StoryEditor
SplitNOVI GATOVI

Kamioni će se iz Gradske u novi porat u Sjevernoj luci izmjestiti tek za pet godina, putnički promet ostaje u centru, tako da otočani mogu biti mirni

13. studenog 2020. - 21:46
Jakov Prkić/Cropix

Lučka uprava Split namjerava izgraditi novu luku smještenu na predijelima Pijat i Stinice, sa sedam vezova i šest trajektnih rampi za trajekte.

Tim bi se pristaništem, kako su nam kazali iz krovne lučke ustanove, mogli eventualno koristiti i osobni automobili, budući da "Jadrolinija" prodaje karte i posredstvom interneta. Također su poručili u izjavi danoj "Slobodnoj Dalmaciji" da bi cjelokupan putnički promet ostao u Gradskoj luci.

Namjera ovog zahvata je da se izmjesti više od 200 tisuća kamiona koji opterećuju središte grada, posebno tijekom turističke sezoni. Čim smo prije nekoliko dana objavili da Lučka uprava namjerava pokrenuti gradnju velikih razmjera, zbog koje je upravo u tijeku javna rasprava o utjecaju na okoliš, javili su nam se čitatelji s pitanjem: Je li "Jadrolinija" zainteresirana za ovaj projekt?

image
Paun Paunović/Cropix

Stoga smo odlučili upitati državnog brodara ima li dovoljno kapaciteta. Odnosno, imaju li potrebnih trajekata da s njima odvojeno prevoze putnike s automobilima iz Gradske luke, a da, istodobno, s druge strane splitskog poluotoka, iz nove luke, odvoze i dovoze kamione i eventualno automobile?

Evo što su nam odgovorili iz "Jadrolinije".

Realizacija tek za pet godina

– U redovnoj smo komunikaciji s Gradom Splitom i Lučkom upravom te smo upoznati s hvalevrijednim projektom koji će rasteretiti postojeće gužve i rasteretiti promet u Gradskoj luci. S obzirom da se završetak projekta očekuje 2025. godine, mi smo u svoje investicijske planove uključili i mogućnost prilagodbe novom načinu odvijanja linijskog prometa u Splitu.

Pratimo razvoj projekta te ćemo se u skladu s našim mogućnostima pokušati prilagoditi novom funkcioniranju splitske luke – navodi se u odgovoru koji nam je stigao iz riječkog sjedišta kompanije.

Dakle, u slučaju realizacije nove luke na Stinicama, trebalo bi do izgradnje pričekati pet godina. Budući da se radi o projektu od državnog značenja, koji će se, kako nam je rečeno u Lučkoj upravi, financirati EU-ovim sredstvima, možemo već sad zaključiti da će neka iduća državna vlast presijecati vrpcu.

U "Jadroliniji" će, kako kažu, "pratiti razvoj projekta" i pokušati se prilagoditi u skladu s njihovim mogućnostima novom funkcioniranju luke. Znači li to da će pokušati zadržati monopolistički status ili će popustiti liberalizaciji trajektnog prometa u srednjoj Dalmaciji, ostaje nam vidjeti.

image
Vojko Bašić/Cropix

Druga dvojba koja se javila kod nekih čitatelja glasi: Hoće li se ipak putnike prebaciti u Sjevernu luku, a Gradsku luku ostaviti kruzerima? Zanimljivo je, naime, da se katamarani spominju kao varijanta prijevoza i na području Sjeverne luke u "Studiji utjecaja na okoliš", iako su nam prošli put iz Lučke uprave rekli kako će se putnici isključivo prevoziti iz središta grada.

Što se tiče planirananoga gata broj 6, u Studiji stoji da se izvodi kao obala s najvećom dužinom, ukupno 360 metara, a dubina mora pred obalom je planirana minimalno 10 i pol metara pa će se na nekim dijelovima trebati produbljivati dno.

– Ova privezna obala imat će mogućnost prihvaćanja najduljih trajekata i feribota (do 200 m), a također će se iznimno moći koristiti i za druge putničke brodove maksimalne duljine 320 metara, kao i više manjih brzih putničkih brodova-katamarana u isto vrijeme – navodi se u dokumentu.

'Nema skrivenih namjera'

Također, u Studiji se spominje da bi glavnom prometnicom unutar nove luke vozili i javni gradski autobusi. Uz tom se dokumentu, nadalje, napominje da je "uz gat 6 predviđena prometna traka namijenjena mješovito za ukrcaj putnika s kruzera na autobuse ili u taksi vozila. Spomenuta traka je ukupne duljine 330 metara".

No, zadnji put su nam Joško Berket Bakota, zamjenik ravnatelja Lučke uprave, i prof. dr. Roko Andričević, voditelj izrade "Studije utjecaja na okoliš" s Fakulteta za građevinarstvo, arhitekturu i geodeziju, na naše pitanje odlučno rekli da od kruzera neće biti ništa u Sjevernoj luci. Odnosno da Lučka uprava ne računa s tom klijentelom na ovom području.

Upitali smo ovaj put zamjenika ravnatelja Berketa Bakotu zašto se u Studiji pojavljuju podaci koji sugeriraju da bi moglo biti putničkog prometa u Sjevernoj luci. On nam je još jednom potvrdio kako se putnički promet neće izmještati iz Gradske luke.

– Podaci koje ste našli su samo tehničke karakteristike koje podrazumijeva obala, ali nemaju veze s njezinom namjenom. Na početku se jasno navodi koja je namjena projekta, a to su ro-ro brodovi i kamioni.

Nema govora o katamaranima i takvome prijevozu. Cilj projekta koji se financira iz Europe je premještanje tereta i kamiona iz grada i bolje povezivanje s otocima. Svi brodovi koji sad plove prema linijama otoka za putnike i automobile će i dalje biti u Gradskoj luci. Nema skrivenih namjera. Nema šanse da naši otočani putuju dulje, sve do Sjeverne luke! – zaključio je Berket Bakota.

Sve više putnika koristi katamarane


Putnici se, čini se, manje odlučuju za trajekte, a sve više putuju katamaranima. U "Studiji utjecaja na okoliš" stoji da je u 2018. zabilježen ukupni pad od dva i pol posto putnika u trajektnom domaćem prometu, "što ukazuje na činjenicu da se putnici opredjeljuju za druga prijevozna sredstva, vjerojatno brzobrodske linije i katamarane, za prijevoz do otoka".

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?

Izdvojeno

27. siječanj 2021 06:19