StoryEditor
Politikapredizborni intervju

Mato Franković: Vjerujem da će glasači cijeniti činjenicu da su u mandatu ove Vlade upravo u našoj županiji realizirane najveće investicije

Piše Antun Masle
2. srpnja 2020. - 12:24
Božo Radić/HANZA MEDIA

Uoči nedjeljnih parlamentarnih izbora razgovarali smo s gradonačelnikom Dubrovnika Matom Frankovićem, koji se nalazi na petom mjestu HDZ-ove liste u 10. izbornoj jedinici.

Kakvi su izgledi, što kažu ankete?

- U ovom trenutku sve daju blagu prednost Restart koaliciji, što je realno kad se spoje sve stranke iz lijevog spektra. HDZ nastupa sam na izborima i ako na izborima ostvari jedan ili dva mandata više od njih bit će to velika pobjeda Andreja Plenkovića. Je li realno? Mislim da jest, jer ankete su često pokazivale jedno, a realnost je bila druga. Sjetimo se 2016. i krivih projekcija.

A deseta izborna jedinica? Što očekujete?

- Očekujem osvajanje sedam mandata za HDZ, pet za Restart koaliciju, a ostalo će se rasporediti između Mosta i Miroslava Škora. Škoro će dobiti jedan sigurni mandat, a vidjet ćemo dalje. HDZ redovito pobjeđuje u Desetoj, a posebno u našoj Županiji. Vjerujem da će glasači cijeniti činjenicu da su u mandatu ove Vlade upravo u našoj županiji realizirane najveće investicije, Pelješki most i pristupne ceste te projekt zračne luke u Čilipima. Vrijedne su više milijardi kuna i da samo to uzmemo, dovoljno je za povjerenje Vladi.

S petog mjesta na listi HDZ-a, a po anketama, prolazite u Sabor?

- Ankete tako kažu. Vidjet ćemo hoće li netko posebno sa splitskog područja preferencijalno povući već broj glasova pa onda istisnuti nekog od nas s liste. Kod preferencijalnih glasova u prednosti su oni iz većih jedinica poput Splita koji sam broji dvostruko više stanovnika nego cijela naša Županija.

I kakvi su planovi, Sabor ili Dubrovnik?

- Moja odluka je ovakva: u mjesec dana nakon izbora sagledat ćemo stanje. Vjerujem da mogu obnašati i jednu i drugu dužnost, u Saboru i Gradu Dubrovniku, kao što i gradonačelnik Pule Boris Miletić godinama kombinira te dvije dužnosti. Ali, ako se procijeni da je najbolje za Grad da se ostavim tog mandata i budem isključivo gradonačelnik, ja ću tako i postupiti. Ako se procijeni da bi potrebama Grada, zbog financijskih tokova, bilo bitno da sam u Saboru barem jednom tjedno - složit ću se. Ali, ne više od tog jednog dana.

Koju plaću izabrati, saborsku ili gradsku?

- Identične su, pa ću birati onu koja manje opterećuje grad Dubrovnik.

Za vama su skoro tri četvrtine mandata u fotelji gradonačelnika. Kakve su impresije na čelu navodno najbogatijeg grada u Hrvatskoj?

- Grad Dubrovnik je jedan od najzahtjevnijih Gradova u Republici Hrvatskoj to kažem iz razloga jer osim brojnih infrastrukturnih potreba koje Grad ima ujedno je to i Grad u kojem je bilo potrebno vratiti mjeru. Naslijedio sam kaos i brojne probleme oni su danas redom svi iza nas. Zanimljivo je, na primjer, kako u osam godina mandata mog prethodnika nitko, bez obzira na sve prekršaje, nije izgubio niti jedan stol, a kamoli javnu površinu. Otkad smo počeli kontrolirati našli smo cijeli niz nepravilnosti i uveli reda. Zašto to nitko nije radio ranije? Zato što se otvoreno pogodovalo.

Je li to manji dio problema kad se usporedi s nabujalom gradnjom često i neprimjerenoj skučenom i delikatnom prostoru?

- Po meni to je najkritičnije područje gdje se obilato pogodovalo na štetu građana. Zbog toga smo i povukli određene mjere preustroja upravnog odjela i promjene čelnih ljudi. Na bazi iznimno lošeg GUP-a u kombinaciji s nebrigom za javni interes dobili smo što smo dobili, a to su neprimjereni zahvati u prostoru.

