StoryEditor
HrvatskaU SRIDU

Nose li cjepiva etički problem ‘suradnje u zlu‘? Pred nama stoji osobno pitanje na koje odgovor svaki pojedinac mora donijeti sam za sebe

21. siječnja 2021. - 12:00
An Israeli health worker prepares a dose of the Pfizer-BioNtech Covid-19 vaccine at Clalit Health Services, in the hallways of the Netanya stadium on January 20, 2021 in the Israeli coastal city of Netanya. (Photo by JACK GUEZ/AFP)Jack Guez

Papa Frane i papa emeritus Benedikt XVI. u Vatikanu su primili prvo cjepivo protiv koronavirusa, i tako otvorili kampanju cijepljenja u Vatikanskom gradu, izjavio je za Vatican News Matteo Bruni, ravnatelj Tiskovnog ureda Svete Stolice.

Papa je u razgovoru za talijansku televiziju najavio kako će primiti prvu dozu cjepiva. Tom prilikom je rekao: "Vjerujem da bi etički svatko trebao uzeti cjepivo. To je etičan izbor jer se inače kockate sa svojim zdravljem, sa svojim životom, ali i životima drugih." Reuters je, pak, objavio kako obojica papa spadaju u ranjivu skupinu, papa emeritus zbog svoje dobi, a papa Frane zbog problema s plućima. Naime, Svetom Ocu su u mladosti zbog infekcije uklonili jedno plućno krilo.

Osim dvojice papa koji su se cijepili bez prisustva medija, u kampanju u prilog cijepljenja uključila se i vatikanska Kongregacija za nauk vjere koja je objavila izjavu u kojoj se daje "zeleno svjetlo" cijepljenju protiv COVID-a 19, odnosno pandemije koja je širom svijeta uzrokovala milijune smrti. Među inim, u izjavi Kongregacije navodi se da je "moralno prihvatljivo primati (i) cjepiva protiv COVID-a 19 koja su u svojim istraživačkim i proizvodnim procesima koristila stanične linije iz tkiva dvaju fetusa pobačenih u šezdesetim godinama prošloga stoljeća, poglavito ako ne postoji alternativa takvom cjepivu ili ako građani nemaju pravo izbora između drugih u moralnom i etičkom smislu prihvatljivijih cjepiva".

Temeljni razlog za ovo dopuštenje leži u činjenici što se suradnja na počinjenom zlu pobačaja od osoba koje primaju cjepivo smatra udaljenom, a opasnost od širenja zaraze koronavirusa velikom po živote i zdravlje ljudi.

Kongregacija je, nadalje, istaknula da dopuštenje korištenja cjepiva "ne sačinjava opravdanje, makar i neizravno, prakticiranja pobačaja i nužno pretpostavlja protivljenje njegovoj praksi od onih koji koriste ova cjepiva".

Što se tiče pitanja obveze da se cjepivo primi u izjavi je naglašeno kako "cijepljenje, kao pravilo, nije moralna dužnost, te da, stoga, ono mora biti dobrovoljno".

Don Anđelkov blog

Oni pak koji ne žele primiti cjepivo proizvedeno uporabom staničnih linija od pobačenih fetusa moraju "uporabom razboritih mjera i prikladnim ponašanjem učiniti sve što mogu" kako ne bi postali prijenosnici zaraze.

Ne slažu se, međutim, svi u crkvenim redovima s ovakvim tumačenjima Kongregacije za nauk vjere. Tako je ovih dana za Hrvatsku katoličku mrežu doprinos javnoj raspravi o etičkim aspektima cijepljenja protiv COVID-a 19 u kontekstu moralnog propitivanja cjelokupne korona-krize iznio dr. sc. Damir Šehić, profesor moralne teologije i bioetike s Teološko-katehetskog odjela Sveučilišta u Zadru, ujedno i tajnik zadarskog nadbiskupa Želimira Puljića, koji je, kao što je to poznato i predsjednik Hrvatske biskupske konferencije.

"Moralno-etički problemi koje možemo uočiti", kaže Šehić, "započinju pitanjem moralnosti žrtvovanja ljudskih života radi drugih i cijelog društva. Veliki je problem poimanja zdravlja kao vrhovnog dobra i ultimativne čovjekove vrijednosti i težnje zbog koje je spreman žrtvovati bilo što, čak i živote drugih ljudi, primjerice nerođenih u slučaju cjepiva. Sporno je pitanje upotrebljavanja ljudskih staničnih linija koje su dobivene od pobačenih fetusa za pripravljanje cjepiva. Cjepiva donose etički problem koji Papinska akademija za život obrazlaže principom suradnje u zlu, u vidu materijalne suradnje u kojoj druga osoba surađuje u nemoralnom djelovanju druge osobe bez zlih namjera, koja može u nekim slučajevima biti dopuštena kao čin s dvostrukim učinkom. Sudjeluju, dakle, u zlom činu na različitim stupnjevima oni koji proizvode spomenuto cjepivo, oni koji njime trguju te oni koji ga koriste iz zdravstvenih razloga."

Slikovito je to, na svoj način protumačio poznati lički svećenik bloger don Anđelko Kaćunko. On smatra kako je teško kratko i sažeto izraziti svrhu ''cjepivomanije'', jer cijela je ''koronomanija'' bila cjelogodišnja priprema, odnosno reklamna kampanja za cijepljenje cijeloga svijeta, postupno i u fazama po nekoliko puta.

"Ako mnoštvo vrhunskih svjetskih medicinskih stručnjaka javno govori da cijepljenje nema smisla te da se oni neće cijepiti – kao npr. francuski nobelovac Luc Montagnier, koji je također izjavio da je vakcina protiv COVID-a 19 znanstvena fantastika – onda je to svakome razumnu čovjeku barem poticaj na oprez i sumnju u službenu 'jednoumnu istinu', koju sam nazvao 'covidogma'! A kako je u kapitalizmu sve spoj biznisa i ideologije, lako je izračunati koliko će nekoliko najvećih proizvođača cjepiva zaraditi na tome globalnom biznisu, i to sve pod maskom brige za svjetsko zdravlje, dok (prema službenim podacima UN-ove podorganizacije FAO) svakoga dana na Zemlji oko 100.000 ljudi umre od gladi ili izravnih posljedica gladi, a ipak se zbog toga nijedan veliki svjetski 'filantrop' niti uzbuđuje niti što poduzima. Sapienti sat!", poručuje Kaćunko.

Čitajući ovih dana kako je Norveška izrazila veliku zabrinutost u pogledu sigurnosti Pfizerova cjepiva za starije ljude s ozbiljnim zdravstvenim problemima, nakon što je procijenjeni broj umrlih nakon cijepljenja porastao na 29, mislim da s pravom stoji pred svakim osobno pitanje: cijepiti se ili ne?, i da jedini etičan odgovor svaki pojedinac mora donijeti sam za sebe, a da itko na ikoga ne čini ikakav pritisak. Odnosno, cijepljenje nije moralna dužnost već isključivo dobra volja.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?

Izdvojeno

03. ožujak 2021 01:24