StoryEditor
Auto motorazgovor s povodom

I na vozačkim ispitima uvodi se VAR: predsjednik Udruženja autoškola HGK Denis Ožegović ima čitav niz primjedbi u vezi izmjena pravilnika

Piše Zdravko Juričko
12. siječnja 2020. - 08:31

Najavljena izmjena Pravilnika o načinu obavljanja i organiziranja vozačkih ispita donosi niz novosti, a jedna od najvažnijih da se na ispit uvodi kamera koja sve snima za vrijeme vožnje, nešto poput VAR-a u nogometu. 

Istodobno, zakonodavac predlaže da prilikom provedbe ispita za B i BE kategoriju vozila ovlašteni ispitivač sjedi na prednjem sjedalu kako bi mu bile dostupne udvojene komande, dok se instruktora koji je obučavao kandidata u najboljem slučaju „seli“ na stražnje sjedalo. S tom problematikom krenuo je i naš razgovor s predsjednikom Udruženja autoškola HGK (Hrvatska gospodarska komora) Denisom Ožegovićem koji ima čitav niz primjedbi u vezi izmjena Pravilnika.

- U principu nismo protiv kamera u automobilu, ali odredbu o premještanju ovlaštenog ispitivača na prednje sjedalo gdje su udvojene komande smatramo neopravdanom i neutemeljenom. Međutim, zakonodavac se po tom pitanju ponaša hermetički zatvoreno, ignorirajući stav Udruženja autoškola HGK, ali i stav HUP-a, HOK-a i Udruženja autoškola Dalmacije, ističe Denis Ožegović.

- Uvođenje kamera prilikom vozačkog ispita za B i BE kategoriju vozila obrazlaže se zbog izbjegavanja mogućih malverzacija. Slažem se da treba eliminirati malverzacije, naročito ako se u nekim sredinama, navodno, kandidatima gledalo kroz prste, ali isto tako mislim da će kamera i ispitivač na prednjem sjedalu negativno utjecati na budućeg vozača, koji je i inače pod stresom zbog samog ispita.

Kad je riječ o kandidatima za polaganje vozačkog ispita Denis Ožegović se dotakao i prijave samog ispita kojeg smatra lošim. Osim dugih čekanja od prijave do ispita, koji u prvom roku traje 25 dana, a u ponovljenom čak 50 dana, kandidatima koji prvi put izlaze na ispit iz nastavnog predmeta Upravljanje vozilom, uskraćena je mogućnost vožnje, osim ako ne uplate dodatne sate. Nije u redu da čekanje na ispit traje duže no samo osposobljavanje koje između ostalog ima 35 sati vožnje, te da se prijava za ispit ne može podnijeti dok traje praktična obuka.

U prvom redu zbog samih kandidata, građana koji to plaćaju. Kandidate se tretira kao brojeve koji kao da nemaju i drugih životnih obveza. Čim se u sustav nema mogućnosti obaviti prijava koja kandidatu odgovara, već je potrebno intervenirati, tražiti, obrazlagati voditelju ispitnog centra ili odgađati ispit, takav način zasigurno stvara problem i kandidatu i autoškoli i voditelju ispitnog centra. Kad već postoji računalni program, koji organizira raspored polaganja kandidata, predlagali smo da se isti nadogradi tako da u roku od najmanje tri dana od prijave ispita dostavi informacija o datumu, vremenu i mjestu polaganja.

Direktni proizvod autoškola je mladi vozač i tu se po riječima nadležnih, očigledno kvalitetno radi u autoškolama jer smo po statistikama mladih vozača dobro pozicionirani u EU te se broj poginulih mladih vozača u prometnim nesrećama u proteklih deset godina smanjilo za 73,60 posto, ističe predsjednik Udruženja autoškola HGK. Dok je 2009. bilo 125 poginulih mladih vozača, tijekom 2018. poginulo ih je 33, premda ni to nije mali broj.

Ožegović se osvrnuo i na mogućnost smanjenja stope PDV-a na 13 posto kandidata za polaganje vozačkog ispita u autoškolama potkrijepivši to podatkom da je trošak prometnih nesreća u RH košta hrvatsko zdravstvo osam milijardi kuna. Matematički izračun pokazuje da godišnji iznos PDV-a koji država uprihodi u proračun od osposobljavanja kandidata za vozače je najmanje 160 puta manji od troška koji snosi Republika Hrvatska zbog prometnih nesreća.

