StoryEditor
Hrvatskašto je danas na akciji, sutra drastično poskupi

Noćna mora za kupce: "Nije vam maslac 9 kuna, sada je 17!"

Piše PSD.
11. srpnja 2013. - 00:18
Usmena potrošačka predaja kaže da je u posljednje vrijeme “sve čega se možete sjetiti da se prodaje” značajno poskupjelo, prije svega prehrambeni artikli, većini kupaca i najzanimljiviji.

Potrošači prema neposrednim iskustvima procjenjuju da granica poskupljenja nije bila formalni ulazak u Europsku uniju.

– I prije nego što smo ušli u Uniju, toliko je sve naglo poskupjelo da nemam riječi – kaže Gordana Hrepić (70), kućanica iz Splita, svakodnevni kupac u supermarketima i na tržnici.

– Nema onoga šta nije krešilo, a omjer je, otprilike – što je prije bilo 10, sad je 12. Mi susjedi često ovih dana razgovaramo o tome i svi imamo ista iskustva – što kupiš danas, već sutra ima drugu cijenu.

Paprene čokolade

Kao neke od drastičnijih primjera izdvaja maslac Z bregov, koji je prije, kaže, kupovala za 9-10 kuna, a sada je 17 kuna.

– A tek “Kraševe” čokoladne napolitanke! Bile su 18, pa 19, pa 22, a sad su 28 i nešto kuna! U dva miseca!
Sklona kupovanju na akcijama, koje smatra prilikama da se dosta uštedi, radi unuka je, kaže, na akciji kupovala Kanditovu čokoladu s lješnjacima, onu od 250 grama.

– Do prije desetak dana ta je čokolada na akciji bila između 14 i 15 kuna. Sad je 19,99 – također na akciji, a regularna joj je cijena oko 26 kuna. Tko je više može kupovati? Pitala sam prodavačicu zašto je toliko krešila, i to na akciji, a ona mi kaže – a znate kako je, sad smo ušli u Europsku uniju! – kaže Hrepić.

Sanja Jadrijević (49), još jedna kućanica iz Splita, ogorčena je zbog rasta cijena jer se, kaže, prema onome što sama vidi, rast odnosi uglavnom na domaće proizvode i na domaće trgovačke lance.

– Sramota je da jedna obična Gavrilovićeva pašteta u nekoliko mjeseci poskupi s 4,90 na 6,50 kuna. Najviše su poskupjeli mliječni proizvodi, mlijeka više nema ispod pet kuna, maslac je s 11, 12 kuna došao na 16, 17. A u stranim lancima spuštaju cijene, imaju dobre proizvode kojima sam zadovoljna, i mogu ih vratiti a da me samo ljubazno upitaju – hoćete li drugi proizvod ili novac? To smatram dobrim poslovanjem i mudrim odnosom prema kupcu. Je li onda čudno što sam ja vjerni kupac u stranom lancu, a u “domaći dućan” svratim samo zato što mi je kraj kuće, pa trknem kad mi nestane ulja ili soli?

I Sanja Jadrijević primijetila je da su cijene počele rasti znatno prije ulaska Hrvatske u Europsku uniju. Ne može, kaže, shvatiti zašto se spuštanje cijena strancima isplati, a domaćima se ne isplati.
Sanja Jadrijević: Ima ljudi koji gladuju, a oni se prave da ih ne vide / Duje KLARIĆ / CROPIX
– Ima ljudi koji gladuju, ali oni kao da to ne vide. Mislim da bi itekako imalo smisla da su ostavili cijene kakve su bile, da ih u posljednje vrijeme nisu podizali. Kupci onda ne bi masovno odlazili stranoj konkurenciji.

Nije nevažno napomenuti da Sanja Jadrijević spada među solidno situirane građane. Pritom, djetinjstvo i mladost provela je u Njemačkoj, i tamo je, kaže, naučena na ponašanje kakvome se ovdje još uvijek rugaju.

– Nijemcu je, bez obzira na to koliko imućan bio, najnormalnije da po katalozima prati cijene, uspoređuje ih i ode kupovati ondje gdje mu je nešto jeftinije, jer zašto dati svoj novac ako ga ne moraš dati? Mislim da ljudi kod nas, bez obzira na krizu, još uvijek ne vode dovoljno računa o tome gdje i što kupuju. Da imam i pet puta više nego što imam, ne bih svoj novac bacala gdje ne trebam – zaključuje Jadrijević.

