
Sve tvrtke u 100-postotnom ili većinskom vlasništvu Grada do kraja travnja dužne su sazvati sjednice svojih skupština i očitovati se o financijsko-gospodarskim mjerama uzrokovanima pandemijom koronavirusa.
Spomenute je poteze koji se dijele na hitne, te kratkoročne i srednjoročne osmislio Savjet gradonačelnika Andre Krstulovića Opare, a one su prije nekoliko dana poslane na razmatranje “Čistoći”, “Spalatumu D.M.C.”, “Vodovodu i kanalizaciji”, “Prometu”, “Split parkingu”, “Stano-upravi”, Razvojnoj agenciji “RaST”, “Lovrincu”, “Parkovima i nasadima”, te “Splitskoj obali”.
Među hitnim mjerama su one koje su najmanje popularne - smanjenje mase plaća zaposlenika za 10 posto, a primanja direktora, članova uprava, zamjenika, pomoćnika i savjetnika za 20 posto, i to u razdoblju od 1. travnja do 30. lipnja.
Preporuka je da stanjivanje “bušti” ne smije ići ispod razine od 4000 kuna neto. Članovima nadzornih odbora spomenutih javnih tvrtki neće se svidjeti prijedlog jednog od hitnih poteza prema kojem bi ostali bez mjesečne naknade u iznosu od 1900 kuna, također u razdoblju od 1. travnja do 30. lipnja.
Kako će u gradskim komunalnim poduzećima prihvatiti spomenute mjere, odnosno iskazuje li se možda već otpor pojedinim prijedlozima, pitali smo jednog od njihovih kreatora Tomislava Šutu, direktora “Vodovoda i kanalizacije” i člana poteštatova Savjeta.
- Što se plaća tiče, direktori gradskih tvrtki sami mogu odlučivati o načinu smanjenja - hoće li ono ići linearno ili će se možda dijelu radnika ponuditi otpremnine i odlazak u mirovinu kako bi ta masa plaća u konačnici bila manja. Inače, među našim mjerama koje spadaju pod kratkoročne i srednjoročne nalazi se i ona o preispitivanju broja zaposlenih, kao i potreba donošenja novog Pravilnika o sistematizaciji radnih mjesta.
Zabrana zapošljavanja
Tu je i Prijedlog Odluke o zabrani novih zapošljavanja u razdoblju od 1. travnja do 30. lipnja ove godine (osim kadra koji je nužan radi urednog obavljanja registrirane djelatnosti pojedine tvrtke). Eventualne potrebe svaka tvrtka može rješavati prerasporedom rada - objašnjava Šuta.
Prema njegovim riječima, “Promet” i “Split parking”, kao gradske tvrtke najviše pogođene epidemijom zbog djelatnosti koju obavljaju, već aktivno rade na planu restrukturiranja koji je na tragu preporuka gradonačelnikova Savjeta. Ove mjere će, smatra Šuta, istjerati mnoge stvari “na čistac” i definitivno dovesti do veće racionalizacije poslovanja u komunalnim tvrtkama.
- U tom smislu je definitivno najznačajnija mjera kojom se skupštinama trgovačkih društava sugerira donošenje Pravilnika o provođenju jednostavnih nabava preko EOJN-a (elektronički oglasnik javne nabave, op.a.). Svaka bi, dakle, tvrtka preko tog sustava morala oglasiti potrebu za bilo kojom uslugom u procijenjenom iznosu do 200.000 kuna, te radovima u iznosu do 500.000 kuna.
Takvi bi oglasi bili vidljivi svim poslovnim subjektima na području Hrvatske, čime bi se pojačala tržišna utakmica i pale cijene što, u konačnici, dovodi do ogromnih ušteda. Ovo je, dakle, mjera o kojoj se najmanje govori, a koja je revolucionarna jer tek s takvim reguliranjem javne nabave tvrtke mogu računati na ozbiljniju racionalizaciju. Mi to u “Vodovodu” najbolje znamo jer smo s elektroničkom javnom nabavom krenuli još lani - naglašava direktor.
Na pitanje kako su se dosad organizirale javne nabave, naš sugovornik odgovara da su poduzeća na adrese triju izvođača određenih radova ili usluga slali ponude i potom birali jednu.
- Nadam se, u svakom slučaju, da će članovi skupština gradskih trgovačkih društava pozitivno reagirati ne samo na ovu, već i na sve ostale mjere. Mi u Savjetu smo se stvarno potrudili, a temelj ovakvih mjera bila je dobra analiza dosadašnjeg poslovanja, naravno, s mogućnošću poboljšanja - smatra naš sugovornik.