
Južno od Šetališta Ivana Meštrovića u punom su tijeku radovi na rekonstrukciji nekadašnjega Meštrovićeva atelijera, koji je godinama stajao zapušten.
Posljednjih 15 godina atelijer je bio pod pažnjom javnosti nakon izmjena GUP-a iz 2008., koje su omogućile da se na tome mjestu izvede znatno veća gradnja. Investitori Crnčevići, koji su kupili nekretnine, namjeravali su srušiti atelijer i “uvaliti” stan u sklopu galerije.
No poslije negativnih reakcija u javnosti, od toga se odustalo pa je prostor dugo stajao netaknut. Osobito nakon što su konzervatori nekadašnji atelijer velikoga kipara zaštitili kao kulturnu vrijednost postalo je izvjesno da se građevina može rekonstruirati samo u postojećim gabaritima od 150 četvornih metara i biti namijenjena za izložbe.
No postoje li drukčiji planovi investitora osim izlaganja slika i skulptura na Mejama, koje su ipak malo izvan ruke? Pođimo redom. Prije nekoliko godina naveliko se pisalo kako je u krizu palo poslovno carstvo Crnčevićevih, koje je uključivalo brojne nekretnine i zastupništva nad luksuznim jahtama i sportskim automobilima. Također, godine 2017. Mirna Nagler Crnčević, supruga Gorana Crnčevića, na koju glasi atelijer Meštrović i pripadajuća parcela od 1400 četvornih metara, ponudila je Županiji i Gradu ove nekretnine na prvokup, ali nije bilo interesa.
Tvrtka s Malte
Međutim, ispod radara prošao je podatak da se u priči pojavila tvrtka “Adrimed Limited”, registrirana na Malti, koja je otkupila dugove i upisala u zemljišne knjige založno pravo.
Ono što je zanimljivo jest da su tvrtku osnovali Marin Nagler Crnčević i slovenski poduzetnik Miha Brajer, koji drže nekoliko tvrtki registriranih na Malti, koja je raj za “offshore” kompanije. Preko “Adrimeda” osnovali su 2019. u Zagrebu tvrtku koja se zove “Atelier Kaštelet” d.o.o., registriranu za izložbene djelatnosti.
Za sada tvrtka “Atelier Kaštelet” nema neke rezultate, ali na internetskim stranicama mogu se naći zanimljivi podaci. Ne bi se reklo da pate od lažne skromnosti jer prostor od 150 kvadrata reklamiraju kao onaj koji će zadovoljiti međunarodne muzejske standarde.
“Cilj nam je razvijati Atelier Kaštelet kao mjesto nacionalnog i međunarodnog značaja, mjesto susreta i platformu za kulturnu i obrazovnu suradnju. Objekti su relativno mali, ali izvrsni za konferencije, seminare, sastanke i korporativna događanja, pružajući iznimno okruženje blisko umjetnosti i prirodi”, navodi se u promotivnome materijalu.
No onda slijedi iznenađenje! Neće to biti samo izložbeni prostor, za što je dobivena građevinska dozvola, kako je rekao pročelnik Teo Vojković kad su investitori tražili produljenje dozvole, a on nam je kazao da će namjena biti društvena i kulturna. Ne, bit će to – restoran!
“Restoran će nuditi selektivan jelovnik s ukusnim osvježenjima, od lokalnih delicija do obroka u tri slijeda, a moći će poslužiti i za večere. Osim hrane, restoran bi u interijeru trebao imati dosta umjetničkih djela. Restoran bi se trebao protezati kroz galerijske prostore kako bi posjetiteljima omogućili ‘prirodna mjesta za disanje i odmor’ dok razgledavaju eksponate”, navodi se u materijalima.
Dakle, galerija za koju je dobivena građevinska dozvola, a ima zaštićenu kulturnu vrijednost kao nekadašnji atelijer slavnoga kipara, bila bi zapravo u funkciji restorana. Drugim riječima, glavni adut je restoran, koji bi, “osim hrane u interijeru, imao dosta umjetničkih djela”.
Umjetnost i hrana
Ako niste dosad znali na stranicama “Ateliera Meštrović” možete naučiti: “Najbolje galerije u svijetu su one koje kombiniraju umjetnost s nekom vrstom kulinarskog iskustva.”
