:Prije nešto više od dvije godine nekolicina je entuzijasta-iznajmljivača privatnog smještaja osnovala Udrugu iznajmljivača. Bili su potaknuti stanjem u zadarskom turizmu i odnosu institucija prema malim iznajmljivačima. Udruga danas okuplja oko 50 članova mada njezin predsjednik Daniel Radeta kaže da je s Udrugom povezano daleko više iznajmljivača koji se svakodnevno, s konkretnim pitanjima i problemima javljaju u udrugu.
Točan broj iznajmljivača u Zadru nije poznat, mada je poznat okvirni broj smještajnih jedinica, oko 20.000, pa je ova udruga i jedini pravi predstavnik te široke fronte naših sugrađana koji se na taj način bave turizmom i tako svojim kapacitetima čine najveći dio ovdašnje turističke ponude. Za mnoge iznajmljivače, kaže Radeta, ova je udruga izvor korisnih informacija i stanja na terenu.
Većina apartmana, soba pa i kuća za odmor koje iznajmljuju privatni iznajmljivači u Zadru kategorizirana je s tri zvjezdice. Ne bi li trebalo malo pooštriti kriterije u kategorizaciji te time podignuti standard ponude smještaja?
– Svakako da. Mislim da bi cijeli model kategorizacije trebalo značajno promijeniti. Zvjezdice se relativno lako dobiju, a primjerice, velika je razlika u smještaju u istoj kategoriji, recimo, s tri zvjezdice, na periferiji i u centru grada.
Kad smo već na toj razlici – gdje je smještaj kvalitetniji?
– To su različite vrste turizma, skoro da se ne mogu ni usporediti. Na periferiji i u manjim mjestima se gost zadržava duže, sedam i više dana, a na Poluotoku i u širem centru maksimalno jedan, dva dana, pa je centar prolazna stanica. Na ovaj drugi način je kompleksnije, teže raditi, a gost odavde odlazi uglavnom nezadovoljan. Ako tako kratko ovdje boravi naravno da ništa od Zadra ne uspije vidjeti, odlazi s dojmom da je Zadar nesadržajan grad što je dobrim dijelom i točno. I onda kasnije širi antipropagandu o destinaciji. I to se događa pogotovo ako gost dođe kod manje spremnog ili manje zainteresiranog iznajmljivača koji mu je prvi kontakt s destinacijom, a koji ga ne može informirati i uputiti na sadržaje koje destinacije nudi. A evo i kako se gradska vlast ponijela – ove su godine zabranjeni panoi, "konjići", turističkih agencija na ulicama, valjda su smetali kamionima, pa su gosti ostali i bez osnovnih uputa gdje bi se i kome mogli obratiti za kakvu korisnu informaciju i pomoć.
Kakva je suradnje vaše udruge s Turističkom zajednicom grada Zadra? Imate li kakvu podršku od te asocijacije?
- Nažalost, suradnja je nikakva. Jedini kontakt s TZ-om bio je – prigovor na naš rad. Očekivali smo pozive na suradnju, ali ništa od toga. Sramota je da jedna udruga ovakve vrste nikada nije dobila poziv za bilo kakav događaj, event, razgovor o suradnji... Ne znam zašto je to tako, krivo mi je zbog toga, ali i bez obzira na to cilj nam je da jednog dana imamo svog člana u Turističkom vijeću Turističke zajednice. Bilo bi logično da mali iznajmljivači imaju svoj glas u Turističkom vijeću.
Pogotovo zbog prihoda koje iznajmljivači donose Turističkoj zajednici...
– A s druge strane sjednice Skupštine TZ-a i Turističkog vijeća održavaju se iza zatvorenih vrata, ne zna se tko koga i zašto bira i mislim da bi rad tijela TZ-a trebao biti puno transparentniji. Rad Turističke zajednice se sveo na kokošarenje i ne vodi ničemu. Među ljudima koji se bave turizmom se osjeća nezadovoljstvo sadašnjim načinom rada, a to je isto i u samoj Turističkoj zajednici – ljudi od tamo odlaze.
