StoryEditor
SplitNEDOVRŠENI GRAD

Želite u Banovinu? Ne treba vam izmišljati toplu vodu, samo završite započete projekte: Dom omladine, Žnjan, Arenu, Bračku, Vukovarsku i Lovrinačku ulicu...

Piše Saša Ljubičić
28. travnja 2021. - 16:05

Povjesničari tvrde da Dioklecijanova palača nikad nije dovršena. A kako se iz nje rodio grad, valjda je to i naš usud. Tri desetljeća živimo u samostalnoj Hrvatskoj, postali smo i dio Europske unije, moćne zajednice bogatih država, a nismo u stanju realizirati najjednostavnije komunalne projekte, od kojih su neki započeti još u pokojnoj Jugoslaviji.

Umjesto da kandidatkinje i kandidati za gradonačelnike mlate praznu slamu, pa otvaraju pitanja koja nemaju veze s nadležnostima lokalne uprave i samouprave, red bio pozabaviti se problemima koji su im ostavljeni u amanet. Tu; pred nosom. Tim ulicama i četvrtima prolaze/zimo svaki dan. 

1. Dom omladine

Kad je osamdesetih stavljen u funkciju, zvali smo ga Dom omladine. U međuvremenu, ime mu je promijenjeno u Dom mladeži, a u najnovije doba taj splitski Skadar na Bojani zovu Dom mladih. Zgrada je nedovršena i iziskuje silna ulaganja kako bi se njena velika dvorana konačno privela svrsi, a cijeli objekt zaživio sukladno onom što su projektanti zamislili.

image
Dom mladih nikad nije do kraja završen
 
Vladimir Dugandžić/Cropix

2. Žnjan

Od 1998. kad smo na Žnjanu ugostili Ivana Pavla Drugog, Split nije iskoristio svoj najveći prostorni potencijal. Istinabog, pustopoljina na rubu grada više nije plato načičkan bespravno podignutim ugostiteljskim objektima, a gradska tvrtka dobila je koncesiju za njegovo upravljanje na duge staze.   Projekt uređenja je usvojen, ishođena je i lokacijska dozvola, no sve što se tu kani napraviti, vraški je skupo. Aktualna vlast prekršila je obećanje da će u ovom mandatu urediti Žnjan. Hoće li to poći za rukom idućoj garniruti političara u Banovini?

image
Žnjan je najveći prostorni gradski resurs
 
Grad Split

3. Poslovni toranj Spaladium Arene

U "neboderu" naslonjenom na Arenu trebale su biti smještene sve gradske tvrtke, a ostatak prostora komercijaliziran. Umjesto toga, i dalje iz Arene viri armaturna žica kao podsjetnik na lako izrečena obećanja. Od njenog otvaranja prošlo je nesretnih trinaest godina. Suinvestitori se i dalje međusobno optužuju po sudovima, a dugo se muku mučilo i s održavanjem Arene upozoravajući na njenu nedovoljnu iskorištenost i činjenicu da je prevelika za splitske potrebe.

image
Ružno lice Spaladium Arene 


 
Nikola Vilić/Cropix

4. Bračka ulica

Konačno smo se pomakli s mjesta. Dio Bračke ulice dobio je nogostupe, javnu rasvjetu i drvored koji bi jednog dana trebao šetačima osigurati potreban hlad u ljetnim mjesecima. Tu su i dva nova rotora koje su Splićani bezrazložno izvrgli ruglu na društvenim mrežama, no sasvim dobro funkcioniraju. Ostaje otvoren problem pružanja Bračke prema Pazdigradu jer su se toj i dalje začepljenoj prometnoj gradskoj arteriji, ispriječile bespravno izgrađene kuće koje su u međuvremenu legalizirane.

image
Bračka ulica se uređuje na "peci bokune"
 
Tom Dubravec/Cropix

5. Vukovarska ulica

Umjesto da kao glavna gradska prometnica spoji centar Splita sa Stobrečom i Podstranom, Vukovarska je, zbog neriješenih imovinsko-pravnih odnosa, zapela kod City Centra one. Uskoro će se odčepiti pravac koji je povezuje sa Sirobujom što će donekle smanjiti gužve kod velikog trgovačkog centra, no izlazak iz grada ovim pravcem ili ulazak u centar Splita, i dalje je sanak pusti. 

image
U Vukovarskoj se stalno stvaraju prometni čepovi
 
Bozidar Vukičević/Cropix

6. Trg Hrvatske bratske zajednice

Niti je, a kako se to desetljećima obećaje, uređen Trg Hrvatske bratske zajednice, niti je tu preseljena gradska uprava, a Banovina "oslobođena" za komercijalne sadržaje. Je li došlo vrijeme da se parkiralište ukopa, a prašnjavi plato nedaleko od stare gradske jezgre, pretvori u oku ugodan i funkcionalan gradski trg?

