StoryEditor
HrvatskaČovjek s iskustvom

Georg Bauser, jedan od vodećih direktora u Airbnbu i ‘dalmatinski zet‘: ‘Pandemija je prilika da Hrvatska pobjegne od masovnog turizma...‘

Piše Iva Ivanac
26. srpnja 2021. - 21:00

Kada je 2010. godine s još pet prijatelja u njemačkom Koblenzu osnovao IT tvrtku Accoleo, Georg Bauser (36) nije ni sanjao da će jednog dana njihovu "kompaniju iz garaže" kupiti tehnološki div Airbnb i da će baš on, zahvaljujući svojim poslovnim rješenjima, postati direktor međunarodnog razvoja te američke tvrtke koja danas broji više od 5500 zaposlenika.

Još manje je mogao znati da će se nakon gotovo pet godina rada u "Air Bed and Breakfast" doseliti u Hrvatsku i postati biogradski zet. Da, dobro ste pročitali, friški dalmatinski zet, jer se Georg prije mjesec dana oženio Josipom Bašić iz Biograda, koju je upoznao u Silicijskoj dolini.

- Dobar dan, govorim pomalo hrvatski. I to je to - našalio se odmah na početku našeg razgovora ovaj mladi IT stručnjak, koji je svoje bogato znanje stečeno u globalnom biznisu besplatno dijelio na predavanju održanom prošlog tjedna u prostorijama CODEhuba u Studentskom domu Sveučilišta u Zadru.

Početak s Accoleom

- Sve je počelo od tvrtke Accoleo, koju sam osnovao zajedno sa šest studenata doktorskog studija, a za sve je "kriv" sajam vrtlarstva u Njemačkoj - smije se Georg, koji od početka pandemije koronavirusa s posebnom pažnjom prati događanja u hrvatskom turizmu.

Zanimalo nas je kako je došao do jedne od vodećih pozicija u Airbnbu, zašto je prestao raditi za njih, što sada radi i zbog čega se doselio u Hrvatsku?

- Accoleo je bio jako sličan Airbnbu, ali je bio posvećen jednom od najvećih sajmova vrtlarstva koje njemačka ima - Bundesgartenschau. Taj se festival svake dvije godine seli po Njemačkoj i za sobom "vuče" više od tri milijuna ljudi, od radnika i organizatora do posjetitelja. Sajam vrtlarstva imao je velik problem zbog smještaja organizatora i posjetitelja jer se nikada nije održavao u sredinama koje mogu primiti velik broj ljudi, već u malim ruralnim mjestima koja nemaju hotelskog smještaja.

Tvrtka Accoleo odlučila je pomoći organizatorima festivala i doskočila je problemu tako što smo svim radnicima i posjetiteljima na digitalnoj platformi ponudili isto ono što nudi i Airbnb - privatni smještaj.

- Sagradili smo platformu na kojoj su ljudi mogli oglašavati svoj smještaj i tako pomogli lokalnom stanovništvu, ali i organizatorima i svim posjetiteljima festivala. Ubrzo smo postali i službeni partner sajma. No, onda smo vidjeli da u SAD-u postoji Airbnb, ali i u Njemačkoj interna kopija Wimdu. Nas šestero stajalo je sa strane i gledalo kako se ove dvije tvrtke svađaju, a mi smo odlučili biti proaktivni. Napravili smo prvi korak te se javili Airbnbu. Htjeli smo im objasniti kako njemačko tržište funkcionira, a vrlo brzo su nas pozvali u San Francisco na tjedan dana, prisjeća se Georg, čiji je tim u Silicijskoj dolini imao samo jedan zadatak: morali su Airbnbu pribaviti tisuću novih smještajnih jedinica. Iako su imali odličan tim, aplikacija im nije bila najbolja, priznaje Georg, a Airbnbu su za razvojne ideje kronično trebali ljudi. Stoga su šefovi Airbnba odlučili kupiti Accoleo i sve zaposlenike.

