StoryEditorOCM
Hrvatska i svijetCijene padaju

Ovog ljeta vrijedit će novi turistički slogan: Bolje išta nego ništa; Moći će se noćiti za ‘siću‘

Piše Mirela Goreta
21. travnja 2020. - 09:52

Ponuda 1. srpnja na popularnim online platformama poput Airbnb-a i Bookinga za iznajmljivanje smještaja glasi ovako – Split, lijepo uređen studio apartman za dvoje u blizini centra, k tome još s besplatnim parkingom, 38 eura.

Ili, ako vam treba samo noćenje, privatna soba za dvije osobe 35 eura. Šibenik – prostrani apartman (52 m²) s besplatnim parkingom 36 eura (snižena cijena s 40). Zadar – novi, kompletno renovirani studio apartman u središtu grada 39 eura.
Dubrovnik – apartman s odličnim ocjenama gostiju, u blizini autobusnoga kolodvora i luke Gruž, 41 euro (cijena spuštena s 55). Takvih je primjera koliko hoćete...

Drastično spuštanje

Pandemija koronavirusa bacila je u očaj male iznajmljivače uoči nikad neizvjesnije turističke sezone, zbog čega trenutno nije nikakav problem pronaći više nego povoljan smještaj na Jadranu u srcu ljeta. Vlasnici soba, apartmana, kuća za odmor... na društvenim mrežama intenzivno polemiziraju o spuštanju cijena. Jedne ljuti njihovo panično rušenje, drugi pak za takve poteze pronalaze opravdanje u ogromnoj ponudi, a maloj potražnji, pa se drže one “bolje išta nego ništa” ne razmišljajući o isplativosti takvih pothvata.

– To ne rade vlasnici boljih smještaja, koji su eventualno korigirali cijene 10-20 posto niže. No, iznajmljivači lošijih smještaja jednako su tako, shvativši da su ostali prazni, i prijašnjih godina spuštali cijene u srcu sezone. Samo su to prije radili u zadnji trenutak, a sada to čine puno ranije – kaže Anamarija Cicarelli iz Interliga, savjetovališta za vlasnike obiteljskog smještaja.

image
Anamarija Cicarelli, vlasnica agencije Interligo
Duje Klarić/HANZA MEDIA

Drži kako će se dogoditi ono što se očekivalo i prije pandemije koronavirusa – na tržištu će prestati biti konkurentni apartmani srednje kategorije, kojih ima najviše. Oni koji nisu superluksuzni, a nisu ni totalno loši. Recimo da su, u normalnim okolnostima, koštali do 70 eura. E, takvi će ići na drastičnije spuštanje cijena, smatra Cicarelli i dodaje kako gostima neće toliko biti važna cijena koliko sigurnost.

– Prioriteti su se promijenili... Sigurnost i zdravlje sada su na prvome mjestu. Gost neće riskirati 10-20 eura po danu radi svog zdravlja i zdravlja svoje obitelji. Intenzivno pratim što se događa na stranim tržištima i vidim da se Amerikanci slažu kako će biti presudna kvaliteta i sigurnost za zdravlje, a ne cijena, dok Talijani, primjerice, ni ne razmišljaju o putovanjima. Cijena će možda biti presudna onoj mrvici naših gostiju koliko će ih biti ovoga ljeta. Zapravo mislim da će, s obzirom na prioritete gostiju, spuštanje cijena biti kontraproduktivno. I prije korone se nije preporučivalo njihovo pretjerano snižavanje, jer to stvara nepovjerenje kod gostiju, a pogotovo sad, u doba korone kad, ako iznajmljujete apartman za nešto više od 30 eura, sigurno nećete dezinficirati prostor nekim skupim dezinficijensom. A čistoća je iznad svega i treba slijediti upute Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo, poput onih na koliko stupnjeva prati posteljinu, čistiti s rukavicama i maskom, obvezno se tuširati nakon čišćenja apartmana... – niže Cicarelli preporučene mjere COVID poslovanja u turizmu.

