StoryEditor
Splitglava u torbi

Kaos na Brdima: u 'Teksasu' pravila ne vrijede, sa svakim izlaskom djeteta na cestu prolaznici sve snažnije zatvaraju oči u nadi da neće čuti tupi udarac...

11. prosinca 2017. - 10:41

Zazvonilo je školsko zvono osmoljetke na Brdima i označilo početak velikog odmora. Nakon kratkog muka, čuju se vriskovi najbržih đaka koji stižu do izlaza iz škole i dvorišta. Međutim, tada za starije kreću problemi, kojima uzrok nisu osnovnoškolci, već odrasli.

Sa svakim izlaskom djeteta na cestu između škole i pazarića, prolaznici sve snažnije zatvaraju oči u nadi da neće čuti tupi udarac o auto. Na Brdima pravila ne vrijede, kako ona "zlatna" tri pogleda prije nego prijeđeš cestu, tako ni ona o parkiranju, poštovanju pješačke zone, ograničenju brzine, prolasku kolica, osoba s invaliditetom... Jednom riječju – kaos.

- Svake godine barem jedno dijete strada, auto ga takne, gurne ili neposredno stane ispred auta – ističe Katarina Zelić, ravnateljica Osnovne škole "Brda".

Tako je u zoni "Teksas", kako je stanari zovu, svaki dan novi rizik za školarce i njihove roditelje, koji ni u školske sate ne mogu biti sigurni da im se djetetu neće ništa dogoditi.

Naime, zbog velike količine nepropisno parkiranih vozila koji iz minute u minutu rade sve veći nered i sve manju vidljivost, dijete nema šanse.

Svakodnevno naginju glavice iza kombija, opskrbnih vozila i automobila, kako bi mogli vidjeti cestu, ali i kako bi ih vozač koji prilazi pješačkom prijelazu uopće mogao uočiti. Tako je u najboljem slučaju, jer su često kamioni i osobna vozila parkirani na pješačkom prijelazu, dijete tek za 50 metara može propisno prijeći cestu.

Premda je dostavnim vozilima osigurano mjesto za zaustavljanje neposredno uz tržnicu, nitko se ne drži tog pravila.

- Mjesto za zaustavljanje opskrbnih vozila prije deset godina je napravio kotar, kako se upravo ovo ne bi događalo. Mislim da je znak o zabrani parkiranja i dozvoli zaustavljanja dostavnih vozila uspio izdržati samo jedan dan, netko ga je iščupao i tako se nastavio nered – kaže nam Srećko Stanić, predsjednik stanara zgrade Put Brda 13, koji s prozora svakodnevno gleda na jedan od najvećih prometnih problema u gradu.

 

Kada vozača dostavnog vozila ili osobnog automobila krenu upozoravati na potencijalni problem, tada kreće, po dalmatinski, cijela abeceda psovki i čak fizički nasrtaji.

- Meni je cijelo auto isfrižano jer sam se zamirija pojedinim dostavljačima i ljudima koji svakodnevno ovde rade nered – ističe Srećko.

Dok njegov susjed Ante Šundov svakodnevno pogledom mora pratiti djecu do škole koja im je doslovno preko puta prozora.

- Mala cesta se nalazi između njihove zgrade i škole, a kao da je autocesta – ističe Šundov.

Na Putu Brda nalaze se škola, tržnica i crkva, a za pješaka nema mjesta jer automobili dominiraju cijelim prostorom. Ono što stanare posebno ljuti su iščupani stupići ispred škole i pokraj pješačkog prijelaza od pazarića, koji su nekada davno sprječavali kombije i vozila da smanjuju vidljivost pješaka, dok su, ističu, ispred crkve stupići netaknuti. Dakako, nisu tamo manje potrebni, ali đacima svakako više trebaju.

Već duže vremena se s vjetrenjačama bori i ravnateljica osmoljetke na Brdima, a posljednji sastanak s predsjednikom Vijeća roditelja, predsjednikom kotara i policijskim službenikom održan je krajem studenog. Nadaju se konkretnim rezultatima, međutim, sudeći po godinama nereda iza njih, nije toliko uvjerena u uspjeh.

