StoryEditor
Splitkako do radnih mjesta

S faksa na posao, i to nije samo fraza! Program postakademskog zapošljavanja splitskog Sveučilišta privlači i sve više poslodavaca

Piše Ljubica Vuko
12. siječnja 2017. - 21:12
studenti_promocija4-230208

Moj glavni motiv za sudjelovanje u ovom projektu je prilika da dobijem kvalitetnog radnika. Prvo da upoznam zainteresirane studente kroz praksu, a nakon završetka studija da netko nastavi sa stručnim osposobljavanjem i nakon toga da se zaposli.

Ovim riječima Tomislava Zovića, direktora tvrtke "Klikeri", najbolje se može opisati zašto se poslodavci uključuju u program postakademskog zapošljavanja i stjecanja upravljačkih sposobnosti Sveučilišta u Splitu, koji su akademske godine 2014./2015. pokrenula sveučilišta u Splitu i Zagrebu uz potporu Ministarstva znanosti, obrazovanja i sporta (MZOS) s idejom poticanja poduzetništva i samozapošljavanja, povezivanja znanosti i gospodarstva.

Kako nam kazuje Zović, tvrtka "Klikeri" uključena je u program kao partner, za praktičan rad dvoje studenata u trajanju od mjesec dana. Inače, ova tvrtka specijalizirana je za internet marketing, uglavnom to je google adwords oglašavanje, pozicioniranje na google tražilici i facebook oglašavanje. Imaju četiri zaposlena, od kojih je jedna osoba na stručnom osposobljavanju.

Nedavno smo, upravo na stranicama "Spektra", predstavili studente uključene u Studentski poduzetnički inkubator (SPI) i njihove poslovne ideje koje su već zaživjele u praksi ili će uskoro biti realizirane. Taj inkubator projekt pokrenut je na Ekonomskom fakultetu Sveučilišta u Splitu i financiran je iz Europskog socijalnog fonda, a Sveučilište je osiguralo da inkubator nastavi rad i nakon kraja projektnog financiranja. U inkubator sada ulaze i studenti koji su svoje poslovne ideje osmislili kroz program postakademskog zapošljavanja i stjecanja upravljačkih sposobnosti tijekom prošle dvije akademske godine.

Prof. dr. sc. Maja Fredotović, dekanica Ekonomskog fakulteta u Splitu, reći će za ovaj program postakademskog zapošljavanja da prerasta u sveobuhvatan projekt poticanja i razvoja akademskog poduzetništva i gospodarstva. Splitsko je Sveučilište, ističe naša sugovornica, od svih hrvatskih sveučilišta stiglo najdalje u oživotvorenju akademskog poduzetništva, pod vodstvom nove Uprave na čelu s rektorom, prof. dr. sc. Šimunom Anđelinovićem, objedinilo je mnoge aktivnosti koje već postoje unutar Sveučilišta i krenulo u veliki iskorak na putu daljnjeg oživotvorenja ovog projekta.

Jednostavna priča

- Projekt se zasniva na četiri stupa. Prvi se odnosi na istraživanja i inovacije, transfer tehnologije (znanstvena istraživanja). U drugome se uče i razvijaju poduzetničke kompetencije (studentski poduzetnički centar), treći je poduzetnički inkubator, a četvrti su tehnološki parkovi. Sva četiri stupa povezuje zajednički nazivnik, a to je svijet prakse (nastavne baze) – pojašnjava nam Maja Fredotović.

Ističe da je svrha cjelokupnog projekta napredovanje ne samo istraživanja i razvoja, odnosno znanstvene izvrsnosti, već prije svega povezivanje akademije s gospodarstvom, te podizanje konkurentnosti gospodarstva i njegov izlaz na globalno tržište.

- Priča je u biti vrlo jednostavna. Tijekom studija dio studenata posvećuje se znanstvenoistraživačkom radu, te sa svojim nastavnicima i mentorima radi na inovacijama, koje mogu rezultirati patentima i sličnim postignućima. Znanstvena izvrsnost ovih studenata prepoznaje se i nastavlja na doktorskim studijima i kasnije, njihovim radom u tzv. znanstvenim centrima izvrsnosti. Veliki je zadatak, ali i izazov svakom sveučilištu, pretočiti rezultate tih i takvih istraživanja u poslovnu i inu praksu, tj. ostvariti transfer tehnologije. Na tom putu, naime, postoji veliki broj teškoća, od administrativnih procedura (dugih, složenih i skupih) oko zaštite intelektualnog vlasništva, preko testiranja i razvoja prototipova, do same komercijalizacije, odnosno plasmana novog proizvoda i/ili usluge na tržište. U ovome procesu, iza studenta istraživača i njihovih mentora mora stajati Sveučilište, ili bolje rečeno organiziran sustav koji će ove prepreke svladavati s njima i umjesto njih. I to je naš prvi stup, utemeljen i udomljen u laboratorijima Sveučilišta – veli dekanica Fredotović.

