
Na pozornici Hrvatskog narodnog kazališta (HNK) u Splitu prva dva dana lipnja u glavnoj su ulozi tehnološki lideri, poduzetnici, znanstvenici, aktivisti i kreatori javnih politika. Svi oni, što na panelima što u direktnim razgovorima, imali su priliku u drugom izdanju Green Future konferencije razmijeniti ideje i iskustva iz područja zelenih tehnologija, urbane i e-mobilnosti, održivog poslovanja i energetike. Organizatori Ognjen Bagatin, Tomislav Buljubašić i Marijan Čipčić, više su nego zadovoljni odazivom govornika i posjetitelja, kao i porukama splitske zelene konferencije.
-Nama je bio cilj da se krene pričati o zelenoj tranziciji i svemu što trebamo napraviti, i to baš u Splitu. Ove godine se i Grad Split jako uključio, vidio je prilike da mogu promovirati svoja smart city rješenja, rade odlične stvari, a i da dovedemo ljude iz biznisa i javnih politika, iz zemalja koje rade fenomenalan posao i da mi učimo od njih. Imamo govornike iz desetak zemalja, imamo sudionike iz 15 zemalja svijeta što pokazuje da ima potencijala za ovu konferenciju i da je lokacija Split dobro izabrana. Imamo više od 900 registriranih sudionika konferencije, imamo najljepši prostor u Dalmaciji, HNK Split, sinoć smo bili u Dioklecijanovim podrumima. Možemo samo reći da smo zahvalni i zadovoljni da možemo to ovdje organizirati, a svi ljudi iz Hrvatske i svijeta su presretni što mogu s nama biti ovdje, družiti se i upoznati ljude koji dijele s nama istu ili sličnu viziju – kazao nam je Ognjen Bagatin.
Tomislav Buljubašić dodaje kako im je cilj da Split stave u centar održivog razvoja i održive budućnosti.
- Htjeli smo naglasiti utjecaj tehnologija jer mislimo da one stvarno mogu ubrzati procese zelene tranzicije. Voljeli bi poslati poruke i rješenja koja iz Splita idu u svijet, da se Split pozicionira, a da mi s ljepotama Splita lakše okupljamo ljude koji su voljni doći ovdje i širiti svoje znanje i rješenja – istaknuo je Buljubašić.
- Sretni smo što možemo organizirati u Splitu, u HNK-u, ovo je odličan spoj novih tehnologija i kulturne baštine – kazao je Marijan Čipčić.
I drugog dana, konferencija je imala cijeli niz zanimljivih panela i predavanja. Tako je Hayden Young (SET Ventures) govorio o tome “zašto nas znanost i inženjerstvo neće dovesti do sustava čiste energije?”
- Koja rješenja stvarno trebamo da spasimo svoj dom? Pred nama je dug put, stara rješenja nam više ne trebaju. Trebamo efikasnija rješenja koje će biti vidljivija u periodu do 6 godina. Trebamo nove platforme za povećanje sustava vjetra, vode i solarnih sustava. Digitalne tehnologije će oblikovati energetski sustav budućnosti. Počnimo sada graditi budućnost bez ugljika! - poručio je Hayden.
Axel Brangenfeldt (Candela) govorio je o elektrifikaciji pomorskog prometa. Njegova tvrtka gradi trajekt, a ono što žele postići je niža potrošnja energije za 90 posto. Nadaju se smanjenju CO2 za 97,5 posto tijekom životnog vijeka.
- Budućnost je sada – istaknuo je Brangenfeldt.
O klimatskoj transformaciji, odnosno ulozi marketinga i dizajna govorila je Detria Williamson (aware_). Ukazala je na prilike za poduzetnike kako bi modernizirali ekosustave i potaknuli promjenu ljudskog ponašanja koja je potrebna za spas našeg planeta. Govorila je i o platformi aware_ čiji je cilj ostvariti što veću zajednicu koja će zajedno napredovati, te prvi put predstavila projekt modernog ekosustava.
