StoryEditor
Auto motonajčešći problemi

‘Klima‘ zna crknuti za najvećih vrućina, preporučuju se servisi svako dvije godine

13. kolovoza 2020. - 06:26
Nikola Vilić/Ilustracija/HANZA MEDIA

"Di će suza nego na oko", uzrečica je jednog mog poznanika. A kad će krepati iliti crknuti klima-uređaj u vašem automobilu nego usred ljeta, prilikom najviših temperatura, kada bi ispravan klima-uređaj spasio vozača i suputnike od toplinskog vala. Zbog toplinskog vala koji je ovih dana zahvatio Hrvatsku, na vlastitoj koži mogli smo se uvjeriti kako je to kada sunce peče na plus 35 stupnjeva Celzija pa i više, a naše automobile vrućina pretvori u svojevrsne pećnice.

Ulazak u nerashlađeni automobil koji je satima stajao na suncu u ovim super vrućim ljetnim danima izgleda poput ulaska u saunu, pri čemu može izazvati i određene zdravstvene probleme. Stoga je u takvim uvjetima spas u klima-uređaju koji će, pod uvjetom da je ispravan, u vrlo kratkom vremenu u kabini vozila stvoriti ugodnu atmosferu, naročito na dužim putovanjima. Pritom se ne smije smetnuti s uma da razlika između vanjske i unutarnje temperature ne smije biti veća od sedam stupnjeva, jer u protivnom nakon izlaska iz automobila možete doživjeti toplinski šok.

Tek skokom ljetnih temperatura zraka većina vozača uključi klima-uređaja u svojim automobilima. Nije bitno radi li se o ručnim ili automatskim sustavima, bitno je da hladi. Međutim, tek tada mogu doživjeti "hladan tuš", ako uvide da im klima-uređaj lošije hladi, odnosno da je u kabini puno toplije nego što bi trebalo biti, bez obzira na to što rashladni sustav radi punom "parom". Zrak koji izlazi iz ventilacijskih otvora nije dovoljno hladan, pa čak ponekad imamo osjećaj da grije. Ako se tako nešto dogodi, najbolje je otići u najbliži specijalizirani servis u kojem će se ukloniti spomenuti problem.

Najčešći problem su manjak plina i ulja u sustavu, premda se može pokvariti prekidač ili relej, otkazati osigurač... Klima-uređaj najčešće ostane bez dovoljne količine rashladnog plina i ulja te ne može normalno funkcionirati. Mnogi serviseri preporučuju rashladni uređaj servisirati svake dvije godine kako bi se izbjegle neugodne situacije s "kuhanjem" u putničkoj kabini tijekom najžešćih vrućina. Naime, klima-uređaji u principu, ovisno o automobilu i njegovoj starosti, godišnje gube između 3 i 8 posto plina iz rashladnog sustava, dok kompresor i dalje radi izbacujući manje hladan zrak u putničku kabinu.

S obzirom na to da se plin iz rashladnog sustava godinama gubi postepeno, vrlo je teško uočiti razliku u temperaturi. Normalni radni pritisak plina u njemu iznosi do 20 bara, pri čemu se plin zagrije do oko 70 stupnjeva, a na istu se temperaturu ugrije i ulje. ​Kolanjem kroz sustav ono se dodatno zagrijava i zgusne te se počinje lijepiti po stijenkama. Drugim riječima, u sustavu ga ima sve manje, a kompresor "klime" sa svojim klipovima i lagerima počinje sve više raditi na suho. Zgusnuto ulje može začepiti i ventile i filtar (sušač koji na sebe skuplja vlagu).

Taj filtar bi se također trebao mijenjati svakih nekoliko godina, prije nego što se zaštopa, jer kad se to dogodi onda nabija preveliki pritisak. A kako se unutar njega nalaze sitne kuglice koje skupljaju vlagu, postoji opasnost da i one izbiju iz filtra i začepe sustav. To može dovesti do zatajenja kompresora koji tlači plin i ulje u rashladnom sistemu i, što je puno važnije, puno većeg troška, jer njegova zamjena košta od 5000 do 15.000 kuna, ovisno o marki i tipu automobila.