Osobni dolasci

Gosti će, ističe, više no ikad nakon pandemije koronavirusa očekivati veću kvalitetu u svakom pogledu, procjenjivat će vrijednost za novac i inzistirati na sigurnosti. Zato bi turistički smještaji ovoga ljeta na Jadranu trebali doživjeti određene promjene...

– Kod uređenja treba voditi računa o tome da je što više glatkih, ravnih površina. Na cijeni je minimalizam, bez tepiha na podovima. Više će se cijeniti i poseban ulaz, bijela posteljina, o kojoj već godinama govorim. Uz to je jako bitno na koji će se način prezentirati kako smještaj tako i destinacija općenito. Primjerice, u slučaju Splita više nećemo stavljati fotografije prepunih Bačvica, nego ćemo destinaciju ilustrirati prizorima iz prirode, pa ćemo radije birati Kašjune, Marjan... U prvom planu neće biti Bačvice, nego Prva voda na Marjanu ili fotografija kako sjedite sami na Rivi i gledate u more. Bit će drukčija i komunikacija s gostima. Do sada smo uvijek, kod dočeka i ispraćaja gostiju, isticali toplinu i srdačnost, preferirali osobne dolaske, a sada se preporučuje opcija self check-in i self checkout. To je obvezno u ponudi, pogotovo u gradovima. Važno je, a i kulturno, o gostima obavijestiti stanare u zgradama, pogotovo ako smo nekome iznajmili ili ustupili apartman za samoizolaciju, jer nisu isključene ni potencijalne neugodne situacije – poziva na dobrosusjedsku suradnju i oprez Anamarija Cicarelli.

Kako će izgledati turistička sezona u Hrvatskoj, trenutno je teško procjenjivati, jer se još ne zna kako će se puštati goste u Hrvatsku. Kad se pandemija zahuktala, počela su masovna otkazivanja. Širenje virusa moglo se pratiti po državama iz kojih su stizali otkazi rezervacija – prvi su počeli Talijani, potom Španjolci, onda i Amerikanci.

Stari gosti

– Po otkazu rezervacije mogla se pratiti epidemiološka situacija u pojedinim zemljama. Sad se polako počinje otkazivati početak srpnja, a ako jave da je, primjerice, u Splitu otkazana Ultra, bit će ih još više. Najbolje prolaze iznajmljivači koji imaju stare goste, takvi najteže otkazuju. Nijemci i Austrijanci su, bez obzira na preporuke u matičnim zemljama da ostanu kući na odmoru i pomognu vlastito gospodarstvo, ljeti više vezani uz Hrvatsku. Takvi ne otkazuju – uočava Cicarelli i spominje istraživanje Tripadvisora, koje je pokazalo kako 82 posto gostiju jedva čeka da prođe pandemija pa da negdje otputuju.

Ovo je, veli, privremena situacija, zanimanje za putovanja definitivno nije palo, iako će 2020., što se tiče turizma, biti jako teška godina.

– Ali 2021. će biti veliki povratak i nakon toga Hrvatska može biti destinacija broj jedan na Mediteranu. Naravno, ako budemo pametni – optimistično će voditeljica savjetovališta za vlasnike obiteljskog smještaja.

– Italiji će trebati nekoliko godina da postane privlačna za neki duži boravak kao što je to bilo prije pandemije. Amerikanci koji idu dva tjedna po Europi, a do sada su tjedan provodili u Italiji, sad će tražiti novu oazu. Ako budemo pametni i ako nam se u drugom ili trećem valu ne dogodi epidemija, situacija bi se mogla razviti u našu korist. Na glasu smo kao destinacija koja nije pretrpana i u kojoj je priroda još uvijek zaštićena. I k tome smo sigurna zemlja. A zamislite kad smo još dobri i što se tiče zdravstvene situacije. Italija i Španjolska imaju ogroman broj hotela, a s hotelima je problem dugoročan. Mali obiteljski hoteli, kuće za odmor i apartmani zasigurno će biti u prednosti sljedećih nekoliko godina. Upravo u njima vidim našu priliku. Sto posto sam uvjerena da ćemo od 2021. pa nadalje, ako budemo pametni, biti kraljevi Mediterana – prognozira Anamarija Cicarelli.

19. travanj 2024 15:31