StoryEditor
Splitizostao senzibilitet

Banovina ne daje ni kune za pomoć učenicima s intelektualnim teškoćama

Piše PSD.
4. rujna 2014. - 20:58
Nakon što se na sva zvona obznanilo da je Županija splitsko-dalmatinska propustila 3,5 milijuna kuna koje je Ministarstvo obrazovanja preko Europskog socijalnog fonda (ESF) nudilo na natječaju za projekte kojima će se osigurati asistenti u nastavi za učenike s teškoćama u razvoju, krenula je lavina reakcija koje su povukle brojna pitanja vezana uz tu problematiku - od nepostojanja samog pravilnika o pomoćnicima u nastavi, preko toga tko treba provoditi edukaciju, pa do toga koja djeca imaju pravo na asistenta, a koja na pomoćnika, i još puno toga.

- Županija je u 2014. godini, dakle i za prvo polugodište školske godine koja je na pragu, osigurala 690 tisuća kuna za rad pomoćnika-asistenata u osnovnim školama, a oko 600 tisuća kuna osigurale su općine i gradovi, pa će 49 učenika u 25 osnovnih škola imati 47 pomoćnika u nastavi. Broj te djece nije konačan jer nam je u međuvremenu stiglo još zahtjeva, pa bi nakon što povjerenstvo razmotri priložene lječničke dokumentacije, broj te djece mogao biti oko 60 - kazao nam je Zdravko Omrčen, županijski pročelnik za prosvjetu, te je dodao kako naši zakoni i pravilnici nisu do kraja definirali niz pitanja oko pomoćnika, odnosno asistenta.

Maja Sočo, predsjednica splitske udruge za psihosocijalno zdravlje “Sto koluri”, koja organizira pomoć djeci pri učenju, a dodatno je pripremala i edukaciju pomoćnika u nastavi, kaže nam kako pitanje pomoćnika u nastavi nije riješeno gotovo niti jednim dokumentom, osim činjenice da škola može tražiti takvog pomoćnika.

- Ono što se nama pokazalo kao problematično jest činjenica da praktički svatko tko završi gimnaziju, može biti pomoćnik u nastavi. To je pomalo sumanuto... Dakle, kad idete polagati vozački ispit, traže da odslušate predavanja, položite testove, prvu pomoć, obavite liječnički pregled koji uključuje i psihološko testiranje, a kod pomoćnika u nastavi ništa od toga nije potrebno. Na koji način oni koji angažiraju pomoćnike u nastavi mogu biti 100 posto sigurni da u škole neće poslati, primjerice, pedofila?! Također, svi pomoćnici u nastavi trebali bi biti educirani i licencirani i evaluirani svake dvije godine minimalno, te supervizirani svake godine - smatra Sočo uz napomenu da s druge strane postoje liječnička povjerenstva koja odlučuju zajedno sa stručnim službama škole treba li djetetu pomoćnik u nastavi ili ne!?

- To je pomalo diskutabilno jer liječnici nikada nisu u razredu i jako malo znaju o dinamici razreda. Povjerenstva škola i liječnici donose odluku o pojedinom djetetu, a pitanje je što su prethodno napravili za isto to dijete. Mi smo imali i još uvijek imamo situaciju u kojoj se dijete smješta u malu skupinu, a da škola pri tome gotovo prstom nije makla da pokuša riješiti problem - kaže nam čelnica “Sto koluri” naglasivši kako ćemo bez Pravilnika o pomoćnicima u nastavi imati problem i financiranja i ugovaranja i zapošljavanja. Konačno, pomoćnike u nastavi nipošto ne bi trebali plaćati roditelji djece.

’Sramota je da nema novca za našu djecu’


Na natječaju ESF-a Županija je “izvisila” zbog nedostatka primjerka statuta i porezne kartice (!). Neovisno o tome, treba kazati da županijska uprava već godinama financira rad pomoćnika u nastavi za razliku od Grada Splita koji, kako su naveli u odgovoru na naše pitanje, osigurava (tek) “novac za osobne asistente za učenike s težim motoričkim oštećenjima, te za slijepe ili slabovidne učenike”.

- Premalo je znanja i senzibiliteta prema djeci kojoj je potrebna pomoć u nastavi. Mom sinu koji ima teški oblik disgrafije pomoćnik u školi je vratio vjeru u sebe i školski sustav. Sjedio je s njim na četiri školska sata, vodio bilješke, pratio dječakovo ponašanje prema okolini i obrnuto, pomogao nam je zaista puno. Sada je moj sin sedmaš. I dalje mu treba takav pomoćnik, ali sustav nema novca za njega i to je velika sramota za grad, za cijelu državu! - kaže nam jedna mama iz Splita čije dijete godinama sudjeluje u radu udruge “Sto koluri”.



MERIEN ILIĆ

Osobni asistent i pomoćnik u nastavi

Osobni asistent pomaže osobi s fizičkim invaliditetom i nije vezan za nastavu već uz svakodnevno funkcioniranje osobe. On je praktički pomoć u svakodnevnom funkcioniranju osobe s invaliditetom.

Pomoćnik u nastavi namijenjen je široj kategoriji djece s teškoćama; osim djece s fizičkim invaliditetom uključuje i djecu s mentalnim i intelektualnim teškoćama. Pomoćnik u nastavi treba dijete dočekati u školi, biti s njim za vrijeme nastave, pomoći mu pri praćenju nastave i kad nastava završi, on je slobodan. Pomoćnik u nastavi nema nikakve veze s odlaskom djeteta kući, s njegovim potrebama u okviru doma i slično.
- Dakle, pomoćnik u nastavi je poprilično sužen pojam i baš zbog toga bi
trebao biti educiran i praćen. Nije lako pratiti dijete s, primjerice, poremećajem u ponašanju svaki dan, ako nemate adekvatnu superviziju... - smatra Maja Sočo.


Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
17. siječanj 2022 01:53