StoryEditor
Moj apartmanDANIEL RADETA

Predsjednik Udruge iznajmljivača Zadra upozorava: Teško će domaći gosti spasiti sezonu

27. svibnja 2020. - 14:23
Luka Gerlanc/HANZA MEDIA

Sve se u Hrvatskoj upreglo spasiti od turističke sezone što se spasiti da. Kad već ne možemo računati na strane goste u punom broju, mogu li nas spasiti domaći, jesu li kontinentalci ti koji će ovo ljeto popuniti prazne apartmane od Savudrije do Prevlake?
- Nažalost, to je floskula koja se servira u medijski prostor, i bojim se da je nemoguće očekivati da ta, kako iz Vlade poručuju, cirkularna ekonomija unutar Hrvatske i profunkcionira - kaže Daniel Radeta, predsjednik Udruge iznajmljivača Zadar.

Zašto mu se čini nemogućim da, recimo, Slavonci ili Zagrepčani, Zagorci..., ovoga ljeta u većem broju odu na more, s obzirom na to da će cijene smještaja biti kudikamo povoljnije jer na tržištu je nevjerojatnih 150 tisuća apartmana!

- Prvi je razlog taj što se u ovom trenutku gotovo 700 tisuća ljudi u Hrvatskoj nalazi na nekoj vrsti državne skrbi, dakle - ne rade. Drugi je taj što su mnogi u ovom razdoblju izolacije morali silom prilika iskoristiti svoje godišnje odmore, prvenstveno tu mislim na zaposlene u državnoj upravi, što znači da neće na njih moći računati ljeti. Pitam se onda, koji su to domaći gosti koji bi u ovim uvjetima onda uopće mogli putovati, kad prvi nemaju novca za to, a drugi dovoljno slobodnih dana? - postavlja logična pitanja naš sugovornik.

Na kraju krajeva, ostaju nam umirovljenici. Njih je cijela sila, ali mirovine su u prosjeku mizerne, pa je teško očekivati da bi njihov masovni dolazak na more mogao spasiti privatne iznajmljivače.

Srednja vrijednost

- Iskreno, ne vidim načina na koji bi naši ljudi mogli spasiti turističku sezonu, tim prije kad svi znamo da turizam čini dvadeset posto našeg BDP-a, a ako ćemo govoriti o njegovim indirektnim utjecajima na ekonomiju, onda je učinak turizma na cjelokupno gospodarstvo i preko pedeset posto - veli Radeta.

I prije korona-krize, bilo je povuci - potegni s domaćim gostima. Teško je bilo formirati cijenu kojom bi domaći gost bio zadovoljan, a iznajmljivač ostvario dobit. Obično sve svodilo na to da bi nakon “sto upita” rezervacija izostala ili bi se na kraju domaći gost žalio da mu je sve to bilo preskupo, što s obzirom na prosječnu visinu plaća i mirovina u Hrvatskoj, i jest bilo tako.

- Najveći je problem što je naš turizam sezonalan i on realno traje samo tri mjeseca. A onda je činjenica ta, da je u tako kratkom razdoblju jako teško pronaći neku srednju vrijednost kojom bi bio zadovoljan i domaći gost i vlasnik privatnog smještaja - veli Radeta i dodaje da će cijena smještaja ovo ljeto biti ključni faktor.

- Moramo biti svjesni da ćemo ovo ljeto, u odnosu na lani, imati dvadeset, najviše trideset posto ostvarenog turističkog prometa od onog iz rekordne 2019. godine, a ako i bude tako, to će biti vrhunski rezultat - prognozira Radeta.

Koji su to gosti koji bi ove godine mogli ljetovati u Hrvatskoj i koje bi im destinacije mogle biti najpovoljnije? I kad bi oni realno mogli rezerevirati smještaj? Već u lipnju, ili...

- Europska unija, pa tako i hrvatska Vlada, konačno su se složili da je model suživota s koronavirusom jedino moguće rješenje. To znači da će nekog turizma i ove godine biti, teško je reći hoće li to biti gosti koji će nam dolaziti cestovnim putem ili avionima, ali neke osnove da se turizam dogodi i 2020. - ima. Najviše će to ovisiti o kretanju ljudi unutar Europske unije. E, sad, kako će to sve skupa izgledati u ovim novim okolnostima teško je reći, jer ostaje pitanje hoće li biti novih žarišta zaraze? - veli Radeta i konstatira da su to činjenice s kojima se moramo pomiriti, no pokretanje bilo kakve turističke aktivnosti bio je, kaže, jedina alternativa “eksponencijalnom rastu gladnih i žednih zbog potpunog zaustavljanja prometa roba i ljudi”.

Polusvijet na funkcijama

Na koncu, hrvatski turizam boluje već godinama i od viška privatnog smještaja. Lani, kad su turističke brojke bile najbolje od osamostaljivanja Hrvatske, mnogi su kukali zbog loše sezone jer je broj novih kreveta u privatnom smještaju rastao brže od broj turista koji su otkrili Lijepu našu kao sjajnu destinaciju za obiteljski odmor, a iznajmljivači najviše ovise upravo o takvoj vrsti turizma.

- Realno, imat ćemo borbu za svakoga gosta, jer nismo samo mi ti koji smo otvorili naše granice, učinila je to i naša konkurencija. Kad bismo znali “targetirati” našu klijentelu i oblikovati naš turizam više kao individualni, nego kao masovni, sigurno bismo imali uspjeha, jer kvaliteta našega privatnog smještaja nadilazi konkurenciju s obzirom na to da se posljednjih godina silno investiralo upravo u privatni smještaj. No, nisam siguran koliko u ovoj specifičnoj situaciji Hrvatska ima intelektualnih kapaciteta i stručnosti u Ministarstvu turizma, da upravo mi prvi dođemo do tih gostiju koji se odluče ove godine ljetovati na moru. Bojim se da će kao i do sada sve biti prepušteno stihiji. Ključne su kampanje koje će se voditi u ovom trenutku a da bi se što bolje pozicionirali na tržištu. Zato nam trebaju eksperti, a ne polusvijet koji sjedi na čelnim funkcijama - otvoreno će Radeta koji na kraju još jednom napominje kolegama iznajmljivačima da je pred nama najneizvjesnija turistička sezona pa sukladno tome treba smanjivati očekivanja.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?

Izdvojeno

18. rujan 2020 17:05