
Milijardu i pol dolara! Opa, zvuči zbilja moćno, nije ni Tito donosio toliko...
Amerikanci će u Splitu graditi svemirski brod vrijedan milijardu i pol dolara! Takav još nije viđen: zvat će se "Narrative" i obilazit će čitav svijet. Možete se ukrcati i vi, dovoljno je na njemu kupiti luksuzni penthouse ili tek luksuzni apartman.
Evo, baš nekidan je navodno potpisan ugovor: tvrtka "Storyline" potvrdila, Tomislav Debeljak potvrdio. Okuplja se ekipa, radovi počinju u najkraćem roku. Već sutra, najdalje preksutra, počet će i rezanje limova. A neviđeni svemirski brod bit će gotov već koncem 2024., najkasnije početkom 2025. godine. Pa to je već sljedeći tjedan!
Na plinski pogon
Kakav preporod! Svi mediji gradu i svijetu pohrlili objaviti veliku vijest. Kakav preokret u posljednjim trenucima tržišne utakmice: Debeljaku zločesti sudovi i njihovi povjerenici – rijetke novinarske crve da ne spominjemo – rade o glavi, "Brodosplit" mu je gotovo pa u stečaju, nemaju za kikiriki, proizvodnja prestala još proljetos, praktički svi radnici na čekanju, bez plaća, mnogi već i otišli iz firme, poreznici češljaju knjige, DORH otpuhuje prašinu s gomile kaznenih prijava, ali junački Samoborac još nije za otpis – zaradit će milijardu i pol dolara i izgraditi taj svemirski, pardon rezidencijski (stambeni) brod najnovije generacije. Sav zelen! Na plinski pogon. I još trista čuda! Pogledajte samo kompjutorske simulacije toga ekološki svjesnog monstruma.
Pa kako je to moguće?! E, to pitanje baš nitko ne postavlja! Tko želi biti partibrejker?! i to koncem kolovoza 2022. godine, dok Debeljak nestrpljivo čeka hoće li ga žalba na Visokom trgovačkom sudu u Zagrebu spasiti od stečaja kompletnog škvera. A dosta škverskih tvrtki kćeri već je, naime, likvidirano. Vjerovnici ostali kratkih rukava, a radnici bez posla.
Povratak u stvarnost
No možda i suci pročitaju štogod o svemirskom poslu, možda široka javnost ipak povjeruje da će posla na pustim navozima biti. Da u svići ima još ulja. Pa nije milijardu i pol dolara za baciti. Hm, to bi bio najskuplji brod izgrađen na Jadranu ikad! Možda pritisak upali, kako ćeš u stečaj baciti tvrtku toliko čeličnih muda da u zadnji čas sklopi posao stoljeća?!
A sada povratak u stvarnost.
Američka startup tvrtka "Storyline", australskih korijena, godinama pokušava prikupiti novac – nudeći na prodaju rezidencijske apartmane – za gradnju toga čudesnog broda. Tako je njezin čelnik Alister Punton, još 22. listopada 2019. godine, u Forbesu izjavio:
"Brod bi trebao biti porinut u Aziji krajem 2023. godine Bit će izgrađen u Kini, a završne radove, kao što su interijeri, i druge ključne komponente dovršit će naši europski trgovinski partneri. Udružili smo se s nekim od najvećih imena u industriji kako bismo isporučili najčišći, najzeleniji i najmoderniji brod koji je danas dostupan..."
To je, dakle, bilo objavljeno još prije tri godine. I tako stalno, svaki čas nova objava. Da se apartmani prodaju dobro i da će se brod graditi. Pa je tako i Slobodna Dalmacija 2. travnja 2021. godine – znači, lani – prenijela vijest da će se brod "Narrative" graditi u našem Splitu. Isti ovaj Alister Punton tada je obznanio po svijetu da je za gradnju sada izabrao "Brodosplit"!
Jupiii!
Dvaput potpisan!?
Evo ključnog dijela toga travanjskog teksta iz prošle godine:
"... Pokušali smo doznati što kažu u Uvali Supavla o sklapanju tako velikog posla kao što je gradnja golemog rezidencijskog broda za kružna putovanja na pogon ukapljenim plinom. Pa to nam je gotovo u dvorištu! Međutim, ostali smo iznenađeni šutnjom iz 'Brodosplita'. Iz splitskog brodogradilišta nisu nam rekli ni riječi o rezidencijskom brodu, što je posebno zanimljivo i začuđujuće. Posebno što Lee i Punton, prvi ljudi 'Storylinesa', otvoreno najavljuju rezanje limova već dogodine..."
