StoryEditor
SplitTHIS TIME NEXT YEAR

Sad je sasvim jasno: naš novac za autobusni kolodvor u Kopilici bačen je u vjetar, a Grad kao krivca prokazuje - koronavirus!

18. svibnja 2020. - 08:50
Igralište u Kopilici - lokacija budućeg privremenog autobusnog kolodvora ostat će do daljnjega - igralište Ante Čizmić/HANZA MEDIA

Kopilica od idućeg ljeta novo prometno središte Splita – najavljeno je to 12. prosinca 2018. godine na službenim stranicama Grada.

Tada je prognoza zvučala ambiciozno, a danas, godinu dana nakon što je projekt trebao biti realiziran, sama pomisao na početak radova na privremenom autobusnom kolodvoru u Kopilici u najmanju ruku zvuči – nadrealno.

Nakon što je Ministarstvo graditeljstva i prostornog uređenja (MGIPU) poništilo rješenje o izdavanju građevinske dozvole za autobusni kolodvor u Kopilici, iz Banovine su nam potvrdili da zbog brojnih neriješenih imovinskopravnih odnosa na susjednim česticama “Grad Split u prihvatljivom vremenu ne može ishoditi potrebnu građevinsku dozvolu”.
Dragan Žuvela, predsjednik Društva arhitekata Split, zadovoljan je takvim ishodom.

– Arhitekti, a i ostale naše strukovne kolege (građevinari, prometaši itd.) vrlo jasno i deklarativno su na to upozoravali. Nemogućnost ljudi na upravljačkim pozicijama da sagledaju ove posljedice zaista budi veliku sumnju u njihove kompetencije i kapacitet za upravljanje gradom. Također, kao što smo i više puta naglasili i pri početku ovog “projekta”, s obzirom na neodgovorno potrošen javni novac, civilizacijski je standard, za ovakav ignorantni promašaj, tražiti političku odgovornost – decidirano je poručio Žuvela.

Ne plaća se najam HŽ-u

Kada smo već kod odgovornosti i uzalud potrošenog javnog novca, nedavno je gradska vlast konačno shvatila da nema smisla plaćati mjesečni najam državnoj tvrtki za površine na kojima je sada već drugo ljeto trebao biti kolodvor, a nije.

– S obzirom i na najnovije okolnosti vezane uz pandemiju koronavirusa, te s tim u vezi teškoću u procjenjivanju njezina trajanja, u tijeku su konzultacije koje za cilj imaju izmjenu ugovora o zakupu zgrade i zemljišta, kao i ostalih financijskih obveza dok god se ne sagledaju sve posljedice virusne pandemije – poručili su iz gradske uprave.

Novonastala situacija s koronavirusom očito je poremetila njihovo vješto snalaženje s vremenskim procjenama. Virus je barem ovu godinu kriv što se ni treće ljeto od najave neće realizirati privremeni kolodvor. Nažalost, još uvijek nisu naveli tko je krivac za prilično lošu procjenu da će se do ljeta 2019. sagraditi novi privremeni autobusni kolodvor.

Tada su toliko bili uvjereni u svoju procjenu da su odmah počeli plaćati najam HŽ Cargu i HŽ Putničkom prijevozu za četiri površine koje bi trebale poslužiti privremenom kolodvoru. Tako je do 16. travnja ove godine na ime zakupa zgrade i zemljišta u Kopilici iz gradske blagajne plaćeno 161.625 kuna s PDV-om.

image
Igralište u Kopilici - lokacija budućeg privremenog autobusnog kolodvora ostat će do daljnjega - igralište 
Božidar Vukičević/HANZA MEDIA

– Mjesečni najam za zgradu iznosi 6100 kuna, zadnja plaćena rata bila je u studenom prošle godine, a ukupno je plaćeno 11 rata – stoji u odgovoru Jurice Vojnovića, pročelnika Službe za izgradnju i upravljanje gradskim projektima. Time je otkrio da kasne s plaćanjem rata za najam zgrade. Za dvije površine je uplaćen ukupni najam u iznosu od 62.246 kuna, no i to su prestali plaćati u srpnju 2019. godine. Za preostale dvije površine nije bilo uplata za najam od datuma sklapanja ugovora – kazali su iz Banovine.

Vojnović u odgovoru na vijećničko pitanje SDP-ovca Joška Markića nije pojasnio hoće li se iz gradske blagajne platiti zaostalo dugovanje za najam površina, ali kako su u tijeku pregovori o izmjenama ugovora o zakupu, sve je moguće kada je u pitanju Grad Split, jer problemi s “privremenim” projektom nizali su se od početka.

