
Počele su velike pripreme za ljeto 2023. godine. Hotelijeri, privatni iznajmljivači, ugostitelji, trgovci... (očajnički) traže radnu snagu, obnavljaju sobe i apartmane, slažu jelovnike i mijenjaju inventar. Majstori ne staju od posla jer sve treba završiti na vrijeme. Već za Uskrs stižu prvi gosti, a on ove godine pada nešto ranije.
Najbolja je vijest da se vraćaju oni koji zbog pandemije nisu dolazili posljednjih godina, turisti iz Azije, Australije, SAD-a... Zbog kruzera i prekooceanskih letova, turističke će brojke sigurno biti bolje u odnosu na lani. Dapače, kruzing kompanije ponovno prodaju pune kapacitete brodova, što zbog epidemioloških mjera posljednje dvije godine nije bio slučaj.
Na ruku nam ide i činjenica da će turistički promet na svjetskoj razini narasti trideset posto, što potvrđuju sve ozbiljne analize. Jednostavno rečeno, nakon pandemije koronavirusa koja je zaustavila život, ljudi su se zaželjeli putovanja.
Luksuz
– Da, vraćaju nam se turisti iz dalekih zemalja, a nakon duljeg vremena počele su stizati i organizirane turističke grupe. To je jako dobar znak. Možemo gajiti jedan realan optimizam što se tiče predstojeće sezone koja bi zaista mogla biti poput one najbolje iz 2019. godine, a ona iz 2022. je bila na tragu te rekordne. Dobra je vijest da gosti u Splitu ostaju sve dulje. Najčešće su tu četiri dana, a osim Splita sve više posjećuju otoke i zaleđe – kaže Alijana Vukšić, direktorica Turističke zajednice grada Splita, koja nam je komentirala i cijene smještaja u najvećem dalmatinskom gradu. Koliko će ići "gore"?
– Nitko nema kristalnu kuglu da bi iz nje to vidio, ali svakako treba uzeti u obzir inflaciju i njezine posljedice. Najobjektivnije je reći da će cijene smještaja diktirati tržište, no nikako se s njima ne bi smjelo pretjerati, to više jer se nama konkurentne zemlje iz okruženja ove godine snažno vraćaju na turističko tržište – kaže naša sugovornica.
Martina Nimac Kalcina, predsjednica Zajednice obiteljskog turizma pri HGK, u sklopu sajma GAST u Splitu organizirala je zanimljivu konferenciju na temu turističkih perspektiva. Kakvu sezonu možemo očekivati?
– Sudeći po onome što se dalo čuti na konferenciji, odličnu! Dapače, najskuplji smještaj je već rasprodan. Kako je kazala Kristina Rogaljska, direktorica prodaje hotela "Radisson Blu", njihov najluksuzniji apartman u Splitu, koji stoji čak pet tisuća eura noć, već je rezerviran, no ostaje pitanje što naš grad može ponuditi gostima tako dubokog džepa? Oni očito ovdje žele ljetovati, no ne smije nam se dogoditi da im tu ni trenutka bude dosadno, da već nakon dva dana provedena u Splitu ne znaju što bi više radili – upozorava Martina Nimac Kalcina.
Plaže bez sadržaja
Predsjednica Zajednice obiteljskog turizma pri HGK komentirala je porast cijena smještaja.
– Cijene smještaja kod privatnih iznajmljivača porasle su u odnosu na lani do dvadeset posto, no na svakome od nas ostaje procijeniti može li po tim cijenama i prodati svoju uslugu. Činjenica je i da je sve manje onih koji pružaju smještaj na noć ili dvije, jer im se to jednostavno ne isplati ako sve ne rade sami, a ako su i odlučili primati goste na jednu noć, što iziskuje velike napore, onda tu uslugu neki znaju skuplje naplaćivati. Poskupjele su usluge čišćenja, pranja posteljine, sredstava za čišćenje... Iznajmljivači u Splitu plaćaju i veći porez, što je mnoge odbilo od iznajmljivanja u zimskom razdoblju kad su cijene niske, a troškovi veći zbog sezone grijanja. Osim toga, sada su plaže, poput popularnih Bačvica, lišene nekih ugostiteljskih sadržaja, a to sve iznajmljivače u gluho doba godine odbija od posla – veli Nimac Kalcina.
