Hrvatska i svijetZARAZNIJI OD SARS-a

Znanstvenici kažu da koronavirus ljudski organizam napada na isti način kao HIV i ebola

Piše Goranka Jureško
4. ožujka 2020. - 08:16

Koronavirus mogao bi biti i do 1000 puta zarazniji od SARS-a jer napada organizam na isti način kao HIV i ebola, upozoravaju znanstvenici. Naime, stručnjaci su u početku pretpostavljali da će širenje Covida-19 biti slično kao i epidemije SARS-a 2002. jer su virusi genetski gotovo identični.

No, sad je otkriveno da se novi koronavirus vezuje za stanice u ljudskom tijelu slično kao neki agresivniji virusi poput HIV-a i ebole.

To ga čini, kažu, “od 100 do 1000 puta” zaraznijim od SARS-a, tvrde istraživači sa sveučilišta Nankai u Tianjinu, na sjeveru Kine. Teški akutni respiratorni sindrom SARS zarazio je 8000 ljudi u svijetu i ubio 774 osobe u jednoj godini. U samo dva mjeseca trenutna epidemija koronavirusa već je značajno premašila te brojke s više od 90.000 oboljelih i više od 3000 umrlih.

Kineski znanstvenici objašnjavaju da se SARS veže na protein receptora nazvan ACE2 pošto prodre u ljudsko tijelo kroz usta, nos ili oči. No, ACE2 ne postoji u velikim količinama u zdravih ljudi, što je pomoglo da se ograniči širenje epidemije 2002. Istraživači s Nankaija analizirali su sekvencionirani genom Covid-19 i otkrili dio mutiranih gena koji ne postoje u SARS-u. Koronavirus ima “procjepe” slične onima kod HIV-a i ebole, što sadrže “uspavane” virusne proteine koji moraju biti “izrezani” da bi se aktivirali.

Naime, HIV i ebola ciljaju enzim furin koji je odgovoran za “rezanje” i aktiviranje ovih proteina kad uđu u tijelo. Ti virusi potiču furin da aktivira virusne proteine koji omogućavaju izravno spajanje između virusa i ljudskih stanica. Covid-19 veže se na stanice na sličan način, otkrili su znanstvenici.

“Ta činjenica sugerira da se novi koronavirus može značajno razlikovati od koronvirusa SARS-a u stvaranju infekcije”, navodi se u istraživanju. Dodaje se da u usporedbi sa SARS-om i načinom kako se unosi u organizam, ovaj drugi način vezivanja proteina omogućava da Covid-19 bude zarazniji od 100 do 1000 puta.

Studija je objavljena na Chinaxiv.org, platformi koju Kineska akademija znanosti koristi za objavljivanje radova prije recenzije.

Inače, uočene mutacije nije moguće pronaći u SARS-u, MERS-u ili Bat-CoVRaTG13, kao ni kod koronavirusa šišmiša koji se smatrao izvorom Covida-19, navodi se. To bi mogao biti “razlog zašto je Covid-19 zarazniji od ostalih koronavirusa”.

19. travanj 2024 15:40