Zar je to moguće?! Da se Debeljak ne pohvali takvim poslom?! Čak je i CNN 12. siječnja 2022. godine objavio tekst o rezidencijskom "Narrativeu" koji da se "u Splitu već gradi"! Malo morgen se gradi...
I kako je moguće dvaput potpisati ugovor: jednom lani, drugi put sada?!
A inače se Debeljak hvali i onda kada od najavljivanih poslova ne bude ništa!
Na primjer – o tomu smo također iscrpno pisali – hvalio se budućom gradnjom najveće luksuzne jahte na svijetu. Zove se "Njord". Živo čudo.
Evo kako je to završilo, naslov s portala Slobodne Dalmacije 7. kolovoza 2021. godine:
"Udarac Brodosplitu! Lani je sve djelovalo bajkovito, ali sigurno, no Debeljak je izgubio posao s Norvežanima: najveća luksuzna jahta na svijetu gradit će se u Njemačkoj."
U pitanju je "Meyer Werft", jedno od najvećih i najmodernijih svjetskih brodogradilišta. Oni grade "Njord".
Nedovršeni brodovi
I tako, ne bismo htjeli kvariti zabavu, ali koliko vam zaista realno zvuči da će u Splitu biti izgrađen taj brod?! Pokraj onoliko nedovršenih u škveru:
– nisu izgradili četiri od pet ophodnih brodova za HRM, iako su im većim dijelom unaprijed plaćeni,
– nisu izgradili jedrenjak s nultom emisijom ugljikovih spojeva, koji financira Europska unija, a što će tek biti kada Debeljaka priupitaju gdje je njihov novac,
– nisu dovršili riječni kruzer,
– nisu dovršili mali polarni kruzer "Janssonius" vrijedan 50 milijuna eura,
– polarni kruzer "Ultramarine" pobjegao im je lani nedovršen iz škvera glavom bez obzira, pravac u tršćanski škver, pa u crnogorski.
Nema smisla nizati dalje. S tim da je u svim navedenim škverskim uspjesima bilo definirano i potpuno riješeno financiranje gradnje. Naravno, podebljano državnim jamstvima. Jedno takvo nedavno smo morali podmiriti svi mi: čak 32 milijuna eura isplatio je Zdravko Marić, donedavni ministar financija, VTB banci jer Debeljak nije obavio svoje – naime, predao jedan brod.
I sada bismo trebali vjerovati da će izgraditi čudo od milijardu i pol dolara?! U defakto bankrotiranom škveru. Čiji su vjerovnici prijavili 5,5 milijardi kuna tražbina. S kojim radnicima? S kojim inženjerima i meštrima? Kojim tehnološkim metodama?
Čuda neviđena
Što mislite, onako laički, tko bi brodogradilištu u takvom stanju dao takav posao? Milijardu i pol dolara! Pa tko će to financirati i kako? Čime će Debeljak jamčiti ulagaču da će brod biti dovršen po nacrtu i u roku? Država mu – po svemu sudeći – jamstva više dati neće. Štoviše, Ministarstvo financija javlja da nemaju pojma ni o kakvom svemirskom brodu i da od njih nitko nije ni tražio državna jamstva.
Priupitali smo "Brodosplit" još nekidan – kad je u medije lansirano da je svemirski ugovor potpisan – da nam kažu bilo što konkretnije o poslu i financiranju. Još se nisu javili sa zvjezdanih staza...
Za kraj: ako je Debeljak u stanju dobiti jamstva komercijalnih banaka – ali to pozamašno košta pa je uvijek bilo lakše pitati državu – i ako će javnosti pokazati riješeno financiranje i brodograđevni ugovor koji je stupio na snagu, a ne samo navodno potpisan, gdje je definirana svaka uplata tijekom gradnje, sa svim filigranski izrađenim detaljima posla, onda će zainteresirana javnost možda i prihvatiti da u svemu, možda, ipak ima nečeg. Dosad neviđenog.
Poput nosača aviona za Putina, jadranskih ledenih santi s vjetrenjačama za proizvodnju struje, prekojadranske morske ceste između Splita i Ancone, farme svizaca za motanje čokolade s nultom emisijom stakleničkih plinova...
Ukratko, čudo neviđeno. Jedva čekamo da se ukaže u Supavlovoj vali. A ne u Poskokovoj Dragi.