Navodi dalje kako se neovisno o znanstvenim opredjeljenjima, studentu, odmah nakon upisa na Sveučilište, pruža mogućnost upoznavanja sa svijetom poduzetništva, a u cilju što lakšeg ulaska u svijet rada, odnosno radi poticanja razvoja poduzetničkih sklonosti studenata.

- Tijekom cijelog studentskog vijeka naši studenti u mogućnosti su slušati predavanja uspješnih poduzetnika o njihovu poslovnom putu, prilikama i problemima, raspravljati i rješavati studije slučaja iz stvarne poslovne prakse; stjecati, ako žele, dodatne kompetencije potrebne u poslu, sudjelovati u različitim natjecanjima i oblikovati svoje poslovne ideje. U ovom dijelu projekta radi se, dakle, o širokoj edukaciji koju može proći svaki student izvan svog studijskog programa, a organizira se unutar Studentskoga poduzetničkog centra. To je naš drugi stup, u kojemu se, u konačnici, identificiraju studenti s najvišim poduzetničkim potencijalom – kaže naša sugovornica.

Poduzetnički inkubator

Treći stup, Studentski poduzetnički inkubator, spaja studente inovatore i studente s poduzetničkim namjerama i sklonostima.

- Tu se formiraju interdisiplinarni timovi kojima je cilj stvarno oživotvorenje poduzetničkih ideja, tu se znanost i znanje pretvaraju u poslovnu praksu. Timovi prolaze posebne edukacije, kreirane isključivo po potrebama njihovih poduzetničkih ideja i rezultata istraživanja. Timovima u njihovu radu pomažu mentori, znanstvenici, ali i iskusni ljudi iz poslovne prakse (nastavne baze). Cilj inkubatora nije samo osnivanje novih poslovnih subjekata, već pružanje svekolike podrške (prostorne, materijalne, financijske, savjetodavne) u procesu od razvoja poslovne ideje do trenutka kada iz faze poduzetnika početnika prelaze u fazu poduzetnika u razvoju, dakle, obuhvaća se razdoblje predinkubacijske faze do faze stabilnog poslovanja, ukupno 3-5 godina – kazuje Maja Fredotović, dodajući da tijekom boravka u inkubatoru studenti-poduzetnici imaju mogućnosti, osim sa svojim mentorima sa Sveučilišta i poslovne prakse, raditi i sa svojim kolegama i poslovnim svijetom iz nacionalnog, ali i međunarodnog okruženja, preko virtualne platforme koja spaja veći broj sveučilišta i firmi iz Europe i svijeta. To im omogućava uvid, a i ulaz, na globalno tržište (od jednostavnog ispitivanja tržišta nabave, prodaje, konkurencije i sl., do izgrađivanja suradnje i zajedničkih pothvata s kolegama i firmama iz drugih zemalja).

Da podsjetimo, u prvih osam mjeseci rada, do ljeta, Studentski poduzetnički inkubator imao je više od 80 prijava, pa su morali raditi selekciju studenata, odabrano je njih 49 s 15 projekata. Imali su više od 100 korisnika na platformi, 31 student je sudjelovao na međunarodnim konferencijama i natjecanjima, održali su 10 live prezentacija preko online kanala i 18 organiziranih otvorenih predavanja, radionica i događanja s ciljem promocije poduzetništva kod mladih. Inkubator broji već sedam poslovnih subjekata kojima pruža podršku, a još toliko projekata je u fazi realizacije.

Kad govori o programu Sveučilišta, Maja Fredotović dodaje da su tehnološki parkovi četvrti stup ovoga sustava, čime se stvaraju pretpostavke za daljnji razvoj i testiranje inovacija, ovaj put od strane novih firmi, dok su u inkubatoru, ali i poslije kod razvoja novih proizvoda i usluga.

Stalne inovacije

Naša sugovornica naglašava i da je na mnogim sastavnicama Sveučilišta zaživio i koncept nastavnih baza i stručnih praksi, gdje se studenti neposredno dovode u dodir sa strukom.