Gradsko vijeće i gradonačelnik su najodgovorniji za rad Turističke zajednice. Kako gledate na to da politika bira čelne ljude TZ-a?
– Ma to je bez veze, nema tu mjesta politiziranju. Time se pokazuje nemoral i bezosjećajnost za grad u kojem žive i koji vode.
Treba li Zadru agencija ili javno poduzeće za destinacijski menadžment?
– Turistička zajednica ima proračun s kojim bi mogla angažirati privatnu firmu za destinacijski menadžment ili osnovati novu. Za taj posao, očito je, sama TZ nema kapaciteta. A trebali bi pronalaziti nove putove kako brendirati Zadar. Evo samo jedan primjer: imamo četiri nogometaša koji su se vratili sa srebrom iz Rusije, a ta priča nije iskorištena u turističkom marketingu jer je nitko nije znao složiti. Ili se nije sjetio. Da, nedostaje nam baš to – netko tko će se baviti sadržajem turističke ponude i doživljaja.
Kakva je bila ovogodišnja sezona za iznajmljivače?
– Ova sezona je pokazatelj toga kakva nas vremena nadalje očekuju. A očekuju nas sve teža vremena, sigurno. Ono što će se događati ovisi i o svemu onome što se događa oko nas, u politici, migracijama, u državama koje su nam konkurencija. Recimo, bura koja se događala u Turskoj ili Grčkoj se pomalo smirila, otvorile su se neke nove, jeftinije destinacije. Mi nismo spremni u ovom trenutku konkurirati jednoj Grčkoj ili Španjolskoj. Nismo dovoljno sadržajni, a opet smo kao destinacija skupi.
Imamo li previše apartmanskog smještaja, ne gubimo li na cijeni i zbog toga što nam je većina smještaja te vrste, a recimo, baš u Zadru, gotovo da i nema hotela?
– Ne mislim da je apartmana previše niti je u tome problem. Jer smještaj, pa ni apartmani nisu sadržaj, oni su samo jedna karika u lancu u kojem bi svi trebali imati koristi od turizma. Nama nedostaje sadržaja. Evo vam dobar primjer: Zadar je destinacija bez i jedne kvalitetne plaže. Znači, govorimo o turizmu, a na cijelom ovom obalnom pojasu Zadra nemamo ozbiljnu plažu! Da ne govorim koliko su zapostavljeni zadarski otoci, a kakav ogroman potencijal imaju. I tu treba tražiti odgovore na pitanje kako poboljšati ponudu ove destinacije.
Pa što vi predlažete, kako bi vi?
– Pa prvo i osnovno što bih napravio jeste skupiti neke pametne glave za jedan okrugli stol za kojim bi govorili o problemima, o tome kako stvari možemo promijeniti, treba govoriti o pravim, ozbiljnim temama, a ne uvijek i samo o brojkama.
– Hotelski smještaj je drugačiji vid turizma, u hotelima odsjedaju malo "jači" gosti tako da se to ne bi kosilo s onim što mi radimo. Dapače, poboljšalo bi Zadar kao destinaciju. Šteta je što se Zadar ne razvija u tom pravcu i što nema kvalitetnog hotelskog smještaja. Hoteli su ti koji bi trebali nositi turizam pojedinog kraja.
Dva važna nova projekta
Preko te platforme studenti bi mogli sklopiti pogodniji i povoljniji ugovor o najmu s iznajmljivačem turističkog apartmana – studentskog stana, a glavna je pogodnost oslobađanje od plaćanja poreza na najam nekretnine jer kategorizirani iznajmljivači u turizmu ionako plaćaju paušalni porez za duže iznajmljivanje.
Na ovu ideju već su se pobunili iz Turističke zajednice Zadar upozoravajući da već postoji sustav Zadar Travel te da bi ta dva sustava bila u koliziji.