image
Luka Gerlanc/Cropix

- Kada sam krajem 2010. došao u tvrtku, bio sam četrdeseti zaposlenik, kada sam odlazio 2015. godine, Airbnb je zapošljavao četiri tisuće radnika! Imao sam tri posla: međunarodni razvoj, osnivanje ureda po svijetu i osnivanje odjela korisničkog iskustva. Airbnb želi djelovati na lokalnom tržištu gdje se gosti i stanovništvo mogu povezati, ali za takvo nešto je potrebno povjerenje. Naime, stranu osobu morate pustiti u vašu kuću, a kako bi se to povjerenje stvaralo i gradilo, potrebni su vam uredi diljem svijeta kod kojih će vlasnici smještaja doći i gdje će se upoznati s idejom onoga što Airbnb jest - kaže Georg.

U roku od tri mjeseca, kao direktor međunarodnog razvoja, otvorio je osam ureda u Europi. Putovao je od ureda do ureda, zapošljavao ljude i objašnjavao način rada. Od Brazila i Indije do Europe, Georg je bio glavni čovjek koji je brinuo da Airbnb raste i da u gotovo svakoj zemlji imaju svoj ured, a sve s ciljem da se lokalni ljudi što sigurnije osjećaju prilikom priključivanja na digitalnu platformu.

Ludi rast Arbnba

- Airbnb je rastao kao lud! Imali smo puno registriranih smještajnih kapaciteta, a naglo je porasla i potražnja za njima. Ljudi su željeli iznajmljivati, a paralelno je rastao i broj turista koji su htjeli smještaj u kojem se osjećaju kao kod kuće. I Europi smo morali otvoriti urede korisničke podrške kako bismo mogli pomoći ljudima koji imaju problema s prijavom ili bukiranjem. Pitali su me mogu li to napraviti u Dublinu, ja sam se preselio, otvorio ured i u roku od godine dana zaposlio 400 ljudi! - govori nam Georg, kojemu je jedan od glavnih poslova bio osnivanje i traženje voditelja odjela za korisnike.

Upravo se korisničko iskustvo pokazuje kao ključ uspjeha Airbnba, kao nit koja se provlači kroz sve odjele kompanije, a najviše se manifestira kod iznajmljivača i gostiju, odnosno turista.

- Ideja Airbnba je bila iznajmljivanje, no ubrzo smo uvidjeli da mnogi domaćini nude dodatne usluge za svoje goste, kao što su doručak, organizirano učenje jezika, razvoz na aerodrom ili s aerodroma, organiziraju im izlete i nude lokalne proizvode. Te male geste učinile su Airbnb privlačnim i zbog toga ga turisti koriste. Bilo je jako zabavno, ali smo i jako puno radili - sjeća se George.

Već je bila 2015. kad je odlučio naputiti San Francisco jer mu je bilo potrebno malo odmora i htio je vrijeme provoditi sa svojom obitelji. Tada je upoznao svoju ženu Josipu koja je u San Franciscu radila na doktoratu. Složila se s Georgom da se vrate u Europu, zbog čega je odlučio napustiti Airbnb.

- Četiri i pol godine samo sam radio i putovao, praktički sam cijelo vrijeme živio „iz kofera”. Zasitio sam se takvog životnog stila i odlučio sam nešto promijeniti.

I promijenio je, ali je do danas ostao u dobrim odnosima s trojicom osnivača Airbnba; oni su Brian Chesky, Joe Gabbia i Nathan Blecharczyk. Za njegov zadnji dan na poslu njih trojica su se, u čast Georgu, obukli u njemačku nacionalnu nošnju.

- Bilo je to nezaboravno iskustvo - kaže danas uz smijeh.