Tajna je u kombiniranju

Među potrošače koji uspijevaju naći dobar cjenovni balans između onoga što im treba i onoga što se nudi na tržištu, i tako ostati minimalno zahvaćeni poskupljenjima, spada 35-godišnji Splićanin, samac.

– Nagovorili su me da odem u trgovački lanac koji slovi kao jeftiniji – kaže nam.

– Posni je sir bio za oko sedam kuna jeftiniji od takvog sira u drugim dućanima, 500 grama zobi također je pet kuna jeftinije, a jaja su povoljnija od tri do pet kuna. Mlijeko, konzerve i piletina također su jeftiniji, a instant-kava, kikiriki, slatkiši i sanitarije jeftiniji su za 10 do 30 posto! Uštedio sam više od 150 kuna u samo jednoj kupnji. U nijednom proizvodu nisam se razočarao.

Od tada uvijek kupujem u tom lancu, ali nisam se odrekao ni nekih gušta iz manjih kvartovskih dućana. Tajna je u tome da dio proizvoda kupujete u velikim trgovačkim lancima, ali ne u svima, dok meso, voće i povrće treba kupovati u drugim trgovinama. Tajna je i u kombiniranju, kojim se mjesečno na spizi može, bez pretjerivanja, uštedjeti oko 500 kuna! – zaključuje zadovoljni kupac.

LIDIJA GNJIDIĆ

22,2 posto poskupjelo je povrće od svibnja prošle do svibnja ove godine
12,2 posto poskupjelo je voće
9,2 posto poskupjeli su mlijeko, sir i jaja
8,1 posto poskupjeli su ulja i masti

Najviše ‘išlo’ povrće, voće, mlijeko, sir i jaja

Katarinu Litvu, gospodarsku savjetnicu Nezavisnih hrvatskih sindikata, upitali smo bilježe li sindikalne službe više poskupljenja ili pojeftinjenja. – Sad kad smo ušli u Europsku uniju, neki će proizvodi i usluge – roaming, recimo – pojeftiniti, ali hrana, barem zasad, poskupljuje. Još oko Uskrsa smo, radeći sindikalnu košaricu, bilježili cijene jaja do čak 18 kuna za 10 komada.

Govoreći o poskupljenjima, gospodarska savjetnica NHS-a poziva se i na podatke Državnog zavoda za statistiku, u čijem se izvještaju za svibanj kaže da je, u odnosu na isti mjesec prošle godine, najviše poskupjelo povrće, 22,2 posto, voće je skuplje 12,2 posto, mlijeko, sir i jaja 9,2, te ulja i masti 8,1 posto. Cijene šećera, džema, meda i čokolade približno su iste, a malo su jeftiniji kava, čaj i kakao.

Pojeftinili Vegeta, Čokolino...

Koliko je koji artikal poskupio zapravo i nije lako pohvatati, budući da ima puno malih i velikih dućana, supermarketa i trgovačkih lanaca s različitim dobavljačima, visinama marži, akcijama i sniženjima, što raspone cijena može činiti samo prividno velikima – nešto što je na akciji danas, i relativno je prihvatljive cijene, sutra već može biti puno skuplje.

Trendove je, međutim, već lakše ‘pohvatati’, a njima se bavi i objavljuje ih nezavisni portal Supermarketi.info. Trendovi poskupljenja u odnosu na lanjski lipanj govore da je u zagrebačkim supermarketima među desecima artikala s višom cijenom, više od 80 posto poskupio žuti luk, mrkva je skuplja 41,33 posto, jaja 31,42, brašno glatko 42,74, jabuka zlatni delišes 55,10 posto...

Trend poskupljenja, i to za više od 13 posto, bilježi se i za već spominjane “Kraševe” čokoladne napolitanke, više od 20 posto za Dukatov maslac, itd. Trendovi pojeftinjenja, pak, u odnosu na lanjski lipanj, vezani su za samo pet artikala - Podravkine Vegetu (0,54) i Čokolino (0,41), Ledove smrznute mahune (4,04) i grašak (6,49) te banane (8,54 posto).

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
07. svibanj 2021 23:56