Novosti Hrvatska

plati, pa vozi

Odzvonilo izbjegavanju plaćanja poreza: čak tri četvrtine vlasnika rabljenih vozila koristilo se rupom u zakonu, ali država mijenja pravila igre; Evo što smjera Marićevo ministarstvo

plati, pa vozi

U proteklih godinu i pol dana građani Hrvatske darovali su članovim obitelji više od 57.000 rabljenih automobila. Samo u prvih šest mjeseci ove godine poklonjeno je 30.000 vozila, što je više nego u cijeloj prošloj godini.

Netko neupućen pomislio bi kako su Hrvati darežljiv narod, no ovdje se ipak ne radi o darežljivosti nego o snalažljivosti.

Prije nekoliko godina, naime, prilikom kupnje rabljenih vozila najprije se plaćao posebni porez na motorna vozila, a kupnja automobila morala se prijaviti nadležnoj ispostavi Porezne uprave u roku od 15 dana.

Praksa je bila da javni bilježnik ovjerava potpis prodavatelja na kupoprodajnom ugovoru, nakon čega bi kupac odlazio u Poreznu upravu i plaćao posebni poreza po stopi od 5 posto od tržišne cijene u trenutku kupnje vozila.

Dokaz o plaćenom porezu bio je nužan uvjet za registraciju rabljenog automobila.

Međutim, praksa se mijenja od 1. siječnja 2018., kada zahvaljujući zakonskim izmjenama kupac rabljenog vozila ne plaća dotadašnji porez nego novu upravnu pristojbu koju obračunava i naplaćuje tijelo nadležno za registraciju vozila.

Pristojba se plaća po kilovatu, ovisno o godini starosti rabljenog automobila, a izuzeti su oni koji su motorno vozilo stekli na temelju ugovora o darivanju članova obitelji. Upravo u tom obiteljskom grmu leži zec 'darežljivosti'.

Primjerice vrijednost pet godina starog Golfa 7, jačine motora 85 kilovata, je 100.000 kuna. Tko ga je kupio prije 1. siječnja 2018., na njega je morao platiti porez od pet posto vrijednosti auta, u ovom slučaju 5.000 kuna.

Od 1. siječnja 2018. umjesto poreza plaćao je upravnu pristojbu pa je prijenos vlasništva za ovaj auto postao upola jeftiniji - 2.550 kuna. A kako ne bi platili ni tih 2.550 kuna, građani su pronašli rupu u zakonu koju su poreznici previdjeli.

Prvo bi kupili rabljeni automobil, a onda u trenutku kad bi ga trebali registrirali i platiti upravnu pristojbu sklopili bi darovni ugovor kojim automobil poklanjaju svom supružniku, roditelju ili djetetu.

Nakon tog darivanja državi ne bi morali platiti ništa.

Budući su zbog darovnih ugovora samo u prvih šest mjeseci ove godine poreznici ostali 'tanji' za oko 35 milijuna kuna u proračunu, ministar financija Zdravko Marić odlučio je promijeniti pravila igre.

Ministarstvo financija upravo je ovih dana poslalo u javnu raspravu izmjene Zakona o porezu na motorna vozila, koji će onemogućiti izbjegavanje plaćanja poreza, odnosno upravne pristojbe na rabljena vozila u slučajevima darivanja vozila članovima obitelji.

Prema novom prijedlogu oslobođenje od plaćanja pristojbe za srodnike ubuduće će se uvjetovati prethodnim registriranjem vozila na darovatelja. 

Ovo je tek prvi korak, a nakon javne rasprave, zakon mora proći Vladu i Sabor.

Upravna pristojba na stjecanje rabljenih vozila u 2018. plaćena je na 197.069 vozila, a u tom je razdoblju bilo 27.286 stjecanja na temelju ugovora o darovanju koja su bila oslobođena plaćanja pristojbe, a za koja bi, da nije iskorišteno pravo oslobođenja, ona iznosila 31 milijun kuna.

U prvih šest mjeseci 2019. godine darovano je više rabljenih auta nego cijele 2018., čak 29.589 kupaca je imalo "pokriće" u darovnim ugovorima koji ne podliježu plaćanju upravne pristojbe. Da nije bilo tih ugovora država bi ubrala 34,8 milijuna kuna.

Naslovnica Hrvatska