No, Georg je u Airbnbu nepovratno promijenio globalnu turističku industriju. Putovanja i boravak i u najmanjim mjestima na svijetu omogućio je milijunima ljudi iz svih dijelova svijeta, svi su preko noći postoli dionici turističkog tržišta. Ljudi su kao korisnici digitalne platforme dobili neograničen pristup, a Airbnb je dobio posebnu vrijednost kao kompanija koja svim gostima želi da se osjećaju kao kod kuće, gdje su domaćini brižniji od drugih i imaju više osjećaja za svoje goste.

- Airbnb nije nikakav originalan izum. Kad sam rekao svojoj baki da radim za njih, nije imala pojma što je to. Kazao sam joj da je to isto kao da imaš online telefonski imenik gdje možeš pronaći smještaj u gradovima u koje ideš. Ona mi je rekla da shvaća što je to, jer su u njezino vrijeme u vijećnici imali popis ljudi koji iznajmljuju sobe, tako da je Airbnb zapravo samo digitalizirao postojeće stanje. Ideja digitalizacije takvog proizvoda nije raketna znanost, ali kako je napravljen, način povezivanja ljudi, omogućavanje komentara na smještaj i sva tehnologija koja se koristi za izlistaj smještaja, e to je novo - ističe Georg, koji je s nama podijelio svoje misli o razvoju turizma u bliskoj budućnosti.

- Ljudi žele putovati i u ljudskoj je prirodi da se međusobno povezuju, da putuju i upoznaju nova mjesta. Ono što bi se moglo promijeniti jest način na koji to radimo. Možda će ljudi sada manje letjeti avionom i više koristiti automobil. Pretpostavljam da će se produžiti broj dana provedenih u nekoj destinaciji jer ljudi sada mogu raditi od bilo gdje pa se može dogoditi da kombiniraju rad i odmor i tako produlje boravak. Vjerojatno će tražiti i prostore koji su udaljeniji od centara grada i zahtijevat će više prostora u smještaju - smatra Georg, koji predviđa skori povratak putovanja, i to u većem opsegu nego što su bila prije pandemije. Ali i upozorava da je vrijeme pandemije vrijeme u kojem destinacije poput Hrvatske imaju priliku popraviti neke stvari.

- Pandemija nam je omogućila da progledamo i da napravimo nešto bolje nego što je dosad bilo. Pogledajte Veneciju, građani su za vrijeme pandemije odlučili da ne žele više u grad primati velike kruzere i talijanska vlada je podržala njihovu odluku. Tako i Hrvatska ima priliku popraviti sadašnje stanje u kojem dominira masovni turizam, ali i strašna betonizacija obale, izgradnja apartmanskih naselja koja su posvuda i strašno uništavaju prirodu. "Apartmani everywhere" - upozorava nas ovaj novopečeni Dalmatinac na svom hrvatsko-engleskom.

Pošast apartmanizacije

- Ljudi sve više postaju svjesni okoliša i priroda će im u budućnosti biti vrlo značajna kada budu htjeli mijenjati svoje životne sredine. Željet će istraživati manja mjesta i sredine, a Airbnb i omogućava svima da nude svoj smještaj i budu konkurentni na globalnom tržištu. Zbog Airbnba se sada u svijetu čuje i za Biograd na Moru. Ne dolaze više turisti samo u Dubrovnik - kaže Georg, koji se nikako ne miri s apartmanizacijom hrvatske obale.

- Turisti sve manje žele male betonske apartmane. Takva apartmanizacija obale privlači turiste s manjom platežnom moći. Kada gledam neki građevinski objekt s četiri ili pet apartmana, smatram da je za taj novac bilo bolje napraviti kuću i lijepo je urediti za četvero ljudi jer novac koji ćete zaraditi od iznajmljivanja četiriju apartmana ili jedne vile je zapravo jednak. Osim što kada imate četiri apartmana, morate četiri puta više čistiti, više bukirati, više se umoriti, a za manje novaca. Ako postoji više ljepših kuća za odmor nego apartmana nagomilanih jedan na drugog, kod stranaca ćemo dobit na značenju i privlačiti više gostiju s većom platežnom moći - ističe Georg.

