
Šetajući ulicom Strada del Sagrantino, među zelenim talijanskim brdima, blizu grada Perugie, lako je shvatiti odakle dolaze najbolji poljoprivredni proizvodi Umbrije. U ovu planinsku regiju, inače jednu od najmanjih u Italiji i jedinu koja na Apeninskom poluotoku nema izlaz na more, proteklog se vikenda uputila i moja malenkost.
Razlog? Međunarodni tečaj degustacije ekstra djevičanskih maslinovih ulja koji svake godine tri dana u listopadu organizira jedna od najbogatijih talijanskih obitelji Farchioni.
Možda će vam sad ovo prezime zazvučati poznato, pogotovo ako redovito na Novoj TV pratite televizijski kulinarski show MasterChef. Naime, upravo tamo, već drugu godinu zaredom kandidati pred kamerama spravljaju svoje delicije koristeći maslinovo ulje ove talijanske obitelji koja nas je ugostila i pokazala kako nastaje njihovo ulje, a “pala” je i prigodna berba maslina u njihovu prostranom masliniku nadomak Perugie.
Naši domaćini su već jedanaesta generacija maslinara u svojoj obitelji, što dovoljno govori o njihovu znanju, ljubavi i iskustvu u stvaranju zlatne kapljice.
Izvoz u dvadesetak zemalja
- Povijest naše proizvodnje seže u daleku prošlost, točnije u 1780. godinu, kada su naši preci zasadili prva drvca maslina. U Umbriji su u to vrijeme sve obitelji živjele od uzgoja maslina, pšenice za brašno i vinove loze. S proizvodnjom i prodajom našeg ulja započeo je još moj djed, i to prije više od sto godina - govori nam 68-godišnji Pompeo Farchioni, koji je već gotovo pola stoljeća na čelu obiteljske tvrtke.
Uz njegova brata, danas su mu desna ruka, ali i novi vjetar u leđa, dva sina i kći: Giampaolo (43), Marco (42) i Cecilija (30). Da je u svojoj djeci dobio prave nasljednike dokaz je što se brend Farchioni dalje širi na globalnom tržištu: u ovom trenutku izvoze u više od dvadeset zemalja diljem svijeta, uključujući i Hrvatsku.
- Sve troje smo odmalena znali da ćemo nastaviti obiteljski posao, iako su nas roditelji pustili da sami izaberemo svoj put. No maslinarstvo nam je svima u genima. Ja sam imao samo devet godina kada sam počeo pomagati u našim maslinicima - kazao nam je Marco, koji je u obiteljskoj tvrtki zadužen za izvoz. I on i godinu dana stariji Giampaolo te najmlađa Cecilija obiteljskom biznisu pridružili su se nakon završetka studija.
- Naravno, krenuli smo s početničkim poslovima tako da dobro poznajemo svaku fazu proizvodnje. Svi imamo svoja zaduženja, no sve odluke donosimo zajedno. Svake subote sastajemo se u roditeljskoj kući na ručku uoči kojeg obavezno imamo poslovni sastanak - otkriva nam Marco, koji je najzaslužniji za njihovu suradnju s hrvatskim Masterchefom zadnje dvije godine.
Farchioni, kažu nam, obožavaju našu zemlju. Svi rado tu dolaze na odmor, a u Hrvatskoj imaju i mnogo prijatelja te poslovnih kolega budući da se njihova ulja već jedanaestu godinu kod nas prodaju u svim većim trgovačkim lancima.
- Hrvatska ulja su jako dobra. U obitelji iznimno poštujemo tuđi rad i znanje, čemu nas je učio naš djed, koji se za jednog posjeta Grčkoj toliko oduševio njihovim uljima da već dugo tamo uzgajamo svoje masline. Maslinike imamo i u Španjolskoj, a u Italiji smo skoncentrirani na Umbriju, Toskanu i Lacij - ističe Giampaolo, koji uz maslinarski posao vodi i obiteljsku vinariju. Farchioni su, naime, u Italiji poznati i po vinima, pivu te brašnu.
- Vina su mi druga velika strast, dok Marco obožava pivo. Na njegovu inicijativu prije desetak godina smo se upustili u proizvodnju craft piva koje danas također izvozimo svugdje po svijetu. Kao i naša vina - ponosan je Giampaolo.
Pet tisuća hektara zemlje
Osim što su među deset najvećih maslinara u čitavoj Italiji, a među pet po prodaji, Farchioni u Umbriji slove za jednu od najuglednijih i najomiljenijih obitelji. Zapošljavaju preko 300 zaposlenika, a unatoč golemom bogatstvu (u njihovoj tvornici u okolici Perugie godišnje proizvedu čak 40 milijuna litara ulja), nastoje se previše ne isticati životnim stilom. Marco, Giampaolo i Cecilija već na prvi pogled odaju dojam jednostavnih ljudi koji čvrsto stoje na zemlji, premda su odrasli sa zlatnom žlicom u ustima. Oba brata već imaju i vlastitu djecu.
- Giampaolo i ja smo potpuna suprotnost. On obožava motore, a ja više volim automobile. Nisam ni veliki ljubitelj mora. U Hrvatskoj rado posjećujem rijeke i jezera, dok je moja supruga oduševljena vašom obalom. Svom malom sinu nemam namjeru nametati životni put. Kada odraste, neka sam odluči što će raditi, kao što sam i ja.
No, nekako ne dvojim da će netko od naše djece nastaviti naš put. Strast prema maslinarstvu prenosi se već generacijama. U našoj obitelji ima mnogo osobnosti, ali jedna jedina značajka je: izraziti njuh za kombiniranje pravih okusa. Nikada nismo prestali istraživati zemlju kako bismo otkrili bezbrojna bogatstva koja nam nudi. Zahvaljujući marljivom radu i poštovanju zemlje, beremo najbolje proizvode koje nam priroda nudi - govori nam Marco.
Farchioni ovih dana imaju pregršt posla budući da je sezona berbe maslina počela s prvim danima u listopadu. A njihovi maslinici protežu se na 5 tisuća hektara, što u Italiji, što u Grčkoj i Španjolskoj. Farchioni ulje proizvodi se, pak, u Italiji, i to po najsuvremenijoj tehnologiji.
Čelične posude
- Kako bi se osigurala najviša kvaliteta, berba i prešanje odvijaju se u kratkom vremenu, a odmah zatim se masline hladno melju u mlinovima. Naposljetku, dobro se ulje čuva u čeličnim posudama ne bi li se što bolje održao izvorni okus. Nažalost, ove godine urod neće biti tako dobar jer je bilo previše sušnih mjeseci - tumači Marco, koji nam je za kraj udijelio i vrijedan savjet.
- Italija je jedina zemlja u svijetu u kojoj se proizvodi 500 sorti maslina te prednjači u proizvodnji najboljeg ekstra djevičanskog maslinova ulja. Zbog toga su prijevare poput krivotvorenja, preinaka i falsificiranja kod nas česte i unosne.
Prije kupnje ulja u supermarketu provjerite nekoliko stvari. Osim podrijetla, drugi važni podaci koje na etiketi trebate tražiti kako biste odabrali najbolje maslinovo ulje su proizvođač, klasifikacija, naziv ulja i rok trajanja. Informacije kao što su godina berbe i datum punjenja nisu obavezne, no njihovo pronalaženje na etiketi pokazatelj je ozbiljnosti proizvođača - savjetuje Marco.