StoryEditor
ProstorijaVažno za imunitet

Situacija u svijetu može utjecati i na probleme sa spavanjem: proučite naš kratki vodič za ugodan san, riješite ono na što možete utjecati

Piše Javorka Luetić
6. travnja 2020. - 13:05
Shutterstock

Trećinu života provedemo u snu. Uz uravnoteženu prehranu i odgovarajuću tjelesnu aktivnost, okrepljujući san jedan je od stupova zdravlja, tvrde znanstvenici, ali ujedno i upozoravaju da problemi sa snom narušavaju zdravlje i kvalitetu života oko 45 posto svjetske populacije.

Nažalost, svjetske statistike pokazuju da manje od trećine ljudi koji imaju poremećaje spavanja traži stručnu pomoć, iako se većina tih poremećaja može spriječiti ili uspješno liječiti.

Utjecaj na zdravlje

San je važan za ljudsko blagostanje i ima izravan utjecaj na mentalno, fizičko i emocionalno zdravlje odraslih i djece. Tri ključna elementa okrepljujućeg sna su:

- trajanje (duljina sna trebala bi biti dovoljna da biste se idućeg dana osjećali odmorno i bili sposobni obaviti sve svoje obaveze)

- kontinuitet (proces spavanja trebao bi proteći u miru, bez većih trzavica ili buđenja u međufazama sna)

- dubina (spavanje mora biti dovoljno duboko i čvrsto kako bi obavilo svoju ljekovitu funkciju)

Stoga svakako nastojte osigurati dobru higijenu sna, a jedan od preduvjeta za ugodan san svakako je i osigurati ugodnu atmosferu u spavaćoj sobi te udobnu postelju i jastuk. Možda je sada pravi trenutak da provjerite kada ste posljednji put zamijenili madrac i jastuk.

Stručnjaci za građevinarstvo i dizajn interijera ističu, uz činjenicu da su spavaće sobe premalene, da se u njih osim kreveta za rasklapanje smještaju još i ormari te stol s računalom, a često i televizor te igračke ako imamo malu djecu. To je dijelom razumljivo budući da u spavaćoj sobi ne primamo goste, koji neće ni primijetiti da nam je postelja već dotrajala.

No, spavaća je soba važan prostor u našem stanu s obzirom na to da trećinu života prespavamo, a osim toga, krevet je i najintimniji prostor našeg stana. Uz hranu i disanje, spavanje je važan pokretač života. Iskustvo trgovaca pokazuje da mlađa generacija više pažnje posvećuje odabiru pravog kreveta i kvalitetne posteljine te pospremanju spavaće sobe. Stručnjaci različitih profila u suradnji s ortopedima sastavili su nekoliko pravila koja mogu pomoći u odabiru pravog kreveta, madraca i jastuka.

Tvrdoća kreveta i njegova konstrukcija, odnosno ovjesi, određuju se težinom i mišićnom masom osobe. Onima koji imaju prekomjernu težinu potreban je težak krevet. Čak i uobičajena vrsta ovjesa ne dolazi u obzir, ali za njih je potreban poseban ovjes. Odabir pravog ovjesa prema građi osobe najvažniji je element prilikom izbora, jer očekuje se da će se madrac koristiti barem deset godina.

Kada birati tvrđi krevet?

Kad je riječ o osobi s viškom kilograma i s viškom mišićne mase, a takvih je u Hrvatskoj sve više, također je ugodnije spavati na tvrđem krevetu. Međutim, kad je osoba normalne tjelesne težine i niske mišićne mase, treba joj manje tvrd krevet. Svakome je potreban udoban krevet koji se ravnomjerno uleže pod cijelom dužinom tijela. Kao rezultat toga, u sredini, gdje smo najteži, krevet postaje udubljeniji, ali ipak mora pružiti potporu donjem dijelu leđa.

Termoklima je također važna pri odabiru kreveta. Stručnjaci tvrde da bi postelja trebala biti poput naše druge kože. Naime, temperatura iznad kreveta se ne mijenja i obično ne prelazi 37 Celzijevih stupnjeva. Međutim, količina vlage se mijenja. To se povećava, na primjer, kad osoba ima prekomjernu težinu, kad krene u krevet s punim želucem ili ako žena ima klimakterijske probleme. Stoga bi madrac trebao dobro disati. Posteljina, koja nikako ne bi smjela biti sintetička, također je važna, a nije poželjan ni sintetički pokrivač. Najbolji izbor materijala su pamuk ili vuna.