Treba bježati od masovnog turizma i razvoj industrije usmjeravati u projekte u skladu s prirodnim okolišem.

- Dobra vijest je da u Hrvatskoj nije izbetoniran svaki dio obale kao što je to u Grčkoj ili Španjolskoj, ali baš zbog toga ne smijemo upasti u tu mrežu. Jer kad jednom uništimo prirodu, nema povratka. Hrvatska se, kad sam bio mali, doživljavala kao jeftina zemlja, ali ona to više zasigurno nije. I smještaj na obali trebao bi biti u skladu s tim. Ne smijemo se uspoređivati s Grčkom ili Makedonijom, bolje da pogledamo kakav turizam imaju Francuzi ili Dolomiti. Možemo puno bolje, optimističan je Georg, koji se profesionalno više ne bavi turističkom industrijom. Sada su mu strast startup tvrtke. Suvlasnik je konzultantske tvrtke Expansion partner koja pomaže firmama da se probiju na globalno tržište.

- Zapravo je jako jednostavno. Kada je neka tvrtka u Americi već postala toliko velika i potrebna im je strategija za izlazak na strano tržište, ja im pomažem da smisle način kako i gdje ići, koga će zaposliti i što će raditi, koja bi im trebala biti marketing strategija, a koji ciljevi. Potom im pomažem izgraditi radni tim - govori Georg, sada u ulozi poslovnog trenera.

image
Na fotografiji: Georg Bauser
Luka Gerlanc/Cropix

Neke od većih tvrtki kojima je pomogao da "izađu" iz okvira američkog tržišta su platforma "rover.com" koja nudi usluge za čuvanje ljubimaca, ali i "Wonder workshop", tvrtka koja proizvodi male robote koji se mogu programirati pomoću pametnih telefona. Ima li zlatni savjet koji dijeli svim osnivačima malih tvrtki, upitali smo ga.

- U poslu sam jako izravan i odmah kažem što mi se sviđa, a i što ne. Nekima se to može sviđati, a nekima ne, ali ja sam uvijek iskren. Ono što preporučujem svim mojim klijentima, ali i svima onima koji kreću u razvijanje nekog proizvoda jest da se fokusiraju na jednu stvar. Pronađite problem i onda ponudite jedno rješenje i na tome se putu ne dajte smesti. Pronađite tržište za vaš proizvod. Ako ne možete dobro dijagnosticirati problem, ne možete niti ponuditi dobro rješenje, a to označava neuspjeh startupa. Također, uvijek je bitan fokus, odnosno cilj koji mora biti mjerljiv.

I dalje povezani

U Airbnbu smo uvijek kao nit vodilju gledali koliko smo noćenja prodali. Taj broj su svi razumjeli i taj broj mora rasti, svi u tvrtki bi trebali znati kako njihov posao doprinosi rastu tog broja, a ako to ne znaju, onda im nije mjesto u toj tvrtki, sugerira Georg, koji je i danas povezan s Airbnbom, ali preko Air Anglesa, grupe od pedesetak ljudi, koji su nekada radili za njih, a sada investiraju u startupove i pomažu mladima izgraditi posao.

Iako dosad nije radio s hrvatskim startupovima, ovaj biogradski zet je iznimno ponosan na tvrtku Bugatti Rimac koja je upravo od startupa postala tvrtka svjetskih razmjera. Spominje i zadarsku tvrtku Cognism, čiji je suosnivač Stjepan Buljat, hvaleći njihov način poslovanja.

- Boravak u Hrvatskoj više nije nedostatak. Prije je bilo uvriježeno mišljenje da moraš započeti u Silicijskoj dolini da bi uspio, ali sada to više nije tako. Zahvaljujući pandemiji možeš raditi bilo gdje i bilo kada...

item - id = 1115508
related id = 0 -> 1122286
related id = 1 -> 1119192
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
24. rujan 2021 18:22