U tom slučaju svi bi profitirali, a najvažnije – hrvatski potrošači, kojima bi cijena osposobljavanja bila jeftinija. Člankom 200. stavkom 1. Zakona o sigurnosti prometa na cestama propisano je da je osposobljavanje kandidata za vozače djelatnost koja se obavlja u općem interesu pa bi konačno to trebalo potkrijepiti i konkretnim postupcima, jer autoškole nemaju nikakve povoljnosti od toga što obavljaju djelatnost od općeg interesa.

Inače, Udruženje je na eSavjetovanju o obrascu prethodne procjene za zakon o izmjenama i dopunama Zakona o porezu na dodanu vrijednost, predložilo sniženu stopu PDV-a na djelatnost osposobljavanja kandidata za vozače u visini od 13 posto što je sukladno Nacionalnoj klasifikaciji zanimanja – djelatnost vozačkih škola. Navedena djelatnost se obavlja u općem interesu što je i člankom 200., stavkom 1. Zakona o sigurnosti prometa na cestama propisano.

Autoškole u Hrvatskoj bačene su prije dvije godine iz regulirane djelatnosti u liberalnu pri čemu su iste suočene s nedostatkom stručne radne snage. 

Denis Ožegović napominje da im nedostaju instruktori vožnje, predavači, voditelji, ispitivači, a nema naznaka da će se ovakva situacija u dogledno vrijeme popraviti ukoliko se nešto ne poduzme. Ne samo da poslodavci nemaju mogućnost odabira kvalitetnih stručnih kadrova, već je nedovoljna i kvantiteta. 

Nije razlog samo tome iseljavanje radnika već ova djelatnost ima određena zakonska ograničenja, koja je čine manje atraktivnom. U ime Udruženja autoškola HGK predloženo je da se instruktoru vožnje ukine dobno ograničenje od početka rada, a to su, između ostalog, navršene 24 godine života, ali zakonodavac to nije prihvatio, unatoč činjenici da je sam zakonodavac instruktora vožnje „izbrisao“ s popisa reguliranih djelatnosti u RH. Slijedom toga potencijalni kadrovi gube interes i odlaze u druga zanimanja ili djelatnosti ili na rad u zapadne zemlje EU. 

Tamo je niža starosna dob za instruktora vožnje nego u Hrvatskoj: Belgija i Francuska 18 godina, Portugal i Španjolska 20 godina, Italija i Švicarska 21 godina, Njemačka i Mađarska 22 godine...

 

Smanjen broj kandidata

Negativan trend gdje se od ulaska Hrvatske u Europsku uniju i školske godine 2013./2014. je nastavljen do danas pri čemu se „izgubilo“ gotovo 44 tisuće učenika osnovnih i srednjih škola ili njih gotovo 9 posto.

Frapantni su podaci u tom razdoblju osobito za srednje škole gdje se broj učenika srednjih škola smanjio za više od 32 tisuće ili čak 18 posto. Hrvatske osnovne i srednje škole u posljednjih šest godina izgubile su 11.736 osnovnoškolaca i 32.673 srednjoškolca što je jednak iznosu čitave populacije u cijeloj Ličko-senjskoj županiji.

Plaće ispod nacionalnog prosjeka​

Plaće stručnih djelatnika autoškole i dalje su često ispod nacionalnog prosjeka, što je nedopustivo, ističe Ožegović. S druge strane poslodavci u autoškolama su pritisnuti neekonomskim cijenama usluga u svom okruženju. Kako ulagati u kvalitetu i poboljšanje, kada jedan dio konkurencije, koji nje ulaže, nudi neekonomsku cijenu, ali najčešće kao jedini adut.

Ali kod nas je to tabu tema, jer tu je Agencija za zaštitu tržišnog natjecanja, koja će vas možebitno kazniti. Zakonom je potrebno odrediti kako jedna tvrtka ne može za isti proizvod ili uslugu nuditi cijenu koja je 20 posto ili više manja od njegove najviše cijene koju ima na domaćem tržištu.

#AUTO-MOTO#AUTOSKOLE#DENIS OžEGOVIć

Izdvojeno