S obzirom da je na web-stranici, pokraj fotografija sa skulpturama Ivana Meštrovića, prikazan arhitektonski projekt po kojem je dobivena građevinska dozvola za rekonstrukciju, obratili smo se arhitektima da ih upitamo kako se odjednom pojavio restoran. Bili su iznenađeni kad su čuli o čemu je riječ pa smo im morali poslati materijale da ih uvjerimo, nakon čega su poslali zajedničku izjavu u kojoj odlučno odbijaju stati iza investitorovih namjera.
“Projekt rekonstrukcije Meštrovićeva ateljea sadrži isključivo izložbeno- galerijski prostor sa servisnim prostorima. Za takav projekt je ishođena suglasnost nadležnog konzervatorskog ureda i građevinska dozvola.
Nismo angažirani na predmetnom gradilištu, niti smo odgovorni za eventualnu promjenu namjene i projektiranih detalja u izvedenom stanju objekta. Ukoliko se takve improvizacije izvedu na objektu, nećemo dati našu suglasnost na tehničkom pregledu izvedenih radova”, stoji u izjavi koju zajednički potpisuju arhitekti Damir Rako, Ivo Vojnović, Petra Klarić i Ivana Stić.
Nakon toga obratili smo se Edi Crnčeviću, za kojeg smo doznali da je naručio arhitektonski projekt. Pročitali smo mu s web-stranice rečenice u kojima se spominje restoran, suočili ga s time da arhitekti tvrde kako restoran nije predviđen i zamolili da objasni o kakvom se restoranu u Meštrovićevu atelijeru radi.
– Budući da je to od šireg interesa za javnost, je li problem da pitanja dostavite mailom? Nismo imali dosad pozitivnih iskustava pa da bude bar jedan pozitivan članak. Pogotovo što je dosta bitna stvar. Ali, vidim da vi idete u jednom smjeru da se napiše jedan negativan članak, onda vjerojatno vas ne zanima moje mišljenje – uvjeravao nas je Crnčević.
Suočili smo Crnčevića s time da je pročelnik konzervatora Radoslav Bužančić izjavio za “Slobodnu” kako su konzervatori tražili da se u projektu prostor za kuhinju i bife svede na manji galerijski bar, pa smo ga pitali kako misli dobiti uvjete za restoran kad je to suprotno uvjetima koje su dali konzervatori.
– Ne mora svaki članak koji iziđe biti negativan. Može koji biti pozitivan, jer je to ipak jedna lijepa i pozitivna stvar, tako da bi u tom kontekstu bilo dobro da vidite da nisu stvari tako loše – nastavio je Crnčević, koji je inzistirao da mu se pošalje mail, na što smo rekli kako bi valjalo da brzo odgovori zbog novinskog roka.
Muk Crnčevića
No Crnčević je završio razgovor, ali nije dao svoju mail adresu, a poslije se nije javljao na mobitel. Na našu SMS poruku da pošalje mail adresu, odgovorio je porukom da se za sve detalje obratimo Branku Poljaniću, nekadašnjem poglavaru za urbanizam Grada Splita, koji sada ima tvrtku “B.P. Poslovno savjetovanje”, u čije vrijeme su bile izmjene GUP-a iz 2008. godine. Poljaniću smo poslali pitanja SMS-om jer ga nismo uspjeli isprva dobiti na telefon, a kad se javio, tvrdio je da nije čuo ništa o restoranu.
– Ne znam o kakvom je restoranu riječ jer u projektu nema restorana. Ne izvodi se restoran, projekt se izvodi po pravomoćnoj građevinskoj dozvoli s namjenom galerije. Prema tome, nema ničeg drugog. O tome što netko piše, nemam pojma.
Čut ću se s Goranom Crnčevićem. Osim toga, pitanje je kad je to pisano, nekad su bili drugi projekti i natječaji koji su završeni – kazao nam je Poljanić, na što smo mu rekli da su u pitanju novi materijali jer je stavljen projekt iz 2018. godine, te da nam nije jasno kako bi restoran mogao dobiti tehničke uvjete.
– Odgovor je – ne postoji restoran. Nema, dakle, pitanja kako će dobiti dozvolu kad restorana nema – kategorički je zaključio Poljanić. No restoran se najavljuje i reklamira na službenim stranicama tvrtke “Atelier Kaštelet”...