Scena Mozaik

izvor hak

Test iste zimske gume u pet raličitih dimenzija: uža i manja guma najbolja je na mokroj podlozi i na snijegu

izvor hak

Prilikom kupnje guma, između ostalog, pozornost svakako treba obratiti i na dimenzije. Kod ljetnih guma vozači će u prvi plan gurnuti njihova dinamička svojstva, zbog čega i mnogi proizvođači montiraju na nove automobile nešto šire dimenzije, dok je kod zimskih guma ipak najvažnija sigurnost.

Kako bi se dobio adekvatan stručan odgovor, na najprodavanijem vozilu u kompaktnoj klasi Volkswagen Golfu “sedmici” mijenjali su se setovi guma Dunlop Winter Sport 5 u čak pet različitih dimenzija (195/65 R15, 205/55 R16, 205/50 R17, 225/45 R17 i 225/40 R18).

Dunlopov proizvod izabran je za test zato što je ova tvrtka jedna od rijetkih koja u čitavoj svojoj paleti jamči potpuno jednak dizajn i potpuno jednak sastav guma, bez obzira na to o kojoj se inačici radilo. Kod ostalih brendova, pak, dizajn i sastav zimskih guma počesto variraju o dimenziji, jer proizvođači tako pokušavaju pronaći kompromis između voznih svojstava i sigurnosti.

Na ovom testu najboljima su se ipak pokazale najmanje gume dimenzija 195/65 R15. Osim što su najjeftinije, one su i najugodnije za vožnju te su ostvarile najbolje rezultate na mokroj podlozi i na snijegu. Po potrošnji goriva također su bile u vrhu, na ledu su bile samo za nijansu slabije od guma većih dimenzija, dok su na suhom i po trajnosti očekivano ostvarile slabije rezultate.

No dovoljne za pobjedu! Inače, zanimljivo je da su uočene razlike na kraju ovoga testa bile minimalne, puno manje nego na standardnim testovima u kojima se u samo jednoj dimenziji uspoređuju različiti proizvođači. Sve Dunlopove dimenzije na svim podlogama ovdje su zaslužile ocjenu vrlo preporučljivo, dok su najmanje gume na snijegu bile čak – izvrsne!

Jedan od najboljih primjera izjednačenosti rezultata stiže s kočenja na suhom pri 100 km/h do nule. Naime, na ovom je testu između najslabije gume – one s najmanjim dimenzijama (48,1 m), i najbolje – one s najvećim dimenzijama (46,7 m), razlika bila samo 1,4 metra. Općenito, na suhome su se najviše analizirali uobičajeni svakodnevni manevri, pri čemu je potvrđeno da šire gume bolje prenose informacije s podloge na upravljač, te se vozači općenito sigurnije osjećaju.

Međutim, pri većim brzinama sklad između prednjih i stražnjih kotača nije tako snažan kao kod užih guma, pa je ocjena izjednačena. Slično je bilo i kod sigurnosne analize ekstremnih situacija na suhom, gdje je tek najveća, 18-inčna guma, pokazala malu prednost u kategoriji bočnog držanja u zavojima pri visokim brzinama.

Na mokrome, na testu kočenja, ponovno minimalna razlika (samo 1,4 m) i ponovno isti pobjednik (225/40 R18), ali ovaj put najslabija guma nije bila 195/65 R15, nego ona dimenzija 205/55 R16. Što se tiče akvaplaninga, najsigurnija guma je – najuža guma! U ostalim kategorijama na vlažnoj podlozi nastavio se trend izjednačenosti, a jedino je u kruženju po mokroj stazi najšira guma pokazala malo bolje rezultate od ostatka konkurencije.

Na snijegu je pet ponuđenih dimenzija bilo izjednačeno samo na testu kočenja. Sve ostalo (prianjanje uz podlogu, držanje u zavoju, kretanje na uzbrdici...) otišlo je na stranu gume najmanjih dimenzija. S obzirom na to da se najveća simbolika zimske gume ocrtava upravo u njezinu ponašanju na bijeloj podlozi, rezultati i ove kategorije bili su odlučujući faktor zašto je Dunlop Winter Sport 5 u dimenziji 195/65 R15 pobjednik ovog komparativnog maratona.

Na kraju dodajmo da su na ledu šire gume tek za nijansu bolje prianjale od užih, dok u potrošnji goriva maksimalna razlika nije probila granicu od četiri posto, pri čemu je jedna od dviju guma najvećih dimenzija (225/45 R17) trošila potpuno jednako kao i najmanja guma (195/65 R15). Mali je nedostatak pobjednička guma zabilježila samo u području trajnosti, ali ništa značajno.

Analizirajući sve detalje ovoga testa, u zaključku se može reći da je najuža guma ujedno i najpametnije rješenje za vožnju po snijegu. Ako montirate najširu gumu od ponuđenih pet dimenzija na svoje vozilo, vizualno će vaš automobil izgledati atraktivnije, no kad padne snijeg, najbolje ga je ostaviti u garaži.

Naslovnica Mozaik