image
Trg Hrvatske bratske zajednice desetljećima čeka uređenje
 
Jakov Prkić/Cropix

7. Lovrinačka ulica

I na ovoj prometnici koja bi trebala spajati istočno dio grada s kupalištima na Žnjanu, radi se na "peci bokune". U mandatu ove vlasti, dobila je svoj smisao na Mejašima nadovezujući se na novoizgrađeni Put Vrborana, no umjesto da "prošiša" u pravcu juga pa se spusti na more, ne možemo dalje jer gradski oci (još) nisu postigli dogovor o otkupu privatnih parcela koje se nalaze na trasi do Žnjana, pa se na glavnu gradsku plažu vozilima i dalje prilazi iz samo dva smjera: preko Radoševca i Pazdigrada.

image
Križanje Vukovarske i Lovrinačke
Saša Burić/Cropix

8. Tehnološki park u Dračevcu

O tome da će nekadašnja vojarna biti pretvorena u neku vrstu gospodarskog inkubatora, slušamo dvadesetak godina. Navodno, radovi samo što nisu počeli, a potrebna sredstva su osigurana. Vjerovati je da taj golemi prostor više neće biti zapušten do te mjere da njime tumaraju (bijesne) lisice.

image
Ovako bi trebao izgledati tehnološki park na Dračevcu
Simulacia

9. Kopilica

Čemer i jad. Tužno lice Splita. Poslovna zona koja svjedoči o propasti industrije i tranziciji grada koji pokušava živjeti isključivo od turizma i trgovine. Uređenje Kopilice je na čekanju. I tako gotovo pola stoljeća.

image
Od sviju napuštena Kopilica
 
Bozidar Vukičević/Cropix

10. Autobusni kolodvor

Već je sto puta trebao biti uređen ili premješten u predgrađe, a ništa se od toga nije dogodilo. Često je predmet sprdnje domaćih i turista.

image
Splitski autobusni kolodvor nije nam na ponos i diku
 
Vojko Bašić/Cropix

11. Istočna obala

Vele, zablistat će, samo što nije. Radi se na njenom proširenju, planira se i rasterećenje prometa ulicom koja bi luku, preko Toča, povezala s Bijankinijevom, no o tim planovima čitam još od vremena kad sam naučio prva slova, a ove mi je godine ravno pedeset. Postoje i ozbiljni planovi uređenja zapuštene zgrade Dalmacijavina, no kad će točno biti realizirani, s obzirom na tolika iznevjerena obećanja, nitko se ne bi usudio reći.

image
Radovi na istočnoj obali splitske gradske luke 

 
Nikola Vilić/Cropix

12. Karepovac

O.K., odlagalište otpada je utabano, više se ne gušimo u smeću, no ne krenemo li skoro u njegovo konačno zatvaranje, ponovno će nas zapljusnuti smrad. Ima li itko od kandidatkinja i kandidata za gradonačelnika, hrabrosti izgovoriti rečenicu će u njegovom mandatu Karepovac biti stavljen ad acta?

image
Karepovac je saniran, ali nije iseljen 
 
Zvonimir Barišin/Cropix

13. Monumentalna česma

Vrijeme je da se na vrh Rive vrati nasilno uklonjena "Bajamontuša" ili da se pobornicima povratka spomenika dovođenju vode u Split, otvoreno kaže da od toga neće biti ništa. Dosta je (tragi)komedije.

image
Replika Bajamontuše izrađene od srebra
 
Ante Čizmić/Cropix

14. Spajanje Zente s Križinama i Trstenikom

Od Zente do Križina, do Krstarice i Fregate, ne može se automobilom jer cesta koja prolazi pored Franjevačkog samostana o. fra Ante Antića, završava u šipražju. Radi se o stotinjak metara ulice koja bi povezala južni i istočni dio Splita, ali posljednjih desetak godina jedva ju se i spominje, iako građani Blatina, Splita 3 i Trstenika, tuda često prolaze da bi skratili put do KBC-a. Sredite već jednom tu Zajčevu, povežite je s ulicom Trstenik. Nije to ne znam kakav teret za gradski proračun. 

image
Predio na splitskom Trsteniku, gdje bi se trebale spojiti Zajčeva ulica i ulica Trstenik
 
Joško Ponoš/ Cropix

15. Metro

Pokušaj povezivanja Kopilice i gradske luke željeznicom, neslavno je propao. Most koji bi spajao Split i Kaštela i tako prometno rasteretio ulaz u grad - na dugom je štapu. I o jednom, i o drugom, govori se još od završetka Domovinskog rata, no s riječi se nije prešlo na djela.

image
Splitski metro više ne vozi
 
Tom Dubravec/Cropix

16. Šetnica Duilovo - Stobreč

I o pješačkom spoju Splita i Stobreča govori se, a brat bratu, bar trideset i pet godina. Konačno, gradska tvrtka "Vodovod i kanalizacije" kreće u realizaciju projekta 1700 metara šetnice koja na simulacijama djeluje sjajno! Novac je dijelom osiguran iz europskih fondova, a radovi bi mogli biti gotovi za dvije godine. Držimo im palčeve.  

image
Ovuda bi trebala proći šetnica koja bi povezivala Duilovo i Stobreč 
 
Ante Čizmić/Cropix
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
29. srpanj 2021 16:33