- Projekt nastavnih baza krenuo je od ideje da naši studenti mogu odraditi stručnu praksu kao sastavni dio studijskog programa, i to pod paskom mentora na studiju i mentora na poslu. U tom kontekstu, nastavne baze, tj. firme gdje se odvija sručna praksa dobivaju mogućnost praćenja studenata i njihovih kompetencija kroz studij, pa tako i lakše dolaze do kvalitetnih (i provjerenih) kadrova s jedne strane, a s druge strane otvara im se mogućnost stalnog usavršavanja i cjeloživotnog obrazovanja na Sveučilištu.

Koliko god mentori bili korisni za usavršavanje studenata, toliko je i poduzetnicima važno da imaju uvid u inovacije koje se razvijaju na Sveučilištu, a time i priliku za eventualne poslovne pothvate u njihovoj primjeni. Ujedno poduzetnici-mentori u ovom projektu mogu komunicirati s mentorima/firmama uključenima u projekt sa sveučilišta iz drugih zemalja. Kako ističe Maja Fredotović, to otvara niz mogućnosti za naše poduzetnike, od ispitivanja inozemnih tržišta i konkurencije, pronalaženja poslovnih partnera, korištenja međunarodnih izvora financiranja za nove proizvode itd.

Antonio Perić Mažar, direktor digitalne agencije Locastic, specijalizirane za razvoj web i mobilnih aplikacija, kazuje nam da studenti imaju jako malo prilika za kvalitetan praktični rad, te tokom studiranja uglavnom stječu teorijska znanja, zbog čega dolazi do problema kada izlaze na tržište rada. Stoga bi upravo ovakve suradnje fakulteta i tvrtki kakve se razvijaju na splitskom Sveučilištu to trebale promijeniti.

- Već nekoliko godina organiziramo ljetne prakse i radionice za studente, tako da je suradnja s Ekonomskim fakultetom u Splitu proširenje onoga na čemu već aktivno radimo. Osim praktičnih znanja, u ovom slučaju je korisno za studente što dolaze u izravan kontakt s poslodavcima. Naša iskustva su do sada jako pozitivna i najčešće studentima koji su se iskazali znanjem i vještinom ponudimo i mogućnost daljnjeg zaposlenja u našem timu – kazuje Perić Mažar.

Od ideje do realizacije

Ured Locastica nalazi se u Splitu i sada zapošljava 17 mladih stručnjaka s višegodišnjim iskustvom u dizajnu, developmentu, te projektnom menadžmentu.

- Radimo s klijentima iz cijelog svijeta i uglavnom smo bazirani na izvozu naših usluga na tržišta zapadne Europe, SAD-a, Australije itd. Suosnivači smo Shift konferencije na kojoj smo tri godine bili i organizatori te doveli mnoga poznata imena iz svijeta startupa u Split. Shift je posjetilo više od 3000 ljudi u tri godine i definitivno je jedan od značajnih događaja ovog tipa u našoj regiji.

Mislimo da veći broj događaja kao Shift može pozitivno utjecati na mlade i dati im dodatni poticaj da se okušaju u poduzetništvu ili da pokrenu svoj startup – ističe Antonio Perić Mažar, zadovoljan proteklom uspješnom godinom, početkom koje su preselili u novi ured s 300 kvadrata, zaposlili pet novih kolega, a nastavak pozitivnog trenda očekuju i u 2017. godini.

Perić Mažar posebno ističe odličan primjer aktivnog rada sa studentima kroz Studentski poduzetnički inkubator s kojim Locastic ima odličnu suradnju. Koncept koji je Ekonomski fakultet osmislio je korak u pravom smjeru.

- Kroz niz kampova, radionica i predavanja gdje aktivno sudjelujemo kao mentori i predavači, studenti uče kako od ideje krenuti u realizaciju te pokrenuti svoj posao. Ovakvi događaji daju studentima puno više mogućnosti nego što je to bilo prije nekoliko godina - da steknu iskustvo, da prošire svoju mrežu poznanstava i da steknu vrijedne kontakte i znanja. Sugeriramo studentima da iskoriste što više ovakvih prilika tokom studija kako bi poboljšali svoje mogućnosti zapošljavanja ili čak dobili motivaciju i znanje za pokretanje tvrtke i/ili startupa – naglašava Antonio Perić Mažar.

#STUDENTI#ZAPOšLJAVANJE#SVEUčILIšTE U SPLITU#AKADEMIJA

Izdvojeno