StoryEditorOCM
SplitSKUPA LEKCIJA

Splićanka se ozarila kad je online ‘ubola‘ dva para ‘reba na sniženju‘ poznatog branda: ‘Sve je bilo super, ali narudžba nikako nije stizala‘. Kasno je shvatila da je prevarena...

Piše Tanja Giovanelli
17. kolovoza 2022. - 07:58

U sferi šopinga rijetka se zadovoljstva mogu mjeriti s onime kada kakav dobar komad robe pronađemo na još boljem popustu.

Osjećaj je to kao smo nadmudrili sustav i izvukli deblji kraj, pa užitak šepurenja u novom ruhu nadograđujemo zasluženom samodopadnošću što nas trgovac, eto, nije "oderao" kao ostale koji su platili punu cijenu.

Ali ima biti da su ovu Ahilovu petu kupaca koji su, pogotovo u aktualnim tržišnim okolnostima, primorani na štednju nanjušili prevaranti čije se zadovoljstvo, pak gradi na nešto drugačijim osjećajima, ili bolje kazati na njihovom pomanjkanju.

Naime, svega nekoliko tjedana otkako smo pisali o iskustvu Splićanki kojima su po "povoljnoj" cijeni pod originalne prodali lažne Furla torbice, našoj se redakciji javila naša sugrađanka koja je prošla još i gore. Njena narudžba, nažalost, pa ni u "fejk" verziji, nikad nije stigla.

- Tražila sam neke nove hlače i rekoh da vidim što imaju u Dieselu. Odavno tamo nisam nešto kupila i baš mi je došla želja. U tražilicu sam ukucala "Diesel Hrvatska" i među prvim stranicama mi se pojavila i ona s imenom: www.diesel-hrvatska.com I moram reći da sam se oduševila kad sam ju otvorila jer je na webshopu taman bilo neko sniženje.

Malo sam pretražila ponudu i izabrala dva para hlača po povoljnoj cijeni te prateći upute predala narudžbu - navodi naša sugovornica prisjećajući se kupovine kojom se počastila 9. svibnja ove godine.

image
Ante Čizmić/Cropix

Kako nam je kazala, sve je proteklo brzo i bez znakova upozorenja da nešto nije kako bi trebalo biti. Sama stranica, navodi, izgledom i sadržajem djeluje posve autentično pa ju je tek potvrda o kupnji malo zbunila jer je na njoj bilo navedeno da će se novac doznačiti na ime drugog poduzeća. No, nije tome, kaže, pridala neku pažnju znajući da poduzeća drugog imena i inače na tržište stavljaju različite modne brendove.

-Tek su mi nakon nekog vremena, kako mi nije stizala narudžba pa sam im krenula uputiti mail, za oko zapele i neke druge nelogičnosti – nastavlja ovo Splićanka.

- Prvo mi nije bilo drago što im se nije moguće obratiti nego putem online obrasca, dakle nigdje nije bila naznačena e-mail adresa, pa ni broj telefona, a onda sam skužila i da na stranici postoje neki tipfeleri. Tako im na primjer, umjesto "služba za korisnike" piše "Službu Za Korisnike", zatim "Mapa Site" i slično.

image
Ante Čizmić/Cropix

A nakon što nisu odgovorili ni na nekoliko mojih upita, bila sam posve sigurna da sam prevarena. Sve sam odmah prijavila banci gdje su mi rekli da je sve više sličnih prevara te me uputili da odjavim karticu uz komentar da sam još dobro prošla jer moj račun nisu naknadno teretili - rezignirano će prevarena Splićanka koju je ova lekcija koštala 700-tinjak kuna, uz pitanje – kako se ubuduće zaštiti od istih troškova, te je li ove ikako moguće nadoknaditi.

A evo i što nam je na istu temu tada kazao Vlado Biljarski, predsjednik udruge "Splitski potrošač".

- Iako na prvi pogled, osim sumnjive domene, navedena web-stranica izgleda možda ozbiljno, ima istaknute uvjete poslovanja, čak ima osiguranu i tehnologiju za sigurnu razmjenu podataka i plaćanje, no, čim obratite malo bolje pažnju odmah ćete vidjeti da nedostaju ključne informacije, odnosno nigdje nisu navedeni podaci o pravnoj osobi trgovcu.

image

Vlado Biljarski

Davor Pongračić/Cropix

Dakle nema naziva tvrtke, adrese, registarskog broja, fiksnog broja telefona, pa niti adrese e-pošte, već se za kontakt nudi samo web-formular. To su već jako bitni signali za uzbunu, koje potrošač ne bi smio svjesno ignorirati, a ako se ipak odluči na kupnju, tada treba biti svjestan rizika u koji ulazi takvom trgovinom, u kojoj zapravo nema pojma tko je osoba s druge strane i odakle je. Sama adresa web-stranice ili domena na kojoj se nalazi web-stranica nije nikakvo jamstvo lokacije trgovine, niti sigurnosti, ali također može biti dobar signal za povećanu opreznost – naglasio je tada Biljarski.

Dodaje da kod svake kupnje daljinskim sredstvima komunikacije potrošač gotovo uvijek u pravilu ima rok od 14 dana da jednostrano raskine takav ugovor, vrati robu prodavatelju i dobije povrat novca.

image
Jakov Prkić/Cropix

- Potrošač, koji je trgovao s pravnom osobom na području Europskog gospodarskog prostora (EEA), ima li kao dokaz račun, ili ugovor, kada dođe do sporne situacije koju ne može razriješiti putem procedure pisanog prigovora s trgovcem (pravnom osobom), tada se u pravilu ima mogućnost obratiti Tržišnoj inspekciji pri Državnom inspektoratu i oni su nadležni ako je trgovac sa sjedištem na teritoriju RH.

Ako trgovac ima sjedište izvan RH, a na području EU-a (EEA), tada je nadležnost na Europskom potrošačkom centru. Izvan tih granica, potrošač praktički nema gotovo nikakvu zakonsku i institucionalnu zaštitu. S time da, da bi netko bio potrošač, u smislu Zakona o zaštiti potrošača, mora kao fizička osoba sklopiti ugovor s pravnom osobom – trgovcem.

Ako ne postoji taj odnos, odnosno ako nema ugovora ili računa, onda se radi tek o prevarenom građaninu, koji se tada za pomoć može eventualno obratiti policiji ili drugim nadležnim državnim tijelima. – pojasnio je.

image
Shutterstock

Kao mogućnost reakcije u slučaju prevare spominje i proceduru opoziva plaćanja, takozvani chargeback, koja se odnosi na zahtjev za povratom novca prema poslovnoj banci, kartičnoj kući ili PayPal i sličnim servisima, a preko koje je potrošač platio prodavatelju.

-Ova je procedura u pravilu namijenjena situacijama u kojima roba uopće nije isporučena kupcu, više je naplaćena ili je kupac očita žrtva prijevare (krađe kartice, identiteta i sl.), što financijska institucija u složenoj proceduri utvrđuje iz cjelokupne dokumentacije, odnosno pisane korespondencije potrošača s prodavateljem, te kada se može utvrditi da prodavatelj nije kooperativan u postupku rješavanja spora - dodao je Biljarski odškrinuvši vrata mogućoj naknadi štete.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
30. studeni 2022 21:50