Otvoreno moreBOOKING MANAGER SUMMIT

U Zagrebu predstavljena budućnost yachting turizma

Piše Filip PAVIĆ

Nautičari su do kraja listopada ove godine u Hrvatskoj potrošili 4,8 milijardi kuna, prema podacima Hrvatske gospodarske komore, a najveći dio tog kolača u džep su spremile domaće čarter kompanije. Procjene su to iznesene na konferenciji Booking Manager Summit, usmjerenoj na edukaciju i umrežavanje čarterskih profesionalaca koja se održala u zagrebačkom hotelu Westin.
S obzirom na to da taj segment gospodarstva već godinama bilježi rast, a trenutačno brojimo više od 4500 plovila u čarteru, 140 luka nautičkog turizma i oko 17.000 vezova, domaća je tvrtka MMK Systems, vodeći proizvođač online booking sustava za čarter industriju, organizirala konferenciju na kojoj su se polaznici mogli osobno konzultirati s renomiranim predavačima i na licu mjesta dobiti odgovore na ključna pitanja za njihove poslovne strategije. Svoje usluge predstavilo je tridesetak izlagača i predstavnika čarter industrije iz Grčke, Italije, Turske, pa čak i iz Kolumbije, a polaznici su stiglo sa svih strana svijeta jer Hrvatska predstavlja vrlo važan dio globalnog čarter tržišta.
Što se predavanja i panel-rasprava tiče, 300 okupljenih je imalo priliku poslušati poznata imena kao što su Scott Gould, Daniel Disney, Daniel G. Siegel, Chris Simmance, te domaće predavače poput Davora Bilmana i fotografa Damira Hoyke. Jedna od zanimljivijih diskusija imala je naziv Bolji čarter za budućnost. Na panelu su sudjelovali Paško Klisović, direktor šibenske tvrtke za najam plovila NCP & Mare, Alexander Wulff iz Odjela marketinga turske tvrtke Phoenix Yachting, te Ioannis Kourounis, direktor grčkog čarter operatora Istion Yachting. Ono što se pojavilo kao glavno pitanje jest - je li online booking moguć u čarter industriji? Tri su člana panela, iako pozdravljaju nove i moderne trendove, izrazila skepsu i bojazan da bi njihovim sektorom mogla dominirati online platforma kao što je to, primjerice, slučaj s Airbnbom u hotelijerstvu.
- Jedrenje je donedavno bila niša, a sada postaje dio masovnog turizma. Mi više nismo u kontroli nad našim biznisom. Od deset online bookinga vrlo malo se napravi u direktnoj komunikaciji s klijentom. Ako se tako nastavi, mislim da će bilo kakav kontakt s krajnjim korisnikom posve nestati za dvije godine. Odgovor na pitanje je li moguće – jest, ali je li preporučljivo, pa ne baš – kazao je Paško Klisović.
Njegov grčki kolega Kourounis složio se i dodao da jedrilice i jahte nisu hoteli i da će sustav kao što je Airbnb teško zaživjeti u čarteru iz jednog razloga:
- Kako ćete kategorizirati ta plovila? U hotelijerstvu je jasno, za četiri zvjezdice soba mora imati toliko i toliko kvadrata, kupaonicu, mini bar, a za pet mora imati bazen i wellness, ali kako to primijeniti na plovila? Hoćemo li ići po stopama, opremi, tko će o tome odlučivati? - pita se Grk.
Dodatni problem, s kojim se posebno susreću manji čarter-operatori, jest i dumping cijena. Prema podacima MMK Systemsa, prosječan popust za najam plovila u Hrvatskoj bio je visokih 27 posto u ovoj sezoni, u odnosu na 24 posto koliko je bio lani. Prema riječima Maje Šironje, šefice prodaje u primoštenskoj tvrtki Under the Heavens, visokim popustima najveći domaći čarter operatori, koji zbog velikog broja brodova u floti to mogu preživjeti, pokušavaju privući veliki broj klijenata, ali onda ruše cijenu za cijelu industriju. Zbog toga manje tvrtke, koje u floti imaju do 30 plovila kao njihova, teško konkuriraju.
- Ako primjerice cijenu za tjedan dana jedrilice za klijenta spustite na 2000 eura, taj će klijent iduće godine očekivati isti popust, ako ne i veći. Iako možda imamo kratkoročan efekt većeg broja klijenata, bojim se da će takva praksa dugoročno učiniti cijene u cijeloj industriji neodrživima – zaključuje Šironja.