StoryEditor
Splitmali, a mudri

Iz njihove zrelosti mnogo bi mogli naučiti i odrasli: učenici Splitsko-dalmatinske županije iskazali se na natjecanju iz emocionalne pismenosti

13. studenog 2020. - 14:44
Učenici područne škole Košute, grupni pobjednici natjecanja

Znamo za čitalačku, prirodoslovnu, matematičku, čuli smo za financijsku, ali znamo li što je emocionalna pismenost? Osnovnoškolci Splitsko-dalmatinske županije ne samo da znaju o čemu je riječ, nego se iz emocionalne pismenosti i - natječu.

Iz njihove zrelosti mnogo bi mogli naučiti i odrasli.

U petak je naime u splitskoj Osnovnoj školi Žnjan-Pazdigrad (lanjski pobjednici) održano četvrto međuškolsko natjecanje iz emocionalne pismenosti, na kojemu su sudjelovali učenici šestih razreda iz deset osnovnih škola Splitsko-dalmatinske županije.

Podsjetimo, natjecanja iz emocionalne pismenosti organizirana su u sklopu javnozdravstvenog projekta „Pretežno vedro“, koji Služba za mentalno zdravlje Nastavnog zavoda za javno zdravstvo Splitsko-dalmatinske županije organizira još od 2011. godine.

Voditeljica projekta i idejna začetnica defektologinja prof. Mirela Grbić, stručna suradnica pri Službi za mentalno zdravlje i voditeljica Odsjeka za preventivne programe, kaže kako su ove godine aktivnosti projekta „Pretežno vedro“ s ciljem emocionalnog opismenjavanja djece i mladih počele još u listopadu, u mjesecu mentalnog zdravlja, i to putem školskih natjecanja za koje su se prijavile ukupno 22 škole iz SDŽ.

Od toga je 15 škola uspješno završilo natjecanje na školskoj razini te je ukupno sudjelovalo 530 učenika šestih razreda, dok je edukativna igra u sklopu natjecanja u protekla dva tjedna odigrana više od tisuću puta. Također, bilo je uključeno 30-ak mentora stručnih suradnika u osnovnim školama na području županije, kao i nastavnici predmetne nastave.

Deset škola s najvećim brojem bodova na grupnoj razini nastavilo je aktivnosti na 4. međuškolskom natjecanju iz emocionalne pismenosti u petak, a ta je završnica i ove godine centralni događaj Mjeseca borbe protiv ovisnosti (studeni), kao što je to bilo i u protekle četiri godine, kaže prof. Grbić.

Zbog poštivanja epidemioloških mjera ove godine završni je dio u petak imao nešto drukčiji oblik, a situacijske teme učenici su, umjesto uživo, priv put odigrali u virtualnom okruženju, dakle natjecanje je provedeno online.

- Snimajući video uratke na situacijske teme koje su vezana za ispitnu anksioznost, vršnjačko nasilje, ponašanje i druge ovisnosti i slično, koje se nameću kao problematika odrastanja, učenici su završili i posljednji dio dvomjesečnih aktivnosti koje su zahtijevale poštivanje epidemioloških mjera. Nažalost, mnoge učenike i stručne suradnike samoizolacija je onemogućila da ostanu u natjecanju do završne faze natjecanja – prepričava ona.

Ovogodišnje natjecanje online putem olakšano je time što je jedan od alata za emocionalno opismenjavanje, društvena igra „Pretežno vedro“ izrađena 2015. u OŠ Stobreč tri godine poslije preseljena iz analognog u digitalno okruženje u OŠ Meje te je postala dostupna svim djelatnicima i učenicima na hrvatskom i engleskom jeziku.

Svi ti alati, edukativna igra i video-uratci koji su se vrednovali u natjecanju, pokazali su koliko je emocionalna pismenost upravo važna za taj uzrast.

- Natjecanje za učenike šestih razreda važno je jer su to godine prije ulaska u pubertet, koje su za njih razvojno teške i važno je da se emocionalno opismene. Oni uče kako prepoznati svoje i tuđe emocije, kako ih mentalizirati, posvijestiti, i u skladu s time graditi odnose i ponašanja. Dakle, ako te netko udari da mu ne moraš vratiti, ako si ljut i bijesan kako to kontrolirati.

Također, jedna od najčešćih tema koju djeca obrađuju jesu ispitni strahovi. Roditelji često od djece zahtijevaju perfekcionizam, da ne smije biti ništa ispod 5.0, a djeca ovako uče da ne moraju biti perfektni kako bi ostvarili svoje ciljeve – pobraja profesorica Grbić vještine koje učenike tog uzrasta čine emocionalno pismenima, što znači i empatičnima, sklonima dijalogu, čime svakako jačaju mentalno zdravlje.

- To znači da jednostavno budu 'normalni', jer je normalnost postala manjina - objašnjava prof. Grbić. Korona je tome dala poseban okvir i postavila nove izazove pred mentalno zdravlje:

- U završnici natjecanja obično su se djeca okupljala uživo i te dramske situacije odigrali bi na licu mjesta. Sada to nije moguće i taj neposredni kontakt je ono što im strašno nedostaje. Svi uradci koje su poslali spominju koronu i uvjete u kojima su se našli. Možemo biti zadovoljni kako su se adaptirali, a svi redom ističu i kako je važno što je ove godine natjecanje nastavljeno, što nije propalo. Oni žele biti aktivni, važno im je da ne budu izolirani a to je ono što je za mentalno zdravlje u ovom trenutku izuzetno važno - poručuje prof. Mirela Grbić.

image
Toni Smiljanić, učenik 6.C razreda OŠ Manuš Split, individualni pobjednik natjecanja
Individualni pobjednik natjecanja u emocionalnoj pismenosti je Toni Smiljanić, učenik 6.C razreda OŠ Manuš iz Splita, čija je mentorica Tonka Orlandini, školska psihologinja.

Grupni pobjednici natjecanja na međuškolskoj razini su učenici OŠ Trilj – Područna škola Košute i to Karmen Marinović, Pavao Krnjača, Ana Dukić, Anđela Dukić, Nina Jadrić i Eva Klapež, a mentorica je Maja Runac Pivčević, školska psihologinja.

Osim pobjednika te domaćina iz OŠ Žnjan-Pazdigrad, u završnici natjecanja sudjelovali su još učenici šestih razreda iz osnovnih škola Srinjine, Stobreč, Tučepi, Meje, Žrnovnica, Brda, Filipa Lukasa iz Kaštel Staroga te Kneza Mislava iz Kaštel Sućurca.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?

Izdvojeno

17. studeni 2020 16:06