StoryEditor
SplitUVIK KONTRA

Ako se kaos na splitskoj Istočnoj obali ikad razgropa, onda će najbolje rješenje bit i najprogresivnije. Rušit - gradit, mislit na potribe građana!

9. travnja 2021. - 10:16
Sramotni izgled na Istočnoj obali savršeno odgovara viziji Splita kao 'destinaciji': daj suncobran, bitvu, suvenire i brzu spizu!  Paun Paunović/Cropix

Počelo je s džamboplakatima Vicegradonačelnika: "Istočna i Zapadna bit će iste." Kako sad to? Zapadna obala je poklekla pred Kerumovom vizijom elitnog turizma, privezište je za megajahte, predvorje hotela "Marjan" i sunčana šetnica, dok je Istočna obala bitno opečaćena prometnon infrastrukturon – kolodvorima željezničkim i autobusnim i gradskon lukon s lokalnin i (opet) turističkim prometon. Veze nema jedna s drugom. Da ne spominjemo nama gotovo nerješivo cirkuliranje vozila, posebno na izlazima, priko Bačvica i Pojišana.

Kako će onda biti iste? Možda samo u mislima nekoga kreatora HDZ-ove gradonačelničke kampanje, koji je stiga iz Zagreba, pa na Zapadnoj okinija na guzicu od sunčanice i reka: To je to, prištampat ćemo istu!

Par dana poslin prisnažija je i Kerum, spominje svoje čedo, Zapadnu obalu, pa corpo morta i muringe, brode koji se vežiju krmom i tribaju donosit veliku dobit kojom se mogu gradit vrtići, škole, ceste, garaže... Samo to ne vidimo. Do danas nije jasno je li veživanje tamo uopće moguće i legalno. Pa nastavlja obećanjen kako će, kad postane gradonačelnik, na isti način uredit i Istočnu obalu!

Laka šetnja

Jel tako? A trajekte, feratu i buseve primistit će valjda iza Kozjaka? Lako je nać logiku: ko šljivi građane i njihove protribe. Gradska luka može se čepušat do nemila i punit je magajahtama. Kad jahte i milijarderi idu ća u deseti misec, šta će onda bit s porton? I šta nama ostaje? Još jedna šetnica. Koliko svita je nezaposleno i ne ostaje in drugo nego laka šetnja.

Umisto da se ta Istočna obala uredi šta praktičnije, s brzin ulazima i izlazima, servisnin sadržajima i parkiralištima, HDZ i HGS i dalje snuju o lakoj lovi i bogataškin jahtama. Sve u turizam. Pa dok dur-dur.

Nisu svi kandidati na toj šarenoj platformi. Nezavisna Branka Ramljak zalaže se za suradnju građana i struke, za urbanističko-arhitektonski natječaj i povezivanje s Kopilicon. Jakov Prkić, kandidat Pametnoga za Split i Dalmaciju, Možemo i Nove livice, smatra kako bi gradski porat prvenstveno triba bit na usluzi građanima i otočanima, željeznički tunel iskoristija bi za vozila i tako razrišija gužvu, i on je za natječaj. Ivica Puljak iz Centra isto je za izmjene GUP-a, koje bi razmrsile i Istočnu obalu, na koju bi pride turnija pomorski muzej. Ne znan kakav, ali znan da klasični muzeji malo koga interesiraju, a splitsko pomorstvo i nema neku veličanstvenu povist. Korisniji bi bija jedan top-suvremeni check-point di bi se došljaci u pet minuti upoznali s miston u koje dolaze.

Jednu dobru misal dobacija mi je u prolazu Dragan Žuvela iz Društva arhitekata Splita:

- Najveći problem Istočne obale je šta je ona bitno i u svin opcijama povezana s vizijon razvoja Splita, sa strategijon budućnosti. Koju nemamo. Osim u smislu "brze love", odnosno turizma, koji je, kako sad vidimo, na staklenin nogama. Istočna obala puno je složenije pitanje od pukog nabacivanja ideja i zato je triba rješavat u fazama i natječajima tražit odgovore. Puno glava i struka tu se triba ujedinit. Naravno, najprije bi tribali znat šta oćemo sa gradon i di ga vidimo za deset, dvadeset godina. A tu osnovnu informaciju nemamo – pametno će arhitekt Žuvela.

Stiglo do besmisla

I koliko god nama pasali odgovori kandidata za poteštata, nismo se daleko odmakli, Istočna obala niti može bit samo lokalna, a ne može bome ni samo za turizam. Monokultura, vidimo iz prve ruke po uništenon gradskome središtu koje izgleda nikad lipše, ali ne za svoje građane, nema nikakve svrhe.

Nema smisla da veći njezin dil zauzima ferata koju mi u Hrvatskoj i nemamo kad se pogleda kojon brzinon i kvaliteton jure po šinama evropske željeznice jer oni vaguni koji ćufkaju pedeset na uru i vozu šest sati do Zagreba stvarno nemaju smisla. Evo i vist da će mladi Česi put Splita masovno feratama ka lani do Rijeke. Dobro je jedan reka: ako krenu već sutra, doći će do lita.

Mišanje kruzera i trajekata plus flote malih plovećih hotela, plus one škovace koje se protežu uza zid od Pothodnika do ferate, a u cili taj kaos turaju se još i autobusi koji takaju na oni sramotni kolodvor, stvarno je dovelo cilu stvar do besmisla.

Ako se ikad to razgropa, onda će najbolje rješenje bit i najprogresivnije. Rušit-gradit, mislit na potribe građana i omogućit brzu cirkulaciju prometa, tribala bi bit vizija iznad svake druge. A za to triba imat pameti i iznad svega hrabrosti. Velike su to misli za naše male glave koje reagiraju samo na dva podražaja: triba love - znači turizam, pravo građana na luku i kolodvor – znači gnjavaža.

Kad je pojam "destinacija" zaminija pojam "grada", sve je išlo u tri krasna. Onda ti više ne tribaju ni porat, ni kolodvor, ni domaći ljudi. Samo daj suncobran, bitvu, suvenire i brzu spizu. Ako je to vizija budućnosti, onda je bolje odma zatvorit oči.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
29. srpanj 2021 11:33