
Baš svaki vikend - nova „ludnica u portu“! Među ostalim i stotinjak malih kruzera koji mijenjaju putnike i vezuju se „jedan na drugoga“ - po njih šest, sedam, i tako svaki petak popodne, subotu i nedjelju ujutro. I svi se, naravno, bune, subotom oko 10 uključuju sirene i protestiraju zbog pomanjkanja prostora za normalan vez, bez gužve i svih posljedičnih problema koji iz tih gužvi proizlaze ili bi mogli proizići.
Ali, mora li baš svaki vikend biti tako? Trebamo li sagraditi novi „porat“ gdje bi se ti mali kruzeri vezivali? Odakle sredstva za investiciju i gdje ga sagraditi? Bi li i tada bilo bezbroj nesporazuma i neslaganja tko će gdje i kada biti vezan? A da pokušamo, ipak, problem riješiti na neki jednostavniji i (puno) jeftiniji način? Kako?
Ovim riječima javio nam se kapetan Ante Roje, vrstan poznavatelj situacije na pomorskom tržištu, nekada i generalni direktor “Jadroplova”.
Godinama već objavljuje i analize u “Kapetanovom glasniku” Udruge pomorskih kapetana Split, a sada, ponukan gužvom u splitskoj Gradskoj luci, traži moguća rješenja da bi se izbjegla "ludnica u portu".
- Kako bi bilo da ove vikende „rastegnemo“ na svih sedam dana u tjednu? Pa da svaki dan, umjesto svih stotinjak malih kruzera vezanih jedan do drugoga za vikende, vežemo po petnaestak svih sedam dana. Svaki bi imao svoj vez uz obalu, daleko sigurniju razmjenu putnika, opskrbu potrepštinama, potrebne radove na održavanju, ukratko, daleko mirniji i funkcionalniji boravak na vezu - predlaže kapetan Roje.
Odredit svakom njegov dan
Dodaje da je jasno da su vlasnici kruzera, posade i putnici naučili ukrcaj i iskrcaj obaviti u vrijeme vikenda. Ali u ogromnoj, nepotrebnoj gužvi. Na predloženi način gužva bi se eliminirala i uspostavila jednostavna razmjena putnika, bez nepotrebne gužve i nervoze.
- Treba napraviti popis kruzera i odrediti im dan kada će im biti dozvoljeno uploviti i vezati se u luci. Da bi svi mogli, barem svakih nekoliko godina koristiti vez vikendom, raspored razmjestiti da iz godine u godinu pojedini kruzer ima pravo vezati se dan kasnije (prve godine u subotu, druge u nedjelju, treće u ponedjeljak…, pa opet ispočetka). Tako bi svi ispunili svoje pravo u određene dane. I izbjegla bi se nepotrebna gužva, gradnja novih luka, a putnicima, korisnicima usluga kruzera bio bi ispunjen njihov termin sedam dana boravka na kruzeru. Interes vlasnika kruzera za ovakvo uvođenje reda mogao bi se potaknuti određenim smanjenjem lučkih taksi za dane izvan vikenda. A već ugovoreni termini putnika mogli bi se bez problema zamijeniti za koji dan objašnjenjem da se na taj način želi uvesti red i izbjeći nepotrebne gužve, a sve u korist i za dobro korisnika usluga prijevoza - predlaže kapetan Roje, ističući da se vjerojatno ovome može još šta nadodati, a sve u cilju uvođenja neophodnog reda koji nam, i inače u ovoj maloj državi itekako nedostaje…