StoryEditor
Splitekipa starog kova

Kultna mista Velog mista: u ovom salonu Splićani se šišaju već 75 godina, a danas su pravi raritet u gradu

30. siječnja 2020. - 10:00
Ante Čizmić/HANZA MEDIA

Ljepota Splićanki nadaleko je poznata i višestruko opjevana, pa je sasvim jasno kako je u nabrajanju kultnih splitskih mjesta gotovo nemoguće zaobići "Lipost", najpoznatiji frizerski, ali i prvi kozmetički salon u gradu pod Marjanom.

O čemu su točno sanjali njeni osnivači kada su poslijeratne 1945. godine otvorili brijačko-frizersku zadrugu 'Vinko Aljinović', teško je reći, no sasvim je jasno kako je "Lipost" preživjela nedaće pred kojima su brojna poduzeća i obrti pokleknuli, pa ove godine slave 75. godinu rada!

Pamte, doduše, i bolje dane. Nekada su poslovali u čak 17 poslovnica, a danas rade u samo dva salona, onaj u Matošićevoj, kod Prokurativa, te na početku obližnje Križeve ulice.

– Eee, bila su to neka druga, za nas sretnija vremena. Šezdesete i sedamdesete bile su zlatne godine frizersko-kozmetičarskih djelatnosti. Žene su u frizera išle jednom tjedno, barem na vodenu. Onda smo otvorili i prvi kozmetički salon u robnoj kući "Prima", a u današnji prostor, na prvu etažu, preselili smo ga početkom sedamdesetih.

Ne znam do čega je, je li riječ o drukčijoj kulturi života ili činjenici da prije nisi imao gdje potrošiti novce. Danas te polusatni đir kroz šoping-centar ostavi bez kune u džepu, a ići u frizera ili kozmetičara postalo je luksuz. Jednostavno, ove djelatnosti nisko su na ljestvici prioriteta. U besparici se može bez nove frizure – kazuje nam Marti Bosnić, direktor "Liposti".

Najteži udarac, tvrdi, zadalo im je povećanje PDV-a s deset na dvadeset dva, a zatim i dvadeset pet posto. Jedan dio prostora izgubili su zbog denacionalizacije, prostori koji su bili u vlasništvu Ministarstva obrane stavljeni su na licitacije, a "Lipost" nije mogla konkurirati. Nekoliko vlastitih prostora prodali su zbog ekonomskih razloga.

– U centru grada više nema ni jednog salona koji je na glavnoj ulici, u prizemlju. Sve se pretvorilo u ugostiteljske djelatnosti, restorane, kafiće, fast foodove ili šoping. A mi ne možemo njima konkurirati jer smo izrazito socijalna djelatnost. Možeš kupiti dvoje postole, tri majice, pet gaća, ali šišat ćeš se ili brijat jednom misečno, odnosno onoliko koliko ti treba! – objašnjava direktor.

Već desetljećima "Lipost" je, svaka splitska familija to zna, sinonim za frizerke staroga kova, koje znaju sve tajne zanata. Iako im je šišanje glavna jedinica rada, tek su 1. srpnja ove godine podigli cijenu muškog šišanja s 40 na 45 kuna.

– Ovo je zanat koji treba naučiti, a jednom kada se dobro izuči, teško mu je odrediti cijenu. Cijela struka ne stoji dobro, po kućama se radi na crno. Kvalitetnih brijača ili muških frizera na tržištu je jako malo, a mi smo jedni od rijetkih koji obrazuju mlade i uče ih konkretnim vještinama – tvrdi direktor, objašnjavajući kako su 1993. registrirani kao "Lipost", prvo kao d.d., pa d.o.o.

Trenutačno imaju 12 zaposlenih, a u sezoni 15. Nemoguće im je zadržati sezonce u ostatku godine, a ni nastavak poslovanja u dosadašnjim uvjetima ne pruža sjajnu perspektivu, pa jedino svjetlo na kraju tunela, kažu nam, vide u najavljenom smanjenju PDV-a na 12 posto. Zato s nestrpljenjem čekaju siječanj 2018.

– Radnici su nam na minimalcu, vrsna frizerka otišla je u penziju s više od 35 godina staža, a mirovina joj iznosi 1800 kuna! Kako živjeti s tim? Teško je jer čitav grad živi sezonski, umre s Danom mrtvih, uskrsne za Uskrs. A ta famozna sezona ne znači nam puno. Pa da je red do Marjana, ne možemo primiti svih kada nam frizerka ima samo dvije ruke – upućuje nas Bosnić.

Za razliku od ostalih obrtnika, koji i nisu baš imali riječi hvale za politiku grada prema njima, u "Liposti" su nešto zadovoljniji.

Kad su slavili 70. rođendan, priznanje im je dao HGK, a od vlasti su dobili lijep poklon.

– Čekali smo to kao ozebao sunce, pomogli su nam jer su nam za 30 posto smanjili cijenu najma! Izišli su u susret razumijevajući našu situaciju. I red je da su to napravili, situacija je postala neizdrživa, ali i nelogična – konačno smo došli do teme koja ga tišti.

– I sada nakon te korekcije, odnosno sniženja iznosa najma mjesečno, za ovaj prostor izdvajamo 7900 kuna bez PDV-a, dakle četiri puta više od početnih cijena u Zagrebu! S najmom za onu našu brijačnicu imamo okruglo 10 tisuća kuna najma, za razliku od 1997., kad smo za 13 prostora u gradskom vlasništvu imali 13 tisuća kuna najma, odnosno tisuću kuna po prostoru – pripremio nam je detaljan izvještaj.

– Prostor za našu djelatnost u centru Zagreba, recimo u Jelačićevoj ulici, iznosio bi za prizemlje i prvi kat 1790 kuna mjesečno s uključenim PDV-om! Mi plaćamo 11.422 kune! Dakle, ono što je u Splitu dovoljno za dva mjeseca zakupa u Zagrebu bi bilo dovoljno za čitavu godinu! A ne zaboravimo kako je Zagreb grad u kojem zaposleni imaju 1500 kuna veću prosječnu plaću nego u Splitu – poentira naš sugovornik.

Izdvojeno

09. kolovoz 2020 15:23