Novosti Hrvatska

borba duga 10 godina

Država nema sluha za otočane: zastupnici HDZ-a i HNS-a odbacili prijedlog koji bi uvelike olakšao život roditeljima djece s posebnim potrebama

borba duga 10 godina

Država očigledno nema sluha za potrebe djece s teškoćama u razvoju s hrvatskih otoka, pa tako roditelji (kao pratnja) i djeca sa svih hrvatskih otoka, koji moraju ići na preglede ili terapije u bolnice na kopnu moraju plaćati punu cijenu trajektnih ili brodskih karata.

To, ponekad iziskuje tjedni trošak od 800-tinjak kuna ako takvo dijete mora tri do četiri puta ići u Split na rehabilitaciju i ako putuje iz Supetra (Brač) koji je najbliži kopnu. Povratni put za stanovnike Brača (koji su prijavljeni na otoku), iz Supetra u Split košta 180 kuna (u cijenu uključen automobil i vozač). Ako dijete s pratnjom putuje s udaljenijih srednjodalmatinskih otoka, trošak je kudikamo veći.

Jedini koji se ozbiljnije u Hrvatskoj bave ovim problemom i nastoje ga riješiti su roditelji iz bračke Udruge djece s teškoćama u razvoju "Brački pupoljci".

Njihova borba traje od ožujka 2009., s naglaskom na djecu s teškoćama u razvoju s njihova otoka, kojih ima 53. Na Hvaru ima 21 dijete s teškoćama u razvoju, na Visu njih 10, a na Šolti dvoje. Dakle, samo na ova četiri srednjodalmatinska otoka ima 86 djece s teškoćama u razvoju. S brojkom s ostalih hrvatskih otoka to bi zasigurno bilo nekoliko stotina djece.

- Izazovi djece s teškoćama u razvoju su veliki sami po sebi, a posebno na otoku. Problemi su tu višestruki, od pružanja terapije, preko obrazovanja do prijevoza... Upravo na rješavanje jednog od ključnih problema usmjerena je inicijativa za izmjenu Zakona o prijevozu u linijskom i povremenom obalnom pomorskom prometu, odnosno njegova članka 47. - kazuje nam Maja Bonačić-Protti, predsjednica "Bračkih pupoljaka".

Naime, sukladno tom zakonu osobe s invaliditetom imaju pravo na povlasticu od 75 posto od redovne cijene Jadrolinijine trajektne karte za samo četiri putovanja godišnje. Pritom ta djeca ne pripadaju ni jednoj kategoriji stanovnika koji, prema zakonu i "Jadrolinijinu" pravilniku, ostvaruju pravo na besplatan prijevoz. Stoga moraju plaćati kartu kao i svi radno sposobni stanovnici otoka.

- Ovakve odredbe zakona nisu ni u kojem pogledu prilagođene potrebama djece s teškoćama u razvoju, ako uzmemo u obzir da neka od njih moraju odlaziti i po četiri puta tjedno na neophodnu terapiju na kopno. Djeci je u pravilu potrebna pratnja jednog ili oba roditelja/skrbnika te prijevoz automobilom, što također višestruko povećava iznos troškova ovim obiteljima. Stoga se mlade obitelji sve češće zbog neadekvatne podrške države odlučuju na odlazak s otoka i život na kopnu - kazuje Bonačić-Protti.

Crveni križ Brač već godinama pomaže udrugu "Brački pupoljci" brojnim organiziranim akcijama i donacijama, čime je osiguran veliki broj terapija na otoku, no pokazalo se da ni to nije dovoljno.

- Na otoku jednostavno nema kvalitetnih institucija ni uvjeta potrebnih za sve vrste terapija i obrazovanja djece s teškoćama u razvoju te su članovi udruge primorani putovati na kopno - upozorava Mate Mladina iz bračkog Crvenog križa.

Od osnutka 2009. do danas članovi udruge primili su u svojim prostorijama i na raznim sastancima predstavnike nekoliko ministarstava i više predstavnika Splitsko-dalmatinske županije te su im svi obećali pomoć pri rješavanju pitanja besplatnog trajektnog prijevoza.

- Unatoč tome, ništa se nije promijenilo. Nakon posjeta udruzi, tadašnji saborski zastupnik Jakša Baloević postavio je 2015. u Saboru zastupničko pitanje na ovu temu, ali je dobio službenički odgovor bez prave referencije na suštinsko pitanje - kazuje Bonačić-Protti (na slici ispod).

