi do Sumpetra, na dijelu ceste ispred velike trgovine i bankomata kraj kojih se u hladu na klupama okupljaju mještani. Sinoćnja nesreća glavna je tema razgovora. Stariji prepuštaju riječ Marinu Kalebiću (22).

- Vozim automobil već dvije godine i jedan od problema je i što su veliki dijelovi ceste neosvijetljeni. Ako voziš po noći, teško je vidjeti pješake koji idu uz cestu koja na mnogim dijelovima nema ni nogostup. Velika brzina je također stalan problem, a ima i dosta motociklista koji ne poštuju ograničenja - veli nam Marin.

Svi redom potvrđuju da policija radi šta može te često, pogotovo noću, kontrolira brzinu, i to upravo s parkirališta ispred dućana ili kraj obližnjeg restorana. Ponekad i usporavaju promet patrolirajući kolnikom službenim vozilima u oba smjera tako da se često nađu na čelu kolone nestrpljivih vozača.

Cestovni rulet

- Napiši kako više na Sumpetru sada ima automobila nego zimi stanovnika - dobacuje nam na odlasku jedan od okupljenih sijedih glava.

U Malom Ratu razgovaramo s Florijanom Čopac, koja nam je pokazala i mjesto na kojemu je prije par dana stradao motociklist. Problematični dio ceste je na mjestu gdje se magistrala spaja s odvojkom koji ide uzbrdo na Put kruga. Pristup cesti je nepregledan i neposredno iza zavoja, tako da je svaki ulazak u sporednu ulicu i izlazak na glavnu cestu rizičan.

- Domaći znaju za to pa paze. Gotovo nikada ne idu odmah prema Omišu, jer je preopasno, već izađu na magistralu u smjeru prema Splitu, negdje se okrenu i onda vrate prema Omišu. Isto tako je opasno kada želite skrenuti prema gore iz smjera Omiša, ako netko naiđe tko vozi prebrzo te vas prekasno ugleda. Tko ima turiste, upozori ih na to pa i oni paze. A, kao što vidite, i cijeli zavoj je opasan i nepregledan, kako za vozače, tako i za nas pješake - opisuje nam Florijana svakodnevicu u Malom Ratu.

Sljedeći rizični zavoj nalazi se tik između Orija i Dugog Rata, a i na njemu, kao i cijelom rutom magistrale, ima malo mjesta i proširenja uz cestu na kojima bi se moglo izbjeći prometnu nesreću i eventualni sudar. Protok vozila je toliki da se cesta prelazi isključivo pretrčavanjem. Nedostatak nogostupa i proširenja uz cestu problem je vozačima koliko i pješacima.

Vještina izbjegavanja pješaka u vožnji najpotrebnija je kroz Duće, gdje cijelim putem kupači šetaju neposredno uz kolnik i prelaze ga naizmjenično gore-dolje, pojedinačno i u većim i manjim grupama.

Zavoj na ulazu u Omiš nije na popisu opasnih točaka tijekom sezone jer je u njemu u pravilu cijelo ljeto kolona koja počinje prije mosta preko Cetine i proteže se do Duća. Bez obilaznice situacija može samo na gore, na bolje nikako - zaključak je svih naših sugovornika, a i naš.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
26. travanj 2024 05:17