
Kako preživjeti u doba korone? To pitanje muči mnoge hrvatske poduzetnike, pogotovo one u uslužnim djelatnostima. Mnogim poslodavcima je potpora države kroz mjere za očuvanje radnih mjesta, koliko – toliko, olakšala život u uvjetima pandemije, ali popriličan je broj i onih koji se žale kako nisu dobili potpore unatoč padu prometa i ne znaju kako dalje, strahujući od gubitka radnih mjesta i na kraju neželjenog ishoda, kakav stečaj jeste.
Splitska tvrtka za frizerske usluge i usluge uljepšavanja “Lipost” početkom veljače dobila je negativnu ocjena Hrvatskog zavoda za zapošljavanje, a početkom ožujka, i nakon prigovora koji su u međuvremenu uložili, Regionalni ured HZZ-a u Splitu ustrajan je u negativnoj ocjeni u zahtjevu “Liposti” za potporu iz mjere za skraćivanje radnog vremena jer, kako navode, nije dostavljena dokumentacija kojom se dokazuje povezanost utjecaja epidemije COVID-19 na poslovanje.
Kako u HZZ-u navode, osnovni kriterij kod podnošenja zahtjeva za potporu za skraćivanje radnog vremena je očekivani pad ukupnog mjesečnog fonda radnih sati svih radnika zaposlenih kod poslodavca na puno radno vrijeme u mjesecu za koji se traži potpora minimalno 10 posto. Osim toga, poslodavac mora dokazati povezanost utjecaja epidemije na poslovanje ostvarenim padom prihoda/primitaka u svakom mjesecu za koji se traži potpora od najmanje 20 posto u odnosu na isti mjesec 2019. godine i to jednim od slijedećih razloga: pad narudžbi putem raskida ili izmjene ugovora s kupcem/kupcima, pismenim očitovanjem kupaca o padu narudžbi za mjesec za koji se traži potpora; privremena nemogućnost ugovaranja novih poslova; privremena nemogućnost isporuke gotovih proizvoda ili ugovorenih i plaćenih sirovina, repromaterijala, strojeva, alata te nemogućnost novih narudžbi sirovina, repromaterijala, alata i strojeva neophodnih za rad.
U ovom slučaju HZZ je utvrdio da poslodavac ima pad prometa veći od 20 posto (30,72 posto), ali, kaže, poslodavac nije dostavio dokaz da je to povezano s epidemijom.
Ali kako pismenim očitovanjem dokazati pad narudžbi kupaca u djelatnosti u kojoj se isključivo usmenim putem naručuju usluge za svakog kupca posebno, bilo da se termini rezerviraju dolaskom u salon ili telefonskim putem?
- Ako se određene dokaze ne uvažava samo zato što nisu predviđeni programom predmetne mjere bez obzira na njihovu pouzdanost i informativnost onda je to ignoriranje istinitog stvarnog činjeničnog stanja i tada se gubi osnovna svrha predmetne mjere – da pomogne opstati gospodarskim subjektima pogođenima epidemijom, kako Država ne bi ostala bez još jednog poreznog obveznika, a njihovi radnici bez poslodavca u aktualnoj situaciji na tržištu rada i dobavljači bez još jednog kupca u aktualnoj kriznoj situaciji na tržištu roba i usluga – naveo je, između ostaloga, direktor “Liposti” Marti Bosnić u prigovoru koji je uputio nakon prve odbijenice HZZ-a. Sada više ne zna što će.
- Bez te potpore stečaj poduzeća je daleko najizglednija opcija, osim ako se ne dogodi čudo sa prometom, i to stečaj sa likvidacijom jer poduzeće nema vrijednih nekretnina, strojeva, vozila ili zaliha bilo čega, čijom prodajom bi se mogla nabaviti sredstva za spašavanje poduzeća – rezigniran je direktor.
U takvoj neželjenoj situaciji, na teret HZZ-a bi došlo 16 zaposlenih od kojih 6 u dobi preko 60 godina i 1 nadomak 60-te bez ispunjenog dobnog uvjeta za umirovljenje, kao i 1 radnica nadomak 60-te koja je već cca 2,5 godine kontinuirano na bolovanju i mijenja je jedina radnica u firmi na određeno vrijeme.
- Dakle, HZZ će svakako biti opterećen našim zaposlenicima, pitanje je samo kako? Produktivno usvajanjem našeg zahtjeva za predmetnu potporu ili neproduktivno isplatama naknada za nezaposlene, uplatama za zdravstveno osiguranje i kod onih preko 60-te za mirovinsko osiguranje? Zbog uvažavanja samo onih dokaza koje su se autori programa mjera sjetili napisati ? Iako svi znaju da se pad prometa poduzeća koji je preko 5 i po puta veći od najvećeg pada prometa poduzeća u svim godinama u kojima posluje na isti način u istoj djelatnosti sa istim ljudima na istim lokacijama nema čime objasniti nego utjecajem epidemije – pita Bosnić.
Reći će i kako će naknade na Zavodu trajati jedno vrijeme, a potpora zbog posljedica pandemije omogućava poduzeću poslovanje, zaposlenost ljudi, novo zarađivanje plaća i stjecanje novog radnog staža, izvršavanje poreznih obveza i nastavak plaćanja i kupovanja roba i usluga dobavljačima. A za očekivati je kako će se približavanjem sezone smanjivati i potreba za skraćenim radnim vremenom.