Novosti Hrvatska

snađite se sami

'Gravitira nam cijela Dalmacija, mjesečno građanima spasimo na tisuće kuna': u splitskoj podružnici Savjetovališta za potrošače šokirani su odlukom o ukidanju, pitaju se što se krije iza toga

snađite se sami

Savjetovališta za potrošače, koja na dnevnoj bazi rješavaju sporove između građana i davatelja javnih usluga ili, pak, trgovaca, vjerojatno će od iduće godine biti ugašena.

Neslužbeno doznajemo da je riječ o odluci Ministarstva gospodarstva, poduzetništva i obrta, pod kojim djeluje resor zaštite potrošača, premda oni to još uvijek ne žele službeno potvrditi. U Hrvatskoj, inače, trenutačno djeluje šest savjetovališta – u Zagrebu, Splitu, Puli, Osijeku, Varaždinu i Dugoj Resi – a u njima je zaposleno 19 stalnih savjetnika, koji će od Nove godine očito morati tražiti novo radno mjesto.

Na godišnjoj razini savjetovališta su od države dobivala 1,3 milijuna kuna, a sad će se za taj novac "glodati" potrošačke udruge, kojih je više od dvadeset u Hrvatskoj, budući da je Ministarstvo gospodarstva odlučilo sredstva od iduće godine dodjeljivati njima, i to za "inovativne i održive projekte s ciljem daljnjeg razvoja udruga u 2019. godini i jačanje informiranja i edukacije građana o njihovim potrošačkim pravima...". Natječaj za udruge Ministarstvo, inače, planira objaviti u prosincu.

Rezultati ankete

Na pitanje koji je bio problem sa savjetovalištima i zašto se ona ukidaju, nismo dobili iz Vlade konkretan odgovor, nego rezultate ankete kojima iz Ministarstva sugeriraju da savjetovališta nisu ispunila svoju funkciju.

– Istraživanje javnog mnijenja koje je provela agencija IPSOS u rujnu ove godine, na reprezentativnom uzorku od 1000 građana RH starijih od 16 godina, pokazalo je da samo 16,7 posto građana smatra da su donekle ili u potpunosti upoznati sa svojim potrošačkim pravima, 33,5 posto građana uopće nije upoznato sa svojim potrošačkim pravima, a ostalih 49,8 posto, dakle, polovina građana, slabo je ili u manjoj mjeri upoznato s pravima.

Istraživanje je, nadalje, pokazalo da se 63,4 posto građana koji su smatrali da je njihovo potrošačko pravo ugroženo obratilo direktno trgovcu/proizvođaču, 6,8 posto je kontaktiralo institucije koje se bave zaštitom prava potrošača, četiri posto je kontaktiralo udruge koje se bave zaštitom prava potrošača, 1,7 posto je kontaktiralo savjetovalište za potrošače, dok 33,1 posto građana nije poduzelo ništa.

Navedeno ukazuje na nužnost jačanja informiranja građana o njihovim potrošačkim pravima, ali i jačanje vidljivosti tijela kojima se potrošači mogu obratiti za potrebne informacije – poručuju iz Ministarstva.

U splitskom Savjetovalištu za zaštitu potrošača šokirani su spomenutim rezultatima ankete.

– Naše savjetovalište, kojem gravitira Dalmacija, godišnje broji otprilike 4000 pruženih savjeta potrošačima. Sva savjetovališta u Hrvatskoj imaju na godinu oko 20.000 riješenih upita. Ako je to doista samo 1,7 posto potrošača koji smatraju da je njihovo pravo povrijeđeno, onda ova država i Ministarstvo imaju golem problem – smatraVlado Biljarski, predsjednik udruge "Splitski potrošač", iz koje je i proizišlo splitsko Savjetovalište.

Država ne mari?

Naš sugovornik ne želi spekulirati o tomu što je u pozadini cijele priče, no navodi da je činjenica da država pretjerano ne mari za resor zaštite potrošača.

– Svake godine se, naime, ponavlja ista priča – savjetovališta po nekoliko mjeseci rade bez kune jer Ministarstvo gospodarstva kasni s objavljivanjem natječaja. Radimo, dakle, po dva do tri mjeseca bez plaće, pokrivamo sami trošak režija i cijelo to vrijeme primamo građane i odgovaramo na telefonske pozive – kaže Biljarski.

Pitamo ga što bi zatvaranje savjetovališta konkretno značilo za same potrošače, na koji način će oni dobivati savjete i rješavati svoje probleme. Neslužbeno se, naime, govori o tomu kako će građani imati mogućnost pozivanja jedinstvenog call centra u kojem će biti okupljeno nekoliko savjetnika za različita područja.

– Ne smatram to adekvatnim rješenjem jer se ne može uvijek telefonskim putem pomoći čovjeku. Ljudi nam dolaze s pustim računima i materijalima, na osnovi kojih im mi pomažemo u formuliranju prigovora prema davatelju usluge ili ga sami pišemo. Zbog toga su savjetovališta itekako imala svoju svrhu – drži Biljarski.

Građanima smo spasili na desetke tisuća kuna'

Predstavnici šest savjetovališta za potrošače u Hrvatskoj uputili su prije neki dan i otvoreno pismo ministru gospodarstva, poduzetništva i obrta Darku Horvatu. U njemu, među ostalim, navode kako savjetovališta godišnje riješe više od 20.000 upita, osobito štiteći prava ranjivih skupina, te su jedino mjesto na kojem građani mogu dobiti ovakvu vrstu pravnog savjeta:

– Time su ona prerasla puki projekt i postala svojevrsna institucija čijoj stručnosti građani vjeruju jer svako im savjetovalište pomaže mjesečno vratiti ili zaštititi na desetke tisuća kuna u reklamacijskim postupcima, a prema uputama savjetnika.

Naslovnica Hrvatska