
Na društvenim mrežama pojavila se fotografija s "Uputama za brak" podijeljenim na satu etike u splitskoj V gimanziji "Vladimir Nazor", o čemu smo pisali.
U takozvanim "Uputama" između ostalog je pisalo da "Djeci neoženjenih parova prijeti veći rizik od depresije i psihičkih bolesti., samoubojstva, kriminala..." te "Živjeti zajedno prije braka je povezano sa manje zadovoljstva u braku i većim rizikom od rastave".
Profesorica etike Snježana Goluža koja je održala spomenuti sat etike objasnila je tada za Slobodnu Dalmaciju da je tekst imao ulogu skandalona čija je svrha razviti kritički duh kod učenika, potaknuti ih na raspravu do koje dolaze ponekad potaknuti buntom. Dodala je da je i svaki komentar, argument i stav koji nije unaprijed propisan dobrodošao te da se svakog učenika uvažava. Ravnateljica "Nazora" Ankica Kovač u razgovoru za Slobodnu Dalmaciju rekla je da se niti jedan roditelj nije potužio na spomenutu vježbu.
S obzirom na to da ovakva "vježba" nije naišla na odobravanje svih, upit smo poslali i Agenciji za odgoj i obrazovanje. Pitali smo ih smatraju li ovakvu vježbu primjerenom.
U odgovoru su se osvrnuli na činjenicu da je kritičko razmišljanje važna sastavnica kurikuluma te poručili da korištenje ovakve vježbe na satu etike nije nužno neprimjereno.
Njihov odgovor prenosimo u cijelosti:
- Kritičko mišljenje se navodi kao vrlo važna sastavnica kurikula mnogih nastavnih predmeta pa tako i Etike, a prema izjavi nastavnice V. gimnazija u Splitu, koja je vježbu provela u razredu - to je bio cilj. Izgraditi toleranciju i pokušati razumjeti stavove s kojima se pojedinci ne slažu, a pritom moći objasniti zašto se ne slažu jest vještina koju treba uvježbati. Takve se i slične vježbe održavaju da bi se učenike potaknulo na razmišljanje i iskazivanje mišljenja i stavova te da bi uvidjeli nužnost i važnost argumentiranja kada se s pročitanim ili izrečenim slažu ili ne slažu, rekli su iz Agencije za odgoj i obrazovanje.
Činjenica da se tekst takvog sadržaja koristi na nastavi etike sasvim sigurno nije nešto što bi bilo samo po sebi nužno neprimjereno. Posve suprotno, ako je nastavnica koristila taj tekst da bi potakla učenike na iskazivanje vlastitog mišljenja i na kritičko promišljanje, a što nastavnica u svojoj izjavi i potvrđuje, ako je riječ o tome da se na nastavi etike radi na razvoju vještina moralne i etičke prosudbe i rješavanja problema svakodnevnoga života, tada je postupak nastavnice ne samo primjeren, već i za svaku pohvalu, dodali su.
Naime, jedan od temeljnih ciljeva nastave etike je, kao što je vidljivo iz predmetnog kurikula, upravo kritičko propitivanje vlastitih i tuđih moralnih uvjerenja, a to nije moguće ako se učenici s tim uvjerenjima ne suoče, zaključili su iz Agencije za odgoj i obrazovanje.
Valja, dakle, kritički razmisliti o onome što čitamo, bilo da je riječ o tekstu koji je nastavnik podijelio u školi ili pak štivu na koje naiđemo na društvenim mrežama.