Helena Šekerija (Mastercard), Detria Williamson (aware_) i Jelena Bikić (Silvan – Prirodna ručno rađena kozmetika) sudjelovale su na panelu o pravom put do održive budućnosti.
Helena je naglasila kako je „Raditi dobro čineći dobro“ moto tvrtke, kao i savjet za one koji žele ući u posao. Kao odgovor na pitanje kako trgovci mogu biti heroji u priči o zelenoj budućnosti, kazala je kako oni kao trgovci ne mogu spriječiti potrošače da kupe proizvod, ali ih mogu pokušati naučiti drugačijem pristupu i dati im drugačiju, ekološki prihvatljiviju perspektivu.
Detria je istaknula kako male i srednje tvrtke imaju puno izazova na putu do održivosti. Zato se sada toliko priča o tome, kako bi se podigla svijest, rekla je. Jelena je naglasila kako žele biti dobar primjer i kako nikada nisu radili kompromise kada je u pitanju kvaliteta.
- Mi smo cijeli brend sagradili oko održivosti, nama je to najveći temelj cijeloga posla i to su vrijednosti iza kojih stojimo od prvog dana. Ljudi su to prepoznali i prepoznaju sve više. Došlo je vrijeme za to, ljudi drže do toga i shvatili su da je krajnje vrijeme da počmu- izjavila nam je Jelena Bikić nakon panela. Za konferenciju kaže kako je odlično organizirana, puno je ljudi iz cijeloga svijeta i uvijek je to dobra prilika za saznati nešto novo, inspirirati se, upoznati nove ljude.
Elisabeth Köstinger, bivša austrijska ministrica održivosti i turizma i Nikolina Brnjac, hrvatska ministrica turizma i sporta bile su panelistice na temu očuvanja raja za buduće generacije.
Brnjac se prisjetila izazova u vrijeme Covida-19, te kako je od početka svog mandata počela raditi na projektu održivog turizma.
- Granica između očuvanja života ljudi i gospodarstva bila je nešto što zahtijeva veliku pozornost. Puno se govorilo o tome kako turizam uopće utječe na život, na infrastrukturu…i prema tim činjenicama stvarale su se ideje kako riješiti probleme koji su stajali pred njima. Oni su pokrenuli cjelokupnu reformu turizma – kazala je. Rekla je i kako je važno imati strategiju, no “ako imate strategiju, ali nemate investicije, projekti nisu mogući”.
- Sva tri aspekta održivosti su važna, moramo voditi računa o ekološkoj, socijalnoj i ekonomskoj održivosti. Kad budemo u ravnoteži između ta tri aspekta, onda znamo da smo na pravom putu i upravo zato donosimo novi zakon o turizmu. Jučer smo ga predstavili našim županima, svi su ga pohvalili. Zakon donosi planove upravljanja na razini županija i gradova. Svi koji su po indexu turističke razvijenosti u jedinici i dvojci morat će raditi nosive kapacitete, ali sve se bazira na resursima. Znači izračunima koliko imamo vode, za lokalno stanovništvo i turiste, električne energije i svih ostalih parametara održivosti kako bi sačuvali naše kulturno i prirodno nasljeđe. Kad je zadovoljna lokalna zajednica, imamo i zadovoljne turiste – izjavila je ministrica Brnjac nakon panela.
Bivša austrijska ministrica turizma je govorila o tome na što je naišla u turizmu, i kako je počela razmišljati o načinima na koje će unijeti održivost, posebno u svjetlu klimatskih promjena.
- Podrška industriji iznimno je važna. Zima u Austriji je kao ljeto u Hrvatskoj. To je ključ turizma zemlje i globalno zatopljenje ima vrlo negativan učinak na njega – kazala je. Zaključila je kako pozitivno gleda na budućnost jer zna da nove generacije imaju puno više svijesti.