StoryEditorOCM
ŽupanijaMuke otočana

Mještani Prvić Luke danima odsječeni od kopna; Djeca i starci do vapora morali pješačiti sve do Šepurine

Piše Ana Petrić
2. ožujka 2023. - 16:57

Snježno nevrijeme i olujna bura koja je Hrvatsku zahvatila u nedjelju, na nešto više od 24 sata potpuno je izolirala jug Hrvatske od sjevera, odnosno Dalmaciju od unutrašnjosti. Olujni udari vjetra i snježni nanosi stvarali su velike probleme u prometu, a do jučer za pojedine skupine vozila nije bilo slobodnog pravca iz unutrašnjosti prema Dalmaciji i obratno.

Paralizirani i odsječeni od kopna na neko su vrijeme bili i otoci šibenskog arhipelaga - Zlarin, Prvić Luka i Prvić Šepurine. Doduše, ne zbog (ne)vremena, već zbog kvara na brodu. Naime, Tijat je na svoju brodsku liniju 505 Šibenik – Zlarin – Prvić Luka – Prvić Šepurine – Vodice, zadnje isplovio u nedjelju u 9.30 i kako je pristao u Vodice, do jučer se na liniju nije vraćao. Navodno je bila riječ o tehničkom kvaru, za što svi imaju razumijevanja, no ono za što nemaju – činjenica je da u ovakvoj situaciji otočani nisu odmah dobili adekvatan zamjenski brod. O kojem im, ponekad i doslovno, ovisi život.

Podsjetimo, Zlarinjani su se za doći do kopna u ponedjeljak, organizirali sami. Točnije, mještanin Stipe Bjažić, inače brodograditelj u drvu, u svoj je brod ukrcao one koji su do Šibenika morali doći na ovaj ili onaj način, a na otok dovezao kruh i osnovnu spizu.  No, Prvić Luka – izgleda - u nešto je većem problemu.

Naime, na redakcijski mail zaprimili smo reakciju čitateljice koja kaže kako je linija u Prvić Luci ponovno uspostavljena tek jučer popodne. Mještani su u Facebook grupi ‘‘Prvić Luka‘‘ objavili javni apel koji je mjesni odbor proslijedio Jadroliniji, a kako kažu, ‘‘problem je puno širi jer mještani opravdano strahuju da bi ih se iz linije 505 moglo izostaviti i u budućnosti pa je to pitanje i za resorno ministarstvo i za Lučku kapetaniju‘‘.

-Nakon kvara Tijata u nedjelju, u Prvić Luku u ponedjeljak je samo jednom stao brod Mali princ koji inače vozi za Žirje. Ta se situacija nastavila u utorak kada je opet došao Mali princ dva puta (kada pogledate liniju 505, vidite koliko je to malo) i nakon toga ga je zamijenila Silba iz Zadra koja u Prvić Luku nije stala nijednom. Tijat je jučer popravljen i počeo je voziti, ali opet u Prvić Luku nije stao sve do 16 sati poslijepodne. Dakle, četiri dana stanovnici Prvić Luke nisu imali redovnu liniju. Tri stajanja u tri dana, samo tamo ili nazad, ne oboje. Na glavnoj rivi su vezovi za jedrilice pa niti jedan brod ne može ući unutra, a kako je riva na početku uvale, navodno nema manevarskog prostora za brodove poput Silbe i sličnih brzih katamarana. Naime, u projektu je nadogradnja rive u Prvić Luci kako bi budući brod, koji će vrlo brzo zamijeniti Tijat pošto njemu uskoro istječe i dozvola, uopće mogao stati u Luku. Istovremeno, najavljen je električni brod, ali što do tada i hoće li se on uklopiti u rivu, nitko ne zna – stoji u mailu čitateljice i mještanke Prvić Luke.

image

Brod Tijat jedina je sigurna veza s kopnom

Nikša Stipaničev/Cropix

Iz nužnosti, nemali je broj otočana koji su posljednja četiri dana bili prisiljeni pješačiti iz Prvić Luke do Prvić Šepurine kako bi uhvatili ‘‘vapor‘‘ i stigli do Šibenika. No, što je sa starijim stanovništvom, djecom, što kada je kiša, što kada je hladno? Potpuno je besmisleno postavljati ovakva pitanja jer, složit ćemo se, do ovakvih situacija ne bi trebalo ni dolaziti, a mještani su sve uvjereniji da vezovi za privatne jahte u sezoni postaju važniji od vitalnih interesa stanovništva.

-Prvić Luka nedopustivo je izostavljena u postojećoj reorganizaciji brodskog prometa uslijed kvara broda Tijat. Napominjemo da u Prvić Luci žive bebe, djeca i starije stanovništvo koje ne može hodati do Šepurine na brod, tim više jer je zima, a ovise o učestalim odlascima u Šibenik liječniku. Podsjećamo da na otoku nema ljekarne, a nema ni liječnika koji dođe svega par puta tjedno na sat ili dva. Upravo zbog toga stanovnici Prvić Luke uvelike gravitiraju prema Šibeniku, gdje su njihovi izabrani liječnici, pedijatri i ostala skrb koja im je sada ugrožena. Osim prava na zdravstvenu skrb, prometna izoliranost uvelike otežava nabavu i dostavu namirnica i lijekova, kao i opskrbu trgovina te rad poštanskog ureda. Ponavljamo, bebe i starci ne mogu u 6 ujutro hodati po zimi do susjednog mjesta i s teretom se, na otoku bez automobila, iskrcavati dva kilometra dalje po buri, jugu ili kiši. Zahtijevamo da se poduzmu sve potrebne radnje kako bi brod mogao stati u Prvić Luci sada i ubuduće. Interes vezova na rivi za privatne jahte ne može i ne smije biti ispred vitalnih interesa stanovništva koje mora funkcionirati 365 dana u godini, a ne samo u sezoni – piše u javnom apelu otočana.

O svemu smo od Jadrolinije zatražili službeno očitovanje te smo im postavili i nekoliko pitanja, a njihov kratak odgovor prenosimo u cijelosti:

-Brod Tijat smo radi tehničkog problema zamijenili u najkraćem mogućem roku, sukladno odredbi koncesijskog ugovora, čime smo u potpunosti ispoštovali rok od 24 sata. Izuzetno nam je žao na neugodnostima koje su naši otočani imali proteklih dana na navedenoj liniji, no želimo naglasiti da linija ni u jednom trenutku nije bila u prekidu. U utorak je od 12 sati brod Tijat ponovno preuzeo liniju 505. Jadrolinija nema saznanja o promjeni luka ticanja na državnoj liniji 505 Šibenik - Zlarin - Prvić Luka - Šepurine – Vodice – stoji u priopćenju Jadrolinije Rijeka.

Dakle, prema Jadroliniji, Tijat je u utorak u podne preuzeo liniju dok otočani tvrde da je u srijedu poslijepodne. U međuvremenu doznajemo da je brod i jutros, odnosno u podne - Prvić Luku opet zaobišao i produžio u Zlarin bez prethodnog objašnjenja i obavijesti. Mještani Prvić Luke ogorčeni su, a kako i ne bi bili kada doslovce moraju moliti za više od jedne brodske linije dnevno ka kopnu.

-Neka oni koji su ovako nakaradno odlučili sami, i čak bez ikakvog tereta, propješače od lučke do šepurinske rive. Možda im onda bude jasno koju grešku rade. Pa nije to "iza kantuna"! Sretno vam Prvićani! – komentar je na objavljeni apel otočana s kojim zaključujemo.

23. travanj 2024 21:56