Zato je potrebno izraditi strategiju razvoja turizma grada Splita koja će dati prave smjernice za budućnost, o čemu je na konferenciji u sklopu GAST-a govorio dekan Ekonomskog fakulteta prof. dr. Vinko Muštra.
– Svi dionici u turizmu mogu tome dati svoj obol kroz prijedloge i komentare. Turizam je osjetljiv, a pravodobne i točne informacije su onima koji od njega žive vrlo važne. Što se konkretno Splita tiče, tu smo u Banovini pokušali dobiti odgovor o tome što će ovo ljeto biti s plažama na Žnjanu. Rečeno je da se radovi planiraju u lipnju, no tako će biti ako se u idealnoj situaciji svi preduvjeti za to i ostvare, ali procedura koja čeka Grad Split kao investitora na Žnjanu prilično je zahtjevna – veli Martina Nimac Kalcina.
Danijell Nikolla, vlasnik triju restorana u centru Splita i aktivni član lokalne udruge ugostitelja, uvjeren je da nas očekuje, kako kaže, sezona nad sezonama.
– Prvenstveno zato što bi ovo bilo konačno jedno ljeto koje bismo trebali odraditi bez ikakvih restrikcija, kažem trebali, jer čini se da će zaista i biti tako. Kad smo se pokazali žilavima u vrijeme kad je situacija za turizam bila prilično pipava, onda ćemo sada sigurno sve odraditi još bolje nego prije korone. Sve nam ide na ruku: nema više pandemije koronavirusa, ušli smo u Schengen i prešli na euro, a ono što mi ugostitelji čujemo od turističkih vodiča i privatnih iznajmljivača, rezervacije nikada ranije nisu krenule. Ako se ne dogodi nešto izvanredno, a iskreno se nadam da neće, imat ćemo najbolju sezonu ikada – optimistično će Nikolla.
Prijelazni rok
Što je s cijenama u ugostiteljstvu?
– Inflacija je napravila svoje. Za vrijeme pandemije kad smo svi stali kod kuće i kad se nije stvarala nova vrijednost, tiskao se novac bez pokrića i to je sad očito stiglo na naplatu. Poskupjele su namirnice i piće, energenti, režije općenito. I cijena radne snage je viša. No bez obzira na poskupljenja, nas ugostitelje inspekcije stalno provjeravaju. Ne smijemo dignuti cijene u restoranima ni dva centa jer nam slijede kazne – kaže Nikolla.
S radnom snagom će se kuburiti i ove sezone. Prošlo ljeto su uspjeli izvući srednjoškolci i studenti, koji su se pokazali dobrim radnicima u turizmu, i odličnim pomagačima starijim i iskusnijim kolegama, profesionalcima.
– Od veljače do svibnja traje "prijelazni rok" u ugostiteljstvu. I mi za naše restorane tražimo radnike. Ljudi procjenjuju gdje im se bolje angažirati. Mnogi i nasjednu na lažna obećanja, no na radnicima i vlasnicima ugostiteljskih objekata je da svatko odabere najbolju opciju kako se kasnije ne bi kajao. Osobno me veseli da su sa mnom ostali mnogi radnici koji su u mojem prvom restoranu od samog početka. To govori da funkcioniramo kao dobar tim – zaključuje Nikolla. Valjda će na isti način ove godine funkcionirati i naš turizam, jedina gospodarska grana koja nas može spasiti od recesije koja se najavljuje u Europskoj uniji. Za sada, sudeći po svemu što smo čuli, smiješi nam se berićetno ljeto.