Tamo negdje na samom izmaku prošlog milenija, u 13. epizodi pete sezone "Prijatelja" servirana nam je dilema: trebaju li muškarci nositi torbice? Možda se sjećate radnje – Rachel je uspjela uvjeriti Joeyja da će mu promjena imidža pomoći u pronalasku glumačke gaže, a ta je promjena uključivala nošenje ručne torbe, odnosno, kako ju je Joey zvao,"muške torbice" (man purse). Već to što joj je prilijepio spomenuti epitet jasan je pokazatelj kako smo u ono vrijeme gledali na ideju upotpunjavanja muškog outfita takvim modnim dodatkom, no čini se da su se stvari od 1999. poprilično promijenile...
Na modnim pistama, društvenim mrežama i u modnim medijima torb(ic)e za muškarce doživljavaju svoj trenutak. Tvrtka za istraživanje tržišta NPD Group otkrila je da je u SAD-u prodaja muških i uniseks torbica porasla za nevjerojatnih 700 posto u 2021. u usporedbi s 2018. godinom, a Vogue je nedavno izvijestio da su muške torbe nadmašile tenisice na servisima za preprodaju, kao što su StockX i On Rebag. Što se to dogodilo u zadnjih 20 i kusur godina? Porast rodne fluidnosti sigurno je igrao određenu ulogu, budući da je suvremena muška garderoba postala otvorenija za tradicionalno ženske odjevne predmete i modne dodatke, uključujući suknje, visoke potpetice, biserne ogrlice i naušnice, no nije sve u slobodi izražavanja. Kako to obično biva, negdje u pozadini krije se profit. Torbice su okosnica prihoda luksuznih modnih kuća, a prema nekim istraživanjima u pojedinim brendovima čine i do 40 posto godišnje zarade. Pa kako nam onda dizajneri ne bi gurali ideju koju je Rachel prodala Joeyju?
Samo na predstavljanju muških kolekcija za sezonu proljeće/ljeto 2022. mogli smo ih vidjeti na manje-više svakoj zapaženoj reviji: Jil Sander je ponudio velike smeđe kožne hobo torbe, Dior je predstavio novi look svojih prepoznatljivih saddle torbi, Hermes je ponudio birkinice u ponešto robustnijem izdanju, a eho s modnih pista brzo je stigao do svijeta poznatih pa smo s torbama počeli viđati face poput Harryja Stylesa, Kanyea Westa, Pharrella Williamsa, Johna Mayera i Jadena Smitha. Očekivano, u novom krugu modnih revija, onom za pre-fall i jesen/zimu 2022. te proljeće 2023., još je više dizajnera uključilo torbice u svoje muške kolekcije – od Burberryja i Vuittona preko Kenza do Balmainea i Versacea. Rachel bi, nema sumnje, bila zadovoljna.
Među poklonike muških torbi ubraja se i influencer Josip Piteša, a zašto ga na objavama na Instagramu često viđamo s tim još uvijek kontroverznim modnim detaljem.
- U današnje vrijeme torbe su neizostavan modni dodatak, i ženskom dijelu populacije, i u muškome. Osim što su korisne, ujedno su dobar modni detalj koji podiže cijelu odjevnu kombinaciju. Volim klasične i elegantne modne modele u koje stane sve što mi je potrebno imati pri ruci – ključevi, mobitel, novčanik…
Osobito zabavan detalj cijele priče je činjenica da su kroz povijest muškarci prednjačili u nošenju torbi(ca). Zapravo, rijetko kad su se odvajali od svojih malih kožnih vrećica obješenih oko vrata ili o pojas, kojima je popularnost narušila tek pojava džepova potkraj srednjeg vijeka. U renesansi su od praktičnog postale modni dodatak i statusni simbol – kitnjaste, pomno ukrašene i često napunjene miomirisnim tvarima, s ciljem popravljanja općeg olfaktornog dojma. Sukladno promjenama u životnim navikama, izumljeni su različiti, praktičniji i veći modeli za raznorazne prigode, a negdje do početka 20. stoljeća većina stilova torbi koje danas poznajemo i koristimo već je ušla u modu i iz nje izišla. Veliki zamah popularnosti muške su torbe dobile tijekom osamdesetih; premda su u prvo vrijeme nosile osebujne pogrdne nadimke, torbice zakačene na kaiš vezan oko struka uskoro su, zahvaljujući najprije svojoj praktičnosti, a potom možda baš i zbog kontroverze, stekle neslućenu popularnost.
Moguće je da je upravo ta popularnost bila na umu ekipi iz Louisa Vuittona kad se 2017. odlučila na suradnju s među skejterima omiljenim brendom Supreme. U njihovoj se kolekciji našla i redizajnirana "pojasna torbica" (to joj je, naime, pristojniji naziv), otvorivši tako nove mogućnosti za povratak tog modnog dodatka u muške garderobe. Pitate li se možda je li ovo tek prolazan trend, brojevi su već rekli svoje: ogroman porast prodaje muških torbi potvrđuje da je riječ o nečemu jačem, što će, bez sumnje, dobiti prikladan odgovor modne industrije. S ciljem nošenja nužno potrebnih sitnica, upotpunjavanja outfita ili preprodaju, modnim brendovima koji kolekcije stvaraju prema profitu ionako je svejedno.
Pratite Stil i na Instagramu te Facebooku!