Kako do danas i dalje nije napravljeno ništa, udruga "Brački pupoljci" i Crveni križ Brač odlučili su se krajem 2018. na zajedničku pisanu inicijativu za izmjenu čl. 47. Zakona o prijevozu u linijskom i povremenom obalnom pomorskom prometu.

- Mi želimo da taj zakon u budućnosti regulira ostvarivanje prava na besplatan prijevoz u javnom prijevozu za djecu s teškoćama u razvoju s prebivalištem na otoku, koja zbog tjelesnih, senzornih, komunikacijskih, govorno-jezičnih ili intelektualnih teškoća trebaju dodatnu podršku za učenje i razvoj - kaže Bonačić-Protti.

Pritom treba napomenuti da je inicijativa poslana svim klubovima zastupnika, a podršku prijedlogu pružili su zastupnici Mosta, SDP-a, HSS-a te u ime Stranke rada i solidarnosti tajnik Slavko Rako. Čeka se odgovor i ostalih klubova zastupnika.

Zbog svega ovoga saborski zastupnik Arsen Bauk je 19. studenoga 2018. inicijativu, na temelju članka 178. Poslovnika Hrvatskog sabora, oblikovao u akt o Prijedlogu izmjene navedenog zakona. Prijedlog je stavljen na Dnevni red Sabora, i to kao 115. točka. Isto je predloženo od zastupnika Bauka i Odboru za pomorstvo, promet i infrastrukturu, koji daje ocjenu zakonskih inicijativa i ostalih akata prije nego što one dođu na Dnevni red Sabora.

Na neugodno iznenađenje "Bračkih pupoljaka" i otočnog Crvenog križa na posljednjoj sjednici Odbora, održanoj 13. ožujka 2019., prijedlog je odbačen, i to s pet glasova za i šest protiv. Za su glasovala tri zastupnika SDP-a, po jedan zastupnik Mosta i iz redova nezavisnih, a protiv je bilo pet zastupnika HDZ-a i jedan zastupnik HNS-a. Nažalost, ovo daje razloga vjerovati da i nakon gotovo deset godina borbe za dobivanje besplatnog trajektnog prijevoza za djecu s teškoćama u razvoju i niza neispunjenih obećanja od toga ponovno neće biti ništa.

Članovi bračke udruge već su više puta tijekom godina čuli obećanje da će se to pravo ostvariti kroz cjelovitu izmjenu Zakona, ali to se nije dogodilo. Isto opravdanje, naravno, može se čuti i danas, dok se djeci s teškoćama u razvoju i njihovim roditeljima i/ili skrbnicima samo gomilaju novi problemi i financijski troškovi.

Važno je naglasiti da je "Jadrolinija" zadnjih nekoliko godina imala praksu odobravati uvećani popust na zamolbe otočnih obitelji koje bi joj se obratile. Udruga "Brački pupoljci" potom je pojedinačne zamolbe objedinila, a "Jadrolinija" popuste odobrila.

Udruga je o ovom i sličnim problemima s kojima se susreću roditelji djece s teškoćama u razvoju pisala i predsjednici Kolindi Grabar-Kitarović, ali još nisu dobili odgovor.

Bačić: Mi ćemo to riješiti cjelovito

Zbog čega Odbor za pomorstvo, promet i infrastrukturu nije prihvatio prijedlog saborskog zastupnika iz redova SDP-a Arsena Bauka i zbog čega je pet članova HDZ-a glasovalo protiv, upitali smo Branka Bačića, predsjednika Kluba zastupnika HDZ-a.

- Iz jednostavnog razloga što je u proceduri Vlade priprema izmjene i dopune Zakona o prijevozu u linijskom i povremenom obalnom prometu, kojim će se na cjelovit način riješiti pitanje djece s teškoćama u razvoju. Inače, kad govorimo o prijevozu, ja sam bio državni tajnik koji je inicirao izmjenu tog zakona još 2004. godine i tim je zakonom obuhvaćen veliki broj otočana koji imaju besplatan prijevoz, dok svi drugi plaćaju pola cijene karte. Bile su uvedene i vinjete za otočane, pa oni plaćaju 50 posto cijene automobilske karte - kazuje Branko Bačić.

Uskoro će izmjene i dopune ovog zakona biti upućene u javno savjetovanje.

 

Naslovnica Hrvatska