StoryEditorOCM
Splitlast man štanding

Istočna obala je poput sjeverne rute prema Kijevu, kiosci su soreni i vlasnici protjerani, samo on i dalje radi: ‘Neka dođe Ivošević na bageru i potaraca mi štand pa ćemo vidit. Znan ko je korumpiran‘

Piše Marin Prvan
25. ožujka 2022. - 10:10

Istočna obala je nedavno puštena u pješački promet i izgleda prilično reprezentativno; barem onaj dio uz more. Što se tiče onog preko puta ceste, taj trenutno više izgleda kao sjeverna ruta prema Kijevu nego kao koridor između autobusnog kolodvora i glavne gradske šetnice. A sezona tek što nije počela... Predsezona, doduše, već daje znakove života. Turističke grupe šetaju gradskom jezgrom, već se pokazuju kratki rukavi, a na Firulama su se ispružili i prvi šugamani.

Dogradonačelnik Antonio Kuzmanić je još 21. veljače oduševljeno najavio skori završetak radova izrovanog pločnika na Obali kneza Domagoja napisavši: "Nakon što su uklonjeni svi kiosci, krenuli smo sa završnim uklanjanjem asfalta. Do kraja tjedna očekujemo početak postavljanja kamena. Očekivani završetak, koji ovisi o dobavi kamena, je kroz dva mjeseca. Ono što smo obećali to i radimo!" Nit' je obećano urađeno, nit' je kamen dobavljen, nit' je kamen postavljen, nit' je asfalt uklonjen, a na kraju krajeva, nit' su svi kiosci uklonjeni. Barem jedan nije.

Ne samo da štand pod bijelom ceradom s natpisom 'rent-a-car' i dalje ponosno stoji, nego i radi. Dvoje Azijata oprezno gaze preko razbacane gomile i proviruju kroz otvorena vrata. Unutra sjedi sredovječni muškarac sa sunčanim naočalama i srdačno ih pozdravlja - kao da mu kućica ne leži na ruševinama. On je Ivan Galić, vlasnik firme Euro T.I.G. koja posluje još od 1994. godine. Iako ima fino uređene urede u Opatiji, Zadru, Puli i Zagrebu, direktor dane provodi u dva kvadrata, okružen plastikom, omeđen povšinom opasnom po ozlijede. 

- Dobro je vrime, pomalo je počelo... Turisti već pitaju za aute i skutere. Sad se pojačavaju letovi pred Uskrs i očekujemo dobru sezonu - optimističan je Galić.

Mobitel mu stalno zvoni, posla ima te mu jedva upjevamo postaviti par pitanja. Zanima nas kako je ostao tu kao 'posljednji Mohikanac'.

- Drugi su svi svojevoljno otišli jer ionako rade samo preko sezone. Ja san otvoren cilu godinu. Dobra mi je lokacija i zašto da se mičen? Neka mi nađu drugu, na primjer dole kraj autobusnog kolodvora i u roku sat vremena ću se preselit- praktičan je dugogodišnji poduzetnik.

Objašnjava da je glavni problem u tome što je Grad naredio uklanjanje njihovih objekata, a predmetni potez od pothodnika do popularnog "Brke" (fontane kraj kolodvora) je pod ingerencijom Lučke uprave, odnosno Županije i Hrvatskih željeznica.

- Još prije par godina su mi poslali obavijest o uklanjanju i to zbog njihove aljkavosti s izdavanjem ugovora, na što sam uložio prigovor Županiji. Rješenje koje samo dobio je da grad nije nadležan za dio na kojem se nalazi moj štand i da oni nemaju pravo vršiti ikakve intervencije ovdje - govori nam Galić.

Žali se da se kolege i njega proziva ilegalcima, a unatoč svim inspekcijama, od carine pa nadalje, je utvrđeno da su im svi papiri uredni.

- Jedino više nemamo ugovor s Gradom o korištenju javne površine, kojim nam se Grad godinama lažno predstavljao kao vlasnik površine i naplaćivao ju. Kao što je općepoznato, za iste ilegalne radnje su već i dobili pet milijuna kuna kazne, zbog vezivanja jahti na Zapadnu obalu. U našem slučaju je Grad godinama sustavno ubirao novce koje nije smio. Ono šta mene zanima je odakle im uopće ideja da imaju to pravo i 'oće li njima sad DORH pokucat na vrata?"

Nakon što su detaljno provjerili katastarske oznake i čestice te utvrdili izostanak gradskog vlasništva, korisnici površine su uložili tužbu po kojoj se treba dokazati da je Grad taj koji ima nadležnost ukloniti ih otud.

- Već smo tri puta slali požurnicu, a kao što vidite, ovdje se, nakon početnog udara, još ništa ne događa. Doduše, meni se čini da je glavni razlog zašto ovo ovdi stoji ovako je šta trenutno u gradu postoji šesnaest gradilišta, a premalo radnika. Očito nema ko ovo dovršit - pretpostavlja Galić.

image
Paun Paunović/Cropix

Prepričava nam dan kada su oko njegove kućice radili strojevi i pikameri. 

- Dogradonačelnik je stajao kraj bagera i objašnjavao bageristu šta i kako treba kopat. Ne bi mi bilo čudno ni da on sam zna vozit bager! Meni je tad kraj štanda bio skuter i Ivošević je zvao komunalca da mi ga makne, na što je ovaj rekao da ne postoji osnova za njegovo uklanjanje. Onda je dogradonačelnik kazao da je vozilo na gradilištu, a ja sam samo primijetio da ne postoji nikakva tabla na kojoj su navedeni investitor i izvođač - kao što to mora bit na svakom gradilištu. Nije mi bilo ni jasno je li Ivošević tu daje instrukcije radnicima na temelju toga šta je izaslanik Županije ili HŽ-a - čudi se naš sugovornik, pa nastavlja:

- Ja ne kažen da ovo nije trebalo uredit, dugo vrimena već je tu živi nered. Pojedinci su ovdi držali po sedam štandova, koje su im rješavale određene osobe iz Banovine koje i dalje tamo rade. Onda su ih preprodavali pa skupa dilili lovu. Kafić par metara niže put kolodvora nikada nije imao ugovor o najmu javne površine i nikad mu komunalci nisu pisali kazne niti ga smetali. Kakva je to čudna kombinacija bila u pitanju?- pita se danas jedini radnik Istočne obale.

Za kraj smo ga pitali što će ako mu preko noći misteriozno uklone kiosk?

- A gledajte, sve je moguće... Neka slobodno naprave to. Jednog dana će sve to doć na sud pa će platiti ko nije bio u pravu. Neka dođu s bagerom, neka sve porazbijaju... Sudac će odredit kome je i je li nanesena šteta. Jedva čekam - samouvjeren je.

image
Paun Paunović/Cropix
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
01. veljača 2023 06:47