Projekt neusklađen s GUP-om

Grad se nije baš iskazao ni kao procjenitelj troškova, ali ni kao naručitelj u postupku javne nabave. U osnovnoj dokumentaciji nedostajali su projekti za izgradnju nadstrešnice, kao i za potpunu rekonstrukciju zgrade budućeg kolodvora. No, to su tek bili trivijalni problemi. Malo je veća prepreka što projekt nije bio usklađen s Generalnim urbanističkim planom Splita i što se za njega trebao provesti javni urbanističko-arhitektonski natječaj.

– Cijela zona gradskog projekta Kopilice, unutar koje bi bio i predmetni kolodvor, trebala je ići na natječaj upravo zbog svoje važnosti i kompleksnosti. Naravno, kao uvertira tom natječaju, s obzirom na širu, čak i regionalnu važnost intervencija na tom području, trebale su se provesti adekvatne analize i studije (posebno prometna), a povrh svega formirati nekakva strategija razvoja koja bi zapravo stvarno definirala što to Splitu treba i u kojem smjeru se mora razvijati. Način na koji je Grad pristupio ovom projektu je prostorno poguban, funkcionalno neizvediv i zapravo u tamnosivoj zoni što se tiče prostorno-planske dokumentacije – istaknuo je predsjednik DAS-a.

Groteskan je sam naziv projekta koji uopće ne odgovara onome što se trebalo izvoditi na terenu. Projekt se službeno zove “Rekonstrukcija tehničko-putničke stanice na kolodvoru Split radi izgradnje parkirališta s nadstrešnicom”, a trebao se graditi privremeni autobusni kolodvor. Zašto naziv ne prati najavljene aktivnosti?

image
Dragan Žuvela 
Joško Šupić/HANZA MEDIA

– Upravo iz prije navedenih razloga, da akrobacijama kroz poetična tumačenja GUP-a uspiju izbjeći natječaj te smisleno i poželjno planiranje (i realizaciju) tog prostora – objašnjava nam Žuvela zamku koja se krije iza imena projekta. No, to nije sve, akcijskom paketu suludih odluka, pridružuje se činjenica da projekt privremenog kolodvora uopće nije bio usklađen s masterplanom.

– Niti je projekt kolodvora usklađen s masterplanom, niti je masterplan usklađen s ičim. Inače je njegova prezentacija izazvala takav antiklimaks u stručnim krugovima da taj masterplan više nitko ne doživljava kao ozbiljan dokument. Javne rasprave se inače organiziraju za dokumente u završnim fazama izrade, a kvaliteta prezentiranog “masterplana” je bila ispod razine studentskih radionica na početnim godinama, nažalost – u istom tonu nastavlja splitski arhitekt Dragan Žuvela.

Otužno mučenje s ovim gradskim projektom okončalo je MGIPU poništivši rješenje o građevinskoj dozvoli, ali i zahvaljujući angažmanu stanara koji su ovoj gradskoj vlasti skupo naplatili lošu pripremu privremenog projekta.

Budući da se protiv predmetnog rješenja Ministarstva može samo tužbom pokrenuti upravni spor pred Županijskim sudom u Splitu, procjena Banovine je da tužbu nema smisla pokretati zbog očekivanog dugog vremenskog tijeka za njezino rješavanje. No, velika je šteta napravljena, i financijska, i društvena, a posebno ona u vidu trajno narušenog kredibiliteta ove gradske vlasti.

BANOVINA ODGOVARA: ‘Kolodvor je privremen, zato plaćamo najamninu‘


Upitali smo Grad Split zašto se u ovom slučaju nije pozvao na Zakon o uređivanju imovinskopravnih odnosa u svrhu izgradnje infrastrukturnih građevina. Naime, tim se zakonom uređuje i rješavanje imovinskopravnih odnosa i oslobođenje od plaćanja naknada za stjecanje prava vlasništva, prava služnosti i prava građenja, na zemljištu kojeg je vlasnik ili kojim upravlja pravna osoba u vlasništvu Republike Hrvatske.

– Građevinske intervencije u prostoru na Kopilici prijelaznog su karaktera. Rekonstrukcija željezničke stanice, turistički terminal za autobuse, parkiralište i privremeni prihvat međugradskih autobusa, ne mogu se smatrati konačnom infrastrukturnom građevinom za koju bi Grad na temelju tog zakona mogao ostvariti prava koja iz njega slijede – odgovorili su iz Banovine te dodali kako su oba kolodvora predviđena u sklopu budućeg prometnog čvorišta na Kopilici kojem prethodi izrada i usvajanje masterplana.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?

Izdvojeno

21. rujan 2020 07:42