Ako je klima-uređaj "zaštekao" zbog manjka plina i ulja u sustavu, u servisu se to vrlo brzo rješava, ne treba više od 45 minuta. Naime, uz pomoć posebnog uređaja iz sustava se izvuče kompletan plin i ulje, nakon čega se klima-uređaj vakuumira i radi test na nepropusnosti membrana i ostalih spojeva. Ako u sustavu postoji i najmanja rupica, aparat neće početi ponovno puniti rashladni uređaj plinom i uljem. Prilikom servisa rashladni plin koji je izvučen iz sustava se pročišćava izvlačenjem nakupljenih nečistoća i vlage. U svakom slučaju potrebno je obaviti i dezinsekciju s antialergijskim sprejem kako bi se eliminirale nastale bakterije i gljivice.

Nakon toga aparat točno izmjeri koliko je plina ispumpano i koliko ga treba vratiti nazad u sustav. Cijena ovakvog zahvata je oko 350 kuna, ovisno o tome kolika se količina novog plina ubacuje u rashladni sustav. Naravno, ovdje je riječ o starijim automobilima s klima-uređajima, jer noviji starosti između dvije i tri godine koriste ekološki plin koji je puno skuplji i čija nadopuna puno više košta. Međutim, kako je riječ o gotovo novim vozilima teško da će vozač doći u situaciju da mu klima-uređaj slabije radi i hladi.

Provjeru klima-uređaja treba obaviti ranije ne čekajući neizdržive vrućine. Tako ćete imati dovoljno vremena za eventualno uklanjanje nedostataka. Druga vrlo bitna stvar je redovito korištenje klima-uređaja, ako želite produžiti njegov vijek. Koristite ga i na jesen te povremeno i zimi barem jednom tjedno kada su temperature više od pet stupnjeva. Isto tako treba redovito mijenjati filtar. Proizvođač svakog automobila je predvidio servisni interval zamjene filtra "klime" na 10.000 do 15.000 kilometara.

Mijenjajte ga na vrijeme. I na kraju dopunite plin u klima-uređaju. Nedostatak plina se najčešće pokazuje tako što se kompresor pokreće, ali zrak koji izlazi iz ventilacijskih otvora nije hladan. U servisu provjerite curi li negdje plin pa ga dopunite.

Koristite 'klimu' i zimi

Klima-uređaj treba koristi povremeno i zimi, u prvom redu za vlažnog i kišnog vremena, jer se uz njegovu pomoć zamagljena unutrašnja stakla puno brže i lakše odmagljuju, odnosno poboljšava se vidljivost, preporuka je servisera. Isto tako dobro je povremeno uključiti rashladni uređaj, bez obzira na vremenske uvjete, zbog toga da bi plin u sustavu cirkulirao.

Dakle, i zimi je dobro povremeno uključivati klima-uređaj, koji će za vrlo hladnog vremena ustvari raditi kao grijanje, jer rashlađeni zrak iz sustava je topao u odnosu na onaj izvana.

Ne gasite motor s uključenom 'klimom'

Većina vozača koja klima-uređaj najčešće koristi ljeti radi veliku grešku gaseći motor s uključenom "klimom". Naime, prema preporuci servisera, najvažnije je da se klima-uređaj isključi barem minutu prije nego što se ugasi motor kako bi se temperatura hladnjaka donekle izjednačila s unutrašnjom temperaturom putničke kabine. Ako se to ne radi postepeno, na hladnjaku klima-uređaja se kupi vlaga, stvaraju se i gljivice koje kasnije treba eliminirati jer izazivaju vrlo neugodne mirise.

Osim toga, za uspješnije izjednačavanje temperature hladnjaka i putničke kabine nakon gašenja "klime" dobro je do prestanka rada motora ostaviti uključen ventilator, zbog provjetravanja. Na taj način se izbjegavaju i neugodni mirisi koji se pojavljuju nakon ponovnog uključivanja klima-uređaja.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?

Izdvojeno

14. rujan 2020 01:18