GUP je i dalje na snazi i oni koji su ga iskoristili smatraju da mogu raditi na osnovu dozvola koje su već dobili. Što bi se reklo - tko je jamio - jamio je?

- GUP je namjerno napravljen tako da se može tumačiti kako kome odgovara. Izmijenit ćemo ga u tekstualnom dijelu, a vrlo skoro i u cijelom opsegu. Cilj je uvesti mjeru u prostoru, u prvom redu manju katnost građevina i manju iskoristivost parcela. Nismo protiv gradnje, ali jesmo protiv ovakve gradnje.

Grad ipak obilno zarađuje u tom biznisu?

- Grad zarađuje istina je, ali najmanje je tu važno pitanje zarade. Trebamo se zapitati što ostavljamo u svoje naslijeđe jer ako nastavimo mastodontsku izgradnju grad će biti upropašten. To nam ne treba u Dubrovniku koji je uza sve ranije propuste, poput recimo naselja u Mokošici, uvijek bio poznat po mjeri. Potražnja je velika, zarađuje se na gradnji i mnogi ne razumiju da treba sačuvati mjeru.

I tako bi covid 19 i opasnost koju predstavlja na određeni način mogli pomoći gradu da se obrani od betonizacije?

- Ako pogledamo svjetliju stranu ova redukcija izazvana pandemijom pomoći će gradu u bržem uvođenju održivog turizma, a također i kod uvođenja više reda u prostoru. Dio investicija je usporio, ali ljudi nisu odustali. Nekretninski lobi i dalje jednako želi graditi što veće građevine, ali mi to moramo kontrolirati. Budite sigurni da nećemo dozvoliti divljanje u prostoru. Nije se smjelo dozvoliti da na Pločama pod magistralom u okruženju obiteljskih samostojećih kuća strši ogromna višekatnica. Zaustaviti nismo mogli jer je procedura pokrenuta prije sukladno GUP-u. No, radit ćemo reviziju ne samo te nego i drugih dozvola. Mora se štititi interes grada, a ne nekretninskog lobija. Što je radio naš upravni odjel? Pa zapravo je bio servis nekretninskog lobija i zato smo odgovorne smijenili.

Veliki je novac u igri. Ima li pritisaka i prijetnji?

- Posrijedi su veliki iznosi i veliki igrači. U skladu s tim je i ponašanje. Indirektno nam šalju poruke, ali neće nas pokolebati. Mi smo sad otkinuli sve krake te hobotnice, ona više ne postoji. Sad krećemo ispočetka. Nezadovoljstva će biti, pokušat će se neki drugim kanalima, a da će me nekretninski lobi pokušati maksimalno ocrniti i u to sam siguran. Oni će pripremiti svoga kandidata s kojim će ići na lokalne izbore. Neće odustati od onoga što misle da im pripada.

Osim ako korona ne učini svoje. Kako grad stoji s prihodima? Rok za zadnju provjeru bio je konac lipnja? Nakon tog roka slijedi rezanje. Što je zaključak?

- Izgubit ćemo oko 120 milijuna kuna iz proračuna i na osnovu toga smo napravili rebalans. Ali, ni mi ni itko drugi nema potpuno točne podatke. Korona je opet prisutna, a koliko će se na koncu osjetiti ne znamo. Već slijedećeg tjedna imat ćemo više slijetanja i u takvoj konstelaciji imat ćemo i stanoviti rizik. Procjena je da ćemo ostvariti oko 30 posto rezultata od prošle godine. Možda izgleda optimistično, ali je vjerujem jer smo išli temeljito i segmentirano prema aviokompanijama, privukli smo velike operatere Air France, Lufthansu, Ryan Air, Easyjet, TUI, British Airways, LOT, plus Croatia Airlines. Zračni promet je ključ. U svibnju sam očekivao minus na žiro računu Grada, ali mi se, eto, i danas još držimo u plusu.

Hoće li biti otkaza u administraciji grada?