- Već smo održavali sastanke u kojima su sudjelovali predstavnici trgovina smještenih na pazariću, predstavnici tržnice, vijeća roditelja, kotara i ja. Donijeli smo neke zaključke, kojih su se svi pridržavali mjesec do dva dana, a nakon toga opet je sve po starom. Problem su nam i vozila koja tu samo stanu kako bi se nešto kupilo na tržnici te koja se u školskom dvorištu okreću – kazala nam je ravnateljica osmoljetke na Brdima.

Kako bi se djelovalo na nekulturne vozače, potrebno je češće sankcioniranje nepropisno parkiranih i zaustavljenih vozila, a stanovnici nisu zadovoljni radom prometnih i komunalnih redara ni policije.

 

- Poslao sam preko sto slika na MUP-ovu aplikaciju, nisam dobio nikakav odgovor, niti sam vidio policajce. Kada dođu komunalni i prometni redari te policajci, prebacuju odgovornost i govore da nemaju znakova, pa gledaju čija je površina, a kazne se pišu samo kada se netko parkira ispred kontejnera. Da oni ovdje žive svaki dan, mogli bi minimalno 50 kazni napisati – priča nam Ante Šundov, dok prstom prolazi preko ekrana mobitela pokazujući na stotine fotografija s teškim prometnim prekršajima.

Građani predlažu da se lokacija za dostavna vozila u potpunosti ukloni iz Puta Brda na sjevernoistočnu stranu tržnice, u Mostarsku ulicu.

Damir Babić, pročelnik Upravnog odjela za komunalno gospodarstvo i redarstvo, ističe da građani preko Gradskog kotara mogu predložiti i drugo rješenje parkiranja opskrbnih vozila. Što se tiče prometne signalizacije, kaže da je ona po tko zna koji put razbijena.

- Stoga ću ovaj odgovor poslati i tvrtki "Cestar", kao nalog za ponovno postavljanje prometne signalizacije za vozila opskrbe tržnice. Naravno, isto se odnosi i za porušene stupiće te u tom smislu šaljem i ovaj odgovor tvrtki "Point" radi ponovnog postavljanja porušenih stupića - kazao je pročelnik.

No, Ivica Kusić, čelnik toga gradskog kotara, ističe da se ne može ništa riješiti konstantnim prebacivanjem odgovornosti s grada na kotar, već zajedničkim radom svih službi.

- Na nedavnom sastanku dogovoreno je postavljanje uspornika, ali pozivam i prometne redare na intenzivnije obilaženje kritične prometne lokacije. Trajno rješenje je potpuno zatvaranje Puta Brda, međutim, zbog imovinskopravnih problema to još uvijek nije moguće – ističe predsjednik kotara Brda.

Istovremeno, više od deset godina se stanovnici i djeca bore s bahatim vozačima, a cijeli ovaj problem bi nestao kada bi se ljudi počeli ponašati kao ljudi.

Voze kako je njih volja

Na sjeveroistočnoj strani tržnice, u Mostarskoj ulici, situacija je koja ulazi u kategoriju "vjerovali ili ne".

U pješačkoj zoni parkirano je pet automobila, neki su se samo tu zadržali, uljučujući i vozilo autoškole čiji će vozač nakon toga učiti budućeg mladog vozača kako se ne bi trebao ponašati u prometu, dok su ostali nepropisno parkirali svog limenog ljubimca bez puno straha jer posljedica nema.

Naime, spušteni rubnik, koji bi trebao služiti za silazak osoba s invaliditetom, dječjih kolica i bicikala, koristi se za blaži ulaz automobila u pješačku zonu. Taj je rubnik udaljen deset metara od pješačkog prijelaza, tako da majke s kolicima, invalidi i biciklisti izlaze na polovicu raskrižja i voze se po cesti do označenog pješačkog prijelaza.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?

Izdvojeno

29. rujan 2020 22:17