Spavaća soba - oltar u stanu

Stručnjaci za spavanje kažu da je spavaća soba oltar u stanu, a krevet oltar u spavaćoj sobi. Ljudi su premalo svjesni toga da su u spavaćoj sobi dovoljni krevet i dva noćna ormarića, tu ne treba biti drugi namještaj i uređaji.
U idealnom slučaju, spavaća je soba površine 4 x 5 metara, okrenuta prema istoku i prema balkonu. To su idealne okolnosti koje si ne mogu priuštiti svi. Međutim, treba imati na umu da i boje u spavaćoj sobi utječu na dobar san. Namještaj i posteljina trebaju biti što svjetlije boje. Nepogrešiv detalj koji utječe na san je visina kreveta, koja bi trebala biti barem kao klasična stolica, od 50 do 55 centimetara.

Kad osoba sjedne na krevet, koljena trebaju biti pod pravim kutom jer je tako lakše ustati. Osim toga, daleko smo od čestica prašine koje se nalaze na podu u spavaćoj sobi. Ako je krevet u donjem dijelu zatvoren, to ne znači da je slabo prozračen. Na kvalitetu spavanja utječe i dobra ventilacija spavaće sobe i količina kisika koja kruži.

Kako odabrati jastuk?

Tko spava na trbuhu, gotovo da mu ne treba jastuk, ali svima drugima treba. Budući da ljudi imaju različite dužine vrata, različit oblik i težinu glave, kao i širinu ramena, izbor jastuka mora se prilagoditi svakoj osobi. On treba biti usklađen s okretanjem tijela za vrijeme spavanja s obzirom na to da se u krevetu tijekom noći okrenemo i do četrdeset puta. Jastuk također treba prilagoditi položaju tijela tijekom spavanja, ovisno o tome spavamo li pretežno na boku ili na leđima. Stoga nam je potreban jastuk koji glavu drži pod pravim kutom s obzirom na ramena, bez obzira na položaj tijela tijekom spavanja.

Na izbor jastuka, a tako i na kvalitetu sna, utječe nekoliko čimbenika: uobičajeni položaj tijekom spavanja, odgovarajuća veličina, punjenje i oblik jastuka, kao i pokrivač. Mnogima je važna boja jastuka ili jastučnice, ali u svakom slučaju fokus bi trebao biti na izboru materijala, a ne na boji. Na izbor jastuka zasigurno utječu i neki zdravstveni problemi koje neka osoba ima, kao što su hrkanje, bolesti kralježnice, dišnih putova i gastrointestinalne bolesti.

Položaj tijela

Najpoželjniji položaj tijekom spavanja odredit ćete tako da nekoliko dana zaredom pratite u kojem položaju najlakše zaspite i u kojem se obično budite. Ako želimo zaspati na trbuhu, potreban nam je tanji jastuk ili ga uopće ne koristimo. Za spavanje na leđima jastuk bi trebao biti srednje debeo – ne previše tanak da se brzo spljošti niti previše debeo ili previsok jer će gurati glavu naprijed, što može uzrokovati napetost i bol u vratu zbog prisilnog položaja.

Nešto deblji i čvršći jastuk koji podupire glavu i vrat u bočnom položaju preporučuje se za spavanje na boku. Spavanje u nekoliko različitih položaja zahtijeva jastuk srednje debljine, koji je elastičan i mekan tako da podupire glavu i vrat u različitim položajima spavanja. Što se tiče punila, ona mogu biti prirodna ili sintetička.

Guščje perje najpoznatije je punilo među prirodnima, osjetljivo je i fino, ali čvrsto, iako ponekad može kroz tkaninu proviriti i koje perce. Smatra se da su na ovo perje osjetljive alergične osobe, iako za to nema stvarnih znanstvenih dokaza. Vunu i čista punila od pamuka poznavale su naše bake i njihove majke. Sada su opet u ponudi zdravlju prijateljskih proizvođača. Pamučna punila daju osjećaj čvrstoće kad se pamuk zbije. Isto vrijedi i za vunu, iako je ona u osnovi manje čvrsta od pamuka. Jastuci napravljeni od perja ili pahuljica (vuneni, pamučni) manje su naporni.

Zaboravite na njih

Lateks jastuci i memorijska pjena preplavili su tržište prije nekoliko godina, pogotovo jer nose oznaku “nealergenosti”. Ti su jastuci napravljeni od umjetnih materijala, zadržavaju toplinu i ne “dišu”, a različitih su debljine i oblika, s “lažnim” imenima poput anatomskih, ortopedskih, wellness jastuka...

Važno je podsjetiti potrošače da ne postoji znanstvena ili profesionalna osnova za ovu vrstu deklaracija, kao ni medicinske studije i istraživanja kojima bi se utvrdili preporučeni dizajni jastuka i ispuna.

Ukratko, trenutno je situacija na tržištu kaotična: potrošač može odabrati najkvalitetnije, ali potpuno neprikladne jastuke povezujući ih s medicinom jer ih lažne deklaracije privuku na kupnju. Nažalost, struka nema odgovor, a inspektori se time ne bave...


#SPAVANJE#SAN

Izdvojeno

01. lipanj 2020 21:56