- Rekao sam da ćemo ići svi na minimalac ako ne budemo mogli izdržati. No, izdržavamo tako da još nema potrebe. Najesen ćemo se prilagoditi realnosti. Ne želimo davati otkaze, ali želimo stabilan grad.

Od kruzera zadugo ništa. Dokad će taj važni dio prometa biti pod embargom?

- Nitko točno ne može reći, ali po mojoj slobodnoj procjeni tek od slijedeće godine možemo očekivati povratak. Ako i bude nešto to će stvarno biti mali broj manjih brodova. No, razrađuju se protokoli ponašanja na kruzerima u svrhu zaštite putnika, ali još nije realna revitalizacija sve do ožujka slijedeće godine. Na žalost, mnogi već osjećaju taj minus. Kako bi ublažili gubitke donijeli smo novu odluku o naplaćivanju korištenja svih nekretnina u vlasništvu grada. Dakle, naplaćivat ćemo u postotku bukinga u odnosu na lani. Ako je u srpnju bilo 20 posto, toliko će se i naplaćivati. Proporcionalno prometu.

Dubrovnik u mirno doba dosta ovisi o radnoj snazi iz Trebinja. Međutim vi kao gradonačelnik s obzirom na ratne okolnosti nikad niste htjeli zatopliti odnose s tamošnjom administracijom?

- Nisam naravno protiv suradnje, ali tražim ispriku od vodstva Trebinja. Oni trebaju doći na groblje na Boninovu, položiti vijenac, upaliti svijeću i pokloniti se žrtvama. Nemojmo zaboraviti da je grad Dubrovnik jedan od najpogođenijih gradova u RH što se tiče stradale djece u Domovinskom ratu. Nisu stradali od nečeg nepoznatog, nego od agresije. Kad bude isprike bit će i suradnje. Ako žele. Ako ne žele svejedno. Nisu oni nama toliko prijeko potrebni da bi se time bavili.

Gradonačelniče, čujem se da ste se počeli baviti poljoprivredom?

- Pola života ja sam usputni poljoprivrednik. Malo sam zastao, pa se opet aktivirao. Otac je rekao da će svima dati svoje pa da lijepo izvolimo radit'. Na nama je da održavamo imanje. Tako sam vikendom najviše na Pelješcu, bavim se maslinama, lozom i svime što spada u te stare aktivnosti koje rasterećuju čovjeka teških političkih drama.

Vidio sam vino Franković, hoće li uskoro i brendirano ulje?

- A imamo ulje već odavno. Prije više od 20 godina, 1998. godine Hrvatske je televizija snimila dokumentarac pod imenom Majka maslina, a bavi se mojom obitelji. Moji su još u doba Republike uzgajali masline i do dana današnjih ulje prave na starinski tradicionalni način.

Kako je djed?

- Uvijek u formi. Sa svoje devedeset i četiri godine još vozi auto iako je odlučio prestati jer mu se čini da je ostario. Nećemo mu se miješat'.

Poučen odgovornim ponašanjem Jože Manolića koji je nedavno donio istu odluku?

- Djed ima još 6 dok stigne Manolića. Možda i promijeni mišljenje.

Kako ide OPG Franković?

- Slabo kao i svi drugi. Brat se morao preorijentirati s turista na radnike koji grade kompleks mosta i spojne ceste tako da nije bez posla. Velika je šteta jer Pelješac je bio sjajno krenuo. Loza, masline, sve je obrađeno i to je razlog zašto su ljudi ostali na zemlji. Svaki metar je kultiviran. Nema pustopoljina.

Pelješac ima monopolski položaj za vino pa je i to pogodovalo. Očuvan je, pravi Mediteran kakav je nekad bio.

- Nema industrije, nema čak ni hotela sve od Slanog do Trpnja. Riba, školjke, dramatičan pejzaž. Pelješac je priča za sebe.

Kakve su političke ambicije?

- Cilj mi je ostati gradonačelnikom Dubrovnika i pobijediti na slijedećim izborima. Mislim da smo dokazali u ove tri godine da znamo voditi grad javno, jasno, transparentno s brojnim projektima. Vlada Andreja Plenkovića puno nam je pomogla kao niti jedna prije svojim ogromnim ulaganjima u bolje povezivanje Dubrovnika s Hrvatskom.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?

Izdvojeno

24. rujan 2020 22:45